Verloop van droes op de foto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Verloop van droes op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:21

Ach gut arm paard wat zal hij zich beroerd gevoeld hebben! Het is wel keurig genezen :j

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:41

Ik heb zelf nog een "heel" interessant droesverhaal waardoor ponylief 4 maanden buiten strijd was.

Begin december, wat snotters en ponylief "zwol" wat op in zijn gezicht, maar geen koorts, de dag derna konden we zien dat er een flinke joekel onder zijn kin was dus het was droes. Ik had zelf geen ervaring daarmee maar zijn mede-eigenaar wel. Alle dagen mooi verzorgd en slobber gekregen, kreeg hij uiteindelijk 2 "gaten'' waar de etter mooi uitliep. Alles verliep redelijk goed, dit was dus in 3tal weken 'opgelost' dachten wij.
De gaten zagen er toen zo uit:
Spoiler:
Afbeelding

Toen ik hem plots uit de wei ging halen zag ik dat hij niet meer goed kon stappen, grote paniek van mijn kant, even zijn deken weggehaald en meneer had gigantische oedemen op zijn buik en borst waardoor hij moeilijk kon stappen. Die zijn dan uiteindelijk dieper gezakt waardoor hij ook een gigantische koker had.

Afbeelding
Dierenarts gebeld, die heeft bloed getrokken en daar kwam uit petechiaal koorts, overgevoelig reageren van zijn lichaam op de droes, dus hij moest aan de ab en cortisone. Later gezien denk ik dat het echt niet de juiste behandeling was.
Toen viel me op dat hij aan zijn kaken ook een bol kreeg, maar die kwam en ging zo een beetje. Dierenarts nog eens gebeld want het verbeterde toch niet, die zei ja die bol zal wel vanzelf weggaan, ik vind het al beter. Ik was door ook niet zo van overtuigd.
Afbeelding
Die bol bleef maar groeien en we waren er toch niet gerust op. Toen hij zijn eten liet staan en toen we echt hoorden dat hij het moeilijk om te ademen, besloten om hem standé péde naar de dierenkliniek in Merelbeke te doen. Waar ze na veel over en weer getwijfel hem onder plaatselijke verdoving gedaan hebben, onder hele verdoving zou het stikkingsgevaar te groot zijn. Dan hebben ze na heeeeel hard zoeken toch het kapsel kunnen doorbreken en kwam er een grote dikke etterbrij uit. Deze bol zat echt super diep, en kon hem echt, mits langer wachten, doen stikken hebben. Na dat de bol dagelijks gedraineerd werd, begonnen ook de oedemen te verdwijnen, ook al was de cortisone behandeling gestopt. Volgens mij was dit toch een wat verkeerde diagnose die de DA gemaakt heeft.
We dachten er van af te zijn, maar niets was minder waar, na 10 dagen in de kliniek kwam er langs de andere kant nog een bol
Afbeelding
Deze hebben ze ook gedraineerd en zat meer aan het oppervlak. Daardoor mocht hij vanaf die bol begon te slinken na 16 dagen eindelijk naar huis waar we dachten langzaam aan het herstel te konden beginnen. Niets was minder waar, na 4 dagen kwam die bol terug en heb ik een maandlang zwarte zalf en etter er mogen uitduwen voor die compleet weg was.
In totaal hebben we 4 maanden hiermee aan de gang geweest. Wat een hel was dat.
Nu zijn we sinds april terug aan het werk maar ik merk dat zijn conditie maar heel langzaam verbeterd, dit was echt een aanslag op zijn ganse lichaam. Maar als ik kijk naar zijn billen op 1 van die foto's en ik zie hem nu, weet ik dat we al een mooie weg terug afgelegd hebben naar een fitte pony. Maar voor ons geen droes meer aub, ik heb er werkelijk trauma's van.

Afbeelding

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:18

Allereerst beterschap voor je paardje. Heel herkenbaar wij hebben het deze winter ook gehad op de pensionstal waar onze fjorden staat. Er waren ook allerlei vormen. Wij zijn er zelf goed doorheengekomen eentje hele milde vorm en de andere niets.
Het is wel raak de laatste tijd en echt een rot periode voor maneges/stalhouders/ eigenaren enz. maar met de juiste behandeling en maatregelen komen de meeste er goed door.
Bij ons zijn gelukkig alle paarden er goed doorheen gekomen maar al met al 3 1/2 maand ellende op stal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:24

Jessol, pittig zeg!! En inderdaad, begrijpelijke beslissing van de da maar in geval van droes meestal niet de juiste. Hij had jullie meteen door moeten verwijzen. Door de antibiotica gaat droes sluimeren en steekt later alsnog de kop weer op. Zoals je gemerkt hebt en helaas, de ontstekingen die er zitten worden rustig maar ook de pus, die droogt uit en word veel steviger. En moeilijker te verwijderen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:27

