Paard graast niet in de weide...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 07:01

Corelli schreef:
Wat vreemd! Ik denk dat dit paard je iets duidelijk probeert te maken, dus iets klopt er niet voor hem. En het is dus uitzoeken wat hij bedoelt, knap ingewikkeld!

Geen ander eten geven om hem met honger tot grazen te dwingen, vind ik persoonlijk nogal barbaars. Hij doet dit niet uit verwendheid of niet kunnen grazen, hij vertelt je dat er wat mis/ingewikkeld is. We willen allemaal graag dat onze paarden sensitief zijn en dingen aangeven, dus dan moet je het ook serieus nemen als ze je wat aangeven :) Hoop dus dat je door blijft onderzoeken TS.

Eens denken, wat zou er anders kunnen zijn als je met hem aan de hand graast..
- veiligheid schiet me te binnen. Dat hij aan de hand zich wel veilig genoeg voelt en los niet. Zijn er signalen die daar op wijzen?
- heeft hij eerder wel gegraasd? In deze wei of op een andere plek?
- als je hem aan de hand hebt, wat doe je dan? En wat doet hij? Gaat ie dan meteen grazen of help je hem op één of andere manier naar het gras? Graast hij dan uit dezelfde wei?

Veiligheid zou kunnen, maar dan vraag ik me af waarom hij wel heerlijk ontspannen in de wei gaat liggen slapen, zelfs languit. Hij lijkt verder ook echt op zn gemak. Wel een paard wat graag bij je in de buurt is, als ik buiten kom hinnikt ie eigenlijk altijd en volgt me ook overal waar hij kan.

Hier heeft ie niet gegraasd op af en toe een paar hapjes gras na. Hiervoor weten ze niet, is ze nooit opgevallen en er is ook nooit op gelet.

Aan de hand gaat ie direct grazen, overal waar ik m mee naar toe neem en ook gewoon in zijn eigen weides gaat ie zelf meteen grazen. Hoef hem niet het gras aan te wijzen of iets.

Ik heb hem nu apart gezet in de achterste wei en de voorste wei dicht gedaan, zodat ie niet vooraan bij t hek kan komen. Dan staat ie wat verder weg en ook wat minder leven/mensen voor zijn neus. Even kijken wat ie hiermee gaat doen. Vannacht buiten gestaan (en ook nu lag ie lekker te slapen rond een uur of 3, dus lijkt me dat ie zich toch wel veilig voelt?), zijn hooi had ie nog niet helemaal op. Wil hem ook liever niet zonder hooi/eten laten staan in de hoop dat ie dan wel gaat grazen.

Verder eet hij heel goed. Hooi, luzerne, brok, bietenpulp, betfiber (geen idee wat dat in nl is haha) en dus gras ook als ik hem aan de hand mee neem. Als ik trouwens gras pluk en dat op de grond in de wei gooi, eet ie dat wel ook meteen op.

Begin een beetje t idee te krijgen dat hij te graag bij iedereen en alles is, omdat ie dus ook voor aan bij t hek altijd staat (hij vind t ook geweldig om een aai over zijn neus te krijgen van iemand die langs komt lopen :)) ). De voorste weides staat alleen dus nauwelijks gras.

Nou ja, even kijken wat hij gaat doen nu hij niet vooraan kan komen.

Hij had trouwens geen vast maatje. Hij eet verder dus ook heel goed, maar gaat niet zelf grazen.

Hij drinkt ook heel goed, mest is normaal en hij lijkt echt kern gezond, ziet er ook goed uit en glimt je tegemoet. Vrolijk paard, vriendelijk, een echte goedzak, heel lief en knuffelt graag, heel makkelijk, werkt heel graag en doet elke dag enorm zijn best. Echt een heel erg fijn dier in alles. Als je nagaat dat ik vorige week mijn 13e hersenoperatie gehad heb en nu alweer met hem aan t werk ben, dat zegt toch ook wel wat over hem.

