Met pensioen? Hko

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Met pensioen? Hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 18:59

Dat sowieso.
We hebben net nog even gekeken maar hij loopt echt kort en stijf.
Morgen begin ik met bute.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:05

Anoniem schreef:
Ja lijkt mij dus wel.
Daarom voel ik me ook zo schuldig.
Ik weet gewoon niet of en hoeveel pijn hij heeft.
Hij wil alleen rennen als ie van Iets schrikt bijvoorbeeld. Of als de hele groep gaat rennen.

Zet hem dan eens een week op een flinke pijnstiller. Dan kom je er snel genoeg achter en maakt het je beslissing misschien wat makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:15

Hij gaat morgen op bute

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:29

Gisteren ook nog even eea aan filmmateriaal vergeleken en eigenlijk loopt hij weer zo kort als net voor hij op ijzers ging.
Samen met z'n te matte uitstraling, veel knipperen en wat in zichzelf gekeerd heb ik toch sterk de neiging dat hij wel pijn heeft.
Heb de beslissing gemaakt er sowieso niet meer op te gaan en hem iig nu even bute te geven.
Enige filmpjes die leuk zijn is stappen in t bos. Op karakter.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 08:09

Er zijn hele goede dingen gezegd hier door jou en door anderen, mij lijkt het sterk dat jouw pony in stap ( zelfs als hij stilstaat) geen pijn heeft. Goed dat je nu gaat kijken met buut of hij verandert. Ik wil je alleen nog meegeven dat er verschillende sterktes zijn in de zakjes buut. Als hij een lichte versie krijgt en hij verandert niet, wil dat dus niet zeggen dat hij geen pijn heeft. Ik heb het gezien bij een paard bij ons op stal. Die had een hoefzweer waar hij onwijs veel pijn van had. Hij stond op drie benen, trok dat achterbeen helemaal op en leunde tegen de wand van de box. Hij kreeg buut omdat hij ook niet meer at, maar het hielp niet veel. Een andere DA kwam en die liet hem een zwaardere versie van buut geven en toen had hij beduidend minder last en ging hij weer eten. Die hoefzweer was niet te bereiken door snijden en is er na een dag of 10 uitgekomen bij de kroonrand. Dit om even aan te geven wat verschillende sterktes buut kunnen doen.

Alles wat je in je laatste berichten omschrijft, het kort lopen, niet vooruit willen, wel buiten in het bos vlot(ter) willen stappen, maar niet willen draven, ook niet in vrijheid ( behalve met de groep mee of als hij schrikt) geeft allemaal inderdaad aan dat hij jammer genoeg hoe dan ook pijn heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:39

Dankje jet. Ik zal straks even kijken welke bute hij heeft.
Gisteren nog even een kort rondje gewandeld ( aan de hand dus)samen met de hond.
Daar geniet hij dan wel van.
Uiteraard zit ik er strak op. En heb ik ook wel eerlijke stalgenoten, waar ik dit mee bespreek en die ook meekijken.
Hij is iig wel officieel met pensioen hoe dan ook.
Dat heeft me wel wat rust gegeven.

Edit: 200mg/g bute. Zakje is geloof ik 5 gram.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:07

DC, dat is wel de goede in elk geval. Moest je beginnen met twee dagen twee keer per dag en daarna overgaan op één keer? Dat is wel wat ze aanraden in elk geval.
Fijn dat het aan de hand wandelen wel leuk was zo!

Ik acht jou reëel genoeg om ( helemaal met hulp van je goede stalgenoten) goed te bepalen of het nog goed te doen is voor je paard of niet.

Heel veel sterkte in elk geval, het is en blijft een rottig iets, die HKO!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:13

Nee een zakje per dag.. en dan iig 10 dagen..
We gaan t zien. Vind het erg moeilijk..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:38

10 dagen 1 zakje zal ook voldoende moeten laten zien hoor.
Natuurlijk is dat vreselijk moeilijk. Het is en blijft je grote vriend die waarschijnlijk teveel pijn heeft om lekker te kunnen blijven leven. Voor jezelf kan je voelen wat je voelt aan pijn en daarop anticiperen, maar voor een dier is dat helaas niet echt mogelijk en moeten we het met gevoel en verstand doen. Om die twee op één lijn te krijgen en dat in betrekkelijk korte tijd is echt verdomd moeilijk.
Kijk, bij zware koliek of zware kreupelheid die niet te genezen is, bij een afgescheurde pees die niet meer kan herstellen en dergelijke, is het al snel duidelijk, maar juist zoiets als HKO is lastiger. Lastiger omdat het aan twee benen tegelijk is, waardoor kreupelheid veel minder snel zichtbaar is, helemaal als je een paard vrijwel dagelijks ziet. Lastiger omdat het een geleidelijk proces kan zijn, waardoor het ook al weer minder opvalt. Nu je weet wat er mis is en merkt dat het speciale beslag niet meer werkt, komt alles bij elkaar en zie je dan wel hoe je lieveling erbij staat. Dat is naar om te zien.
Het klinkt misschien stom, maar ik hoop ergens dat je weer een beetje de echte oude te zien krijgt, dan weet je eigenlijk beter hoe het er voor staat zonder buut.
Afscheid nemen is heel moeilijk voor ons als paardenliefhebbers, maar mogen naar mijn idee blij zijn dat paarden niet tot het einde toe hoeven te lijden en dat we ze mogen laten helpen als het niet meer paardwaardig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:37

