Klophengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:23

Als ze geruind hebben zou je litteken (weefsel ) kunnen zien

Jace

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 23:06

Geruind is hij denk niet, ga met de veearts overleggen !
Note: foto is wel echt tussen zn benen gemaakt, echt eronder gehangen om het zo duidelijk mogelijk op de foto te krijgen, vlak naast zn koker ! Hoop dat het geen liesbreuk oid is.
De "bal" zit wel op de plek van het litteken van het ruinen van mijn andere pony. Echt wel achteraan vlak voor zn bilnaad..
Omg wat een onderwerp en uitleg, Haha ach hoort erbij zeggen we dan maar !

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 01:43

Heel eerlijk denk ik eerder dat dit littekenweefsel is. Als hij niet geruild zou zijn zou je het veel beter moeten kunnen zien of voelen. Diet vind ik er typisch uitzien als geruind. Ben benieuwd wat de da zegt!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:17

Een klophengst is een 'paardenafkorting' voor cryptorchisme.
Beide testikels aanwezig maar niet of niet volledig ingedaald.

Komt bij paarden best wel aardig voor, meestal 1 testikel die niet in daalt.
De oorzaak is meestal een te smal lieskanaal, de testikel hangt dan ook vrij 'laag'. Die vorm is niet echt direct erfelijk, de bouw en krapheid van lieskanaal wel natuurlijk.
Maar goed, een paard zelf heeft er geen last van, alleen de 'binnenbal' is vrijwel onvruchtbaar door te hoge temperatuur en meestal ook 'verschrompeld', te klein door te weinig ruimte dus maken ze ook veel minder hormonen aan.

Ze zijn dus makker als hengst dan als ze twee ballen buiten hadden gehad. Soms zie je wel dat die ene buitenbal heel groot wordt om te compenseren.

Maaaar sommige castreurs halen dus alleen de buitenbal weg en zeggen dan dat ie ruin is. Aangezien een ruin helemaal geen testosteron meer aanmaakt en een half-gecastreerde cryptorch nog wel; zal die laatste natuurlijk wel meer hengst zijn dan een ruin.

Ik zou hem dan niet 'klophengst' noemen, maar vond die term klopruin eigenlijk wel goed haha.

Bij jonge paarden zie je trouwens wel vaker dat het wat 'in/uit' is. Was bij mijn klophengstje ook, die ene buitenbal speelde er ook beetje mee, maar met vier jaar was hij wel definitief buiten.
Overigens toen die gecastreerd werd was de binnenbal niet meer dan een erwt, ze moesten ook gigantisch zoeken.

En m'n jonge hengst die nu 2 is dacht ik ook even een klophengst te hebben maaaar hij speelde er even mee :p nu gewoon hengst.

Dat gezegd hebbende denk ik dat van de foto gewoon een ruin is. Als het echt een half gecastreerd dier was geweest had je echt wel wat gemerkt als ie samen met merries staat.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:07

klophengsten zijn vaak zelfs enorm wispelturig of extreem qua karakter,net doordat ze nog een bal hebben,die dan vaak te warm heeft,en daardoor heen hun hormoonhuishouding tilt kan slaan.

hier ook ooit een kleine gehad die klophengst was.hij was 2.5 jaar en flipte totaal bij het zien van merries.(gekocht als ruintje). de DA kon de binnenbal voelen,dus werd beslist om hem op de weide alsnog te verlossen van zijn 2de balletje.Dus letterlijk een brullende pony van de weide geplukt,sedatie,verdoving,balletje eruit,allemaal goed,ze spuiten hem terug wakken en meneer schoot er echt in een paar seconden weer van door,even bulderend als voorheen. had de DA nog nooit gezien,maar zegt wel wat over hoe 'gestoord' ze kunnen worden door zo'n bal die veel te warm heeft.
(uiteindelijk is hij gekalmeerd en enkele maanden later hadden we een lammetje)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:38

tengeltje11 schreef:
klophengsten zijn vaak zelfs enorm wispelturig of extreem qua karakter,net doordat ze nog een bal hebben,die dan vaak te warm heeft,en daardoor heen hun hormoonhuishouding tilt kan slaan.

Jij hebt t niet over een klophengstje, maar een half gecastreerde ruin, die dan als ruin verkocht worden.

Natuurlijk zijn ruinen met nog een bal in hun lijf niet te vergelijken met echte ruinen.
Het blijven (halve) hengsten. Maar vergeleken hoe die zou zijn als 100% hengst zijn ze ietsje tammer.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:40

Afbeelding
TS
Mijn volledig gecastreerde pony (was daarvoor klophengst)

Er is echt niets aan de hand :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:45

Toydoll schreef:
tengeltje11 schreef:

Jij hebt t niet over een klophengstje, maar een half gecastreerde ruin, die dan als ruin verkocht worden.

