paard als enige ribben zichtbaar in kudde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:10

Thuis met een keukenweegschaal de gewichten die in verschillende schepjes passen gewogen en toen degene genomen die het best in de buurt kwam van wat ik wilde. Voer klaarmaken is nu dus 1 maatbeker SP en 4 water.

Andere optie is in een gewone maatschep streepjes zetten bij elke 100 gram.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 22:14

Hilary schreef:
Thuis met een keukenweegschaal de gewichten die in verschillende schepjes passen gewogen en toen degene genomen die het best in de buurt kwam van wat ik wilde. Voer klaarmaken is nu dus 1 maatbeker SP en 4 water.

Andere optie is in een gewone maatschep streepjes zetten bij elke 100 gram.

Ohja dat is handig.

Wat doet luzerne eigenlijk precies? zou dat een goede vervanger zijn voor seniores als ze het echt niet wil eten?
Laatst bijgewerkt door Bambi1995 op 29-07-17 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:15

Als je in de buurt van Den Dungen woont kun je daar paardenmeel halen dat werkt echt goed om ze op gewicht te krijgen en te houden.

Hilary

Re: paard als enige ribben zichtbaar in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:31

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar zijn de tanden ook gecontroleerd? Oudere paarden kunnen last krijgen van EORTH wat zich uit in losser zittende voortanden. Dan kan eten trekken uit een hooinet pijnlijnker worden en kan los voeren misschien handiger zijn.

Verder zal de leeftijd ook wel gewoon meespelen. Oudere paarden zijn slechter in het opnemen van vitamines, mineralen en eiwitten, en vooral door het laatste raken ze snel spieren kwijt in de achterhand en bovenlijn. Luzerne is dan inderdaad een goede optie, maar ze moet het natuurlijk wel eten. ;)
Ik weet niet wat je verder nog meer voert, maar met oude paarden heb je vaak het probleem dat omdat de paarden niet meer werken, ze van hun eigenaren ook niet meer de volledige, door de fabrikanten voorgeschreven doses voer krijgen waardoor ze makkelijk een vitamine/mineralentekort oplopen, zeker als ze ook niet meer op vers gras staan maar alleen nog maar op hooi (waar een hoop essentiele voedingsstoffen uit verdwijnen).

Ik zou dus meer kijken naar het totaalplaatje van de voeding dan puur naar het hooi en de ribben. Zoals je al zegt zijn andere (jongere) dieren obees, dus klinkt het alsof het probleem niet per se in het hooi zelf zit en misschien ook niet eens in de hoeveelheid die je paard daarvan eet, maar misschien vooral in hoeveel je paard daar zelf nog uit haalt. Voor mij zou een goede vitamine/mineralenbrok dan het begin zijn (Je paard gezond en fit, Vitalbix enz) en dan kijken wat je er nog meer aan lekkers kunt voeren voor de extra eiwitten, vetten en suikers.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 22:35

Ik ben best wel bang dat ik ga over doseren ofzo omdat ik geen voedingsencyclopedie ben haha

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 10:32

Toen mijn oude paard wat inviel, ben ik de pavo summerfit koeken gaan geven. Dan geef je in elk geval op een makkelijke manier de benodigde vitamines en mineralen. Ook met het idee dat oude paarden eerder wat extra's kunnen gebruiken. Later hielp dit niet meer en hadden we ander voer nodig. Je zou ook nog naar de masters senioren slobber kunnen kijken, die vind ik zelf nog beter dan die van subli. Misschien eet ze die beter ;).

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 10:59

Mijn pony ee. Moeilijke eter en snel mager voer ik nu grasmix bij van hartog en ik zie heb super opknappen hij krijgt een flinke bak in de avond miss is dat een optie

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 10:59

Ik heb 3 pony', 1 van 28, 1 van 21 en een 9jarige.
Die van 28 werd ook schraal op de ribben dus die krijgt nu 2x per dag met de hoofdmaaltijden een plekje voor zichzelf.

Stress doet veel met een paard zeker als het om eten gaat.
Ik zou ook zorgen dat je paard minstens 1x per dag flink de tijd krijgt om voldoende binnen te krijgen.

Hier krijgt mn oudje grasbrok van Marstal pavo speedybeet, een beetje subli omega 369 en vitamine korrel van equilin balancer en flink hooi.
Daarop doet ze het prima de ribbetjes zijn weer bijna bedekt.
Nu wil ik ook in het najaar een cushingtest laten doen want gezien haar leeftijd is die kans ook aanwezig.

