dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 16:18

KoudbloedKim schreef:
Probeer de reacties die je hier krijgt niet als een persoonlijke aanval te zien, want het is niet jouw eigen paard, dus je hebt er eenmaal weinig over te zeggen.

Aan de ene kant denk ik; stop met leasen, want je werkt het zo in de hand.
Maar aan de andere kant, als jij hem niet leased, wordt hij misschien dagelijks ingezet in de lessen en dat zou nog ergere gevolgen hebben.

Daarom juist, ik heb er niks over te zeggen dus reacties hoef ik er niet over :)

En ja, als wij stoppen gaat ze in de les en zodra ze er klaar voor is dan wel elke dag behalve zondag minimaal 1 uurtje lessen. Als ze dat niet volhoud gaat ze naar handelaar/slacht :)

En nog iemand die zei wanneer ze het veulen heeft gehad, ze heeft alleen maar veulens gehad tot 2 jaar terug. Was op en top fok merrie. En vorige leaser heeft nou ook niet gantastisch veel met der gedaan.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:20

Schrijnend dit. Blik van het dier, lichamelijke toestand (onbespierd en zeer vreemde buik), om nog maar te zwijgen over de huisvesting van het dier. Wel makkelijk om bij voorbaat commentaar af te ketsen en wanneer er wel advies gegeven wordt of vragen worden gesteld dan maar de kop in het zand te steken omdat je er niks aan kunt doen. Kijk dan naar wat je wel kan doen, in plaats van maandelijks honderden euro's pompen in een dier wat duidelijk niet goed in het lichaam zit, aangeeft geen energie te hebben en paardonterend gehuisvest is door niet buiten te komen.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 16:20

Nou hier in de randstad betaal je voor stalling alleen al 350+ als je je eigen paard stalt. Wij betalen voor stal en rijden. We betalen voor 2 uur per dag rijden wat we dus niet doen inderdaad. Maar ik kan mn ma niet overhalen. Want utah is een bomproof paard en wij hebben geen ervaring met eigen paarden dus daarom vind ze het zo fijn.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 16:21

NinaCharlie schreef:
Schrijnend dit. Blik van het dier, lichamelijke toestand (onbespierd en zeer vreemde buik), om nog maar te zwijgen over de huisvesting van het dier. Wel makkelijk om bij voorbaat commentaar af te ketsen en wanneer er wel advies gegeven wordt of vragen worden gesteld dan maar de kop in het zand te steken omdat je er niks aan kunt doen. Kijk dan naar wat je wel kan doen, in plaats van maandelijks honderden euro's pompen in een dier wat duidelijk niet goed in het lichaam zit, aangeeft geen energie te hebben en paardonterend gehuisvest is door niet buiten te komen.

Nou wat ik lees is allemaal over dat de stal o zo slecht is. Wat moet ik dan? En ze heeft geen wei maar staat wel elke dag los en komt uit stal en ik ken zat paarden die nieteens op de wei mogen dus wat is er zo erg aan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:22

Trui schreef:
Nou hier in de randstad betaal je voor stalling alleen al 350+ als je je eigen paard stalt. Wij betalen voor stal en rijden. We betalen voor 2 uur per dag rijden wat we dus niet doen inderdaad. Maar ik kan mn ma niet overhalen. Want utah is een bomproof paard en wij hebben geen ervaring met eigen paarden dus daarom vind ze het zo fijn.

Als ze lekkerder in haar vel zou zitten zou ze misschien wel wat minder bomproof zijn. :o
Heeft ze ook buikpijn/ een gevoelige buik?(had die van mij wel)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:23

450 euro????? :wow: :wow:

Kun je het paard niet gewoon kopen ben je een stuk goedkoper uit.
Dit beestje gaat dan echt wel opknappen van een paarden maanden zomerweide (100 euro p/m )
En ja hoe zeer je ook niet wil dat we erop ingaan dat het dier er nu zo uitziet heeft wel degelijk te maken met de in mijn ogen zeer slechte huisvesting.
Je krijgt dit ook niet goed als dit niet aangepakt word. Paard is gewoon zwaar depressief.

