Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
alleirbag schreef:Mag ik (zonder enige spot of vooroordeel) vragen hoe je zo stellig tegen de veearts in durft te gaan? Ik begrijp dat mijn vraag arrogant overkomt, maar het tegendeel is de bedoeling (iets met geschreven taal). Ik ben oprecht geintresseerd.
Mizora schreef:Je heb lijnzaadschilvers, dat is lijnzaad waar de olie (deels) uit is gewonnen en een vetpercentage heeft van 12%. Daar worden ook wel eens brokjes van geperst.
Je hebt complete lijnzaad, al dan niet geplet (vlokken), gemalen, heel of tot brok verwerkt. Dat heeft vetpercentage van 30-35%. Als het behandeld is tegen/voor blauwzuurvorming, dus gemicroniseerd is, zijn het vaak brokjes (maar brokjes betekenen niet per definitie dat het behandeld is!) en kan je een veel grotere hoeveelheid voeren zonder risico tot vergiftiging te nemen.
En je hebt lijnzaadolie, met een vetpercentage van 100%.
De omega 3:6 verhouding is in alle producten hetzelfde, maar gebroken lijnzaad is wel gevoeliger voor rot/ranzig worden.