wat voeren aan paard met leveraandoening?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Re: wat voeren aan paard met leveraandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:14

Ik heb ook heel goede ervaringen met Mariadistel. Zelf voer ik Mariadistel/artisjokken van Noesenberger en dat wordt hier goed gegeten ook door de moeilijke eters.
Anders hebben ze bij de paardendrogist ook smaakgarantie dat kan je altijd proberen.
Ohh en nog een ding voorlopig geen olie voeren, dat kan de lever nog extra belasten.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:16

Thanx ik voer echt helemaal niks met olie, daar reageert ie zo vreselijk slecht op.
Net zoals teveel eiwitten luzerne en gek genoeg ook bietenpulp heeft helaas datzelfde effect.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:10

floorsil schreef:
Ik weet niet of je het iets vind. Maar ik heb bij mijn kat met toendertijd puur lever gegeven als ondersteuning. Weer niet of het helpt. Voeding kan ik verder weinig tips over geven

Maar je kunt een paard geen lever te eten geven,want een paard is een vegetarier.In tegenstelling tot een kat,die een extreme vleeseter is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:26

anjali schreef:
floorsil schreef:
Ik weet niet of je het iets vind. Maar ik heb bij mijn kat met toendertijd puur lever gegeven als ondersteuning. Weer niet of het helpt. Voeding kan ik verder weinig tips over geven

Maar je kunt een paard geen lever te eten geven,want een paard is een vegetarier.In tegenstelling tot een kat,die een extreme vleeseter is.

Puur is een homeopathisch merk, en ze adviseert daarvan de variant Lever (tegenwoordig Hepato in de hond/kat variant).

https://www.horsefitshop.nl/inwendig/ge ... wdEALw_wcB

Sommige dieren hebben er baadt bij (die van mij hebben de variant Puur Rust gehad, en dat hielp wel licht).

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 20:41

Hoi,
Ik heb afgelopen week de tweede bloedtest laten uitvoeren en ook gevraagd om naar de zink/ijzer/koper te kijken. Wat mij zelf al opviel de laatste twee weken was dat hij heel goed aan het opknappen is, hij is weer levendig, zijn gewicht werd weer veel beter en ook zijn spieren werden weer zachter. De bloeduitslag was ook heel goed, alles was in orde! Ik ben uiteindelijk in overleg met de dierenarts over gegaan op de Gastro plus van Havens. Hij krijgt twee keer per dag twee handjes luzerne hier door heen gemengd. Overigens krijgt hij onbeperkt ruwvoer van eigen land en staat hij heel wat uren buiten op de wei. De kuur die hij gehad heeft voor zijn lever was 2x een fles Hippochol. Die duurde in totaal 20 dagen. Mochten jullie vragen hebben dan hoor ik ze wel. Groetjes

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:59

Das wel fijn ts! Hippochol at die van jou dat goed?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:25

Goed om te horen! Is hij alleen door de hippochol zo opgeknapt?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:39

Misschien is het supplement life force wel interessant? Hier zit een micotoxinen binder in en het ondersteund de spijsvertering. Ik ben me nu aan het inlezen over dit supplement en lees goede ervaringen...

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:08

Absoluut interessant. Ik heb het in het verleden wel gegeven alleen toen had ik m'n rantsoen nog niet zo goed op de rit als nu. Zo langzamerhand word je wel steeds wijzer. Vind alleen best wel duur, dat houd me nu nog wel tegen

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:34

Ik vind het ook vrij prijzig. Ik zit te denken om het te geven als kuurtje vanwege de micotoxinen binder. Maar weet niet of dat nut heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:05

Dat zal op de korte termijn wel nut hebben maar als je daarna spul met mycotoxines blijft voeren heb je er natuurlijk niet zo veel aan. Aangezien je de oorzaak niet wegneemt.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:57

Nou ja, het is denk ik moeilijk beoordelen of je micotoxinen "voert". Het hooi wat we hebben gekocht ziet er super uit maar ik denk dat je het niet met het blote oog kan zien...
Dus vandaar mijn gedachte om bv twee keer per jaar een soort ontgiftingskuur te geven...

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 21:20

Hoi, ja, het lijkt erop dat het inderdaad door de hippichol zo verbeterd is, mijn dierenarts had hier al meerdere goede ervaringen mee. Er stond op het etiket ook dat ze er goed van gaan eten en dat was op dat moment ook wel heel hard nodig, want meneer was al flink afgevallen, inmiddels is hij weer netjes op gewicht. Ik ben er in ieder geval erg blij mee en mijn paard denk ik ook, want die heeft zich toch echt wel heel rot gevoeld!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:32

Hoi, wat voor plekken had je paard precies?

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 11:39

De plekken zaten op het pijpbeen aan de achterbenen, zowel aan de binnen als aan de buitenkant. Het begon met een korst, die dan open barstte. Van hieruit ontstond dan een grote vaak minder diepe wond, en andere plekken waren juist wat kleiner maar wel diep. Vaak deed het ook bloeden. Aan de rand van deze plekken zaten korsten waardoor het op mok leek. Als je het zag leek het soms op mok, dan weer op een flinke wond en soms dacht ik dat het op verbranding leek. Beetje lastig uit leggen, maar heb er geen foto's van gemaakt. Het rare was in eerste instantie dat het deed genezen, maar dat er dan op een andere plaats weer een nieuwe plek ontstond. In eerste instantie niet zo erg, tot de dag dat hij er aan allebei de achterbenen van boven tot onder helemaal onder zat, toen waren de benen ook dik. Toen heb ik de dierenarts laten komen, kreeg hij injectie tegen schimmels en mijten en zalf met ontstekingsremmer en antibiotica, na 2 dagen zag je toen al veel verbetering. Het bloed werd afgenomen omdat deze plekken erop wezen dat het probleem van binnenuit is ontstaan. Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:17

Afbeelding

Leek het hier op ?

