Artrose bij 25 jarige pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Re: Artrose bij 25 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:33

24/7 lijkt me prima bij artrose omdat hij dan nooit te lang stilstaat. In de winter een lekker warme all-weather deken erop en zorgen dat hij een goede droge schuilstal heeft en in het oog houden dat hij er ook in gaat/mag gaan. Als dat geen succes is zorgen voor een hele grote binnenstal.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:39

Paardje van een stalgenoot krijgt juist meer last van de artrose door 's nachts op stal te staan, buiten is hij altijd in beweging. Deels op stal=stilstaan=stijf worden.
Buiten wel zorgen voor de juiste omstandigheden, dus mogelijkheid tot droog staan en liggen, voldoende hooi en goed kijken of hij warm genoeg is en zonnodig een deken op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:44

Je kan een keer een gps huren. Dan moet ie wel een halster om voor bevestiging, maar kun je bekijken hoeveel je paard beweegt en rust.

Dekens zou ik wel echt kijken naar een deken die van -tm+ kan, omdat je anders de functie van de vacht weghaalt en een paard zelf niks meer kan regelen. Ik zie weleens mensen die bij kou dan een 0gr opleggen omdat het paard een dikke vacht heeft, maar die verliest elke functie als je het met 0gr plat legt. Het isoleert welliswaar, maar dat is niet voldoende als je verschillen hebt in overdag en nacht temperaturen, harde wind etc.
Als je paard nu op goed gewicht zit en een goede wintervacht aanmaakt, zit daar genoeg in om ze te beschermen feitelijk. OOk nattigheid komt vrijwel niet op de huid bij ene goede intacte wintervacht.

Fijn dat er stalletjes zijn. Met gps kun je dat ook terug zien, of hij daar heen gaat.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 17:30

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:54

Luca03 schreef:
https://youtu.be/MZIli-wFKfk

https://youtu.be/29i-Y48Cris

Filmpjes van hoe hij loopt. Zo als je ziet struikelt hij op een filmpje, dit heeft hij heel vaak.

ik zou toch maar de Da laten komen. Mss, en zeker als dat nog niets moest gebeurd zijn, kan je nog infiltreren en dan met de nodige ondersteuning kan hij nog pijnloos verder.
Hij ziet er niet ongezond uit, maar wel niet rad. Dus ff overleggen met de DA en bekijken wat het beste is voor de pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:37

Ik vind m ook echt niet lekker lopen. Aan meerdere benen ook. Verder ziet ie er goed uit maar hij oogt niet happy. Alsof ie echt pijn heeft. Linksom vind ik m op t laatst in stap ook slechter worden. Dat vind ik geen goed teken.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 21:28

DA komt er sowieso nog bij!

Joolien: kan je mij zeggen wat je er nog aan ziet? Ik ben natuurlijk bevooroordeeld en (wil het) waarschijnlijk niet zien.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:44

Ts heb niet alle berichten in je topic gelezen maar wel die van jou.
Ben je al bekend met hyaluronzuur?
Heb mijn pony met beide voorbenen(kogels) toen in laten spuiten en heeft er 1,5jaar goed op gelopen maar helaas moeten laten inslapen door meerdere factoren.
Toen ik dus zelf geen trappen meer kon lopen en een versleten heup bleek te hebben heb ik me ook laten inspuiten(dec 2015) en tot op heden weinig last.
Zelf gebruikte ik ook msm met glucosamine alleen nu moeten stoppen ivm zwangerschap,tis een tip en misschien het proberen waard.
Alleen let wel op dat als je hyaloronzuur wil gaan laten spuiten ze wel dikke vloeistof gebruiken(is duurder)
Echt ik zweer erbij anders had ik nu nog zo slecht gelopen.
En hoe minder gewicht op zn gewrichten hoe beter al is te schraal natuurlijk ook niet goed.
Bewegen is goed maar zou wel zorgen voor een stal met goede warme bodem bedekking zodat de kou/vocht niet optrekt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:53

Het is niet zozeer stijf.. hij is echt niet rad.
Linksom meer dan rechtsom.

Ja jeetje.. hij is ook 25 natuurlijk. Dan mag je ook wel wat mankeren.

Stel hij loopt op pijnstilling wel rad dan weg je in ieder geval dat hij pijn heeft.

Hoe lang loopt hij nu al zo?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:56

Ik vind de pony er goed uitzien op de filmpjes. Loopt mss niet loepzuiver, maar ja, wat wil je, een mens op leeftijd kan ook soms heel eigenaardig gaan lopen als die een rondje gaat joggen of hardlopen, betekent niet dat ie verrekt van de pijn (ik loop aardig wat kleine hardloopwedstrijden, dus ik zie wel wat).
Ik zie zeker geen pony die al moet ingeslapen worden, vind zijn blik nog vrolijk en alert, ik betwijfel zelfs of ie pijn heeft.

Wat stalling en weidegang betreft, ik zou zeggen: zoek het es uit waar ie het best op doet. Heb hier een artrosepaard dat in de winter juist veel beter is dan in de zomer. Eigenlijk zou ik haar in de zomer ook 's nachts op stal moeten zetten, knapt ze gelijk wat van op. Ik heb in totaal 5 paarden waarbij ik 24/7 weidegang al geprobeerd heb, en bij 3 van de 5 functioneert het niet (elk om een verschillende reden), dus de realiteit stemt niet altijd overeen met de boekjes.

Een artrosepaard zou ik bijvoorbeeld nooit in een paddock paradise systeem zetten, tenzij het allemaal oudjes zijn. In die smalle gangen wordt een paard sneller opgejaagd, en als ze dan al es ongemakken hebben, is het wel heel lastig vluchten. In een stabiele kudde kan zo'n paard echter nog perfect functioneren. Akkoord, in de natuur zou zo'n paard niet overleven, maar we zijn geen holbewoners meer, "terug naar de natuur" mag ook niet doorslaan naar de andere kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:03

Luca03 schreef:
DA komt er sowieso nog bij!

Joolien: kan je mij zeggen wat je er nog aan ziet? Ik ben natuurlijk bevooroordeeld en (wil het) waarschijnlijk niet zien.

Hij wil eigenlijk niet meer draven, somss gaat hij gewoon niet, of galoppeert hij direct aan. Ook toont hij meer verzet met de staart als hij moet draven. Rechtsom gooit hij zn hoofd naar buiten, dat is ook vaak een manier van ontlasten. Ik vind hem rechtsvoor niet zuiver, maar rechtsachter ook niet. Hij lijkt daar in het begin met draven heel stijf in de sprong, wordt later wel beter. Dat kon wel eens spat zijn, maar kan ook vanuit het voorbeen komen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-17 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:03

Hij heeft artrose linksvoor? Want op de filmpjes valt hij juist op links wat duid op een probleem rechtsvoor. Daar zou ik toch even naar laten kijken.

Met betrekking tot het afvallen: het gebit wordt door een kundig (goed opgeleid) persoon nagekeken?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:04

Ik zou een paard liever 25 mooie jaren geven met een waardig einde dan 26 jaar met een beroerde winter. Genoeg is genoeg, hij weet toch niet dat hij nog langer had kunnen leven.

Ik zou met zo'n dier gewoon nog genieten in de zomer en dan een waardig einde inplannen :)

Succes met je keuze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:06

Ja ik zie hem ook rechtsvoor slechter hoor :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:27

Mijn oudjes krijgen een supplement met duivelsklauw en gember.
Doen het daar beiden erg goed op.dus zou eens kijken naar in elk gevak duivelsklauw.
Kurkuma is ook erg goed om te geven :j

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 23:00

Pff wat moet ik nu met m? Opladen en naar de kliniek en foto's laten maken voor duizende euro's? DA komt sowieso nog eens, ook voor z'n bloed te laten nakijken..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 23:11

Luca03 schreef:
Pff wat moet ik nu met m? Opladen en naar de kliniek en foto's laten maken voor duizende euro's? DA komt sowieso nog eens, ook voor z'n bloed te laten nakijken..

