Bekappen, hoe verder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:24

Neen, het andere noorden van Belgisch Limburg, haha ;)
Maastricht is toch iets van 40 minuten denk ik. Meer regio Echt, Maasbracht, Weert zeg maar ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:25

Ik lees het zo even en is het een heel gek idee als jij juist een eigen short koopt. Daarmee oefent, dus ook overdreven met beloningen op elke manier. En dan je smid jouw short laat gebruiken bijv?

Ga eens kijken wat echt het probleem is.

Mijn ruin was een monster toen hij jong was, maar kwam ook door een gehaaste en ongeduldige smid. Een andere smid heeft dit goed opgelost.

Nu doe ik ze al even zelf. Hij heeft moeite om op zijn ''mindere'' benen te staan, dus dan moet je balans zoeken. Niet te hoog en te ver uittrekken.

Mn 24jr merrie ook een beetje. Die til ik niet te hoog. Doe ze allemaal zittend en achter mag zij haar hoefjes op mn voeten laten rusten. We maken nu zelf een standaard die goed laag kan ( ook vanwege shet )

Had even terug mee gedaan met een smid die de ( al wat oudere shet ) op zijn standaard zette, terwijl die echt hoog was. De 2e keer dat die man hem wilde doen, begon hij te trillen en in elkaar te kruipen. De andere 3 waren al gedaan waar hij bij stond. Ik heb deze shet 17jr, dus ken hem wel een beetje. Hij vond het opeens niet nodig om te doen, waar er echt een cm vanaf mocht. Ik had het zelf een tijd niet kunnen doen, vanwege operatie.
Dit was een hoefsmid met een goede naam, dus ik was erg verbaasd hierover. Hij vertelde me ook dingen dat ik dacht?? Had mn ene ruin nog nooit zelf gedaan, was net bij ons en zat gewoon een dubbele zool toen ik het weer zelf deed. Beestje had ook 3 weken rot gelopen na zijn bekap werk, dus was er wel klaar mee.

Het voordeel van zelf doen, is dat je bij een goede hoef, vijlen bijna genoeg is en je maar kleine beetjes per keer doet als je het bijhoudt. Dus elke week 1x de rasp op en neer en klaar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:28

[***] schreef:
Neen, het andere noorden van Belgisch Limburg, haha ;)
Maastricht is toch iets van 40 minuten denk ik. Meer regio Echt, Maasbracht, Weert zeg maar ;)

Bij http://www.spirithorses.be doen ze volgens mij wel bekaprondes in die regio. Super fijne rustige en geduldige mensen. Ivm vakantie kan het echter zijn dat een afspraak nu pas later zal zijn

Edit: je zegt dat het fysiek lastif is om
Zelf de hoeven te doen/bij te houden maar wellicht is de radius rasp iets voor je? Is een hele simpele rasp die je bijv tijdens het hoevenkrabben even erover kunt halen en je er dua weinig tijd aan kwijt zult zijn en niet lang hoeft te bukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:37

@ superpony: Dat zou nog een optie kunnen zijn, moet eens zien wat zo'n ding kost.
Bij hem is het gewoon associatie. Er is ooit wat gebeurd en alles wat aan hoefsmid doet linken is een probleem. Dus geur & geluid, naast de typische handelingen (voet op een steun zetten of tussen knieën klemmen bv.). Heb er al heel veel uit in de zin dat hij bij mij er niet meer op reageert maar bij iedere persoon is het weer helemaal opnieuw beginnen. Deze hoefsmid kon in het begin niet eens op 10 meter komen, de eerste keer had hij mijn andere pony gedaan en gingen we gewoon eens kijken naar deze. Hij stond veilig in z'n paddock, achter z'n hekwerk en de smid stond daar nog een dikke 5m vandaan, gewoon te kijken en te praten. We dachten beiden dat de pony zou verongelukken in z'n paddock, zo bang was hij (hebben er dan uiteraard ook niet lang gestaan want het werd niet beter, in tegendeel).

