Urinetest zware metalen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 20:38

Voor degenen die zich afvragen hoe die urine dan uit ziet...nou zo dus!

Afbeelding

Afbeelding

Nieren...oke
Blaas...oke
Leverwaarden alleen ALT cpk ldh licht verhoogd.
Spierbiopt...oke
Blaasbiopt...oke
Eetlust...top!
Drinken...oke
Lyme...negatief
Ziekte van Weil...negatief
Spierbevangenheid...negatief
Pssm ...negatief
Leverbot...negatief

Ik weet het niet meer -O-

Anoniem

Re: Urinetest zware metalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:40

Oh my. Kan me je frustratie voorstellen, iets is duidelijk niet goed. Maar wat.. Stonden er maar labeltjes bij he..

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:43

WoW das bijna zwart, als dit mijn paard was ging ik naar Utrecht al was het maar omdat ik bijna zeker weet dat zei dit een interessante casus vinden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:43

Hebben ze ook kwik in urine getest of alleen in bloed?

Wat was de meetwaarde van de labtest (getal kleiner dan de rapportage grens). Je zou het lab kunnen vragen of ze wel een piekje hebben gezien bij de analyse. Dan zit er wel iets in maar omdat het lager Is dan de rapportage grens mogen ze er geen waarde aan verbinden

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 20:45

Judith_ schreef:
Wat ik zo op internet terug vind is dat een chronische of historische kwikvergifting niet in het bloed terug te vinden is. Blijkbaar omdat het opgeslagen worden in bepaalde delen van het lichaam, wel klachten geeft maar daardoor niet perse in het bloed terecht komt.
Bij mensen spreken over een speekseltest?

Zelf geen enkele ervaring mee, maar dit vond ik door een beetje rond te zoeken. Wellicht heb je dat zelf ook gedaan. :)

Eens de vraag voorleggen bij een opleiding diergeneeskunde? Merelbeke, Utrecht?

Dat zei ik de arts ook al maar volgens hem zei de kliniek dat ze weldegelijk via bloed konden testen.
Ik was al pissig want ik ging ervanuit dat ze ook de urine deden checken en dat is weer niet gebeurd!

Kwik is een vies goedje wat zelfs in het bot gaat zitten.
Als er dan demineralisatie plaats gaat vinden komt er ook kwik vrij wat dan weer voor symptomen kan zorgen.
Daar zit dus ook mijn verdacht omdat ze zulke giga pieken heeft van vrolijk looplustig met mooie urine naar deprie en donkere prut urine.

Ik ga dit weekend mijn eigen test nog eens testen op een gezonde pony om te zien welke kleur de test tube dan krijgt.

Godsallemachtig de rekeningen vliegen me om de oren maar nog steeds geen diagnose.
Ik kan wel janken!!! Arm paard!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 20:46

alex66 schreef:
WoW das bijna zwart, als dit mijn paard was ging ik naar Utrecht al was het maar omdat ik bijna zeker weet dat zei dit een interessante casus vinden.

Klinieken hebben we gehad met de bijbehorende vette rekeningen.
Ik kan zo niet eeuwig door gaan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 20:49

Rocamor schreef:
Hebben ze ook kwik in urine getest of alleen in bloed?

Wat was de meetwaarde van de labtest (getal kleiner dan de rapportage grens). Je zou het lab kunnen vragen of ze wel een piekje hebben gezien bij de analyse. Dan zit er wel iets in maar omdat het lager Is dan de rapportage grens mogen ze er geen waarde aan verbinden

Dit lab heeft bloed op kwik getest
De waarde moest onder < 30 ug/l zijn en ze meten <1
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 03-08-17 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:50

Is de urine ook getest als het er zo uit ziet?
En bekeken onder de microscoop?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 20:55

fleurtjeuh schreef:
Is de urine ook getest als het er zo uit ziet?
En bekeken onder de microscoop?

Urine is toen in bruine kleur getest in Luik en ze konden niks bijzondets vinden.
Daarna is urine nog eens getest in de kliniek Equitom door dr Picavet ook hier op blaasgruis na niks bijzonders.
Zelf heb ik donkere urine getest met zware metalen test en ook hier werd t oranje.