Nee joh, hij zal hoe dan ook niet goed zijn op de foto, dat heb je op die leeftijd. Hij is inderdaad niet zuiver maar ik zie eerlijk gezegd verder wel een gezond en blij paard. Attent, lijkt nog vrij actief, ziet er verder goed uit. Een paard hoeft heus geen pijn te hebben maar je hebt wel pijn en pijn natuurlijk. Vind hem niet dramatisch lopen (voor de situatie dan hé, was het een jong sportpaard geweest is het een ander verhaal), hij lijkt er best mee uit de voeten te kunnen. Je kan best kijken of er met aanpassingen in voeding, supplementen zoals glucosamine nog winst te behalen valt bijvoorbeeld zonder er verder mee te gaan dokteren.

Persoonlijk zou ik verder gewoon kijken naar zijn gedrag. Jij kent hem. Is het een paard dat altijd graag een sprintje trok en doet hij dat niet meer, zou dat bv een duidelijk teken zijn. Rolt hij normaal 4x per dag en stopt ie daarmee omdat hij niet meer overeind kan, wederom duidelijke no-go. Is hij altijd vriendelijk en mensgericht maar tegenwoordig steeds meer teruggetrokken? Kans groot dat hij meer last heeft dan hij laat zien. Twijfel je of vertrouw je niet helemaal op je oordeel, vraag een flesje metacam bij de dierenarts (verhaal uitleggen en dat krijg je vast mee) en kijk eens wat er gebeurt. Leeft hij enorm op is het duidelijk, dan heeft hij pijn. Merk je weinig verschil dan zal dat allemaal nog reuze meevallen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 23:19

Dankje voor de zeer nuchtere reactie, heb ik nodig in deze situatie. Ik ga inderdaad glucosamine bestellen en kijken of ik pijnstillers kan krijgen via m'n DA. Als dit verandering te weeg brengt zien we verder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 23:24

Ik zie dat wederom anders 0000, ik vind dus niet dat je het moet baggitaliseren, maar dat je wel verder moet kijken. Foto's zou ik ook niet doen, maar laat de da eens een buigproef doen, kijjken hoe hij daarop is. En wat ook mogelijk is, is idd 2 weken op pijnstillers zetten.
Ik zie namelijk een pony die helemaal niet zo happy uit zn ogen kijkt. Daarbij zeg ik niet dat je m meteen in moet laten slapen, maar ik zou wel goed met de da overleggen of het nog paardwaardig is.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 23:35

Ok. Hij loopt niet netjes. Maar hij zit (waarschijnlijk door compensatie) ook compleet vast. Er zit weinig beweging in bekken en rug. Hij houdt alles vast. Dus wat daaruit voortkomt en zichtbaar is in beenzetting is nog maar de vraag.

Mijn advies (met een 26 jarige met flinke artrose) zou zijn:

Hele goede osteopaat hem stapsgewijs laten losmaken.
Hoge (start)dosering van goed glucosamine supplement.
Evt. Pijnstilling dmv duivelsklauw (begin met vloeibaar ivm opname)

Doe alles stapsgewijs zodat je weet of iets werkt of niet.

Foto's lijken mij nu voorbarig. Denk dat ieder van ons weet wat we gaan zien.. Toch?

Hij wil duidelijk nog van nut zijn en heeft m.i. Best nog lol, ik zie geen doodongelukkig paard. Een pijnlijk paard dat wel. Maar met zo'n vastgelopen lijf... Loopt een 9 jarige net zo

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 23:45

Joolien schreef:
Ik zie dat wederom anders 0000, ik vind dus niet dat je het moet baggitaliseren, maar dat je wel verder moet kijken. Foto's zou ik ook niet doen, maar laat de da eens een buigproef doen, kijjken hoe hij daarop is. En wat ook mogelijk is, is idd 2 weken op pijnstillers zetten.
Ik zie namelijk een pony die helemaal niet zo happy uit zn ogen kijkt. Daarbij zeg ik niet dat je m meteen in moet laten slapen, maar ik zou wel goed met de da overleggen of het nog paardwaardig is.

