Melkzuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Re: Melkzuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:46

Tuurlijk! Het is niet de bedoeling om belerend over te komen hoor ;).

Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn de vitaminen die we nodig hebben. Voor elk organisme is de hoeveelheid anders, dus een paard zal meer nodig hebben dan een mens. Ook de relatieve hoeveelheden verschillen per organisme. Vaak zijn de effecten van overschotten of tekorten daarentegen wel gelijk. Tevens is het zo dat de klachten die bij een tekort optreden vaak hetzelfde zijn als klachten die bij een overschot optreden.

Een ijzertekort levert een hemoglobinetekort, waardoor er te weinig zuurstof in het bloed terecht komt. Een natrium of chloride tekort zorgt voor spierspanningen. Etc. Ik kan me voorstellen dat als je een slechte ervaring met een DA hebt gehad je hier ook wat huiverig voor bent. Echter zomaar dingen toevoegen kan ook zorgen voor problemen.

Ik heb nog even gezocht voor je voor wat uitleg van de lever, maar het boek is 2000 pagina's dik en mijn geduld raakte een beetje op :+. Mocht ik er op stuiten zal ik het plaatsen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 23:43

Koper schreef:
Ik zie er volstrekt geen meerwaarde in om te laten testen. Veeartsen hebben mij een beetje te veel fouten gemaakt de afgelopen jaren.

Kun jij dan concreet aangeven wat de relatie zou zijn tussen een tekort of overschot van een vitamine, mineraal of sporenelement, en welk, en ophoping van gifstoffen in de spieren en eventuele andere weefsels? Want je klinkt heel stellig maar ik mis concrete informatie in je verhaal.

Je heb de DA nodig om te testen, maar de resultaten interpreteren hoef je niet aan hem/haar over te laten. Daar zijn andere opties voor.

(het fouten maken ken ik, verder kijken dan is ook/juist als je veel kennis hebt kennelijk lastig)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 23:47

Vitamine E en seleen zie ik niet er tussen staan. Magnesium wel maar in de toelichting staat niets wat verband houdt met mijn vraag. Of zie ik het verkeerd?

Overigens merkte ik vanavond iets vreemds. Gisterochtend had ik een paar acu-punten gepakt en daarna werd hij zachter en soepeler. Dat was hij vanavond nog steeds maar hij lijkt ineens ook een stuk dikker. Ik zie 'm minstens twee keer per dag en meestal vallen dat soort dingen mij niet op omdat ik 'm zo vaak zie maar vanavond vond ik 'm een stuk dikker dan kort geleden. Net of het probleem is verschoven van z'n spieren naar z'n vetopslag ofzo :+ Géééén idee of het kan hoor, wie weet is het wel hartstikke vergezocht. Of het is toeval :+

Het is in elk geval heel leerzaam. Ook al is het niet leuk. Ik word niet graag gedwongen om me ergens in te verdiepen. En ik wou dat ik vroeger bij biologie beter had opgelet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:09

Koper schreef:
In het verleden heeft hij in pension wel te weinig volume ruwvoer gehad. Maar dat is al jaren achter de rug. Hij krijgt onbeperkt hooi, al een tijdje. Begin vorig jaar is het maag/darmslijmvlies opgeknapt nav een bloedworminfectie bij mijn merrie (en mijn ruin heeft toen voor de zekerheid ook dat spul gekregen). Mijn merrie knapte daar enorm van op. Bij mijn ruin, waar ik dit topic voor geopend heb, merkte ik geen verschil.

Onder het motto: die Chinezen zijn niet gek: mijn paard is uit het jaar van het Konijn, en heeft Hout als vast element. De lever is een hout-energie. Daarom vind ik het in eerste instantie logisch om daar te zoeken.
Het heersende element van zijn geboortejaar is Aarde dus maag of milt zou inderdaad kunnen. Maar dan wordt de puzzel wel heel erg groot. Wat ik vooral merk is dat ik Hout en Vuur in balans moet zien te hebben bij hem. Qua karakter is hij een vuurtype. In een hout-lichaam.

