4jarige pony, kreupel in draf onder het zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:04

Teugelkreupel? Geen begeleiding/les?

Hippo4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 20:08

Hoefsmid is net geweest, prima hoeven heeft ze.

Hippo4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 20:09

We hadden idd wel les met haar.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:10

Op de foto lijkt ze ook behoorlijk overbouwd, kan door de foto zo lijken. Maar ik zou der dan zelf voor een langere periode weer eventjws op de wei zetten om even uit te groeien, lang niet elk paard is met 4 jaar sterk genoeg om een mens te dragen

Dat door je da een osteopaat wordt afgeraden vind ik wel een beetje vreemd. Mijn pony liep een tijdje geleden kreupel DA erbij en die kon niks vinden (nu liep hij wel redeljk goed alleen hij liep anders dan normaal) echo's laten maken niks, osteopaat erbij en die vond zo ontzettend veel blokkades en vond het behoorlijk logisch dat hij daarom niet helemaal lekker liep, over 6 weken weer maar nu loopt hij al als een zonnetje! Misschien dat de osteopaat wel iets kan betekenen, mits het dus niet aan de botten, banden, pezen etc ligt

Hippo4

Re: 4jarige pony, kreupel in draf onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 20:14

Omdat ze de achterbenen niet goed optilt, adviseert ze eerst erger uit te sluiten alvorens naar een osteopaat te gaan.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:15

Een zadelpasser oid laten kijken of je zadel niet de kreupelheid kan veroorzaken doordat deze gewoon echt niet goed ligt?

Hippo4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 20:29

Die is net geweest.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:35

Dan zou ik toch een osteopaat erbij halen. ik ken iemand die ook een paardje had met vage kreupelheden en dankzij een osteopaat zijn die helemaal verholpen.
Een osteopaat kan dus zeker veel betekenen, een blokkade kan al een oorzaak zijn voor problemen. En zoveel kost een osteopaat nou ook weer niet dus ik zou zeggen zeker het proberen waard :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:03

Ik denk dat je Riemersma bedoelt, dat is een hele goede en fijne dierenarts met zeer veel ervaring met problemen met het bewegingsapparaat. Kan ik je absoluut aanraden. Het lastige aan je verhaal is dat het allemaal met elkaar samenhangt. Het kan een rugprobleem zijn dat zich uit in het achterbeen maar het kan ook een probleem met het achterbeen zijn dat pas tot uiting komt bij belasting etc etc. Dat maakt het lokaliseren van het exacte probleem moeilijk. En het is wel belangrijk dat de oorzaak word opgespoord, als je alleen de gevolgen aanpakt komen problemen toch weer terug en blijf je van het een in het ander vallen.

Edit: Zie op de foto niets schokkends hoor, gewoon nog een wat jong dier dat nog een beetje in zijn lijf moet groeien. Helemaal niet erg. Echter het stukje betreffende moeilijk achterbenen optillen etc in combinatie met niet goed onder het zadel vind ik toch wel wat zorgwekkend. Is de kreupelheid duidelijk aan één been of lijkt ze algehele coördinatie te missen onder het zadel?

Hippo4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 21:49

Idd riemersma. Stabiliteit mist idd wat. Begon eigenlijk met minder goed door de bochten te gaan, hoofd omhoog. Lijkt alsof mn het rechterachterbeen wat achterblijft. Die schuift ze dan meer eronder, lijkt ereen beetje door te zakken. Ze blijft overigens wel steefs erg braaf. Alleen merkte ik wel kort voor de kreupelheid, vaker oren in de nek, bv met galop aanspringen.

Hippo4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 20:19

We hebben getest op de weg rechtuit, onder het zadel in draf. Dan loopt ze minder kreupel, maar wel iets onregelmatig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:33

Zou het geen hoefkatrol/straalbeen 3/4 kunnen zijn? Slecht lopen op het harde, nog slechter in bochten.. Klinkt mij iets te bekend helaas. :(

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:46

@bobje26, dat kan. Maar het kan ook een van de andere duizenden oorzaken zijn.

Ik zou ook eerst uitgebreid kreupelheidsonderzoek laten doen, vervolgens indien nodig volgens DA foto's en/of scans laten maken. Goed dat je in ieder geval het zadel/gebit al hebt laten nakijken. Osteopaat zou ik ook nog niet aan beginnen, je wilt eerst weten waar de oorzaak van het probleem zit voor je gaat behandelen. Succes!

Hippo4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 22:09

Bedankt voor al jullie antwoorden en adviezen. Ik ga haar zeker laten nakijken. Het probleem bestaat pas kort dus hopelijk weinig schade, wat het ook is. Uiteraard hopen wij dat de diagnose mee gaat vallen en goed op te losssen. Weten jullie trouwens of een kliniek in Duitsland goedkoper is dan Nederland? Kwa afstand zou het voor ons weinig uitmaken, Duitsland waarschijnlijk dichterbij nog.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:14

Hippo4 schreef:
[ [url=m/2Wr7E5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze kant lijkt ook iets erger dan de andere kant.

Ik zie een bultje op de rug...net voor het donkere vlekje.
Is dat iets of is het een vertekend iets.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 07:37

Je kan een prijsopgave vragen wat ze ongeveer denken kwijt te zijn aan de kreupelheidsonderzoek en wat eventueel een foto of echo kost.

Hippo4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 17:45

Ja, dat klopt. Als je bedoelt die welving in de rug? Weet niet ofdat normaal is? Is minimaal, maar idd wel te zien. Ze geeft daar geen pijn aan. Dierenarts heeft haar gehele rug bevoelt en heeft daar geen opmerking over gemaakt.

Hippo4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 19:39

Afbeelding
Afbeelding

Foto's van dichtbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 21:27

Lijkt mij eerder van onderbespiering te komen van de rug

Hippo4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 22:06

Denk ik zelf ook. Dat hoop ik ook uiteraard. Dat het niets bijzonders is. Want de onderbespiering kan natuurlijk ook van een onderliggend probleem zijn.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:07

Ik zou er toch alsnog een osteopaat bij halen. :j

Thebiglion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:31

Ik zou eerst naar een goede kliniek gaan en als die een osteopaat of fysio aanraden prima, maar zo zelf naar fysio of osteopaat gaan niet doen! Er is veel kaf onder het koren.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:39

Er is niks mis met een osteopathie behandeling. Blokkades wegwerken en wervels rechtzetten waar nodig. Vooral met zo'n rug zou het goede dingen kunnen opleveren.

Wie weet helpt dat ook voor de onregelmatigheid.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:51

als ze met zadel op slechter loopt dan zonder, zou ik ook denken aan de rug. na laten kijken dus met scans/fotos

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:10

Change3x schreef:
Er is niks mis met een osteopathie behandeling. Blokkades wegwerken en wervels rechtzetten waar nodig. Vooral met zo'n rug zou het goede dingen kunnen opleveren.

Wie weet helpt dat ook voor de onregelmatigheid.

Er kan net enorm veel mis gaan door een osteopaat :=
Ik snap deze hype niet zo goed, je laat je paard toch eerst goed onderzoeken als er iets mis is en van daaruit kan eventueel osteopathie als aanvullende hulp dienen
(best dan wel een osteopaat die zelf dierenarts is of hier nauw mee samenwerkt, geen mensen die je paard met hocus pocus genezen :+ )

Goed dat de TS naar de dierenarts luistert en de pony eerst verder laat onderzoeken!