Afbeelding

Maar omdat ik het twijfelachtig vond heb ik het dus nog eens getest met goede urine.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 20:56

Ze kan nu donker plassen en over 2 uur weer normaal.
Heel vaak pieken en dalen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:00

Baarmoeder nagekeken? Ken een merrie die een tumor had in de baarmoeder... dan kwam pas aan het licht toen er ook steeds zwarte drek uit kwam. Soms toevallig tegelijk met de urine, maar vaak was de urine ook schoon. Komt natuurlijk uit dezelfde "uitgang" maar van binnen niet... waardoor het dus ook vaak helemaal schoon was en een paar dagen later weer drek (opgedroogt bloed met slijm etc) en soms toevallig tegelijk met urine waardoor het helemaal een lading zwarte troep werd.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 21:03

c_alsemgeest schreef:
Baarmoeder nagekeken? Ken een merrie die een tumor had in de baarmoeder... dan kwam pas aan het licht toen er ook steeds zwarte drek uit kwam. Soms toevallig tegelijk met de urine, maar vaak was de urine ook schoon. Komt natuurlijk uit dezelfde "uitgang" maar van binnen niet... waardoor het dus ook vaak helemaal schoon was en een paar dagen later weer drek (opgedroogt bloed met slijm etc) en soms toevallig tegelijk met urine waardoor het helemaal een lading zwarte troep werd.

Daar heb ik toen ook naar gevraagd maar volgens de artsen was dat onwaarschijnlijk.
Zijn er dan in een bloedtest geen andere afwijkingen te zien? Ontstekingscellen ofzo?

Ze heeft t trouwens enkel met plassen ik heb zo nog nooit iets eruit zien komen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:05

Maar deze urine-afwijkingen kan ik ook niet direct bij een kwikvergiftiging rijmen.
En ik zou een urinetest bij deze afwijkende kleur urine ook niet direct durven vertrouwen, want de uitgangskleur is al heel anders dan wat je zou verwachten. Kun je het nog een keer herhalen als de urine een normale kleur heeft?

Komen er ook paroxysmale hemolyse-syndromen voor bij paarden? In geval van een mens zou ik (als er aanwijzingen zijn voor hemolyse in het bloed en dat zou kunnen met licht verhoogd LDH/ALAT) denken aan een syndroom als paroxysmale nachtelijke hemoglobinurie. Ontzettend lastig aan te tonen omdat het in aanvallen komt. Maar heb werkelijk geen idee of dat ook bij paarden voorkomt :o

Edit/
Ontsteking kan bij een tumor in de baarmoeder, maar hoeft zeker niet altijd zo te zijn. Ik vind het nog niet zo'n rare suggestie als het zo wisselend is. Dat past ook niet direct bij syndromen zoals ik hierboven noem.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 21:10

Ze neemt ook geen magnesium en vit e op. Bij kwikvergiftiging heeft t lichaam mineralen nodig zoals selenium vit e magnesium zink.
Al dat is of te laag of tegen de minimum grens.
Mijn hoofd tolt gewoon van al het zoeken/uitpluizen pfff

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:26

maar een ontstekingscellen (danwel bloed in de urine) is toch heel makkelijk te onderzoeken? dat zouden 2 klinieken gemist hebben?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:32

Is ze gevoelig voor zonnebrand? Hebben de tanden een normale kleur?

Bruinzwarte urine kan bij mensen eigenlijk maar een paar oorzaken hebben; galwegobstructie (maar dat had je moeten zien in het bloedonderzoek), hemolytische syndromen (of ander massaal celverval) en porfyrie. Bij acute tubulus necrose zie je ook nog weleens hele donkere vlokkerige urine, maar dat gaat niet op en af en dan verwacht je ook gestoorde nierfunctie.
Zou niet teveel blijven focusen op de zware metalen, daar ken ik dergelijke urine-afwijkingen echt niet bij als symptoom. Laag normale uitslagen zijn in principe gewoon in de normale range en hoeven dus niet op een tekort te wijzen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:38

Ga eens opletten of de donkere drab toevallig gelijk ligt met de hengstigheid want iets met de baarmoeder kan zo maar dit tot gevolg hebben. Misschien een optie om de baarmoeder eens te spoelen wanneer je dit weer ziet. Dan heb je zekerheid dat het uit de baarmoeder komt, indien dit pure urine was dan was je paard volgens mij allang dood geweest.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 21:38

Mist schreef:
maar een ontstekingscellen (danwel bloed in de urine) is toch heel makkelijk te onderzoeken? dat zouden 2 klinieken gemist hebben?