Edit: na behandeling door de homeopaat waren de symptomen zoals jeuk en hoesten wel weg. Pas later ben ik me gaan verdiepen in het mentale aspect. Dmv acupressuur is hij nu minder boos en gefrustreerd (pericardium was niet goed bestand tegen de verstoorde lever-energie en hij had veel boosheid in zijn hart daardoor). Het is echt een heel ander paard geworden qua gedrag. Pericardium is het hartzakje, ook wel "Beschermer van het Hart" genoemd. En boosheid en frustratie zijn emoties die horen bij de lever/bij hout-energieën.
Ik weet niet meer goed hoe zijn spieren toen waren. De link tussen lever en melkzuur heb ik pas kort geleden gelegd. Wel weet ik nog dat hij tijdens de behandeling voor de lever ook een blessure kreeg aan de bandjes in zijn hoef. Daar is hij toen ook voor behandeld en die winter liep hij opmerkelijk goed (in de zin van soepel bewegend, hij was natuurlijk wel kreupel op die ene voet). Ik zou even goed moeten nadenken welk middel hij toen ook weer gekregen heeft maar het was in elk geval iets wat alle zachte weefsels ondersteunt.

Klinkt het te abstract? :o :+

Voor mij niet, maar ik ben dan ook bekend met de chinese geneeskunde en weet ook dat als de lever energie verstoord is dat ook woede en frustratie met zich mee brengt.

Misschien is weer een goede paarden homeopaat erbij halen ook wel interessant gezien je positieve ervaringen daarmee in het verleden. Of Den Hoek ofzo..ik snap wel dat je bij de reguliere DA's een een beetje teleurgesteld bent inmiddels. Die kunnen vaak toch weinig met dit soort klachten..

Acu punten bewerken kan ook zeker helpen wat blokkades vrij te maken, dus in die zin klinkt het niet gek. {mijn eigen ervaring met accupuntuur is alleen dat het maar tijdelijk werkt zolang de oorzaak niet aangepakt word}

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 08:42

Ja, er is een goede homeopaat in het dorp. Die is nu op vakantie maar ik wil haar zeker raadplegen over dit lever - melkzuurhersenspinsel.

De veranderingen in zijn gedrag zijn nu ongeveer een maand oud. Sindsdien heb ik daar weinig acu-aandacht aan besteed. Dat doe ik natuurlijk wel weer wanneer het weer nodig is. Ik zie 'm elke dag dus dan merk ik ook wat en hoe ik even moet doen (althans van de dingen die ik weet, ik heb er geen opleiding voor). Acupressuur, homeopathie en voedingsmanagement zijn voor mij heel fijne manieren om de symptomen niet al te erg uit de klauw te laten lopen. Ik snap dat er een hogere, kosmische, verstoring achter zit. Zou me ook niks verbazen als hij dingen voor mij zou dragen. Dus ondertussen neem ik mijzelf ook onder de loep, samen met iemand die goed is met energetische dingesen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:36

Koper, als je het idee hebt dat zijn bindweefsel ook een flink aandeel is van zijn mankementen dan is silicium een belangrijke factor daar in.

Wbt dikker zijn, dan denk dat je het hebt over vocht. Oedeem. Als zijn problemen bij de lever (en nieren) liggen kan zijn lymfe(drainage) het natuurlijk ook moeilijk hebben. Welke punten had je gepakt? En waarom blijf je niet voor langere tijd lever supplementen geven?

En heb jij zelf SIBO/PDS klachten? En je paard? Denk dan aan Leaky Gut (ja, er is wetenschappelijke lectuur daar over)

Hier wat meer info over silicium:
http://www.sohf.nl/nutrient/silicium

http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=351&

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 10:06

Ik heb PC6 en GB21 gepakt. En alle hout- en vuurenergieën pak ik zo nu en dan op de tingpunten. PC-ting geeft bij hem de duidelijkste releases.