Maar oudjes moeten de tijd en rust krijgen om voldoende te kunnen eten das een feit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:27

Wij zijn met alle 4 verhuisd van paddock met paadje en 2 open stallen, hooi, naar natuurgebied in kudde. De merrie is 24 en viel direct wat in, maar kan wel gewoon bij het hooi. Er zijn meerdere plekken. We hebben elke dag staan grazen en blijven bijvoeren zoals we al deden; Equifyt Sainfoin en vitalbix, maar geven nu meer Sainfoin.
Ook geven wel al even koolstofklei bij.

Omdat ze gewoon bij het hooi staat, blijven we het even zo doen. En anders speedibeetm wiesencobs of sp. Ligt een beetje aan het totaal plaatje wat we kiezen.

SamElisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 22:04

Misschien helpt het om door de brokken geraspte wortel of appelsap te doen. En misschien kan je bietenpulp geven. Dit heeft bij de pony van mijn zus erg geholpen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:28

Als de ribben maar licht zichtbaar zijn, zou ik me hier geen zorgen om maken. Integendeel, een artrosepaard sleept best zo weinig mogelijk gewicht met zich mee. Als ze geen tekorten heeft, en niet verder afvalt, zou ik niet direct ingrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:43

Eens met voorgangers wat betreft tanden controleren, nogmaals testen op wormen of ontwormen en ook een cushingtest kan geen kwaad.

Als dat goed is een slobber van; bietenpulp, luzerne/grasbrok, indien nodig gemengd met smakelijke kruidenslobber of honing (wil wel eens helpen om het lekkerder te maken. Ook zeker olie bijvoeren! En dan niet een scheutje maar gerust 150ml (langzaam opbouwen). Dan geef je iets bij waar ze in een uur echt wat aan kunnen hebben.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 12:28

Ik wil haar echt niet moddervet hebben maar ik wil gewoon iets meer spek op de ribben want het ziet er zo zielig uit. Als ze gewoon slank is in plaats van mager dan ben ik tevreden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:38

Onze merrie van 27 at haar Seniores Priores ook niet (meer na een maand of 3) Nu voeren we Equifit Zupa slobber. Hoeft niet zo lang te weken als de Seniores (met heet water een half uur, met koud water twee uur) en ze doet het er heel goed op én ze vindt het lekker!

http://www.equifyt.com/nl/bestel-online/item/zupa/29

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:48

Oude paarden eten vaak trager dan jonge. Als ze in groep gevoerd worden eten de jonge zich rond en kunnen de oudjes tekort komen. Mijn oude paarden aten een poosje hooi, dan stopten ze met eten en wanneer ze terug zin in hooi kregen waren de jonkies met alles weg.
Maar waarom hooi midden in de zomer? Hebben ze niet genoeg gras? Veel oude paarden zijn eind van de winter wat zchraal maar komen in de zomer terug goed omdat ze voldoende gras hebben. Mijn oudje van 23 zag er eind van de winter ook niet uit maar is nu rond en gezond en blinkt als een spiegel. Ze staat op de wei wordt helemaal niet bijgevoerd (wordt ook praktisch niet meer gereden).
Tanden verzorgen is bij een oud paard ook niet zo evident. Onze tandarts wou het oudste paard niet doen. Hij zegt dat je het gebit wel mooi in orde kan maken (klant blij op dat moment) maar dat het risico te groot is dat er na een paar weken/maanden ineens tanden loskomen (klant en paard minder blij).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:26

Dat was ook mijn gedachte, oude paarden knappen meestal op in de zomer in het gras... wat mij betreft nog steeds DE oplossing. Heel veel, liefst wat langer gras (voor als ze toch problemen hebben met het gebit).... en dan maar weer zorgen dat ze de winter doorkomen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:48

In geval van mijn merrie geldt dat maar gedeeltelijk; ik zou haar graag op een volle wei met mals gras zetten, maar dan loop ik met haar een groot risico op hoefbevangenheid. Ze staat nu op strookbegrazing waar nog niet begraasd is dit jaar. Als we er zelf zijn, mag ze achter de strook in de volledige wei. Verder krijgt ze (met haar groepje) onbeperkt hooi; de pony's kiezen zelf om een deel van de dag hooi te eten, er zitten dan te veel dazen en vliegen in de wei. Merrie loopt zelf wel eens terug om nog grasjes te eten.

Maar bij haar moet ik dus ook kiezen voor bijvoeren anders dan met gras; ze krijgt wat SP en bietenpulp, met wat luzerne, en vitaminebrok. Waarschijnlijk gaat ze nog olie bijkrijgen en nog iets anders leuks (wiesen fasern of grasbrok oid ipv de luzerne). Ik ben nog zoekende.