Corelli schreef:Wat vreemd! Ik denk dat dit paard je iets duidelijk probeert te maken, dus iets klopt er niet voor hem. En het is dus uitzoeken wat hij bedoelt, knap ingewikkeld!
Geen ander eten geven om hem met honger tot grazen te dwingen, vind ik persoonlijk nogal barbaars. Hij doet dit niet uit verwendheid of niet kunnen grazen, hij vertelt je dat er wat mis/ingewikkeld is. We willen allemaal graag dat onze paarden sensitief zijn en dingen aangeven, dus dan moet je het ook serieus nemen als ze je wat aangevenHoop dus dat je door blijft onderzoeken TS.
Eens denken, wat zou er anders kunnen zijn als je met hem aan de hand graast..
- veiligheid schiet me te binnen. Dat hij aan de hand zich wel veilig genoeg voelt en los niet. Zijn er signalen die daar op wijzen?
- heeft hij eerder wel gegraasd? In deze wei of op een andere plek?
- als je hem aan de hand hebt, wat doe je dan? En wat doet hij? Gaat ie dan meteen grazen of help je hem op één of andere manier naar het gras? Graast hij dan uit dezelfde wei?
Veiligheid zou kunnen, maar dan vraag ik me af waarom hij wel heerlijk ontspannen in de wei gaat liggen slapen, zelfs languit. Hij lijkt verder ook echt op zn gemak. Wel een paard wat graag bij je in de buurt is, als ik buiten kom hinnikt ie eigenlijk altijd en volgt me ook overal waar hij kan.
Hier heeft ie niet gegraasd op af en toe een paar hapjes gras na. Hiervoor weten ze niet, is ze nooit opgevallen en er is ook nooit op gelet.
Aan de hand gaat ie direct grazen, overal waar ik m mee naar toe neem en ook gewoon in zijn eigen weides gaat ie zelf meteen grazen. Hoef hem niet het gras aan te wijzen of iets.
Ik heb hem nu apart gezet in de achterste wei en de voorste wei dicht gedaan, zodat ie niet vooraan bij t hek kan komen. Dan staat ie wat verder weg en ook wat minder leven/mensen voor zijn neus. Even kijken wat ie hiermee gaat doen. Vannacht buiten gestaan (en ook nu lag ie lekker te slapen rond een uur of 3, dus lijkt me dat ie zich toch wel veilig voelt?), zijn hooi had ie nog niet helemaal op. Wil hem ook liever niet zonder hooi/eten laten staan in de hoop dat ie dan wel gaat grazen.
Verder eet hij heel goed. Hooi, luzerne, brok, bietenpulp, betfiber (geen idee wat dat in nl is haha) en dus gras ook als ik hem aan de hand mee neem. Als ik trouwens gras pluk en dat op de grond in de wei gooi, eet ie dat wel ook meteen op.
Begin een beetje t idee te krijgen dat hij te graag bij iedereen en alles is, omdat ie dus ook voor aan bij t hek altijd staat (hij vind t ook geweldig om een aai over zijn neus te krijgen van iemand die langs komt lopen
). De voorste weides staat alleen dus nauwelijks gras.Nou ja, even kijken wat hij gaat doen nu hij niet vooraan kan komen.
Hij had trouwens geen vast maatje. Hij eet verder dus ook heel goed, maar gaat niet zelf grazen.
Hij drinkt ook heel goed, mest is normaal en hij lijkt echt kern gezond, ziet er ook goed uit en glimt je tegemoet. Vrolijk paard, vriendelijk, een echte goedzak, heel lief en knuffelt graag, heel makkelijk, werkt heel graag en doet elke dag enorm zijn best. Echt een heel erg fijn dier in alles. Als je nagaat dat ik vorige week mijn 13e hersenoperatie gehad heb en nu alweer met hem aan t werk ben, dat zegt toch ook wel wat over hem.
Ik vind m iets schraal, hij is niet mager of iets.

Een keer bloed laten prikken en laten bepalen is sowieso wel een goed idee.

Maar voor nu heb ik nog geen reden kunnen vinden waarom. Behalve misschien dat ie te graag in de buurt is.
Hoop dus dat je door blijft onderzoeken TS.
.Ik weet dat hij voor de verkoop is maar zou je hem niet lekker een jaartje houden?? Lijkt me voor jou ook een fijn dier om op te rijden, eventueel wedstrijden bedoel ik dan.