Ik vind m iets schraal, hij is niet mager of iets.
Afbeelding

Afbeelding

Een keer bloed laten prikken en laten bepalen is sowieso wel een goed idee. :j
Maar voor nu heb ik nog geen reden kunnen vinden waarom. Behalve misschien dat ie te graag in de buurt is.

gohya

Re: Paard graast niet in de weide...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 07:28

Ik heb een merrie gehad die maanden lang heen en weer bleef lopen langs de omheining en het hek.
Die ging ook niet grazen,terwijl ze wel werd geaccepteerd door de kudde.Uiteindelijk,na maanden dus,ging ze grazen.Ik denk dat ze heimwee had,dat ze terug wilde naar haar oude plek.
Kijk 4 weken is nog best wel vrij kort.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:41

Hij wil gewoon bij jou op schoot zitten :D .Ik weet dat hij voor de verkoop is maar zou je hem niet lekker een jaartje houden?? Lijkt me voor jou ook een fijn dier om op te rijden, eventueel wedstrijden bedoel ik dan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 08:42

gohya schreef:
Ik heb een merrie gehad die maanden lang heen en weer bleef lopen langs de omheining en het hek.
Die ging ook niet grazen,terwijl ze wel werd geaccepteerd door de kudde.Uiteindelijk,na maanden dus,ging ze grazen.Ik denk dat ze heimwee had,dat ze terug wilde naar haar oude plek.
Kijk 4 weken is nog best wel vrij kort.

4 weken is zeker kort! Hij krijgt ook alle kans te wennen en zo. Maar hij lijkt verder enorm relax te zijn, loopt ook niet langs de draad of wat dan ook. Staat alleen bij de poort te slapen en gaat niet grazen...

Ik heb m nu achteraan gezet, voorste wei dicht zodat hij niet hier vooraan kan gaan staan.

Was ie niet heel blij mee (hele tijd roepen), maarrrr! Hij staat nu te grazen. :D

Had hem aan de hand gepakt en laten grazen, toen los gemaakt terwijl ie aan t grazen was, maar wel bij blijven staan en steeds een stapje achteruit gezet. Uiteindelijk stond ik een meter of 15 van hem vandaan terwijl hij gras aan t eten was. En nu is ie nog steeds aan t grazen. Wel regelmatig even een pauze, dan loopt ie een paar meter maar gaat toch wel weer terug grazen.

Ik denk dat hij het hier vooraan dus echt te gezellig vond...

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:49

Misschien is hij te veel met jou (en/of anderen inderdaad) verbonden om te beseffen dat hij in de wei zijn eigen ding mag/moet doen. Misschien blijft hij ahw te veel in de "contact stand" staan.

Doe je grondwerk met hem? Ik zou daarin zelf bewust aan het werk gaan met het stoppen van contact. Hij moet dan ook iets voor zichzelf gaan doen, een beetje scharrelen e.d.
Doet hij dat? Of klinkt het herkenbaar dat hij op jou gericht blijft?

Lees net je update met steeds een stapje verder weg, wat een goed idee! Denk dat hij de veiligheid/steun op zo'n moment bij jou zoekt en dat je hem nu leert om meer op eigen benen zijn eigen ding te doen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 09:18

Corelli schreef:
Misschien is hij te veel met jou (en/of anderen inderdaad) verbonden om te beseffen dat hij in de wei zijn eigen ding mag/moet doen. Misschien blijft hij ahw te veel in de "contact stand" staan.

Doe je grondwerk met hem? Ik zou daarin zelf bewust aan het werk gaan met het stoppen van contact. Hij moet dan ook iets voor zichzelf gaan doen, een beetje scharrelen e.d.
Doet hij dat? Of klinkt het herkenbaar dat hij op jou gericht blijft?

Lees net je update met steeds een stapje verder weg, wat een goed idee! Denk dat hij de veiligheid/steun op zo'n moment bij jou zoekt en dat je hem nu leert om meer op eigen benen zijn eigen ding te doen

Dat doet hij inderdaad, hij is heel erg gericht op mensen (wel op een hele prettige manier, komt ook niet in jouw persoonlijke ruimte, is niet opdringerig, zeurt ook niet, maar blijft wel bij je). Niet alleen op mij, maar op iedereen eigenlijk. Je maakt hem ook veel blijer met een aai of een knuffel dan met eten.

