Paarden aan bosrand hoesten allemaal. Reden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 06:25

superpony schreef:
Je wordt er suf van. Veearts wilde ze naar Utrecht hebben, maar ik ben niet zo een Utrecht fan.

Ik heb mijn merrie toen verschillende malen in Utrecht gehad. En rara niets te zien in Utrecht. Geen verschijnselen. Weer terug op locatie hoesten, pompen, de hele mikmak. Weer naar Utrecht, niks.
Zo kwamen we erachter dat het allergie was. Mogelijk dus voor de berken die idd in grote getale om onze stal stonden. Allergie bouwt zich op en mijn merrie had de eerste jaren op die stal ook geen verschijnselen. Pas na een x een goede bronchitis werd ze er gevoelig op.

KittyDylan

Re: Paarden aan bosrand hoesten allemaal. Reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 07:01

Ik lees mee. Ik heb een bijna-jaarling staan die al ruim 5 maanden hoest. 2x endoscopie gedaan en 1x longspoeling en nu zelfs na gepaste medicatie geen verbetering.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 09:23

Dat lijkt dan in veel gevallen toch op een allergie/ overgevoeligheidsreactie hè?
Wanneer je daarvoor medicatie test/ toepast; een hooikoorts medicijn. Dus een pufje. Dan zou je snel verbetering moeten zien.

Een paar weken ergens anders neerzetten is ook altijd een optie om te testen. Maar vind ik voor de paarden altijd wel heftig.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:30

Wat apart... ik heb precies hetzelfde. Pony begon een maand geleden met kuchen en heeft nu een complete asthma-aanval gehad. DA erbij geroepen, staat nu onder een heftige behandeling en het wordt alleen heel langzaam beter. Ik zit ook te denken aan een allergie... Ik hoor het graag als je meer weet!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:15

Ik heb wel gekeken naar een andere plek, maar mensen staan echt niet te springen op paarden die hoesten.

Babootje, het slijm is wel opgestuurd naar Utrecht en kwam geen allergie uit zeiden ze. Als ik ze naar een kliniek breng, zal dat echt geen Utrecht zijn.

Zelf zit ik nu inderdaad wel te denken aan een allergie die zich opgebouwd heeft en zich kon uitten door een zwakkere weerstand en of een gast paard dat naast ze stond. Wat die 2 hebben, is niet besmettelijk. De andere 2 staan er 24/7 bij en hebben niks.

De merrie heeft het wel benauwder dan de ruin, maar ben nu toch wat meer in beweging aan het zetten. Dus rondje wandelen. Er komt dan veel los.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:54

Er zijn ook pollennetjes voor paarden, dat misschien een optie??

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:04

Die van ons hebben 24/7 vliegenmaskers om met neusnetje.

Ik heb vandaag met ze gewandeld en eens goed om me heen gekeken wat er zoal ligt aan blad. Kan me haast niet voorstellen dat dit een oorzaak is, maar het kan wel de boel gaande houden misschien.

Heb ook bemoeials op stal die achter onze rug kletsen, dus overweeg ze op een wei te zetten. Maar dan mis ik de 2 die oke zijn ook en verlies ik wel het zicht op ze.

Pannenkoek11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:57

Ik lees mee, mijn shetlander doet ook niets anders dan kuchen. Morgen komt de dierenarts, ben benieuwd wat ze zegt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 22:48

Alhoewel het beter lijkt te gaan, toch even een schopje... wie weet levert het nog wat tips op :-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 00:53

Ninx, was het topic even vergeten, maar hier veel verandert.

Wat we dus hadden gedaan; sputolysin en ventipulmin, prednison, cubarmix en de merrie nog extra prednison en ventipulmin. Naar aanleiding van scopie en onderzoek van slijm.
Ze staan 24/7 buiten en we zijn meteen hooi gaan natmaken. Stonden dus midden in het bos

We moesten stoppen met de medicijnen, maar het was echt hopeloos. Merrie benauwd en roggelen en ruin droge hoest. Na wandelen kwam er veel los bij de merrie.

Gaan vernevelen met zoutoplossing en toch weer sputolysin gaan geven. Daarnaast luchtwegmix en spliterwten. Na het vernevelen flink wandelen.

