Paard wisselend kreupel, niet fit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Re: Paard wisselend kreupel, niet fit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:15

Ik kan je reactie een heel eind volgen Janneke, maar dit paard is al een paar maanden niet helemaal goed. Dan denk ik dat het verder gaat dan bijv een hoefkneuzing en wat compensatie daarvan. Het paard is ook al bij de osteopaat geweest waar niks geks uit kwam. Plus dat ik vind dat een paard bij een zweer of kneuzing prima wat kan ontlasten en gaat compenseren. Mag hij ook best een paar dagen stijver van zijn. Maar ik vind eigenlijk dat dit ook vrij vlot uit zichzelf moet herstellen. Als een paard zich met elke zoolkneuzing helemaal vast zet en dit dan weken volhoudt, dan zit er in mijn ogen echt iets niet goed. Als ik naar mijn eigen lijf kijk, en ik ontlast iets bijv doordat ik door mijn enkel ben gegaan. Dan krijg ik eerst wat last van spierpijn in mijn andere been. Maar voordat er echt schade aan bijv pezen en banden ontstaan ben je best een hele tijd verder. En dan is die enkel allang beter, loop ik weer goed en herstelt het lichaam zichzelf weer.
Goed ik weet ook dat een paard zwaarder is en ik kan nadenken en met beleid dingen kan doen, maar ik wil vooral zeggen dat een kortdurende blessure niet hoeft te leiden tot een paard wat helemaal vastzit. Dat er weinig herstel is bij dit paard na een paar weken rust, geeft mij het gevoel dat er iets anders onderliggend niet goed zit waardoor het compenseren blijft. Maar ik heb het paard niet zien lopen, weet ook verder niets dus het blijft tasten in de duisternis. Maar een goed kreupelheidsonderzoek, eerst uitsluiten dat de banden, pezen en hoeven/bandjes ed in orde zijn, is voor mij echt stap 1. Omdat mocht er hier iets kapot zijn, je een heel ander behandelplan gaat krijgen.
Dat met die steile hoef, die vlieger gaat in mijn ogen vooral op als hij dit nu opeens krijgt. Mijn oude paard kreeg bij een peesblessure ook opeens 2 verschillende hoeven. Dát kwam zeker door het ontlasten. Er worden, zeker bij het kwpn ook gewoon best wat paarden geboren die ongelijke voeten hebben. Een erfelijke afwijking zou ik het willen noemen. Dan gaat er geen ontlasten oid van dat been aan vooraf, wel is de kans op overbelasting en peesblessures groter.

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 13:32

@Dittaswart
Ik reageer even op jou en Janneke tegelijk. Het verhaal van Janneke komt namelijk ook heel erg overheen wat ik/wij denken. Dat dit (hoefkneuzing, spierbevangen enz.) meer gevolgen zijn van iets dan daadwerkelijk de oorzaak zijn.

Ze heeft altijd al een stijl voetje gehad maar dit word eigenlijk heel goed gehouden door de hoefbekapper. Ze staat er beter op dan ooit eigenlijk.

Janneke2 schreef:
Joolien schreef:

Balen dat het zo is en goed om actie te ondernemen!

...welke compensatie denk jij dat ze maakt? (Geen gewicht op linksachter? Rechterflank graag kort? ....staat ze gelijk vwb haar voorhoeven?)

Hoe ze nu vwb haar voorhoeven staat kan ik niet zeggen. Kreeg alleen te horen van degene die haar buiten heeft gezet ze haar achterhand naar rechts trok, en dus voor weer kort. Ik denk persoonlijk dit echt is voor te ontlasten. Met name het voetje rechtsvoor.

Het blijft een vreemd verhaal, als ze ook loopt is ze zo 3 passen dat ik denk goh dit kan ermee door, om daarna weer bijna op 3 benen te lopen. Het lijkt of ze constant zoekt naar een juist pas om te lopen.

En laten we niet vergeten ze gewoon onder pijnstilling staat ;).

