Cushing

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:00

De pil naar binnen krijgen is ook nog een kunst :=

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 14:02

Britta31 schreef:
Het zijn wel veel da kosten?Wat heeft de da dan gedaan om aan een bedrag van 625 euro te komen?

2 voorrijkosten
2 consults 2 injectie.s
Metacam .bloedonderzoek .labratorium
Eqiupalazone pijnstiller
En weer een metacam
Dan voor 2 maanden prascend
Alles totaal €622

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 14:04

Britta31 schreef:
De pil naar binnen krijgen is ook nog een kunst :=

Maakte hem eerst fijn en dan in een spuit met appelmoes
Maar bleef steeds wat achter nu stop ik hem in een heel klein stukje appel
En ze eet m zo op

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:04

In het buitenland mag Prascend niet verstrekt worden zonder doktersrecept !
Dat een paard met Cushing geen paardwaardig leven zou hebben is flauwekul. Het vergt alleen wel extra aandacht wbt weidegang, voldoende rustige beweging (wandelen) en vooral oppassen met voeding en mogelijk extra scheren als de vacht te dik blijkt. Maar met medicatie kun je ze nog lang goed houden en een fijn leven bieden. De medicatie is op dit moment inderdaad nog erg duur maar heel vaak kunnen kleinere paarden zoals Haflingers met 1/4 of 1/2 tablet toe. De waarde die dit paard heeft is niet schrikbarend hoog - ik heb veel hogere getallen meegemaakt. Met een kleine dosis bereik je al vaak goede resultaten, ik zou dat toch uit respect voor je paard proberen.

Overigens: kort gras bevat meer suikers dan langer gras en dat vergroot het risico op hoefbevangenheid.
Langer gras is beter en in deze periode het liefst in de vroege ochtend laten grazen - het fructaan gehalte loopt gedurende de dag op.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:19

Ja,met de Prascend erbij wordt het duur.Moeilijke keuze, wat te doen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:30

Weet je, zeggen dat een paard met cushing geen paardwaardig leven heeft slaat nergens op. Veel paarden knappen erg op op de juiste dosis prascend, dat is wel even puzzelen en zoeken. Ook is het zo dat met de juiste manier van houden er verder geen problemen hoeven te komen zoals herhaalde bevangenheid.
Kosten zoals wormenkuren, enting, hoefsmid....tsja, die heb je sowieso altijd al en hebben niets van doen met de huidige situatie.

Als ik het goed begrijp staat jullie paardje nu op een kleine stalling bij het oudere paard van die mensen? Is het dan geen idee om open kaart te spelen en de situatie uit te leggen en te vragen of zij misschien in de stallingskosten tegemoet kunnen komen omdat jullie paard en hun paard al 3 jaar elkaars vriendjes zijn? Hun zijn er ook bij gebaat als jullie paard daar blijft staan, dus mogelijk kunnen de stallingskosten wat verlaagd worden? Nooit geschoten is altijd mis!

Prascend, op een halve zetten en dat eens even aankijken. Geef het de tijd en kijk wat ze daarop gaat doen. verhogen kan altijd nog. Te hoog beginnen kan een hoop narigheid meebrengen.

Als de moeder in het verhaal al bereid is de prascend te betalen, dan zijn de al bestaande stallingskosten en vaste extra kosten toch te overzien? Die waren er immers al.

En als laatste, of je paardje in de toekomst weer wat onder de leden krijgt wat extra kosten met zich meebrengt....ja vast wel. Ze wordt ouder en ouderdom komt met gebreken. Per situatie opnieuw bekijken wat er speelt en wat de opties zijn, je spuit een paard niet zomaar af. Maar cushing an sich is geen reden voor inslapen, dat kan het overigens wel worden door bijkomende problemen. (mijn pny is ingeslapen op 11 jaar, hij had cushing en de tumorvorming zorgde voor uitval in zijn achterhand waardoor hij niet meer kon lopen of op kon staan als hij lag...we moesten hem dus wel laten gaan. Maar wat had ik graag gezien dat ik hem nog 20 jaar lang prascend had mogen geven als hij dan wel goed had kunnen functioneren en plezier zou hebben gehad in zijn leven....)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:44

Het is natuurlijk mooi als er allemaal eigenaren reageren die hun eigen cushing paard nog graag jaren en jaren hadden gehad, maar dat is toch geen vergelijk met de situatie van TS?

