Exzeempaard met 4 kapotte benen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_W

Re: Exzeempaard met 4 kapotte benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:49

Ik zou toch nog een keer een da inschakelen. Het blijft wel erg lang zitten zo.
Bij mijn pony met ZE doe ik listerine met babyolie 50/50 op de schuurplekken sprayen (ook de wondjes) en dit geneest erg goed. Ik zou dit alleen wel gebruiken wanneer je zeker weet dat het van eczeem komt. Dit soort plekken heb ik namelijk nog nooit bij mijn ZE pony gezien.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:58

listerine?? auw.. dat lijkt me verre van prettig op wonden.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:16

Zelf getest op mijn eigen huid, en merk je niks van. Verder ontsmet de alcohol, de geur houdt beestjes beter op afstand en babyolie verzorgt de huid. :)

Edit: nou moet ik wel zeggen dat die van mij maar kleine wondjes heeft. Niet zo groot als op deze foto's.
Laatst bijgewerkt door Kim_W op 17-08-17 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:16

Naast het wasspul vd dierenarts, misschien ook finecto plus horse te koop bij de boerenbond in het voer doen en fibra anti itch voeren. Mijn tinker stampt met de combi van de drie nu helemaal niet meer. Ik heb byemite, maar dit bevat geloof ik dezelfde werkzame stof als sebacil. Verder heb ik voor de wondjes hele goede ervaring met simpel kokosvet. Succes en volhouden!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:00

Dit ziet er typisch een mijtinfectie uit, komt vaak voor bij trekpaarden (meestal in combi met cpl).
Sebacil = hetzelfde als sarnacuran of byemite?
Indien wel zou ik gaan behandelen met cydectin,
de bovenstaande producten werken enkel op het moment zelf, dus mijten die er zitten worden gedood, maar eitjes niet, om die effectief te gebruiken moet je via de 3 X 3 methode behandelen (3X om de drie dagen, 3 maal om de week, 3 maal om de drie weken.) en dan moet je echt iedere cm behandelen, plekje overslaan en het heeft geen nut. Nadeel is dat dit erg prikt in de wondjes ...
Cydectin prikt niet en wordt door de huid opgenomen in het bloed/onderhuid en zo verspreid, het spul werkt hier een maand of 2-3, alle mijten die erop komen worden vergiftigd.
wat ook kan is een dectomax injectie.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:25

Die plekken rond het hoofd heb io eerder gezien. Bij een Shetlander. Die was heel erg allergisch voor het ijzer van het halster. Lijkt er precies op!

Verder helaas geen tips. Wel dacht ik bij het lezen van je titel dat je paard 4 gebroken benen had :+ gelukkig niet!

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:33

Als het toch om eczeem gaat, wat ik me toch ook goed kan,voorstellen(zelf eigenaar van eczemer met jeukbenen), kijk goed hoe ze de wondjes maakt. Bijt ze? Of schopt ze met haar hoef? De mijne krabt met het ene been aan het andere. Ik heb de benen ingepakt met benen aan de eczeemdeken. De benen zijn dit jaar daardoor nog heel. Toch is de pasvorm niet ideaal en ga ik volgende keer voor beenflappen. Overigens lijkt het erop dat de jeuk zich nu concentreert op andere plekken waar ze wél bijkan, helaas. Dit jaar kapot hoofd en bijtwondjes aan uier/flank.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:56

Aanvulling: Wellicht Tectonik/z-itch of Ultra Shield proberen, op basis van Permethrine. Ik gebruik het eerste, werkt afwerend en ook mijtdodend.

joepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:23

Lymfedrainage, een natuurlijke manier om te helpen het immuunsysteem te versterken,
Helpt afvalstoffen af te voeren en daarmee is er ruimte voor de aanvoer van goede bouwstoffen en genezing. Goede ervaringen mee als mld therapeut (manuele lymfedrainage)
Een mld therapeut kan je ook helpen met voedingstips ed. Eentje in de buurt kan je vinden op www.mldregister.nl

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:30

Kim_W schreef:
Zelf getest op mijn eigen huid, en merk je niks van. Verder ontsmet de alcohol, de geur houdt beestjes beter op afstand en babyolie verzorgt de huid. :)

Edit: nou moet ik wel zeggen dat die van mij maar kleine wondjes heeft. Niet zo groot als op deze foto's.

Je had ook open wonden toen je dat testte?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:31

blijft de mijt niet gewoon in de omgeving zitten en besmet ze zo telkens opnieuw?
Is de stal en paddock ook onder handen genomen?
Sorry als het al gezegd is, heb niet alles gelezen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:52

Bij ons op stal is de mijt zo hardnekkig (veel friezen met sokken gaat lekker rond) dat we het inmiddels hebben opgegeven om de mijten helemaal uit te roeien. Wij wassen nu een paar keer paar jaar alleen de benen van het paard met neocidol, maar dat helpt wel echt tegen de jeuk en de plekjes. Wij hebben iedere keer wel weer herbesmetting omdat het gewoon geen doen is om die beesten echt uit te roeien maar ze is dan echt wel even een paar weken vrij van jeuk en evt plekjes genezen ook weer.

We hebben wel gemerkt dat je bij de sokken vooral heel erg op moet letten dat je sebacil/neocidol wel echt goed tussen de haren en op de huid krijgt. Als je het er bijv met een plantenspuit op doet dan helpt het voor geen meter, je kan het beter met een gewone spuit tussen de haren spuiten en flink ruim ook. Kan helpen om eerst met gewone zeep te wassen om het beter nat te krijgen.

Ons eigen paard had trouwens vorig jaar na het wassen juist even extra smerige plekken op de benen. Maar dat is met een paar keer betadine shampoo en de neocidol gewoon herhalen ook weer weggetrokken, dus wat dat precies was weet ik niet.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:54

Ja ik had ook kleine open wondjes.

Nogmaals zou ik eerst de da er nog eens bijhalen, want ik denk niet dat dit van de eczeem komt. Ziet er eerder uit als mijt. Dan kun je beter spul gebruiken tegen de mijt ipv dit. Listerine blijft toch symptoombestrijding ;)