Morgen maar weer afwachten, al wil ik ondertussen wel graag foto's laten maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:38

Een paard waarvan je denkt: Goh, het kan er mee door, die moet gewoon goed onderzocht worden, kan er mee door betekend gewoon niet rad. Goed dat je verder gaat zoeken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:52

MD --> BEH

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 14:56

bigone schreef:
Een paard waarvan je denkt: Goh, het kan er mee door, die moet gewoon goed onderzocht worden, kan er mee door betekend gewoon niet rad. Goed dat je verder gaat zoeken.

Precies mijn idee!

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 08:44

Ik weet niet of iemand nog meeleest, maar anders ben ik het weer kwijt.

Gisteren is de DA geweest en deze was simpelweg niet positief. Hij verwacht een nekhernia met als gevolg hiervan ataxie. De coördinatie naar haar achterhand was slecht, reflexen gaf ze amper en de staart hing compleet slap. Nu weet ik dat een paard officieel geen hernia kan hebben dat was hij nu precies bedoelde geen idee.

Ze is nu weer van de pijnstillers af en moet maandag om half 12 bij de kliniek zijn voor een verder onderzoek. Al met al geen positief beeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:46

Dat klinkt niet best...waarschijnlijk bedoelt hij een geblokkeerde zenuw in de hals/nek en moeten er foto's genomen om te bekijken wat er precies aan de hand is.

Hopelijk komt er iets uit wat op te lossen is..alvast heel veel sucses en sterkte maandag.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:32

Ach jeetje, ik hoop heel erg van niet, dat het meevalt en met rust of zo helemaal kan herstellen. Succes maandag en super dat je de dierenarts gebeld hebt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:54

Dat is een nare constatering!
Er wordt de laatste tijd vrij veel over artrose in de laatste halswervels geschreven - maar de reflexen, spierspanning in de staart etc zijn dan normaal.
Nu lopen er erg veel mensen rond op 2 benen wier evenwichtsreflexen ook maar matig werken, ook daar valt voor te compenseren, maar leuk is uiteraard anders.
Maandag maar even afwachten...!

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:40

Geen leuk berichtje. Hopelijk weet je maandag meer.
Wel goed dat je DA je heeft doorverwezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:42

Dat zou ook verklaren waarom hij niet op de pijnstilling reageert.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:42

dat is geen leuk bericht... hopelijk kunnen ze je meer vertellen in de kliniek en is er een behandeling/training te starten. Veel sterkte!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:42

En hoe is het nu?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:53

goh wat heftig ts!
Ik volg je even

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 22:01

Vreselijk onwerkelijk en ik zit nogsteeds in een waas. Gisterenochtend kon ze bíjna niet van de wei in de stal komen.

Ingeladen En richting de kliniek. Hier zijn toen foto's en een echo gemaakt. Hieruit is helaas geconstateerd ze ernstige halsactrose had met als gevolg ataxie. Waardoor er nog maar 10% kans ze überhaupt pijnvrij kon leven , hierop heb ik dus helaas de beslissing moeten maken haar in te laten slapen.

Het ging vreselijk snel. Om half 12 waren we daar, en om 5 over 1 waren we op weg naar een huis met een lege trailer.

Iedereen bedankt voor het meedenken, helaas heeft het niet zo moeten zijn.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:05

Wat heftig. Veel sterkte.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:17

Oh joh..
Heel veel sterkte

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 00:03

Och heftig dit! Heel veel sterkte!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 01:53

Ach jeetje wat naar dit zeg. Heel veel sterkte!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 02:49

Kom het topic nu pas tegen.

Veel sterkte TS :(:) en complimenten dat je het welzijn van je paard voorop hebt gesteld en haar daarom hebt laten gaan. Het zal een hele moeilijke keuze zijn geweest maar in mijn ogen wel de meest eerlijke naar het paard toe.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 07:54

O nee.. Dat is zeker heftig... Veel sterkt TS Y;(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:29

Oef heftig zeg..heel veel sterkte!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:24

Wat vreselijk heftig... heel veel sterkte gewenst..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:44

Wat verdrietig...!
Maar gezien de diagnose (brrrr....)
heb je het enige juiste gedaan.

"Houden van - is soms ook loslaten..." |(

Veel sterkte! Y;(

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:00

Ontzettend veel sterkte Sjimbel.. wat een verschrikkelijke uitslag.