Stallen waar paarden niet buiten (dat betekend of wei of ruime paddock) komen mogen van mij per direct gesloten worden. }:)

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 16:23

Nee dat niet, en ja als ze wat veolijker en voorwaartser is kijkt ze wat vaker om zoch heen. Maar dat is dus zo apart, ze is evenveel blij als (laat ik het maar even ) sloom noemen

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 16:24

Cowgirl schreef:
450 euro????? :wow: :wow:

Kun je het paard niet gewoon kopen ben je een stuk goedkoper uit.
Dit beestje gaat dan echt wel opknappen van een paarden maanden zomerweide (100 euro p/m )
En ja hoe zeer je ook niet wil dat we erop ingaan dat het dier er nu zo uitziet heeft wel degelijk te maken met de in mijn ogen zeer slechte huisvesting.
Je krijgt dit ook niet goed als dit niet aangepakt word. Paard is gewoon zwaar depressief.

Stallen waar paarden niet buiten (dat betekend of wei of ruime paddock) komen mogen van mij per direct gesloten worden. }:)

Ze sluiten ook in 2020. Maar kopen doen we al helemaal niet. En we weten niet of ze ooit gras heeft gezien. Gelijk op de wei lijkt me dan toch ook niet goed? En hier in de buurt zijn geen weides hoor waar ze kan staan :j niet op fiets afstand

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:25

Wanneer is dit paard voor het laatst ontwormd?ik zou er niet blij van worden als mijn paarden er zo uitzagen...nou ja,jij ook niet,anders had je geen topic gestart.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:26

Dit komt ws door gebrek aan spieren. Ze heeft totaal geen rug en nekbespiering en daarom kunnen die spieren (buikspieren zijn maar klein in verhouding tot de rugspieren) haar buik niet "omhoog" houden.

Als zo arm bespierd bent en er gaat ook nog eens iemand op je rijden, dan vind ik het niet gek dat ze snel moe is.

Als je hier zelf wat aan wil doen moet je verder kijken naar haar voeding en naar haar training. Ik zou er zelf even niet op rijden totdat ze meer rugbespiering heeft.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 16:28

damian23 schreef:
Dit komt ws door gebrek aan spieren. Ze heeft totaal geen rug en nekbespiering en daarom kunnen die spieren (buikspieren zijn maar klein in verhouding tot de rugspieren) haar buik niet "omhoog" houden.

Als zo arm bespierd bent en er gaat ook nog eens iemand op je rijden, dan vind ik het niet gek dat ze snel moe is.

Als je hier zelf wat aan wil doen moet je verder kijken naar haar voeding en naar haar training. Ik zou er zelf even niet op rijden totdat ze meer rugbespiering heeft.

Hoe moet ze bespiering krijgen dan? Ze krijgt drie keer per dag 1/2 kilo biks, 2 scheppen muesli met fenugreek, knoflook, rode palmolie en tijm. En drie/vier keer per dag een flinke pluk/plak kuil gras

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:28

Ik weet wat je in de randstad betaalt en hoe weinig grond daar is. Ik woon namelijk hartje randstad, op een kwartier van de Utrechtse binnenstad. En toch staat mijn paard 24/7 buiten met soortgenoten, jaarrond, met onbeperkt ruwvoer, droge voeten en 2 schuilstallen.

Het is zo makkelijk om je neer te leggen bij slechte huisvesting omdat je zelf alleen toe bent aan een braaf paard.

Zeggen dat veel paarden niet buiten komen daar heeft dit paard geen zak aan. Je zegt toch ook niet ik laat hem niet meer bekappen want in Spanje worden de arme paardjes ook niet bekapt? Of ik geef mijn paard structureel te weinig ruwvoer want dat doet de buurman ook? Of ik laat het tuig van mijn paard niet meer controleren of het wel passend is want dat gebeurt ergens anders ook niet?

Als we allemaal onze handen aftrekken van het beeld wat tegenwoordig als normaal wordt beschouwd (randstadstallen, meer stalwanden zien dan buitenlucht) dan moeten stallen zich vanzelf aanpassen om het hoofd boven water te houden. En ik zeg echt niet dat iedereen een natural horsemanhip hippie moet worden, hun paarden 's winters dekenloos moet houden, slowfeeders vol hooi moet aanslepen of ondersteboven aan het paard moet gaan hangen met een neckrope maar van topics als deze gaan mijn nekharen overeind staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:29

Heeft niets met spieren te maken...paard heeft gewoon wormen

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:30

Wat een zielig paard. Ziet er niet goed uit. Zou in gesprek gaan met de eigenaren om onderzoek te laten doen naar die buik en lusteloosheid. Echt zielig dit. 450,- is we heel veel geld ook. Een eigen paard is goedkoper.

Wat je niet weet kun je leren. Je komt wel over als iemand die goed voor haar (lease)paard wil zorgen, daarom open je ook dit topic.