Ik zou het dolgraag zelf doen, ben ik van alle miserie af en kan het inderdaad gewoon even elke week bijhouden (ook voor de andere pony want die heeft gewoon echt makkelijke hoeven). Vandaag ook zittend ermee bezig geweest maar ik heb er echt last van. Ik heb ook niet erg veel kracht door mijn fysieke problemen dus even de vijl erover halen heeft hier niet veel resultaat, ik moet (voor mijn gevoel) echt hard pushen voor iets minimaal eraf te krijgen, als je mij begrijpt ;) Nu, misschien dat dit nog zal beteren als het vaker doe, misschien is het ook een soort van training/gewenning, misschien moet ik het gewoon doen. Maar moet ook zien dat ik mezelf niet kapot maak natuurlijk, zou ook nog moeten kunnen gaan werken en dat soort verplichtingen :P

@ Maartje1990 : die ken ik inderdaad maar die namen geen nieuwe klanten aan toen ik ze de vorige keer contacteerde (het was toen hen of degene die ik nu heb/had). Weet dus niet of ze ondertussen meer tijd hebben, ik betwijfel het ;)

Geen idee, zou het eens moeten kunnen proberen .. Vanalles aanschaffen wat dan uiteindelijk niet werkt is ook zonde. Ik heb een paar gewone (oude) vijlen en een gele van FRA maar daar krijg ik amper wat mee af. Zit nu te denken om de rode aan te schaffen, deze is voor het grove werk (de gele voor het afwerken zeg maar) maar of het echt veel verschil maakt weet ik ook niet natuurlijk.

En hoe zit het dan met de zool en steunsels enzo? Dat ga je toch ook altijd moeten bijhouden, of valt dat mee als de hoef éénmaal in goede staat is? Want het snijden heb ik ook moeite mee, al kan dat ook wel aan het mes zelf liggen maar durf geen scherper te nemen want als ik dan mis snij... ;)

kraakte

Re: Bekappen, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 21:38

Op de paardnatuurlijk site verkopen ze ook n steunselraspje. Niet handig als er veel weg moet maar wanneer het bijgesneden is bijhouden hiermee is heel goed te doen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 21:44

[***] schreef:
Ik ben niet zo'n voicemailspreker, vind gewoon bellen al vervelend genoeg. Ik vraag me ook af hoeveel zin het allemaal heeft want ik weet dat de vorige berichten aangekomen en gelezen zijn. Ik heb er zo mijn bedenkingen bij bij alles en de energie die ik erin steek heb ik zelf ook hard nodig.

Het zelf doen is fijn in theorie, ik weet ook grotendeels wat moet gebeuren, maar naast dat ik schrik heb om wat fout te doen zit ik ook met fysieke problemen die het echt niet fijn maken. Net even met de voorhoeven bezig geweest en mijn weekend is weer om zeep voel ik.. Dit had ik ook aangegeven, dat ik wel zelf wil bijhouden maar het fysiek niet kan en of het een probleem was om vaker te komen (om de 6 weken zeker). Dit was geen probleem maar sindsdien krijg ik geen contact meer. En misschien is de uitdaging ook wel weg nu de pony zich gedraagt en zijn er interessantere gevallen, wie zal het zeggen.

Je kan ook zelf doen en als de hoefsmid van stal er is eens laten kijken/mee kijken en vragen om advies. Als hij je paard te moeilijk vind is voor hem een kleine moeite om je zo te helpen. Jij helpt hem dan en als hij jou zo dan een beetje ondersteunend zo kan helpen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:25

Kenyada schreef:
Op de paardnatuurlijk site verkopen ze ook n steunselraspje. Niet handig als er veel weg moet maar wanneer het bijgesneden is bijhouden hiermee is heel goed te doen!

En anders een klein nijptangetje gebruiken.
Je bent er elke dag, dus het hoeft niet in 1 keer (beter ook met trainen). Je gele rasp is voor het weghalen van de sporen die de grove (rode) achter laat. Gele is dus inderdaad veel werk zonder veel resultaat.
Heb je een nieuwe grove rasp, dan werkt die de eerste paar keer niet fijn (te scherp) Vraag de smid om er 2-3 paarden mee te doen en hij werkt voor jouw een stuk makkelijker, nog scherp zat, maar niet meer te.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:55

Maartje1990 schreef:
Zelf leren bekappen. Dan kun je steeds kleine beetjesdoen ipv heel veel in 1x dan kun je bijv ook goed oefenen met clickertrainimg. Je paard kent en vertrouwt jou ook en je hoeft niet meer op een smid te wachten

Hier sluit ik me helemaal bij aan :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:03

Heb je de rest ook gelezen? De wil is er wel, maar er zijn wat beperkingen waar ik mee zit waardoor het moeilijker wordt ;)

Moet eens zien wat ik ga doen .. de smid van stal ken ik op dit moment nog niet, maar wil ik wel eens bezig zien en eens overleggen :j Moet hij alleen eens komen op een dag dat ik ook kan :P Of ik kan eens vragen of die [***] wil bekappen en van daaruit verder zien ...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:11

