Wat denken jullie? Paard kreupel op het harde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 18:34

De hoefsmid is vanmiddag geweest en ben ontzettend blij met deze beste man! Anderhalve week geleden is de hoefwand te kort weg gevijld en dus aan de zool helemaal weg. Ze loopt nu dus oo het leven. Losse hoefwanden wilde hij het niet noemen. Er waren wel een paar plekjes waar hij ietsje in kon, maar dat is puur gekomen dus door het anders bekappen.
Ze heeft de hoeven vam de friezenkant, die zijn stijler en bij haar is dat weg gevijld. Dus ijzers kunnen er ook nog niet onder want dan steekt die rand van het ijzer aan de zijkanten uit aangezien ze die hoefwand weg gevijld hebben heeft hij ook geen ruimte om die nagels in te slaan en liggen ze er zo weer af. Ik moet haar nu volledig laten staan en ze moet zoveel mogelijk op het zachte staan en over 2 weken moet er wel iets verbetering te zien zijn. Zo niet moet hij met kunsthars de wand bijvullen zeg maar om de ijzers eronder te kunnen zetten, maar voor nu dus gewoon bekapt en alleen de zool weg gehaald. Over een week of 5 a 6 moet ik weer ff bellen en dan komt hij als de wanden bijgegroeid zijn en krijgt ze ijzers. Voor nu ga ik biotine suppliment bijvoeren en 2x daags de hoeven voor afspuiten om ze vochtig te maken. Verder had ze goeie harde hoeven en is dit zo opgelost. Na deze bekapbeurt waar dus alleen de zool is behandeld loopt ze alsnog voor erg gevoelig en dus kreupel, maar wel beter dan voor het bekappen.
Maar ze is absoluut niet hoefbevangen, zou ook wel vreemd zijn als dat ineens na een half uurtje wandelen zou ontstaan. Ook staat ze er niet vreemd bij om de voorbenen te ontlasten. Daarnaast voer ik haar liever niet teveel bij, dan wordt ze veel te vet

Kinke

Re: Wat denken jullie? Paard kreupel op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:52

Niet in de 'typische' hb stand staan zegt helemaal niets, veel paarden gaan niet zo staan maar zijn toch bevangen. HB ontstaat niet alleen door teveel bijvoeren.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:18

Marjo89 schreef:
pol1 schreef:
Waarom zouden ijzers slecht zijn bij hb?
Gebroeders Nassau hebben juist veel hb paarden gered door hun beslag!

belemmert het hoefmechanisme.

Daar zijn de meningen over verdeeld..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:39

Jeetje, ik hoop dat je die vorige smid nooit meer laat komen, wat een prutser :\
Hopelijk trekken de voeten snel bij.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 19:54

Sizzle schreef:
Jeetje, ik hoop dat je die vorige smid nooit meer laat komen, wat een prutser :\
Hopelijk trekken de voeten snel bij.

Die komt idd niet meer aan mijn paard. Nogmaals heeft de andere hoefsmid dit nooit opzettelijk gedaan natuurlijk, maar het is gewoon niet goed geweest, omhet maar zachtjes uit te drukken.
Mijn fout is het ook niet geweest, aangezien ik haar vaker meeneem te wandelen en een paard hoort gewoon op het harde te kunnen lopen. Ze is gewoon te kort bekapt of op de hoefwand en de zool te lang/laag gelaten en dus logisch dat ze hier last van gekregen heeft. Heeft niks met hb te maken, of dat moet ineens spontaan met een half uurtje wandelen op komen zetten terwijl we verder gewoon lekker aan de slag geweest zijn met grondwerk etc de dagen ervoor

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:03

Kan je wel nog foto's maken? Ben erg benieuwd!

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:40

Beste og een geluk hoe het is afgelopen

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:47

Lijkt het meest op een kneuzing van de zool. Gaat met rust weer voorbij.
Misschien straks toch beter een ijzer.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 19:59

Klopt idd.
Ik zal er morgen een foto van maken. Zijn een paar puntjes waar de hoefwand iets los zat, maar dat behandel ik nu al met speciaal spul wat schimmel- en bacteriedodend is. Helaas vandaag moeten werken dus pas vanavond geweest. Ze loopt nu stijf en nog steeds niet goed natuurlijk, maar vergeleken met gister is het al een positieve berandering. Over een week of 5 a 6 komen er ijzers onder, mits de hoefwand voldonde gegroeid is om er uberhaubt wat onder te kunnen zetten. Maar voor nu hardstikke positief.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:15

hoe behandel je dat dan? want dan moet de hoefwand toch opengelegd zijn?

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 20:50

Kinke schreef:
hoe behandel je dat dan? want dan moet de hoefwand toch opengelegd zijn?

Het is niet de gehele hoef rond los, er zijn plekken waar ruimte tussen zit, dit is open gelegd en dus makkelijk reinigbaar voor mij. Het hele losse hoefwandgebeuren was na gister zo duidelijk zichtbaar dat het maar om een paar punten ging. Alles wordt zeker weten goed schoon gehouden. Er zitten nog geen ijzers onder dus kan er gewoon goed bij. Zal er morgen wel eens een foto van maken