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 10:21

Wat ik mij afvraag, zitten er in de plek korsten? Het zit namelijk wel op een heel andere plek als bij mijn paard, maar als ik goed kijk lijkt er een beetje aan de rechterkant een korstje te zitten die je als het goed is er makkelijk uit kunt halen. Ik weet het niet, maar het kan natuurlijk best ook op andere plekken van het been voorkomen, wat bij die van mij dan weer opviel was dat het aan zijn witte benen zat. Bij die van jouw lijkt het meer 1 plek, bij die van mij waren het juist veel plekken. Heb je een vermoeden dat de lever de oorzaak kan zijn? Die van mij bleef best lang fit, totdat hij ineens erg afviel, terwijl hij wel goed at. Hij werd echt heel futloos, terwijl het in goede doen juist een heel wakker paard is. Bij twijfel kan je altijd je dierenarts vragen om bloed te laten prikken op de leverwaarden.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:51

Waarschijn is dat zonnebrand Esja, mijn paard heeft hetzelfde gehad. Inderdaad alleen op de lichte delen van het been. Komt inderdaad doordat de lever minder goed werkt. Bij mij heeft de Hippochol ook super gewerkt! Hou het paard wel goed in de gaten, bij die van mij komt het in deze periode van het jaar vaak weer terug..
die van mij reageert vermoedelijk op de hoge gehaltes fructaan maar ik ben er nooit echt achter gekomen wat de oorzaak is..

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 20:29

De eerste plekke ontstonden al begin dit jaar, januari, midden winter, dus zonnebrand lijkt het ook niet te zijn. Het zou verschillende oorzaken kunnen hebben, ook de zware medicatie die hij voor zijn maag heeft gehad kan een oorzaak zijn.

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 10:49

Hoi, ik heb nog een vraag aan jullie. Het is goed aan mijn paard te merken dat hij een flinke jas uit gedaan heeft en ik heb met rijden het gevoel dat zijn lichaam nog niet helemaal fijn aanvoelt. Nu is hij enkele keren door Ellen Kral behandeld na zijn maag, waarvan de eerste behandelingen heel fijn waren, maar na de laatste behandeling had ik juist het idee dat hij er juist minder door geworden was, dat was wel even schrikken toen, dus ik zie haar nu niet meer zo zitten. Weten jullie misschien iemand in zuid-holland, ik wil er ook nog wel heen rijden die mijn paard misschien een zetje in de goede richting kan geven?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:55

Blijft bijzonder dat eiwitten gerelateerd worden aan lever problemen
Dat waren meer suikers en zetmeel .

Dat werkt Belastend op organen zoals maag en lever

Benieuwd wat je uiteindelijk gaat voeren

Ik zou m
Namelijk Juist op Lucerne of grasmix houden icm speedibeet en aanvullend vit/min supplement

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:48

Mijn merrie is ook weer ziek helaas, voelde het al wel een beetje aankomen maar merk nu goed dat het weer mis is.. morgen starr ik dus ook weer met de hippochol.

Waarom vind je de relatie tussen lever en eiwit bijzonder Zinzi? Het wordt vaker genoemd:
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... everziekte

Alhoewel ik het wel met je eens bent dat het beter is om zo weinig mogelijk suikers en zetmeel te voeren omdat dat ook juist te veel belasting geeft voor de lever..

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 20:50

Hoi, inderdaad is het ook belangrijk om suiker en zetmeel binnen de perken te houden, maar dat was met die maagzweren duidelijk. In overleg met de dierenarts krijgt hij nu de gastro brokken van havens, 1 schep per dag, hier door heen krijgt hij nu nog 2 handjes luzerne. Verder zal hij het met onbeperkt hooi moeten gaan doen hoop ik. Zijn gewicht is altijd een moeilijk dingetje geweest, dus het is echt even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 08:51

MartineC1711 schreef:
Mijn merrie is ook weer ziek helaas, voelde het al wel een beetje aankomen maar merk nu goed dat het weer mis is.. morgen starr ik dus ook weer met de hippochol.

Waarom vind je de relatie tussen lever en eiwit bijzonder Zinzi? Het wordt vaker genoemd:
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... everziekte

Alhoewel ik het wel met je eens bent dat het beter is om zo weinig mogelijk suikers en zetmeel te voeren omdat dat ook juist te veel belasting geeft voor de lever..

In de context zoals TS het uitlegt

Hij mag wel brok eten ( 2 kg was het )
Dan vindt ik het bijzonder .

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:08

Esja schreef:
Hoi, ik heb nog een vraag aan jullie. Het is goed aan mijn paard te merken dat hij een flinke jas uit gedaan heeft en ik heb met rijden het gevoel dat zijn lichaam nog niet helemaal fijn aanvoelt. Nu is hij enkele keren door Ellen Kral behandeld na zijn maag, waarvan de eerste behandelingen heel fijn waren, maar na de laatste behandeling had ik juist het idee dat hij er juist minder door geworden was, dat was wel even schrikken toen, dus ik zie haar nu niet meer zo zitten. Weten jullie misschien iemand in zuid-holland, ik wil er ook nog wel heen rijden die mijn paard misschien een zetje in de goede richting kan geven?

Heb je dat al met haar overlegd? Dat je de uitwerking van de laatste behandeling niet zo goed vond? Ik vind het altijd heel bijzonder dat als het even niet goed gaat men meteen weer gaat hoppen naar een andere arts/behandeling.