Als je paard eenmaal goed bekapt is en een goede vorm heeft kun je bijv 1x pw de vijl erlangs halen. Dat is echt heel kort per hoef. Dat moet je leren EN goed gereedschap is belangrijk. Ik heb net weer nieuwe spullen en dat scheelt me zoveel.
Als je bijv een cursus inzicht in hoeven doet, mag je daarna altijd info vragen over je eigen hoeven met foto's. Dan ken je ook al termen als ze bijv zeggen wat korter moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:33

Ik heb wel theoretische kennis hoor en gewoon simpel bijvijlen doe ik al langer. Maar het echte werk is een ander iets en het is ook niet zo dat je met 1 bekapping de hoeven van deze pony even in orde maakt en dat het dan maar simpel bijhouden is. Je kan dat natuurlijk in 1 bekapping, maar daar gaat pony niet zo gelukkig van worden ;) Dus stap voor stap is beter, maar dan is het weer niet handig als je geen afspraken met je smid kan maken en het zelf fysiek niet echt kan...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:58

Investeer in een goede rasp, dat scheelt je al erg veel.

En trek je paard zijn benen niet te ver uit. Dat doe ik bij mn 19jr ruin en 24jr merrie ook echt nooit. Waar een ''gewone'' hoefsmid vaak maar vindt dat een paard alle houdingen moet kunnen aannemen, zodat hij zijn werk kan doen.

Ik heb de shet al 17jr en die is echt de braafste en makkelijkste. Er kwam een hoefsmid op die stal en die was zooooo geweldig volgens mensen. de shet moest ook op zijn hoefsteun die vrij hoog was.

De 2e keer dat deze hoefsmid er was, stonden ze met zn 4en op ene rijtje. De shet moest als laatste en begon echt te shaken en dook in elkaar. Dat is echt zo ongewoon........Deze zoooooooooooo kundige en ervaren smid zei dat hij niet hoefde, dus ik was allang blij. Ik zei ook; laat maar, vijl die zelf wel.

Het zat me niet lekker, dus ook gezegd dat hij die van ons niet meer hoeft te doen, aangezien mn 18jr ruin ook echt niet fijn liep. En de shet moest echt wel, die had een cm teveel.

Hij had met een ander paard problemen en die moest dan maar gesedeerd. Ik dacht ook dat het aan de eigenaresse en het paard lag, maar heb daar nu mn vraagtekens bij.

Mn 19jr ruin was bij de eerste smid 15jr geleden een ramp. Maar de ene of de andere kan echt heel veel verschil maken.

Als je iemand hebt die wil helpen, kun je ook wat gaan trainen met hoefjes aan anderen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:22

Kan eens zien of er iemand op stal zich wil opofferen om te proberen :+ Al denk ik dat vooral de typische geuren en handelingen het probleem zijn, dus dan wordt het hoefsmidje spelen :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 00:10

Ik begrijp niet helemaal waar jouw angst vandaan komt, ieder paard, en ik bedoel echt ieder paard, dus ook jouw paard, kan leren braaf en rustig zijn voetjes te geven en ze ook zo op te houden terwijl er aan de voetjes gewerkt wordt. Ook met een voetsteun en ook met een schort of eender met welk ander tuig.
Dat is gewoon een deel van de training/opleiding van het paard, ik geloof best wel dat jouw paard ooit iets heeft meegemaakt dat minder leuk is uitgedraaid maar dit moet zeer zeker kunnen lukken.
Voor mij is dit zeer zeker een uitdaging die ik wil aangaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 06:41

Heb je inmiddels al iemand gevonden?
Ik zie dat je redelijk in de buurt woont, en wij hebben sinds een tijdje een smid die ik erg goed vind en die rustig te werk gaat. Zijn voornaam is jacob maar de achternaam/tel nr zou ik even moeten navragen.
Edit, ik heb zijn website gevonden: http://www.hoefsmid-gebitsverzorger.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:38

Ik heb er al een aantal die ik kan contacteren :j Bedankt, voeg hem bij op het lijstje ;)

@ aeolusnr1 : het gaat niet om het oefenen, die fase zijn we wel voorbij, ik kan er alles mee (inclusief steun en vijlen en noem maar op) maar een ander persoon (zeker met hoefsmidgeurtjes- en trekjes) moet helemaal opnieuw beginnen. Dingen die ik ermee kan kunnen dan gewoon echt niet meer omdat hij eerst het hele proces van weer vertrouwen en stap voor stap opbouwen door moet. Dus tenzij je hoefsmid bent en in vol ornaat wil komen oefenen denk ik niet dat het veel zin heeft, maar toch bedankt ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:33

toevallig ben ik ook idd hoefsmid, rij-instructeur en tevens ook paardentrainer.
Als het bij jou goed kan dan is er dus idd een stapje van de training gelukt, maar het kan blijkbaar alleen bij jou en een training zou moeten gericht zijn op het werken met iedereen zolang het maar correct en met respect is en blijft. Er zijn dus blijkbaar toch belangrijke onderdelen in het leerproces verkeerd of onvolledig aangeleerd.
De fout zit echt nooit bij het paard, dus zit de fout bij ......