Grondwerk heb ik nog niet echt met hem gedaan. Wel een goed idee om te gaan doen, maar hoe leer ik hem dan dat ie zn eigen ding mag gaan doen? Maar hij is inderdaad heel erg mens gericht, als je buiten bent volgt ie je ook overal en is overal de hele tijd gezellig aan t doen. Echt een onwijs lief dier. Op stal is dat trouwens ook, als ik binnen op stal bezig ben staat ie me de hele tijd aan te kijken en volgen. Laat zelfs zijn bak eten en hooi staan of pakt af en toe een hap, maar liefst komt ie gewoon bij je binnen op de bank zitten. Als ik weg loop of hem echt blijf negeren gaat ie wel gewoon eten.

Hij staat nog steeds te grazen. :))
Hoe blij kun je zijn met een grazend paard! Hahaha. Twijfel alleen of ik hem nu bij de rest zet of niet, heb hem in de wei naast de andere staan.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:35

Het is een zegen om een fijn, meewerkend mensgericht paard te hebben, maar het kan voor je paard ook een enorme valkuil worden. Hij heeft het namelijk ook nodig om onbezorgd paard te kunnen zijn om gezond en mentaal in balans te zijn/blijven. Het is dus in zijn belang dat hij gaat leren om de "aan stand" (aan staan richting menselijk contact) en de "uit stand" (uit staan richting menselijk contact en paard zijn) nog wat beter te balanseren.

Het kan ook zijn dat dit vanzelf komt als hij wat meer gewend is op zijn nieuwe plek, maar ik zou het wel een werk/aandachtspunt maken in jullie contact. Hoe je dat in grondwerk aanpakt, durf ik zelf ook niet goed te zeggen, daarvoor ben ik er te onervaren voor. Misschien kun je hier wat over gaan lezen en/of instructie zoeken in grondwerk? Sowieso mooi om te doen met een nieuw paard.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 10:01

Ik ga eens kijken of ik er wat over kan vinden. Vind ik wel interessant en nog niet eerder aan gedacht.

Doe op zich best veel grondwerk, zeker met nieuwe en jonge paarden om ze te leren kennen en vertrouwen te krijgen (vind ik belangrijk, dressuur ruiter/paard of niet), alleen meestal is t juist andersom. Om de focus meer op jou te krijgen, haha.

Vind het ook heel belangrijk dat een paard paard kan zijn. Al mijn paarden staan dan ook altijd hele dagen buiten (als het mogelijk is in de zomer met oke weer zelfs dag en nacht en het zijn toch allemaal gewoon echt sport paarden en pony's), zomer en winter, zelfs bij -30. Jong paard of Grand Prix paard (oke die heb ik nu op dit moment niet staan, maar voorheen wel en die stonden ook gewoon elke dag 7 dagen in de week buiten), buiten staan ze, allemaal. Meeste ook gewoon met andere paarden, zelfs hengsten als dat mogelijk is (en in de meeste gevallen is dat met de juiste kennismaking, begeleiding en genoeg tijd ook gewoon mogelijk). :)

Nu is het hier min of meer verplicht ook, paarden mogen niet langer dan 16 uur achter elkaar op stal staan (tenzij er een goede reden is, bijvoorbeeld boxrust bij blessure of een ziek paard of iets). Paard mag ook niet alleen staan. Maar goed, een paard hoort gewoon paard te zijn. Ook een Grand prix paard, ze presteren ook nog eens veel beter als ze mentaal gezond en fit zijn.

Nu staat ie alleen wel weer vooraan bij het hek te slapen, maar goed hij heeft toch wel wat uurtjes staan grazen! Neem m straks wel weer even mee grazen als hij niet zelf meer gaat grazen. Af en toe even rusten en slapen moet ook kunnen, hihi.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:31

Lijkt mij voor een ruiter die echt een maatje zoekt het ideale paard!!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:38

Quir schreef:
Ik ga eens kijken of ik er wat over kan vinden. Vind ik wel interessant en nog niet eerder aan gedacht.

Doe op zich best veel grondwerk, zeker met nieuwe en jonge paarden om ze te leren kennen en vertrouwen te krijgen (vind ik belangrijk, dressuur ruiter/paard of niet), alleen meestal is t juist andersom. Om de focus meer op jou te krijgen, haha.

