Pony met wat klachten; voer advies nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Re: Pony met wat klachten; voer advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 12:39

Bedankt Kelly08 daar zou ik ook nog eens naar kunnen kijken dat detoxen.

Metazoa eet hij inderdaad niet....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:28

IngridM schreef:
Troi je hebt een punt :-)

Koper; wij hebben hierover pb wisseling al gehad van de week inderdaad.
Zou misschien nu het liefste iets zonder luzerne en met mycotoxinebinders gaan voeren.

Detoxen 2 x genoemd; kun je dit zomaar zonder consequenties doen?

Je naam kwam me al zo bekend voor :+

Zonder consequenties... weet ik niet. Ik zou niet weten wat de contra-indicaties zouden moeten zijn, behalve dan voor de hand liggende dingen als verzwakte paarden of infecties en dergelijke. Ik ben natuurlijk niet met de aanbevolen dosering begonnen. Denk dat ik in het begin nog niet eens de helft gaf van wat de producent aangaf. En het kan dus zijn dat de symptomen in het begin erger worden en/of toenemen. Als dat niet vrij gauw (zeg binnen een dag of 10) weer afneemt zou ik er niet mee doorgaan.

De Daily Complete van Vitalbix is wel gedeeltelijk op basis van luzerne maar ook voor een deel cichoreischroot. Onder andere daarom heb ik voor dit voer gekozen. Metazoa is dacht ik wel helemaal op basis van luzerne. Mijn ruin vreet het niet, en mijn merrie weet ik niet. Ik had 'r toen nog niet. Zij mag overigens geen luzerne (buiten het beetje in de vitalbix) hebben.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:31

Wij lezen wel maar het wisselen van dat handje vitaminebrok zal weinig uithalen. Paard eet bijna de hele dag hooi dus de kwaliteit en samenstelling van het hooi zal het verschil maken. Niet dat brokje of het wel of niet geven van een wortel

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 17:41

Dat ben ik toch niet met je eens.
Op ander vitaminebrokje kan hij het mogelijk echt wel beter doen, meer energie hebben of minder jeuk bijvoorbeeld. Ik noem maar een zijstraat. Zo gaan redelijk wat paarden van metazoa bijvoorbeeld druk doen. Ook maar weer zomaar een voorbeeld.

Óf juist de andere kant op of er zit iets in waar een paard niet tegen kan.

Staat toch echt los van het ruwvoer

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:56

IngridM schreef:
Dat ben ik toch niet met je eens.
Op ander vitaminebrokje kan hij het mogelijk echt wel beter doen, meer energie hebben of minder jeuk bijvoorbeeld. Ik noem maar een zijstraat. