In het verleden heeft hij in pension wel te weinig volume ruwvoer gehad. Maar dat is al jaren achter de rug. Hij krijgt onbeperkt hooi, al een tijdje. Begin vorig jaar is het maag/darmslijmvlies opgeknapt nav een bloedworminfectie bij mijn merrie (en mijn ruin heeft toen voor de zekerheid ook dat spul gekregen). Mijn merrie knapte daar enorm van op. Bij mijn ruin, waar ik dit topic voor geopend heb, merkte ik geen verschil.
Onder het motto: die Chinezen zijn niet gek: mijn paard is uit het jaar van het Konijn, en heeft Hout als vast element. De lever is een hout-energie. Daarom vind ik het in eerste instantie logisch om daar te zoeken.
Het heersende element van zijn geboortejaar is Aarde dus maag of milt zou inderdaad kunnen. Maar dan wordt de puzzel wel heel erg groot. Wat ik vooral merk is dat ik Hout en Vuur in balans moet zien te hebben bij hem. Qua karakter is hij een vuurtype. In een hout-lichaam.
Edit: na behandeling door de homeopaat waren de symptomen zoals jeuk en hoesten wel weg. Pas later ben ik me gaan verdiepen in het mentale aspect. Dmv acupressuur is hij nu minder boos en gefrustreerd (pericardium was niet goed bestand tegen de verstoorde lever-energie en hij had veel boosheid in zijn hart daardoor). Het is echt een heel ander paard geworden qua gedrag. Pericardium is het hartzakje, ook wel "Beschermer van het Hart" genoemd. En boosheid en frustratie zijn emoties die horen bij de lever/bij hout-energieën.
Ik weet niet meer goed hoe zijn spieren toen waren. De link tussen lever en melkzuur heb ik pas kort geleden gelegd. Wel weet ik nog dat hij tijdens de behandeling voor de lever ook een blessure kreeg aan de bandjes in zijn hoef. Daar is hij toen ook voor behandeld en die winter liep hij opmerkelijk goed (in de zin van soepel bewegend, hij was natuurlijk wel kreupel op die ene voet). Ik zou even goed moeten nadenken welk middel hij toen ook weer gekregen heeft maar het was in elk geval iets wat alle zachte weefsels ondersteunt.
Klinkt het te abstract?