Natuurlijk zijn ruinen met nog een bal in hun lijf niet te vergelijken met echte ruinen.
Het blijven (halve) hengsten. Maar vergeleken hoe die zou zijn als 100% hengst zijn ze ietsje tammer.

Zover ik begreep zouden ze door de te warme bal juist meer hengst zijn dan een echte hengst door de niet kloppende hormoonhouding.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 14:05

Azmay schreef:
Zover ik begreep zouden ze door de te warme bal juist meer hengst zijn dan een echte hengst door de niet kloppende hormoonhouding.

Dat is onzin.
Dan zou een ruin ook heel vervelend moeten zijn, want als er een huishouding niet klopt is het de hormoonhuishouding van een ruin wel.

De warmte zorgt voor onvruchtbaarheid.
De plek voor een te kleine bal waardoor er minder testosteron wordt aangemaakt in die bal.

Maar als die hengst sowieso al groot geschapen is (en een poedersuiker zou zijn) dan is ietsje minder erge hengst nog een onmogelijk beest natuurlijk.

En nogmaals, een half gecastreerde klophengst, maakt testosteron aan en is dus uiteraard lastiger dan een ruin, waar ze vaak voor aan gezien worden.
Daar komt het vandaan dat mensen zeggen klophengsten zijn lastig. Vroeger castreerde ze die altijd half want een chirurgische castratie is veel moeilijker en duurder, en vruchtbaar zijn die halfcastraten toch niet. Die buitenbal snij je er zo af bij wijze.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 14:58

Citaat:
De niet-ingedaalde testikels maken wel testosteron, het mannelijk geslachtshormoon. Door de hogere temperatuur produceren ze soms zelfs meer testosteron waardoor hypersexueel gedrag kan optreden.

komt letterlijk van een dierenkliniek site.

het klopt dus wel degelijk dat ze extreem hengsten gedrag kunnen hebben,of ze nu een buitenbal kwijt zijn of niet,dat maakt geen verschil,het is de bal die niet ingedaald is en dus te warm ligt,die dit probleem echt veroorzaakt,en de vergelijking met een ruin gaat totaal niet op,die zijn hun ballen kwijt en produceren geen testosteron meer.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:54

Als eigenaresse van een als ruin geregistreerde klophengst kan ik misschien iets zeggen over de mijne. Ik heb mijn man sinds zijn 8e (hij is nu 25) en we hebben hem na een paar jaar laten testen, omdat hij vooral op wedstrijd al begon te gillen voordat we uberhaupt op het wedstrijdterrein waren. Hij was redelijk te rijden, maar opzadelen was soms op het gevaarlijke af. Niet omdat hij gemeen was, integendeel, maar hij was zo druk met alle geuren om zich heen dat hij niet stil kon staan. Grote ogen, neus in de lucht, enorme piemel en gillen maar. Er was ons verteld dat hij afgekeurd was en daarom pas laat gecastreerd, maar wel gedekt had en daarom wat mannelijk kon zijn.

Toen hij op gegeven moment op een shetlandmerrie sprong zijn we maar eens testosteron gaan testen. Daaruit kwan inderdaad dat het een klopper was. Ze konden de bal niet direct vinden (zat te diep) en we hebben dus de keuze gemaakt om hem een operatie te besparen. Hij is dan ook onvruchtbaar. Met de jaren is hij wel veel rustiger geworden. Thuis staat hij in een ruinenkudde. In het dekseizoen wordt hij nog wel wat drukker als er een onbekende merrie in de buurt komt, maar ik heb ook meegemaakt dat er een bekende merrie voor zijn neus stond te draaien en geilen en hij er niet van opkeek.

Ik heb wel geleerd dat
1) bij merries in de wei is hij rustiger dan naast merries
2) in een gemengde kudde waar hij concurrentie heeft of bij meer merries wordt hij enorm mager, omdat hij zich zo druk maakt.

Ik heb redelijk wat ervaring met (dek)hengsten, dus wellicht ligt het aan mij, maar ik merk dat ik er weinig last van heb. En zolang hij gewoon in een stabiele kleine kudde staat hij ook niet. Het is een heet paardje, soms wat zenuwachtig, maar echt een schat, enorme knuffelkont en de meest werkwillige knol die ik ooit onder de kont gehad heb. Thuis loopt ie gewoon zonder halster rond en blijft vrolijk staan als ik nog even wat uit de zadelkamer moet pakken. Het is wel (net als bij echte hengsten) echt consequent zijn. Geef een vinger en hij eet je hand op (letterlijk, want ze blijven knabbelig). Maar toch, wat een wereldpaard.

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 18:45

Fijn om ervaringen en ideeën en meningen, aardig gerustgesteld inmiddels ! Toch voor de volle 100 % ff de veearts laten checken ! Zekerheid voor alles ! Merrie uiteraard nu hengstig, hij ziet dr niet staan en de heks is echt te goed voor hem (denkt ze) Hahaha als hij hormonen had dan was het feest in de wei geweest ..