Als je je paard financieel niet kan houden, zonder jezelf in een financiële afgrond te storten, heb je niet veel keuze. Normaliter zou je dan je paard verkopen, maar dat kan niet met een chronisch ziek dier. Er is nu niet bepaald een grote markt voor cushing paarden... :n

Blijft over dat je, indien mogelijk en gewenst, je financiële situatie verbeterd door extra werk (moeder wil de pracsend betalen en de dierenarts rekening gaat niet weg met het overlijden van paard). Dan blijven de kosten nu hetzelfde (vaste kosten paard, dierenarts rekening; want die moet je toch betalen). Is zelfs dat te duur, dan houdt het op.

Die keuze mag je maken. Mensen zullen altijd een mening hebben en wat je ook doet, er is vast wep iemand te vinden die het daar niet mee eens is. Dus je maakt de keuze zelf, jij bent de enige die er vrede mee moet hebben.

Of je laat het dier nu inslapen /slachten (kan nog steeds, levert alleen niets op nu en kost ook gewoon geld), betaald de dierenartsrekening (wat makkelijk gaat zonder stalkosten) en gaat verder. Of je houdt voor jezelf een grens aan, bespreek die eventueel met de dierenarts, dat als je paard nu nog iets erbij krijgt, het einde oefening is.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:54

Ga met Djinnie mee. Blijf reëel, niet alleen tov je paard, maar ook tov jezelf. Niemand wil zijn maatje graag kwijt, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om maandelijks een dure grasmaaier te betalen.
De kosten zullen eerder meer worden dan minder.
Mits er iemand is die je paard kan opvangen of 'm wel als weidemaatje wil plaatsen, zul je zelf hierin een keuze moeten maken. Er zullen genoeg mensen zijn die je die keuze verwijten, maar ook genoeg die je begrijpen.
Succes met je beslissing.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:49

Mabotje schreef:
Ga met Djinnie mee. Blijf reëel, niet alleen tov je paard, maar ook tov jezelf. Niemand wil zijn maatje graag kwijt, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om maandelijks een dure grasmaaier te betalen.
Mits er iemand is die je paard kan opvangen of 'm wel als weidemaatje wil plaatsen, zul je zelf hierin een keuze moeten maken. Er zullen genoeg mensen zijn die je die keuze verwijten, maar ook genoeg die je begrijpen.

Maar.. tot voor kort was het kennelijk geen probleem.. maar nu met de diagnose, de dikke doktersnota en het vooruitzicht levenslang Prascend te moeten geven zou het beter zijn het paard in te slapen? Ik vind van niet en dat is geen verwijt, maar een mening waar in de OP om gevraagd werd.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 00:11

Tja, als je het niet meer kan betalen en het paard onverkoopbaar (ziek) en niet voor consumptie te slachten (prascent) is, wordt afmaken de enige optie. Dat kan door een spuitje, of door schieten door een slager die het lijk dan af laat voeren door de rendac. Beide zijn een kostenpost, maar dan wel de laatste kostenpost.
Persoonlijk zie ik het probleem van een dier netjes laten sterven wanneer je hem niet meer kan onderhouden niet. Dat vind ik veel beter dan mensen die zo'n beest verkopen/weggeven. Het paard in kwestie zal niet beter worden, en zal ook niet weten dat het wat ouder had kunnen worden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 00:12

Ik weet niet wat je situatie is maar soms zijn er bezuinigingen mogelijk waar je in eerste instantie niet aan denkt maar die toch veel geld schelen. Bijvoorbeeld geen mobiele telefoon meer, 1 jaar niet op vakantie, op de fiets ipv scooter, extra bijbaan voor de avonden. 1 jaar geen nieuwe kleding aanschaffen als wat je hebt nog goed is, 1 jaar niet uit eten ook geen patatje of een lunchje. En misschien kun je zelf iets bedenken. Ik verwijt je niets als je paard in laat slapen maar het zou jammer zijn als je heel voor de hand liggende opties om geld over te houden, niet in overweging hebt genomen.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 06:46