Met Droes gelukkig geen ervaring, wel voor mijn opleiding moeten leren. Interessant om nu te zien hoe het er écht uitziet, in plaats van het alleen te hebben gelezen :j Beterschap voor Miles en alle andere paarden :(:)

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:46

Ooo zo sneu. Bij ons op stal zijn ook heel veel zieke paardjes. Ook mijn veulen Lily-Fee is getroffen. Helaas had zij niet het geluk van Miles dat het naar buiten sloeg. Bij haar is het naar binnen geslagen. Dan komt alles eruit via de neus... en blijft de koorts en de pijn heel lang aanwezig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook helaas erg vermagert toen. Ze wilde bijna niet meer eten...

Afbeelding

Nu zijn wij vier weken pus vrij en zeven weken koortsvrij en gaat het een stuk beter.

Foto met mijn vriend: (is de meest recente foto die ik heb)

Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:00

Nare foto's maar wel heel informatief. Ik schrik van de wonden.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:21

Zoo arm dier!

Wel erg interessant topic!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:40

Fijn dat het allemaal weer aan de betere hand is.
Heel interessant om te zien!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:41

Jeetje wat informatief dit. Ik had echt geen idee dat Droes zo naar was.

Sterkte er nog mee! Hoop dat alle paarden snel opknappen!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:51

Wat interessant dat je dit deelt. Helaas is bij ons in de buurt ook droes geconstateerd dus onze stal zit ook op slot helaas. Bedankt voor het delen en wat zorg jij met liefde voor je paardje <3
Spoiler:
zou jij me in pb kunnen vertellen om welke stal dit gaat? Aangezien ik ook in NH woon

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:53

Bedankt voor het delen zeg. Vond het heel interessant om te lezen!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:57

Ik heb al eerder gereageerd, maar wil toch nog een keer reageren. Ik zit er aan te denken om het door te sturen naar mijn docent van het van ziekteleer. Zou je dit oke vinden, TS? Misschien kan ze het als voorbeeld gebruiken in haar lessen...

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:04

Wauw, nooit geweten hoe dit proces er dan uit ziet. Heel interessant!
Voor jou en je Miles heel erg sneu! :(:) Gelukkig heeft hij zo te zien al de grootste narigheid gehad.
Het zal wel schrikken voor jou geweest zijn. Mooi te zien hoe de huid hersteld, maar ook hoe hij weer op gewicht komt.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:07

Wauw, wat fijn en mooi dat je dit met ons deelt, ik ben nu veel beter gaan begrijpen wat het allemaal inhoudt.
Beterschap voor alle paardjes!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:00

Beterschap Miles!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:03

Bedankt ts voor deze interessante foto's! Fijn te lezen dat het iets beter gaat met Miles, fascinerend om te zien hoe snel de wond ook mooi geneest!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:18

Bedankt voor het delen ts! Super 'mooi/duidelijk' om te zien hoe zoiets kan gaan! ik hoop dat je paardje snel volledig opgeknapt is en de paarden van je medestalgenootjes ook :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:22

Bedankt voor het delen. Hopelijk is Miles snel weer de oude

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:39

Die wonden zijn echt pittig! Heeel veel beterschap, en dank je voor het delen. Het is wel heel interessant om te zien.
Hopelijk is hij snel weer de oude.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:50

Goed topic met mooie duidelijke foto's!

Mijn paard heeft een aantal jaar geleden ook droes gehad. Echt vreselijk, zo'n grote vieze etterende wond en een zielig hoopje paard dat gefrustreerd is door het alleen staan. Gelukkig was het redelijk snel geheeld, binnen een maand was hij weer de oude.

Veel beterschap voor alle paarden!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:39

Wat ziet dit er (vies) bekend uit.. veulen wat ik ooit eens gekocht had heeft ook een flinke aanval gehad, helaas kon zij daardoor niet naar de keuring. Bewust een week ervoor voor de zekerheid een dierenarts laten komen, dat was dus maar goed ook!

Pff ik kan de pus, stank en al het wassen etc nog goed voor me halen.. gelukkig is ze er helemaal bovenop gekomen!
Ik duim dat jou paardje ook snel weer de oude is! :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:31

Och die stank he die kan ik me nog steeds voor de geest halen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:40

Lily_fee, je staat op dezelfde stal als miles ;) het is zo een flinke ziekenboeg bijelkaar.
Mooi verslag lieke en goed te zien dat 't weer wat beter gaat met de oude man.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:39

Bedankt voor het delen. 'Goed' om dit eens te zien. Hier gelukkig geen droeservaring.
Fijn dat Miles al zoveel beter weer gaat, was een behoorlijke wond!