Vorige week zondag verhuisd lopend naar buiten het bos. Merrie liep moeizaam, maar was daarna op nieuwe plek rustig.
Dinsdag was ze weer erg benauwd. Zijn trouw blijven vernevelen, maar zijn ook de darmflora extra gaan aanpakken. de merrie komt uit verwaarlozing 4jr terug, dus heeft misschien nog oude schade, heeft een zware winter gehad en nu al die medicatie.

De laatste dagen gaat het *ff afkloppen* beter. Ze is minder benauwd en loopt na vernevelen best vrolijk en vlot.
De ruin heeft soms nog een droge hoest, maar wordt ook beter.

We kunnen hier weer ons eigen hooi halen. Hooi was op, mar we waren sleutel vergeten, dus moest even wat ouder spul pakken, dat al even lag. Echt meteen begon de ruin zwaar te hoesten. Hij ging zelf een rondje draven en ook flink te briezen. Daarna heeft hij zelf niet meer gegeten en dat zegt in zijn geval wel wat.

Daarna kwam ons eigen hooi en flink nat gegeven, waarna ze rustig stonden te eten.

Wat nu heeft geholpen? Het vernevelen, de verhuizing of de darmen aanpakken of een combinatie?? Dat zullen we nooit weten, maar de combinatie is goed. Voorlopig gaan we nog wel zo door.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 06:38

Hier hebben we een hele behandeling gestart na de bronchoscopie (diagnose RAO/stofallergie): 6 dagen vernevelen met flixotide, atrovent en lomudal, dat sloeg heel duidelijk aan, nu zijn we aan het puffen met ventolin en flixotide, en voorlopig lijkt ze daar ook goed mee te gaan. Nu afwachten hoe het verder gaat als we afbouwen. In tussentijd ook van het stro gehaald, hooi weken, en stof proberen te vermijden.

We wachten rustig af.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 13:34

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 13:48

IK zei het al in het andere topic, maar even hier algemeen.

Wij staan vlakbij varkensboerderijen en ook al zitten die potdicht, ik ruik ze echt en vind het ook een vieze lucht.

Onze paarden doen het nu wel beter, maar we hebben meerdere dingen aangepast en zijn inmiddels al even onderweg.
Het is fijn dat dit iets open stuk, ook een beetje helpt, maar de lucht zelf is echt niet schoner dan in het bos. De onzichtbare deeltjes in de lucht, kunnen een probleem zijn geweest, maar ik adem fijner in het bos persoonlijk. Neemt niet weg dat er vele schimmels in gevallen blad zullen zijn etc etc.

En er zit veel wild, maar kan me niet voorstellen dat loslopende zwijnen meer belasten dan honderden opgesloten varkens.

Als je een dag op stal bent en je snuit je neus, weet je wel hoe het eruit ziet. Maar eerlijk gezegd heb ik dat ook weleens gehad na een lange autorit. Je wil toch lucht in de auto en die komt van de lucht om je heen.
Er zijn veel weilanden aan grote wegen. Daar wordt bijv ook hooi van gewonnen, dus er zit overal wel vervuiling.

Gezonde mensen en dieren met een goede weerstand, zullen echt iets kunnen hebben. Maar zodra je iets mankeert, is alles ene trigger.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 12:13

Nou... het leek even weg te zijn, maar er wordt nog steeds gehoest.

Dat duurt dus te lang. Ik ga dus maar een scope en bal-spoeling doen en daarna, hopelijk, vernevelen.

Toch vraag ik me nog steeds af waarom alle paarden hoesten...
Zowel bij ons als bij de buren, dat is toch eigenlijk gek he? Ik kan nog steeds niet echt iets vinden over allergenen in de directe omgeving....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:35

Ow, balen zeg.

Hier ging het goed tot vd week. Toen bedacht ik me dat onze zoon 3x had gemest en een baal hooi had gevoerd zonder nat te maken, omdat hij niet weet hoe aan water te komen op deze plek.

Nu weer alle dagen hooi goed nat en vernevelt, dus lijkt weer weg te zijn.

Geef ze verder een beetje sainfoin en vitalbix, maar hoestte de ruin ook op gisteren, terwijl ik het voer nat maak. Heb overigens sterk het vermoeden dat hij last heeft in zijn mond. Ze moeten naar de tandarts, dus hoop dat dit nog iets oplevert.
Verder beginnen we vandaag met de koolstofklei. In eerste instantie als kuur.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 15:38

Hier ook koolstofklei... verder niks veranderd qua voer. Lijkt wel of ze iets feller zijn sinds ik dat geef.

