Euthanesie paard Castricum, niet op staladres

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:25

Ik zou toch kiezen voor Paardenkliniek Hollands Kroon in Middenmeer als je paard vervoerd kan worden.

En anders zou ik informeren bij Hans Coster: http://www.paardendokters.nl/ . Die zit in Zwaanshoek.

Van Hollands Kroon weet ik dat ze met het inslapen heel netjes omgaan, ze hebben er een hele mooie ruimte voor met rubber wanden en een rubber vloer. Zij zorgen dan ook voor het afvoeren. Je mag erbij blijven, je mag even weglopen en daarna naar je paard, je mag het paard daar levend achter laten, net wat je zelf wil. Het mooie vind ik ook dat ze je paard zo netjes mogelijk gecontroleerd neer laten gaan, het paard valt zeker weten niet naar neer. Ik ben er nu een aantal keren bij geweest bij paarden van anderen, maar het gaat allemaal heel rustig en gecontroleerd, alles wordt van te voeren goed uitgelegd en ook tijdens het inslaapproces wordt dat allemaal rustig herhaald. Na afloop mag je er als je dat wil nog een tijd bij blijven om afscheid te nemen. Ze vragen ook vaak nog of je nog een stuk haren van de staart of van de manen wil hebben, dat halen ze er netjes voor je af als je dat wil.

Ik heb er geen idee van hoe de omstandigheden bij Doeke in Heerhugowaard zijn, maar mijn ervaringen met hem zijn iets minder positief... Juist met paarden die eigenlijk al op hun eind lopen...

Van de kliniek in Zwaanshoek weet ik het ook niet, maar Hans Coster heeft een hele goede naam, dus ik verwacht dat het daar ook netjes gaat.

Westerveld zal ook goed zijn hoor, maar ik weet niet hoe dat inslapen daar gaat en of het ook zo netjes gaat.

Ik denk wel dat als je paard een half uur op de trailer kan voor dit laatste gebeuren, dat het ook wel een uurtje op de trailer kan. Ik zou er wel voor zorgen dat er iemand met je meegaat die ook met een trailer mag rijden, zodat je terug niet zelf hoeft te rijden, de kans is aanwezig dat je dat dan liever niet wil. Bovendien kan je er dan wel samen nog over napraten/janken en dat is ook goed om te doen.

Heel veel sterkte met je beslissing hoor!

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:45

JKiya schreef:
Ze hebben inslaapboxen bij het paarden crematorium in Wijk aan Zee. Geen idee of je dan ook je paard moet laten cremeren daar maar ik dacht dat je wel je eigen dierenarts mocht kiezen. Misschien is er wel optie om het paard na euthanasie daar op te laten halen, ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik bedoel dus inderdaad Beverwijk ipv Wijk aan Zee, zoals hier al vaker genoemd bij Westerveld.

Cheminee

Re: Euthanesie paard Castricum, niet op staladres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:06

Helemaal eens met jet, niks aan toe te voegen

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:23

Crematorium in Beverwijk heet Westerhout.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 20:47

Opala is er niet meer sinds gisteren 16.00 uur. Aan het eind van de ochtend kreeg ik een belletje dat ze zwalkte op haar achterbenen. Ze kon inderdaad amper haar evenwicht meer bewaren. Ze is op de wei gëeuthanaseerd. Mijn dochters hebben nog afscheid van haar kunnen nemen. Ik ben blij dat ze nu niet nog meer pijn hoeft te lijden. Ze zag erna er ook heel goed uit.

Een ding zou ik nog graag willen weten of het wel geoorloofd is dat een stalbeheerder de laatste levensfase van een paard niet wil laten plaatsvinden op zijn terrein. Het zal niets meer uitmaken, maar het lijkt mij een verplichting naar je pensionklanten toe.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:50

Heel veel sterkte!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:30

Allereerst heel veel sterkte met het verlies van je geliefde paard! Op zich heeft je paard dus beslist dat het op de stalling moest sterven, dat is toch wel "mooi".

Ik denk niet dat een stalhouder het verplicht is om euthanasie op zijn erf toe te staan, maar vaak is het in overleg wel mogelijk. Ikzelf zou er niet voor kiezen als een paard nog te vervoeren is, maar als het niet vervoerd kan worden zal het toch op het stalerf moeten gebeuren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:06

Heel veel sterkte!

Fijn dat ze op de wei uiteindelijk rustig is gegaan.

opala schreef:
Een ding zou ik nog graag willen weten of het wel geoorloofd is dat een stalbeheerder de laatste levensfase van een paard niet wil laten plaatsvinden op zijn terrein. Het zal niets meer uitmaken, maar het lijkt mij een verplichting naar je pensionklanten toe.

Naar mijn menig is iets wat er bijhoort en dat een pensionhouder euthanasie op het erf moet toestaan, de eigenaar beslist waar en wanneer.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:59

Allereerst veel sterkte gewenst met het verlies van Opala. "Fijn" dat ze op haar vertrouwde plekje is ingeslapen.
Ik heb er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd, dat er in een recreatiegebied geen kadavers langs de weg mogen? Ook wij wonen hier in een recreatiegebied, en hier liggen wel degelijk regelmatig kadavers langs de weg.
Bovendien, hoe moet het anders als er een dier in het recreatiegebied onverwachts overlijdt? Voor zover ik weer mag alleen Rendac hier in nederland dode dieren vervoeren, dus dan zal het kadaver toch echt daar aangeboden moeten worden waar het is overleden. Anders ben je in overtreding.
Heel erg vervelend dat de landeigenaar je een "onbezorgde' voorbereiding naar het einde van het leven van Opala heeft ontnomen. Ik wens jullie nogmaals veel sterkte.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:22

Sterkte met het verlies van je paard.

Wat betreft de pensionhouder, die mag altijd z'n eigen regels bepalen. Zijn terrein, zijn regels. Al wil hij alleen maar mensen met schimmels en een roze trailer op z'n erf. Dat mag hij bepalen.

Punt bij euthanasie is alleen dat je daar niet altijd je zin in kunt krijgen. Als een paard z'n been breekt, of zwaar atactisch wordt, of om welke reden dan ook niet meer te vervoeren is, zal je wel moeten.

Maar bij een geplande euthanasie vanwege niet direct levensbedreigende ouderdomskwalen bv kan een staleigenaar natuurlijk zeggen: alles best, maar niet op mijn terrein. Al is het maar omdat hij andere pensionklanten het beeld van een dood paard aan de weg wil besparen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 15:47

Allemaal dank voor medeleven en -denken!