[***] schreef:
Ik heb er al een aantal die ik kan contacteren :j Bedankt, voeg hem bij op het lijstje ;)

@ aeolusnr1 : het gaat niet om het oefenen, die fase zijn we wel voorbij, ik kan er alles mee (inclusief steun en vijlen en noem maar op) maar een ander persoon (zeker met hoefsmidgeurtjes- en trekjes) moet helemaal opnieuw beginnen. Dingen die ik ermee kan kunnen dan gewoon echt niet meer omdat hij eerst het hele proces van weer vertrouwen en stap voor stap opbouwen door moet. Dus tenzij je hoefsmid bent en in vol ornaat wil komen oefenen denk ik niet dat het veel zin heeft, maar toch bedankt ;)

YwaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 00:15

aeolusnr1 schreef:
Ik begrijp niet helemaal waar jouw angst vandaan komt, ieder paard, en ik bedoel echt ieder paard, dus ook jouw paard, kan leren braaf en rustig zijn voetjes te geven en ze ook zo op te houden terwijl er aan de voetjes gewerkt wordt. Ook met een voetsteun en ook met een schort of eender met welk ander tuig.
Dat is gewoon een deel van de training/opleiding van het paard, ik geloof best wel dat jouw paard ooit iets heeft meegemaakt dat minder leuk is uitgedraaid maar dit moet zeer zeker kunnen lukken.
Voor mij is dit zeer zeker een uitdaging die ik wil aangaan.

Ik ben het niet met je eens.
Mijn paard was getraind om keurig haar voetjes op te tillen, wat ze ook keurig deed.
Linksachter was altijd wel een beetje lastig, want daar heeft ze een krampbeen, maar het ging.
Een winter heeft ze alleen aan dat been mok gehad, dat zo erg was ineens, dat ik de DA heb moeten laten komen (ja voor mok!), ik kon haar aan dat been niet behandelen zoals ik wel gewend ben bij al mijn andere paarden. De Da heeft haar moeten sederen en heeft haar behandeld. De zalf opsmeren was geen probleem en ze heeft (tot nu toe) geen mok meer gehad, alleen die ene keer.
Sindsdien is ook het bekappen van dat been een probleem.
Het krampen van dat been is sindsdien verergerd, ze tilt keurig haar voetje op, maar schiet na enige tijd in de kramp en dreigt om te vallen.
Ik oefen iedere dag met haar, beloon haar voor het voetje op tillen en dacht dat ik dat wel getraind krijg, maar het blijkt toch iets te zijn waar ze zelf ook weinig aan kan doen.
Dus blijkbaar kan je helaas niet IEDER paard trainen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 00:26

aeolusnr1 schreef:
toevallig ben ik ook idd hoefsmid, rij-instructeur en tevens ook paardentrainer.
Als het bij jou goed kan dan is er dus idd een stapje van de training gelukt, maar het kan blijkbaar alleen bij jou en een training zou moeten gericht zijn op het werken met iedereen zolang het maar correct en met respect is en blijft. Er zijn dus blijkbaar toch belangrijke onderdelen in het leerproces verkeerd of onvolledig aangeleerd.
De fout zit echt nooit bij het paard, dus zit de fout bij ......

Niemand spreekt hier volgens mij over fout. Niet bij het paard en niet bij de mens. TS geeft ook aan wel op zoek te zijn naar een smid die dit van haar over wil nemen, maar dat moet dan wel de juiste persoon zijn die alles wat TS nu al bereikt heeft met haar paard niet te niet doet.

Dat is best wel heel lastig, want je kan nog zo geoefend hebben, ook met andere mensen, onkunde van een ander mens (en ja, dat kan ook een professional zijn als een hoefsmid of dierenarts) kan er voor zorgen dat je zo weer terug bij af bent.