Dat laatste ben ik helemaal met je eens en ik vind ook wel dat je beter " te vroeg" dan " te laat" bent. ( als je die keus hebt dan natuurlijk.
Wat me wel opvalt is veel knipperen en een vermoeide blik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:56

we zijn ondertussen een paar dagen verder, merk je iets van verschil met de bute?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:35

Hij leek vandaag wat opener en vrolijker.
Donderdag wil ik hem even in beweging zien samen met iemand, ook even filmen.
( gewoon even in de bak stap en draf).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 11:35

Ik zit nog over duivelsklauw te twijfelen
Zijn er ervaringen hier met deze klachten?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 11:50

Ik zou je pony nog eens algemeen laten onderzoeken. Het is niet omdat hij HKO heeft dat hij nu niet iets heel anders kan mankeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 11:52

Dit zijn precies de klachten waarmee ik in oktober ook de kliniek bezocht heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:50

Hij heeft een dag of 10 bute gehad en enorm veel verbetering in lopen was er niet maar hij was wel blijer.
Hij is er nu een kleine week vanaf maar voelt zich nog wel fijn zo te zien.
Ik ga straks even duivelsklauw bestellen.
Gisteren nog stukje gewandeld en dan oren erop.
Dus de beslissing pensioen heeft hem sowieso goed gedaan.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:22

Ook mijn paard begin ik te verdenken van hko.. eerst hb geweest en nu vorige wk donderdag weer kreupel..2 benig!! Ze heeft nu op de metacam gestaan ( kom volgende wk twrug van vakantie) dan moet ik een plan gaan maken.. vervolgonderzoek..
Had na de lichte hb alweer een wk of 3 opgebouwd en vorige wk do weer kreupel..DA erbij gehad na uitverdoven rv was ze lv kreupel! Volgens DA nu niet Hb..Weet niet wat me allemaal gebeurt in zo'n korte periode! Is 13 juni op de foto geweest ivm hb was niks raars te zien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:36

Hko zou je dan toch moeten zien op de foto's.
Bij de mijne toch wel echt overduidelijk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:42

Had al begrepen dat je bij sommige niets ziet op de foto maar een slecht klinische beeld en andersom..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:43

Weet niet meer wat t anders zou moeten zijn!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:01

Lastig DC dat hij niet super veel beter liep, kennelijk had het wel goede resultaten op zijn geestelijke gesteldheid. Mooi dat dat nog doorwerkt nu.

Het kan ook in de weke delen in de hoef zitten, Pol. Er zitten ook pezen, bandjes, lamellen, van alles. Hoefbevangenheid geeft niet alleen de kanteling van het hoefbeen ( vaak in een ernstig acuut stadium of bij chronische bevangenheid in een wat later stadium, er gebeurt van alles in de hoef bij bijvoorbeeld hoefbevangenheid, wat lang niet altijd op foto's is te zien. Erg lastig, kom er dan maar eens achter. Het zou ook nog kunnen zijn dat ze dunne zolen heeft en daar gevoelig van loopt. Hoefkatrolontsteking kan natuurlijk ook erbij, maar dat hoeft niet. Sterkte Pol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:34

Ja op de filmpjes loopt ie nog steeds kort en beleeft er gewoonweg geen plezier aan.
Nouja als dat bij Weidegang wel blijft, en ie een happy grasmaaier wil zijn..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:13

Jet schreef:
Lastig DC dat hij niet super veel beter liep, kennelijk had het wel goede resultaten op zijn geestelijke gesteldheid. Mooi dat dat nog doorwerkt nu.

Het kan ook in de weke delen in de hoef zitten, Pol. Er zitten ook pezen, bandjes, lamellen, van alles. Hoefbevangenheid geeft niet alleen de kanteling van het hoefbeen ( vaak in een ernstig acuut stadium of bij chronische bevangenheid in een wat later stadium, er gebeurt van alles in de hoef bij bijvoorbeeld hoefbevangenheid, wat lang niet altijd op foto's is te zien. Erg lastig, kom er dan maar eens achter. Het zou ook nog kunnen zijn dat ze dunne zolen heeft en daar gevoelig van loopt. Hoefkatrolontsteking kan natuurlijk ook erbij, maar dat hoeft niet. Sterkte Pol!