Vind het ook heel belangrijk dat een paard paard kan zijn. Al mijn paarden staan dan ook altijd hele dagen buiten (als het mogelijk is in de zomer met oke weer zelfs dag en nacht en het zijn toch allemaal gewoon echt sport paarden en pony's), zomer en winter, zelfs bij -30. Jong paard of Grand Prix paard (oke die heb ik nu op dit moment niet staan, maar voorheen wel en die stonden ook gewoon elke dag 7 dagen in de week buiten), buiten staan ze, allemaal. Meeste ook gewoon met andere paarden, zelfs hengsten als dat mogelijk is (en in de meeste gevallen is dat met de juiste kennismaking, begeleiding en genoeg tijd ook gewoon mogelijk). :)

Nu is het hier min of meer verplicht ook, paarden mogen niet langer dan 16 uur achter elkaar op stal staan (tenzij er een goede reden is, bijvoorbeeld boxrust bij blessure of een ziek paard of iets). Paard mag ook niet alleen staan. Maar goed, een paard hoort gewoon paard te zijn. Ook een Grand prix paard, ze presteren ook nog eens veel beter als ze mentaal gezond en fit zijn.

Nu staat ie alleen wel weer vooraan bij het hek te slapen, maar goed hij heeft toch wel wat uurtjes staan grazen! Neem m straks wel weer even mee grazen als hij niet zelf meer gaat grazen. Af en toe even rusten en slapen moet ook kunnen, hihi.

Mooi dat je er zo in staat, klinkt goed!

Wb je laatste stukje:
Ik zou hem lekker even laten staan, en nu niet aan de hand laten grazen. Hij heeft nu jou steeds "gebruikt" om te gaan grazen (en dat bedoel ik niet negatief in de zin van misbruik, dat had hij blijkbaar nodig) en hij moet leren dat hij dat zelf moet/mag gaan regelen. Je hebt hem begeleid los gelaten en als hij verder nu geen stress signalen vertoont zou ik hem dit even laten ervaren. Hij gaat niet dood als hij nu niet graast. Ik zou hem nu even zelf deze keuze laten maken, als je hem nu weer aan de hand laat grazen ben jij weer de "cue" voor grazen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:53

bigone schreef:
Lijkt mij voor een ruiter die echt een maatje zoekt het ideale paard!!

Kom ik nou met pechgevoelens waarom heb ik dit paard niet eerder gezien en waarom staat het nou niet dichter bij België. Zou perfect zijn voor mij.

Topicstarter, hopelijk blijft ze nu uit zichzelf verder grazen. En vind je in de toekomst een fijn thuis voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:53

Wat fijn dat het afstand nemen zo goed lijkt aan te slaan! +:)+
Ik wou het ook al voorstellen maar je was me al voor. Sommige paarden zijn nou eenmaal anders dan andere paarden. ;)

Ik moet zeggen dat ik je laatste foto's wel apart vindt. Dat je de ribben ziet vind ik niet echt shockerend, maar hij lijkt (op deze foto's) flink geatrofieerde schoft/schouders te hebben en heeft ook vreemde bulten/bobbels over de schouderbladen lopen. Die flinke spierbult net voor de plek waar de zadelwrong zou zitten is ook wel verdacht. De achterhand lijkt gewoon goed bespierd maar de schouders ogen arm bespierd en ook raar met die bulten. Zo'n bloedonderzoek kan misschien geen kwaad.
Weet je waar hij vandaan komt/hoe hij hiervoor is gebruikt?

FemkeVH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:59

Dit had mijn paard eerst ook (vorig jaar september is hij van stal verhuisd).
Driekwart van het stuk was land, en één kwart paddock
De kudde stond al een tijd op het land, en toen mijn paard er aan het eind van het seizoen bij werd gezet wilde/durfde hij ook niet te grazen.
Dit kwam vermoedelijk omdat hij zich nog niet erg op zijn gemak voelde (hij ging tevens wel gewoon liggen in de paddock).