Hannanas schreef:
En heb jij zelf SIBO/PDS klachten? En je paard? Denk dan aan Leaky Gut (ja, er is wetenschappelijke lectuur daar over)

Wat is dat?
Edit: oh wacht! PDS, ja dat zit in de familie. Mijn zus heeft 't ook. Alleen hebben mijn zus en ik daardoor hevige kolieken en mijn ruin helemaal niet.

Hij heeft langere tijd ondersteuning gehad voor de lever, en ik ben nu op zoek naar wat ik het beste kan doen. Ik weet niet goed waar te beginnen. Ik wil ook niet te gauw achter elkaar dingen veranderen zodat ik een tijdje kan kijken wat de verandering doet.

Dank je wel voor de linkjes, ik zal ze straks lezen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 14:56

Muhh... ik was erop voorbereid dat de oude klachten weer terug konden komen en ik baal er van dat dat nu gebeurt. Sinds vrijdagavond krijgt hij de mariadistelzaad en vanochtend zag ik dat hij weer ontstekingen in zijn huid heeft. Gelukkig niet heel ernstig en ook niet op de plek waar het destijds begon dus ik hoop dat het maar een klein oplevinkje is.

Ook zijn gedrag is weer wat meer verschoven naar hoe het was toen hij niet leuk was.

Maar in elk geval gebeurt er "iets". Het slaat aan en ik hoop dat het de ontstekinkjes gauw minder worden en dat hij dan de goede kant op zal gaan reageren.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:06

Hè bah. Misschien kun je hem zeoliet bijvoeren om stoffen te helpen uitscheiden nu z'n lever ondersteund wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 15:09

Wat is dat?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:34

Volgens mij is zeoliet net zo iets als koolstofpoeder, wat een mycotoxicine binder is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 00:07

Dat krijgt hij al.

Het is ook niet superdramatisch maar 't is gewoon niet leuk voor 'm (en voor mij) dat er nu weer klachtjes wat terugkomen. Ik hoop toch wel dat 't met een week of 2 weer over is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:06

Ontgiftigingsverschijnselen? inderdaad niet leuk..hoop dat het snel voorbij is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 08:30

Ik weet niet of dat 't is. Wel een reactie in elk geval, enkele symptomen komen terug/worden duidelijker. Maar dat zal dan zijn omdat 't aanslaat. Ik weet niet of het dan ook ontgiften heet?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:08

Hoi Koper,

ik was benieuwd of je in de tussentijd veranderingen hebt gemerkt of de homeopaat nog langs hebt gehad?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 12:34

Homeopaat is niet meer geweest en lijkt voorlopig ook niet nodig. Ik kan een dramatische verbetering melden. Blijkt dat mijn paard afvalstoffen (melkzuur lijkt me niet, hij spant zich nauwelijks in?) in zijn bloed had die voor stijve spieren zorgden. Het heeft er alle schijn van dat de nieren debet zijn aan die vervuiling van zijn bloed. Blijkbaar konden die niet meer goed de troep uit zijn bloed filteren. In juli ben ik mijn paard humus gaan geven. De eerste paar dagen stonk de mest vreselijk. Normaal gesproken vind ik mest niet heel naar ruiken maar die dagen rook het sterk, naar ammonia leek wel. Kennelijk veel ureum? in zijn lijf wat er nu wel uit kan. Zijn koker is ook schoner geworden, paard is alerter en beweegt niet meer zo houterig en ik ben nu even aan het kijken wat hij in de winter voor ondersteuning nodig heeft.