Dat er toen in de urine bij Luik niks is gevonden verbaasde mij ook!
Bij dr Picavet had de urine enkel eiwitten en gruis vertoond en geen hemoglobine/erytrocyten en bilirubine.
Dus daar konden ze verder ook niks mee.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 21:41

bigone schreef:
Ga eens opletten of de donkere drab toevallig gelijk ligt met de hengstigheid want iets met de baarmoeder kan zo maar dit tot gevolg hebben. Misschien een optie om de baarmoeder eens te spoelen wanneer je dit weer ziet. Dan heb je zekerheid dat het uit de baarmoeder komt, indien dit pure urine was dan was je paard volgens mij allang dood geweest.

Ik heb haar nog nooit hengstig gezien of iets van gemerkt.
Ik meen ook dat dr Picavet toen ook zei dat er in die streek niks mis was. Volgens mij zijn toen zowiezo de eierstokken gescant ik ga t even terug zoeken voor de zekerheid.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:43

Dan sluit je dus galwegproblemen en hemolyse uit en blijft er erg weinig over. Porfyrie komt voor bij paarden, maar is extreem zeldzaam. En dan verwacht je eigenlijk dat de verkleuring pas ontstaat onder invloed van UV-licht. En dat vlokkerige/stroperige hoort daar ook niet bij.

Toch een keer baarmoeder spoelen of inwendige echo laten maken (als dat nog niet gedaan is)? Dat zijn de grote kosten ook niet.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 21:49

Volgens de internist zou de verkleuring komen door het blaasgruis. Dat het wellicht de blaaswand irriteerd en zo bloed erin komt.
Ook haar lendenwervel was toen erg omhoog gekomen en voelde ook wat warm aan. Deze is nu bijna weer normaal gelukkig.

Maar dan komt de vraag waarom heeft ze blaasgruis?
Waarom neemt ze de magnesium en de rest zo traag op?
Waarom passen haar symptomen bij 1001 aandoeningen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:12

Maar als je de kleur verklaart door bloed ten gevolge van irritatie dan zou je toch ook erytrocyten of in ieder geval hemoglobine in de urine moeten zien?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:06

Bij die merrie was ook niks te zien in het bloed beeld... alleen die vloeiing van tijd tot tijd. Bij het onderzoeken later bleek er een flinke tumor diep in de baarmoeder te zitten.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:32

Afbeelding
Blaasgruis komt regelmatig voor bij paarden. Zelfs blaasstenen zijn geen uitzondering. Alleen wordt het zelden gediagnostiseerd omdat de meeste paarden er geen hinder van ondervinden. Het gruis of de stenen zijn dan inderdaad bruin van kleur (zie foto) Is er een scopie van de blaas gedaan?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:43

funnyhorses schreef:
Dat zei ik de arts ook al maar volgens hem zei de kliniek dat ze weldegelijk via bloed konden testen.
Ik was al pissig want ik ging ervanuit dat ze ook de urine deden checken en dat is weer niet gebeurd!

Kwik is een vies goedje wat zelfs in het bot gaat zitten.
Als er dan demineralisatie plaats gaat vinden komt er ook kwik vrij wat dan weer voor symptomen kan zorgen.
Daar zit dus ook mijn verdacht omdat ze zulke giga pieken heeft van vrolijk looplustig met mooie urine naar deprie en donkere prut urine.

Ik ga dit weekend mijn eigen test nog eens testen op een gezonde pony om te zien welke kleur de test tube dan krijgt.

Een goed idee om je eigen test ook eens op een andere gezonde pony te testen.

Kwik wat al langer in een mens zit en ik neem aan ook een zoogdier is niet meer in het bloed te traceren. Dat moet via urine onderzoek en dan ook nog 's nadat je een stof zoals DMSO of EDTA hebt binnen gekregen. Dat trekt dan een hoeveelheid kwik uit het lichaam, komt in de urine en aan de hand van die hoeveelheid is te berekenen hoeveel je werkelijk nog in je lijf hebt zitten.

Ik spreek uit ervaring en heb een hele zware lood en kwikbelasting gehad. Jarenlange klachten, niet te traceren wat het was. Zelfs in bloedonderzoek was het niet te vinden maar met dat speciale urine onderzoek was het bingo. De oorzaak? Ik ben vroeger tandartsassistente geweest en kwam geregeld met amalgaam, en kwikbolletjes in aanraking. In die tijd droegen we als stoelassistentes nog geen handschoenen of monddoekjes. Ik heb later eens een artikel gelezen dat veel tandartsassistentes uit die tijd teveel kwik in hun lichaam hadden zitten.