De winter heeft hij in de paddock gestaan met de kudde, en sinds kort staan ze met zn alle op het land.
Hij graast tot nu toe volop mee met de kudde *\o/*

Ik denk inderdaad dat jouw paardje zich nog niet helemaal op zn gemak voelt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 05:07

Is dit een import paard? Spanje/Portugal/die kanten?
Lusitano? PRE?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 10:59

xyzutu2 schreef:
Wat fijn dat het afstand nemen zo goed lijkt aan te slaan! +:)+
Ik wou het ook al voorstellen maar je was me al voor. Sommige paarden zijn nou eenmaal anders dan andere paarden. ;)

Ik moet zeggen dat ik je laatste foto's wel apart vindt. Dat je de ribben ziet vind ik niet echt shockerend, maar hij lijkt (op deze foto's) flink geatrofieerde schoft/schouders te hebben en heeft ook vreemde bulten/bobbels over de schouderbladen lopen. Die flinke spierbult net voor de plek waar de zadelwrong zou zitten is ook wel verdacht. De achterhand lijkt gewoon goed bespierd maar de schouders ogen arm bespierd en ook raar met die bulten. Zo'n bloedonderzoek kan misschien geen kwaad.
Weet je waar hij vandaan komt/hoe hij hiervoor is gebruikt?

Die bulten heeft hij niet, dat vertekend door het licht. Zal zo eens een foto maken van hem. Die bult bij t schouderblad op de foto is alleen zichtbaar als hij zijn voorbeen naar achteren heeft staan. Verder is die niet abnormaal of iets. Ook atrofie is niet echt sprake van, hij heeft een wat hoge schoft en iets armbespierd. Maar het lucht op die foto vertekend enorm. :j

Hij is wel iets wat armbespierd (zowel voor als achterhand), niet zoveel mee gedaan laatste maanden. Alleen wat licht basis werk.

Ik ken zijn hele geschiedenis en weet ook wat er mee gedaan is ja. :j

FemkeVH schreef:
Dit had mijn paard eerst ook (vorig jaar september is hij van stal verhuisd).
Driekwart van het stuk was land, en één kwart paddock
De kudde stond al een tijd op het land, en toen mijn paard er aan het eind van het seizoen bij werd gezet wilde/durfde hij ook niet te grazen.
Dit kwam vermoedelijk omdat hij zich nog niet erg op zijn gemak voelde (hij ging tevens wel gewoon liggen in de paddock).

De winter heeft hij in de paddock gestaan met de kudde, en sinds kort staan ze met zn alle op het land.
Hij graast tot nu toe volop mee met de kudde *\o/*

Ik denk inderdaad dat jouw paardje zich nog niet helemaal op zn gemak voelt

Dat geeft hoop! Hopelijk gaat ie snel met de rest mee grazen. :j

Little_Gift schreef:
Is dit een import paard? Spanje/Portugal/die kanten?
Lusitano? PRE?

Wel een import paard voor hier, is een Duitser en komt uit Nederland.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 11:08

Afbeelding

Op deze foto zie je trouwens wel al dat het gewoon normaal is. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 11:51

Wij hebben een nieuw paard dat ook stopt met eten als je in de buurt bent, grazen doet hij dan weer wel maar zolang er mensen in het zicht zijn eet hij geen hooi, gaat hij alleen maar staan kijken...
Hij at sowieso slecht zijn hooi, maar dus helemaal niet met mensen in de buurt.
Hij bleek wel een heel slecht gebit te hebben waardoor hij bijna niet kon kauwen en het gaat bij hem ook beter sinds we hem medicatie voor maagzweren geven, hij eet niet constant door maar hij wordt nu wel voller.

Het blijven wel aparte problemen zulke dingen waar je lastig de oorzaak en oplossing van vindt.
Succes ermee!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 17:13

Even een update:

Meneertje eet nu goed gras, ook alleen. Mits ik hem in de achterste of een na achterste wei zet en apart naast de andere zet. Samen eet ie niet en als ie vooraan kan staan, staat ie hier hele dagen. Alleen de nachten heb ik ze allemaal vooraan staan met een flinke berg hooi.

Het is wel echt een fantastisch lief dier die erg graag aandacht wil (op een leuke manier). <3