Het gaat niet om de stallingskosten dat zijn de vaste kosten en dat is geen probleem
Enkel de hoge da kosten dat is nu het probleem die in 4 maanden betaald moet worden
Mijn dochter heeft altijd alles zelf betaald omdat ik financiel naast mijn vaste lasten ook niet veel te besteden heb
Ik heb nu gezegd al moet ik 4 maanden droog brood eten maar ik betaal de helft mee
En ga straks in overleg met de staleigenaar of hij de komende 4 maanden ons tegemoed kunnen komen in de stallingskosten
Ze eet nu toch niet veel hooi en hebben zelf haar vitamine korrel gekocht omdat ze geen krachtvoer meer mag

Ps gisteravond heb ik haar een halve pil gegeven

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 07:19

Je zal zien dat het snel beter gaat.Ik zeg altijd dat mijn bejaarde dame een mist in haar hoofd had die ik langzaam weg zag trekken en onze pony weer terug kwam.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:05

Jannepauli schreef:
Mabotje schreef:

Maar.. tot voor kort was het kennelijk geen probleem.. maar nu met de diagnose, de dikke doktersnota en het vooruitzicht levenslang Prascend te moeten geven zou het beter zijn het paard in te slapen? Ik vind van niet en dat is geen verwijt, maar een mening waar in de OP om gevraagd werd.

Verwijt ik jou ergens iets?? En ja, met de diagnose, de doktersnota etc is de situatie nogal veranderd en niet vergelijkbaar met de situatie zoals deze was.
En waarom je t woord mening vet maakt begrijp ik niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:59

Wat mij betreft zijn je opties zorgen voor meer inkomen zodat dit geen (groot) probleem is, pony in laten slapen of hopen dat het goed blijft gaan na deze dierenarts rekening.

Maar als er weer wat gebeurd en je hebt weer dierenarts kosten zit je met het zelfde probleem (ook als je hem dan alsnog in laat slapen).

Ik vind het eigenlijk al zorgelijk dat een dierenarts rekening als deze zo een groot probleem is.

Weg geven of verkopen is iemand anders met jou probleem op zadelen. Dat zou geen optie moeten zijn.

Ik heb de 'pech' dat ik 2 cushing pony's heb (of het geluk dat ze nog bij mij zijn, zo denk ik er over, ik hoop nog lang pilletjes voor ze te moeten kopen) en een pony dit dit voorjaar extreem veel last van maanblindheid kreeg (paar keer medicatie, het werd niet goed genoeg dus toen een operatie liggend op tafel op de kliniek) en toen dat goed genezen was bleek ze artrose en een peesblessure te hebben.
Dat zijn een hoop extra kosten, zeker nu ik na een ongelukje in het werk al 3 maanden thuis zit als ZZPer. Ja dit is balen, maar nee het is geen groot probleem omdat er gewoon een goed spaarpotje is voor als ik veel pech heb (zoals nu).

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:16

Inslapen zou voor mij echt geen optie zijn.
Mijn paard heeft afgelopen maand ook 2 weken op de kliniek gestaan, met een diepe hoefzweer.
Ja, dan is het ook veel goed, maargoed, dan nog komt inslapen niet in mijn hoofd op!
Dan leef ik bij wijze van zelf nog liever op brood en water.

En ja, het is dan even zuiniger aandoen waarschijnlijk, maar er komt ook een keer dat de rekening betaald is, en die moet sowieso betaald worden, en dan? Is de haflinger er niet meer, en dan krijg je spijt?

Overigens, heb ik op stal ook een pony staan met cushing.
Maar die doet het hartstikke goed, door de goede zorgen van de eigenaresse, die kijkt imo echt naar het paard om, en wat zijn behoeftes zijn op dat moment! En ik kan dat alleen maar respecteren! Ik vind dat alleen maar fijn en goed dat het dan zo goed gaat met de pony! Want een zieke pony/paard of niet, het is toch deel van je leven, en soort kindje....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:25