IJzers zelf aantrekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMalibu

Re: IJzers zelf aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 19:01

Nou feest, haal hem uit de wei met 3 losse ijzers (denk dat ze zijn springschoenen vergeten zijn). Maar goed, ik de smid geappt want ik dacht dan kan hij dit keer weer oplossen en dan overleggen wat ik verder nog kan doen. Kreeg als antwoord dat hij pas volgende week vrijdag kan dus dat ik maar een andere oplossing moet zoeken. Ik denk dat ik toch maar even een andere smid ga zoeken om te kijken of dat helpt, want het is al rot dat het zo vaak gebeurd maar als het ook zo lang duurt voor er iets aan mee gebeurd dan worden z'n hoeven er ook niet beter van.

Zag dat er nog wat reacties zijn geweest, ik zal thuis even alles doorlezen en reageren :)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:07

Pfff lekker dan! 1,5 week om wat nagels vast te klemmen..
Zou idd kijken of je een andere smid kan laten komen, wellicht blijven ze dan gelijk langer zitten!
En is het een vaste afspraak dat de springschoenen om gaan?? Want in dat geval zou ik de stalhouder daar wel op aanspreken... zeker als hij met springschoenen z'n ijzers niet af trapt..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:12

Kan je niet eens met je smid overleggen of hij het je niet wilt leren?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 19:17

Springschoenen is inderdaad een vaste afspraak, ze hangen onder zijn halster dus ze zijn ook niet te missen als ze hem buiten willen zetten..

Vragen of de smid het mij kan leren is idd wel een goede. Ik wilde met hem ook overleggen hoe we dit het beste aan kunnen pakken, want dit is niks en dit gaat op den duur ten koste van zijn hoeven en dat wil ik niet

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 19:43

Woensdag komt er een andere smid, ben benieuwd wat die er van vindt :)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 14:18

Vanmorgen is de andere smid geweest, ik heb er toch wel alle vertrouwen in dat hij zijn ijzers nu beter laat zitten. Hij staat er nu zó anders op, in zeer positieve zin. Als ik zijn ijzers nu vergelijk met hoe het er eerst onder zat, dan snap ik wel dat ze nooit goed bleven zitten want ze staken veel verder uit aan de achterkant. Deze smid komt ook voor niks het ijzer weer vastzetten als het weer mis mocht gaan, hij is eigenlijk elke dag wel in de buurt dus ik hoef ook niet zo lang te wachten en dan hoef ik dus ook zelf niks te gaan proberen :) Ook was mijn paard zoveel rustiger tijdens het beslaan, alsof ie van die andere smid echt stress kreeg. Voor nu lijkt het probleem iig opgelost, paard blij en ik blij :)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:26

Klinkt goed! +:)+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 07:53

Toch vind ik krapper op het ijzer zetten niet perse beter. Dan heeft de hoef ook minder ruimte.

Mijn eeuwige ijzer-aftrapper heeft in ieder geval altijd toch ruim op de ijzers gestaan. Anders moesten ze er na 3 weken al weer onderuit omdat de voeten er overheen wilde gaan groeien.

Aan de andere kant: je moet wat als ze nodig zijn maar er steeds onderuit vliegen.

Voor mij was het uiteindelijk een reden om ze toch weg te laten.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:03

Absoluut eens dat krapper niet altijd beter is. Toch is té wijd ook niet goed.
Wellicht is het dan een compromis.. als de ijzers er om medische redenen onder moeten blijven en ze iets krapper worden gezet, is het sneller tijd voor nieuwe ijzers.. maar dat is een afweging die je als baas+smid moet maken, denk ik.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:11

Die van mij deed dit eerst ook, elk voorjaar had ik ze eraf liggen. Toen een tijd lang met springschoenen dag en nacht. Wel zorgen dat de springschoenen schoon zijn. Nu heeft hij meer kracht en is hij minder lomp en nu gaat het goed, maar wel altijd met springschoenen naar buiten maar deze laat ik nu niet meer dag en nacht om.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 16:51

pol013 schreef:
Toch vind ik krapper op het ijzer zetten niet perse beter. Dan heeft de hoef ook minder ruimte.

Mijn eeuwige ijzer-aftrapper heeft in ieder geval altijd toch ruim op de ijzers gestaan. Anders moesten ze er na 3 weken al weer onderuit omdat de voeten er overheen wilde gaan groeien.

Aan de andere kant: je moet wat als ze nodig zijn maar er steeds onderuit vliegen.

Voor mij was het uiteindelijk een reden om ze toch weg te laten.

Ik ben het ook absoluut met je eens dat krapper niet altijd beter is hoor! :j Alleen als ik nu zijn oude ijzers vergelijk met deze, dan stond hij veel breder dan het gemiddelde paard. Als ik het nu ook vergelijk met stalgenoten dan had hij echt bizar brede ijzers, ik had er nooit echt bewust naar gekeken, heel dom van mij. Nu zijn zijn ijzers eigenlijk gewoon 'normaal'. :)

AnnaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:14

heb je foto's van hoe het eerst was en hoe hij er nu op staat? ebn nu wel erg nieuwschierig geworden...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:29

Ik ben vooral benieuwd welke medische oorzaak ?