superpony schreef:Het is best typisch dat mensen de verhalen over supplementen wel snel geloven en als je iets probeert uit te leggen over veranderingen in management bijvoorbeeld, niet... Net als de werking van bepaalde planten en kruiden niet serieus wordt genomen en alles wat van merken is en door anderen wordt gebruikt, wel.
En als je je paard planten en kruiden voert ben je een zweefteef
Ik weet nog toen bij mij het paardenbloem-kwartje viel:
Paardenbloem ondersteunt de lever
Als het zonnig weer is wil mijn paard (met leverklachten) meer paardenbloemen hebben
Oh wacheffe... was er niet iets met de lever en zon? Ging niet heel goed samen he? 
Maar ja, als je dat dan aan iemand vertelt word je uitgelachen.
Mijn stelregel is: er moet een logische interactie zijn met het lichaam/het systeem van je paard. Als een supplement, of dat nou een poeder of een plantje is, werkt, dan zie je binnen een dag of 10 resultaat EN het resultaat is afhankelijk van bij voorbeeld factoren zoals het weer en het seizoen (zie voorbeeld over paardenbloemen). Als je het juiste supplement te pakken hebt ga ik ook altijd uit van een verslechtering in het begin. Het lichaam reageert dan, de verandering ( = het supplement) slaat aan. Het lichaam geeft een logische reactie. Toen ik dat zelfde leverklachtenpaard mariadistelzaad ging geven kreeg hij een lichte ontsteking bij de koker. Hij had al jaren af en aan jeukklachten daarzo. En toen dus een ontsteking. Hij schuurde een paar dagen zijn huid aan vellen, stalkte mij als ik er was omdat ik 'm moest krabben en na een dag of drie was het weg. Weer zelfde soort kwartje: oooooohhjaaaaa.... lever gelinkt aan genitalia
Voor het zelfde geld had hij een reactie in zijn ogen gehad. Had ook gekund. Maar het is dan wel een kwestie van kijken en logische verbanden leggen.
Waar ik ook naar kijk is of de reactie past bij het paard. Daarvoor is het wel handig om je paard enigszins te kennen. Van mijn merrie weet ik dat ze heel erg in de huid reageert. Wanneer bij haar dingen aanslaan krijgt ze bij voorbeeld vaak mok. Dat duurt dan even maar daarna zie je dat de algehele klachten, die zich bij haar erg vaak in de huid manifesteren (jeuk) veel minder worden tot zelfs verdwijnen. En waar de veearts niet verder kwam dan "zal komen door de cushing" (die ze achteraf helemaal niet blijkt te hebben!) of "ja, een beetje jeuk hoort er bij. Smeer dit zomereczeemmiddel maar" blijkt ze gevoelig te zijn op de maag en darmen en uit zich dat bij haar in de huid. Wat heel typisch is voor een yang-dier. Maar dat vertelt de veearts er niet bij.
Dat van die leuke merknamen waar een product 20 keer zo duur van wordt is ook een leuke ja
Nog niet zo lang geleden had de Paardendrogist een vrij uitvoerig verhaal over monnikspeper, en hoe dat werkte enzo. En dan BAM één of ander product-in-een-pot. Dat product was dus monnikspeper maar dan met een sticker op de pot. Ik heb ze gevraagd of ze het veel verkopen, aangezien de slimme paardeneigenaar gewoon gemalen monnikspeper koopt met een minder fancy sticker ("monnikspeper" ipv "fancy gemarkete naam") die de prijs kost van monnikspeper zonder de marketingkosten enzo er bij. Ik heb geen antwoord gekregen