Help! welk supplement geven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 07:11

Eens met Mavantos. Een goede brok is niet alleen maar suiker en zetmeel, maar bevat ook nuttige ingrediënten. Daarbij is verhogen met een kwartje als eerste probeersel niet echt 'gooi er maar meer brok in'. Daar ga je ook niet je paard slechter mee maken, dat geloof ik niet. Een ruwvoeranalyse raadde ik ook aan. Immers zit daar echt het volume van wat een paard binnenkrijgt en ruwvoer is veel belangrijker dan brok of muesli.
TS, ik zou inderdaad nogmaals aanraden om naar het ruwvoer te kijken - hoeveel eet ze per dag en wat zit erin. Met een kofferweegschaal en een hooinet kun je het vrij eenvoudig wegen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 07:22

Daancha schreef:
In totaal geef je krap 0,75 kg krachtvoer naast het ruwvoer per dag. Dat vind ik weinig. Ik ben geen fan van veel krachtvoer, maar als je paard aangeeft dat het tekort komt zou ik daar wel naar kijken. Heb je enig idee wat de kwaliteit van het ruwvoer is? Welke muesli en biks krijgt ze nu, ofwel, wat krijgt ze nu binnen aan vitaminen, mineralen, etc?

Qua supplementen zou ik dan bloed laten trekken, je weet anders niet waar je het zoeken moet.

Komt het te kort of is de training te zwaar en de hersteltijd te kort? Om alle weefsels in een lichaam de kans te geven zich te herstellen bij normale schade na training heeft een lijf 72 uur nodig. Dat is 3 aan een gesloten dagen. Beste is vrije uitloop die dagen dus lekker op de wei of andere plek waar bewegen naar behoefte mogelihk Is, onbelast en zonder door andere continu opgejaagd te worden. Ik zou dus minimaal 1x per 2 weken drie hele dagen rust invoeren.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 07:39

mavantos schreef:
Door meer biks verslechterd een paard? Die link snap ik even niet, helemaal niet omdat het paard wat traag is en naar mijn idee gewoon meer energie nodig heeft icm voedingsstoffen. Brok = energie + voedingsstoffen en als je minder dan de aanbevolen hoeveelheid voert is er een kans dat je paard een te kort krijgt.

Uiteraard ga je dit dan niet nog 3 maanden aankijken, maar als je paard met 2 weken iets meer van hetzelfde onwijs verslechterd is dan zou ik niet alleen bloed laten trekken... Grote kans dat er dan veel meer mis is.

Vitalbix zal heus wel goed zijn, maar als je het zelf niet kent wil je, je er toch eerst wat meer in verdiepen en naar andere opties kijken?

Hier spreek je jezelf wel tegen. Waarom geen ander product en wel je biks verhogen met alle punten van aandacht die TS aangeeft (heet worden bij hogere gift is een heel duidelijk symptoom). Bovendien geeft puur biks voeren ook grotere kans op maagzweren vanwege een verzurende werking.
@Daancha wat is voor jou typerend voor een goede brok? Ik ben erg benieuwd want ik ben hem zelf nog niet tegengekomen.

Bloed trekken is opzich goed maar sommigen tekorten komen niet aan bod waardoor het niet altijd een compleet verhaal wordt. Maar dierenartsen kunnen hierin ook het beste adviseren.

Ik vind het zelf altijd belangrijk om, in de basis, te voldoen aan de vitamines en mineralen, royaal ruwvoer en vandaaruit verder te kijken naar langzaam vrijkomende energiebronnen zoals vezels en vet (ipv suikers en zetmeel zoals ik eerder aangaf).

Ik ben het eens met lailapri over hersteltijd. Dit wordt vaak onderschat.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 07:46

Ik ben erg blij met pavo top sport muesli topping
Geeft mijn paard dat beetje extra uithoudingsvermogen en loop lust erbij
Zonder gek te worden .
Kwart schepje per dag is genoeg
Hier zitten veel olieën in verwerkt
Veiligere energie als zetmeel ( granen )
Naast de 2x 1 schep fibre force en een schep mash en veel goed hooi