@ TS, kijk of je iemand kan vinden die meer is dan hoefsmid alleen. Iemand die weet hoe je met zo'n paard als die van jou om moet gaan en niet simpel weg komt om even het klusje te klaren. Iemand die echt de tijd wil nemen en aansluit bij jou (visie op) training.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 00:45

Tijd is geld. Bied de hoefsmid aan dat als hij nog wel weer wil komen je hem naar rato betaald. Wat hij bij jou meer aan tijd kwijt is als bij een ander betaal je naar rato.Bijvoorbeeld: Dubbel zoveel tijd is dubbel tarief.Tenzij je paard erg onveilig is dan kan ik snappen dat de hoefsmid het niet meer ziet zitten. Hij moet zuinig zijn op zichzelf natuurlijk. Misschien dat dat toch een manier is dat je een eerlijke prijs betaald voor alle extra uren en tijd en iedereen er dan blij mee is en je toch verder kunt met deze smid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 00:48

Het is best lastig. Ik doe al jaren de hoeven in een bepaalde volgorde optillen. Dan geven die van ons ze al uit zichzelf. Hoef alleen aan te wijzen. Komt er een hoefsmid die het anders doet, staan ze ook wat heen en weer te wiebelen,, van wat wil je nou? Je hebt van die hoefsmeden die alles onzin vinden en met hun zogenaamd stoere gedrag gewoon doorpakken. Dan knap ik meteen af..........

Zo ook als de oude merrie te hoog wordt opgetild. Of de shet bijv. En mn ruin kan de ene diagonaal moeilijker optillen vanwege blessure en daar moet je gewoon rekening mee houden.

Het lijkt soms stoer te zijn, om daarboven te gaan staan ofzo.

Maar hoefsmeden die paarden jaar in jaar uit alleen gesedeerd kunnen doen, heb ik ook vraagtekens bij. In een ernstig geval bij groot wantrouwen waar er echt iets af moet, zeg ik ja, doe maar een keer.

Ik denk zelf dat als een paard moeilijk doet en zich alleen door 1 persoon zou laten doen, het soms verstandiger is dat de eigenaar juist afstand neemt. Maar dan moet je wel een hele kundige bekapper hebben die goed met je paard om weet te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:14

Even een algemene reactie want niet veel tijd maar ik hoop dat het duidelijk is dat ik niet ben van het "aaaw, paard heeft trauma, nu is die zielig en kan nooit nog iemand hem bekappen". Waar ik wel voor waak is dat iemand anders hetgeen ik opgebouwd heb niet teniet gaat doen door "het wel even op te lossen" want dat werkt niet, weet ik uit ervaring en dan kan ik daarna ook weer opnieuw beginnen en dan niet alleen met de hoeven maar gewoon met alles (kon toen niet eens in z'n buurt komen om de wondes te verzorgen). En daar heb ik geen zin meer in.

Ik ben ondertussen zover dat ik praktisch alles kan maar dit zet zich niet door naar anderen, die moeten volledig van 0 beginnen en dat kan ik niet in hun plaats natuurlijk. Ik had nu iemand die het proces begonnen is en daar een heel eind in op weg was, maar daar krijg ik geen reactie meer van. Mijn probleem is dan: zoek ik iemand die dat proces wil doorlopen of laat ik het zo en doe ik het zelf.

De huidige is afgeschreven, daar krijg ik niks reactie meer van (ook niet na voicemail) dus het is goed zo, ik ga verder. Meer betalen gaat dus ook niet helpen, heb ik in het begin trouwens meermaals aangeboden.

Als ik nog iets gemist heb waar reactie op moet zie ik het wel ;)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:33

8nnemiek schreef:
Heb je inmiddels al iemand gevonden?
Ik zie dat je redelijk in de buurt woont, en wij hebben sinds een tijdje een smid die ik erg goed vind en die rustig te werk gaat. Zijn voornaam is jacob maar de achternaam/tel nr zou ik even moeten navragen.
Edit, ik heb zijn website gevonden: http://www.hoefsmid-gebitsverzorger.nl

Deze was bij ons inderdaad al een stap in de goede richting :j Hij is ook enorm geduldig, maar helaas na 1 keer komen wou hij de mijne niet meer doen ivm te lastig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:36

Ik red het eigenlijk lichamelijk ook niet echt met bekappen en doe gewoon regelmatig een stukje en probeer te voorkomen dat ik teveel in een keer moet doen. Nu moet ik wel zeggen dat ik een brave meewerkende pony heb en wat ik zittend kan doen zittend doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:10

@ mirriejj : wat was bij jou te lastig dan? Dan weet ik of die van mij bij voorbaat al afgeschreven is of niet ;)

Hier kan ik ook wel zittend werken :j En dat helpt inderdaad. Nu nog eraan werken dat pony z'n voet langer dan 5 of 10 seconden op de steun houdt zodat ik ook op mijn gemakje wat kan doen en dan kunnen we weer wat meer :Y) (het gaat wel redelijk hoor, alleen vandaag had hij het wat lastiger en minder geduld, en dat is dan niet zo handig als je nog veel moet kijken enzo ipv snel even vijlen).