Veel dingen vallen nu ook op hun plek: waarom hij er in de winter meer last van heeft, waarom hij gevoelig is voor regen enz. Ik ben nog even aan het kijken of hij aan de humus genoeg heeft. De winter is voor de nieren nou eenmaal de lastigste tijd. Het duurt ongeveer 100 dagen voor alle bloedcellen vernieuwd zijn en die 100 dagen zijn nog niet voorbij sinds ik met de humus begonnen ben dus dat wacht ik eerst maar af. Eind oktober kijk ik weer verder :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-09-17 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:43

Klinkt goed tot zover! Ik hoop dat het zich positief blijft ontwikkelen!
In ieder geval vind ik het interessant om te lezen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:50

Klinkt positief, wat is de dosering die jij gebruikt?
Vind sites die zeggen 1 gram per 200kg lichaamsgewicht maar ook deze tabel:
Gewicht Dagelijkse hoeveelheid
90 - 200kg 500 - 750mg
200 - 400kg 750 - 1500mg
400 - 800kg 1500 - 3000mg

Dus ik snap er niet zo veel meer van :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 12:52

Ik ben ook blij dat er ontwikkeling in zit, en dat de verbetering de afgelopen 2 maanden blijvend lijkt. In het najaar komt de osteopaat nog een keer langs, ze is op de hoogte van het verhaal en ik ben benieuwd wat zij eventueel nog voor 'm kan doen.

Ik bedacht mij vorige week dat er 3 jaar geleden een incident was met een paal in de omheining. Ik was palen aan het inslaan voor een nieuw stukje track toen er bezoek kwam. De nieuwe palen stonden op dat moment al wel in de grond maar waren er nog niet in geslagen en er zat ook nog geen draad op. Toen het bezoek weg was zag ik dat 1 van die palen een stuk dieper in de grond stond dan de andere, en mijn ruin had ook een natte plek op zijn borst (wondvocht van een schaafwond). Was ik helemaal vergeten :o En vorige week herinnerde ik mij dit voorval dus ik zal het meteen maar meenemen als de osteo er is. Sinds dat ongelukje is er wel 2 keer een osteopaat bij geweest en die heeft ook dat stuk lijf behandeld maar wie weet, als er nu een andere osteo bij komt, en in verband met dit voorval, dat er dan alsnog wat aan te doen valt. Als dat zo is zou de stijfheid in zijn borst niet alléén door afvalstoffen komen maar ook door een trauma van buitenaf. Meerdere oorzaken die effect hebben op het zelfde stuk paard.

Azmay ik geef 2 gram per dag aan een paard van ongeveer 400 kilo. Dat is volgens de tabel redelijk veel maar er blijft altijd wat spul plakken in het doosje waarin ik het naar paard sleep (gaat pas ter plekke over zijn voer) en hij eet er vast ook niet elke molecuul van op. Er is "verlies". En 2 gram is een hoeveelheid die ik toevallig heel handig met een klein minischepje kan afmeten :Y)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:16

Ik blaas dit topic even nieuw leven in, ik ben benieuwd hoe het nu met je paard is.
Mijn paard heeft na een heftig ongeval ook vaak last van zijn spieren.
Dus ben altijd geïnteresseerd in dit soort onderwerpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 22:12

Wisselend. Dat hij troep in zijn bloed/spieren/weefsels heeft staat vast. De humus is goed aangeslagen en krijgt hij nog steeds. Één van de voornaamste problemen is een verminderde werking van de nieren. Afgelopen winter heeft hij daar druppeltjes voor gekregen (van Puur). Sinds een tijdje krijgt hij nu kaardeboltinctuur, dat lijkt ook wat te doen. Maar dé toveroplossing heb ik nog niet gevonden. Hij is in ieder geval (tamelijk) pijnvrij en kijkt goed uit z'n oogjes. Ik heb het idee dat de combinatie van druppeltjes + acupressuur ook werkt, hij ligt minder. Wat er denk ik weer op kan duiden dat de pijn minder is. Het lastigste is dat hij soms onverklaarbare terugvallen heeft.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:06

Bedankt voor je antwoord, lastig allemaal.pff