Maar dat dier komt echt niet door een buigproef heen, waarschijnlijk op alle benen niet. Wat heeft ze er überhaupt aan om precies te weten wat er aan mankeert? Waarschijnlijk mankeert er een hele waslijst aan inmiddels. Dat is imo helemaal niet relevant meer, relevant is of het paard daar nog mee kan functioneren op een manier die ts voldoende vind om hem rond te laten lopen. Dan kan je een hoop geld uitgeven aan een diagnose waar je zeer waarschijnlijk ook niks mee kan gezien de leeftijd of je kan dat geld steken in het aanpassen van het management, supplementen, voeding, dekens om te kijken of je hem daar in de dagelijkse realiteit mee vooruithelpt.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 23:51

Nee een buigproef komt ie niet door... Plus kans dat een iets fanatieke da er meer mee doet dan het lijf nu aankan. Zou ik ook niet doen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:51

Ik vind het eigenlijk best meevallen. Hij loopt niet goed, maar hoeft ook niet meer te presteren ofzo. Hij ziet er verder oke uit.
Waarom hij zo loopt kan van alles zijn. Hoe zijn de hoeven bijv? Als hij struikelt kan hij ook slecht bekapt zijn.

Ik ben echt tegen lijden en heb in Januari vrij direct een bijna 7 jarige laten inslapen omdat hij iets mankeerde en we niks voor hem konden doen. En die besluiten hebben we eerder moeten nemen, maar je moet wel in verhouding kijken.

Leeftijd maakt op zich niet uit. Mijn merrie van 24 heeft echt een zwaar leven gehad en moet je niet op de foto's zetten en gaan scannen. Ik weet zeker dat je van alles tegenkomt, maar ze functioneert als paard nog prima. We zetten ze vanavond terug in de groep en zij loopt met onze andere 3 voorop naar achteren. Ze is vrolijk, maar je moet geen moeilijke dingen gaan vragen.

Mijn 19jr ruin heeft al eerder een blessure gehad en moest hem laten inslapen. Daar is een keer een blessure overheen gekomen. Die heeft best slecht gelopen dat ik echt geen hoop meer had, maar hij bleef wel echt paard. Nu rijden we in stap weer rondjes en hij is hartstikke enthousiast.

El Camino hier op bokt haar paard is 28 of 29 en rijdt hem nog bijna dagelijks ondanks wat mankementen. Die ziet er super uit en heeft nog veel leven in zich.

Het is ook onzin dat een paard dan voor de winter ingeslapen moet worden. Waar mensen dat vandaan halen? Ja, ze vallen iets in soms, maar dat is geen reden om een paard in te laten slapen zeg. Als een paard van ons ermee ophoudt, gaat ie morgen en als hij er in Januari mee ophoudt, gaat ie in Januari. Hitte is ook vervelend, dus zouden paarden juist voor de zomer ingeslapen moeten worden. Hoewel de zomer nu enorm meevalt. En de afgelopen winters waren ook echt niet zwaar.

Ik zou hem juist niet te dik willen, want dat moet hij mee dragen op zijn benen.

Als je goed contact hebt met een fijne veearts, kun je die eens laten kijken. Foto's aan huis kosten geen duizenden euro's hoor. Maar als hij verder met pensioen mag, zou ik het niet doen. Eerder een keer een fysio laten langskomen en eens goed naar bijv de hoeven laten kijken.

Als dit paard niet vrolijk toont, moet je ook alle wedstrijd paarden laten inslapen, want op wedstrijd terreinen zie ik veel meer ellende.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:06

Ik vind het raar dat mensen meerdere malen zeggen ' hij loopt niet goed maar hij hoeft niet te presteren en hij is geen 4' . Heeft een 25 jarige minder pijn en ongemak dan een 4 jarige? Dat wij als mens kunnen verklaren dat het logisch is dat hij zo loopt heeft niks te maken met wat het paard in het hier en nu voelt?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:39

Nou sorry hoor, maar ik vind het allemaal wel meevallen. Heb ze slechter zien lopen. Hij is 25, mag hij wat stijver zijn? Zolang hij nog blij oogt en mee kan lijkt het me prima hoor. Ik zou hem ook niet naar de kliniek brengen en foto's laten maken want dat heeft gewoon geen zin. Hij heeft die artrose toch. Je kunt hem wellicht inspuiten en ondersteunen met glucosamine, maar that's it. Kijk het gewoon met de dag aan. Inslapen kan altijd nog. Pas als hij het niet meer leuk vindt is het zijn tijd. Als hij straks in de winter aangeeft dat het genoeg is, dan is het genoeg. Maar ik zie nu gewoon een blij paard. Geniet ervan zolang het nog kan :)