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 07:53

Nog even over biks/krachtvoer. Ik voer het niet/nauwelijks. Laatst weer me laten verleiden door mijn oudje om een handje over haar voer te strooien omdat ze het zo lekker vind. 1 handje per dag op 12 tot 16 scheppen wiesen fasern (is ruwvoer gehakseld ivm geen bovenkiezen meer) na 2 weken pony bevangen. Gaat nu wel weer wat beter maar zo zonde en stom van mij ze was net half jaar gevoelige voeten vrij. Ik zie bij heel veel dieren verslechtering op krachtvoer. Van raar in het hoofd worden (niet zozeer heet maar gewoon niet meer kunnen ontspannen/normaal nadenken) tot verandering in vacht, hoeven, werking organen, etc. Voor mij is het ideale voer er nog niet. Ik voer dus maar regelmatig vit/min bij. Echter ben ik niet van het dagelijks alles geven. Op die manier kan/hoeft dier nooit eigen vit aan te maken. Lijkt mij voor de organen die dat doen een makkie en misschien worden die wel lui, wat doet dit verder met de werking van die organen?

Daarnaast wil ik een hoop bende niet voeren. Dit stopt men wel in krachtvoer en is vaak goedkope grondstof.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:06

Ik zou ook eens iets van extra olie overwegen voor meer energie, ik vind zelf de omega 369 mix van subli heel fijn.
Evt in combinatie met een goede vitaminebrok en wat meer lucerne voor de spieropbouw.
Meer brok is niet altijd meer energie, omdat sommige paarden het juist niet goed doen op meer suikers.
Maar ze moeten wel voldoende vitamines binnen krijgen om sterker te kunnen worden.

Ik geef in de zomerperiode als ze veel zweten ook een schepje zout door het voer, dat kan ook al een stukje schelen.

Hier krijgen ze pure feed, een zuiver ruwvoerbrokje met de nodige vitamines er in, daarnaast omega 369 mix en zo nodig vit E en magnesium.
Daar doen ze het goed op, ze glimmen je tegemoet en hebben voldoende uithoudingsvermogen .

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 09:04

Bedankt voor alle reacties :)

@superpony: mijn pony staat niet echt alleen ze heeft nog buurpaardjes waarmee ze kan contacten er zit alleen een laag hekje tussen. Over dat gras plukken tsja ik pluk het op een ander terrein klim over een hekje dus daar kan m'n pony niet komen. Wel graas ik nog aan de hand maar daar staat veel zuring enzo.

@lailapri bedankt voor de uitleg over de hesteltijdvan een paard. Na zware inspanning verander ik het schema altijd. Dan word het of wandelen of beetje grazen aan de hand en poetsen.
Wat voor vitamines geef jij verder dan?

@mavantos, er bestaat een kans dat ze bepaalde vitamines mist omdat wij op dit moment geen weidegang hebben. Over vitalbix had ik hele goede verhalen gehoord en had toevallig nog een proefverpakking liggen zo kon ik even checken of ze het wel at.

@daancha, goeie tip over het hooinet en kofferweegschaal. Ga ik doen!

@nouvel pure feed dat ken ik niet :P ik ga het googelen.

superpony

Re: Help! welk supplement geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:54

IK ben nog geen goede brok tegengekomen. Daarnaast krijgen we nog steeds geen info wat bijna onbeperkt ruwvoer is en wat de kwaliteit van ruwvoer is?

Een beetje biks meer, geeft niet altijd meteen een hele slechte reactie. En als dat wel zo is, zien mensen dat niet eens altijd direct.

Maar geef je bijv meer biks op een nuchtere maag, kan dat veel zwaarder belasten, dan wanneer het continu hooi kan eten.

De eerste stap zou zijn ruwvoeranalyse als je van 1 partij kan voeren. Daarna een onderzoek door veearts met bloed onderzoek. Dat is niet 100% betrouwbaar, maar geeft wel een beeld.

Naast dat is ook al een paar keer gezegd dat het een totaal plaatje is. Heb je wel een fijne instructeur? Een echt goede kijkt mee en kan de meeste vragen al beantwoorden. Verder alles uitsluiten; Lichamelijke ongemakken, past je zadel? Mest onderzoek. Tanden laten nakijken. En de manier van trainen. Zelfs slechte voeten, kunnen door verkeerde voeding komen. Slecht bekap werk kan ook weer belemmeringen geven.