Ik hoop dat het onderzoek duidelijkheid geeft. Zou graag stomen/ vernevelen, maar de aanschaf van zo'n ding is ook pittig zeg!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:46

Ja, dat is zo. Ik heb er eentje overgenomen. Niet zo een luxe, maar doet zn ding. Heb ook nog een zelfgemaakte, dan kunnen we er 2 tegelijk doen.

Die van Kramer vallen op zich mee. Maar had liever een flexineb gehad.

Vernevelen geeft bij ons het gewenste effect na alle medicijnen. Maar weet nu niet of de verhuizing naar buiten het bos ook heeft geholpen. Voor alsnog, denk ik dat het een klein aandeel heeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 16:03

Die van Kramer had ik eerder over gelezen, maar kan ik dus nergens vinden. Ik heb op youtube een manual gevonden van iemand die er ook 1 zelf gemaakt heeft.
Alle tips zijn welkom ;-)

Had jij nou ook een scope en bal-spoeling gedaan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:13

Ja, die is ook gedaan. En slijm is opgestuurd.

Ik heb deze 2e hands. De andere die heb ik zelf gemaakt. De 2e hands is namelijk op draad en ik wilde zonder draad. Dacht eerst dat die niet goed werkte, maar had hem vol tegen de neus aan zitten. Toen ik die andere had overgenomen en we wat zaten te proberen, bleek al snel dat ik het verkeerd om had gedaan.
Nu hebben we er dus 2.

Zag later ook nog vernevel apparaten voor terarrium bakken die me ook interessant leken. Ik heb eentje een graasmasker aan halster helemaal dicht geplakt. Daar kan elke slang nu in principe ook op.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:17

En met welke producten vernevel je dan superpony?

Ik kan een puffer of vernevelaar huren van mijn DA, op zich valt die prijs wel mee. Maar de Flixotide, Atrovent en al die andere chemische rommel is zo duur. Ik weet ook niet of ik mijn paard voor de rest van haar leven met al die medicatie in haar lijf wil zien rondlopen.

Hier was dus de diagnose COPD, zware reactie op stof, stof is overal. Al het hooi wordt hier geweekt, ze is verhuist naar een minder stoffige wei, stallen zijn nu vlas ipv stro. Ze heeft een lange kuur gedaan met eerst vernevelen, daarna puffen, en nu alle medicatie is afgebouwd gaat ze terug naar af. Ik vrees dat het hier uiteindelijk zal uitdraaien op inslapen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:34

Wij vernevelen alleen met zoutoplossing. Die maken we zelf. 9gr op 1 liter gekookt water.

Die van ons hadden veel medicijnen gehad en daar duidelijk last van. De ruin hoestte erg droog en de merrie was erg benauwd. Zij is 24, dus dacht ook dat ze wel zo zou blijven.

Ik kon geen da in de buurt vinden die een flexineb verhuurde, dus dat viel sowieso af.

Toen we begonnen met vernevelen heb ik bewust gekozen voor de medicijnen af te maken, zoals ze die toen kregen, maar vernevelen zonder te doen om te zien wat het vernevelen zelf doet. Als dat niet afdoende had gewerkt, hadden we daar weer verder naar gekeken uiteraard.

Wij hebben ze 24/7 buiten staan, dus geen stal met stof. We stonden in ene kleine schuur met relatief veel paarden. Ze kwamen wel als laatste binnen, maar als iemand op strooit of veegt, is het toch al erg stoffig.
We maakten het hooi meteen nat.
En ze staan nu buiten het bos. We hebben wel stallen open staan, maar niks op de grond gelegd. Af en toe wat stro om te knabbelen, wat we ook natmaken.

Ik doe 1 vernevelaar sowieso nooit weg en zal voortaan bij hoestende paarden altijd eerst beginnen met vernevelen.

Toen de medicijnen waren afgebouwd, kuren klaar waren, hebben we ze een tijdje pre biotica gegeven. En vandaag beginnen we dus met koolstofklei. In eerste instantie als kuur.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:36

Zit er een champignon of kippenbedrijf in de buurt ?