Dank je jet!!
Wij hebben dik 4 wkn na de hb de foto's genomen.. heb nog nagevraagd of er nog kanteling kan plaatsvinden na die tijd ( nu dus 4 wkn later) dat was volgens DA en smid vrijwel onmogelijk!
Dunne zool heeft ze wel m.n rv ( was ook te zien op foto's).. nu dus zooltjes maar nog wel aardig gevoelig..
Maar weke delen wordt toch omschreven als hko??
Weet niet meer waar ik t zoeken moet!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:37

Anoniem schreef:
Ja op de filmpjes loopt ie nog steeds kort en beleeft er gewoonweg geen plezier aan.
Nouja als dat bij Weidegang wel blijft, en ie een happy grasmaaier wil zijn..

Mijn paard ging op bute vanwege bevangenheid. Dat deed bij hem werkelijk helemaal niets.
Dus ik denk dat duivelsklauw of novacam geen rare overweging is.

@pol1: het lijkt of je mijn paard omschrijft, die loopt sinds donderdag lv kreupel, maar met iets vocht boven de kogel. Ook draait hij weer kort op de achterbenen en gaat zelf in de modder staan, terwijl hij modder haat.
Ons verloop:
- januari bevangen (zichtbaar in achterhoeven)
- april kreupel lv
- begin mei diepe zweer la. Foto's gemaakt van lv en rv vd voeten, zijn goed, geen kanteling
- half mei gat in de zool en losse hoefwand (waars door t weken voor de zweer)
- half juni door osteo behandeld en vier weken helemaal fit geweest en heb m drie weken weer licht aan longe getraind
- half juli kreupel lv, gevoelig la en ra
Donderdag komt de dierenarts en gaan we uitverdoven en daarna foto/echo maken van waar t nu maar mag zitten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:46

DC, als hij op de wei wel vrolijk is, dan maar lekker op de wei laten als hij dan niet te dik wordt. Zou hij het leuk vinden om als handpaard met een ander paard mee te gaan om een beetje te stappen? Geen idee of je die mogelijkheid hebt hoor, maar soms vinden ze dat ook ngo wel leuk en dan hebben ze toch het idee dat ze nog wat doen. Als hij op de wei tevreden is hoeft dat niet natuurlijk, maar ik weet niet hoe je ze in de winter hebt staan. Als ze veel op een kleine paddock of op stal staan is dat ook wat geestdodend en als hij dan als handpaard of eventueel naast de fiets nog af en toe mee kan is dat misschien wel fijn.

Pol, nee, die kanteling van het hoefbeen is meestal al na een paar dagen, dus ik snap wel dat ze zeggen dat dat na 4 weken niet meer gebeurt. Wel blijven ze gevoeliger voor hoefbevangenheid, dus het zal erg uitkijken blijven. Met name straks weer in augustus/september als het gras een tweede groeispurt krijgt voor de winter. Op de een of andere manier zie je dan weer veel hoefbevangen paarden is mijn ervaring, dus die periode zou ik erg voorzichtig zijn met gras. Wat voor zooltjes heeft ze er nu onder en met wat voor opvulling? Vooral in de opvulling zit heel veel verschil. Gewone siliconenvulling is minder fijn weet ik dan de speciale ( wel heel dure) van Vettec: http://www.vettec.com/content/vettec-ho ... ucts-table . Ik had voorheen bij mijn vorige paard Lou ook zooltjes met de paars/lila kleur van Vettec tussen het zooltje en de hoef, dat veerde en bleef verend totdat het vervangen werd. Ik denk dat ik daar eerst naar zou kijken, voordat ik aan andere zaken zou denken.
Hoefkatrolontsteking begint eigenlijk altijd met een onregelmatig straalbeentje ( dat zit in de hoef achter het hoefbeen, is ook bot en is te zien op foto's als ze vanuit de juiste hoek zijn genomen). Over dat straalbeentje loopt de diepe buigpees, die aan de onderkant van het hoefbeen aanhecht. Als daar te weinig gewrichtsvloeistof zit of als het straalbeentje onregelmatig wordt, dan schuurt de diepe buigpees daar overheen en dat noemen ze in het geheel eigenlijk hoefkatrolontsteking. Meestal is het zo, als het straalbeentje er goed uit ziet op de foto, dat er verder weinig aan de hand is qua hoefkatrolontsteking.
Ik heb wel ooit met Lou gehad dat ze op de foto een "onregelmatige belijning aan de onderkant van het hoefbeen" had, toen liep ze ook gevoelig, maar dat was aan één voorbeen. Ze had toen zwaar overgewicht door allerlei omstandigheden en ik denk dat het daardoor begonnen was.