Ik hoop dat het opgelost wordt.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:31

Krijgt ze serieus 1,5 kilo brok en 6 scheppen muesli?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 16:31

NinaCharlie schreef:
Ik weet wat je in de randstad betaalt en hoe weinig grond daar is. Ik woon namelijk hartje randstad, op een kwartier van de Utrechtse binnenstad. En toch staat mijn paard 24/7 buiten met soortgenoten, jaarrond, met onbeperkt ruwvoer, droge voeten en 2 schuilstallen.

Het is zo makkelijk om je neer te leggen bij slechte huisvesting omdat je zelf alleen toe bent aan een braaf paard.

Zeggen dat veel paarden niet buiten komen daar heeft dit paard geen zak aan. Je zegt toch ook niet ik laat hem niet meer bekappen want in Spanje worden de arme paardjes ook niet bekapt? Of ik geef mijn paard structureel te weinig ruwvoer want dat doet de buurman ook? Of ik laat het tuig van mijn paard niet meer controleren of het wel passend is want dat gebeurt ergens anders ook niet?

Als we allemaal onze handen aftrekken van het beeld wat tegenwoordig als normaal wordt beschouwd (randstadstallen, meer stalwanden zien dan buitenlucht) dan moeten stallen zich vanzelf aanpassen om het hoofd boven water te houden. En ik zeg echt niet dat iedereen een natural horsemanhip hippie moet worden, hun paarden 's winters dekenloos moet houden, slowfeeders vol hooi moet aanslepen of ondersteboven aan het paard moet gaan hangen met een neckrope maar van topics als deze gaan mijn nekharen overeind staan.

Nou hier in rotterdam is het wel anders dan in utrecht :) meer zeg ik niet

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 16:31

Nee niet 6 scheppen. Ze krijgt 3x per dag een half schep brok.

En 1 keer per dag 1 of 2 IKEA BEKERS muesli

Edit: ze stond eerst op 3kilo maar blijkbaar heeft de instructrice/stalhulp 1/2 op de staldeur geschreven

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:32

Trui schreef:
Hoe moet ze bespiering krijgen dan? Ze krijgt drie keer per dag 1/2 kilo biks, 2 scheppen muesli met fenugreek, knoflook, rode palmolie en tijm. En drie/vier keer per dag een flinke pluk/plak kuil gras

Trainen :Y) Spieren kun je er niet aan voeren, je kunt wel met voer haar "ondersteunen" in de opbouw.

Maar goed, is het slim om een paard wat niet fit en happy is kei hard te gaan trainen?
Ik denk het niet en zou eerst een DA erbij halen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:33

Je paard heeft een hele slecht bespierde bovenlijn. Dat kan je trainen door werk in de hand te gaan doen en te longeren zodat je paard haar rug gaat bol maken en haar achterbenen meer onder de massa gaat brengen. Dat zal ze in het begin heel erg moeilijk vinden.
Heb je les of iemand die je daarbij kan helpen?

En er vanuit gaande dat het paard verder gezond is.
Laatst bijgewerkt door damian23 op 18-06-17 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 16:34

Maar jongens, voor overige vragen kan je mailen. Maar ik heb gevraagd of hier e slotje opkan, ik wil liever 1 op 1 met iemand hierover spreken dan met een hele groep die me in mijn ogen aanvalt. Ik probeer ook mn best maar te doen als 14 jarig kind waar niemand naar luistert met een moeder die niet naar de gezondheid van het paard kijkt en staleigenaren die zeggen dat het gewoon komt doordat ze dokmerrie was.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:34

Succes ermee, arm dier.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 16:35

NinaCharlie schreef:
Succes ermee, arm dier.

:evaw: :roll: :roll:

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:36

Die bolle buik had mijn merrie ook erg lang,was ook fokmerrie, leek wel een skippybal :+
Ik ben gastro plus van havens gaan voeren en toen trok dat bij.
Dit kan ook een dikke buik zijn door verteringsproblemen.
Maar mooiste zou zijn als ze op onbeperkt goed ruwvoer kwam te staan,misschien kun je zelf iets van lucerne bij gaan voeren, heb je daar ook wat in te zeggen?

damian23

Re: dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:38

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:38

Wat sneu.. Dat zulke stallen nog bestaan. Een paard is bewegingsvrijheid nodig (buiten). Ik ga mee met de rest. Iig die stal niet meer sponseren en mocht dat paardje op een goede plek komen, zou het vast goedkomen.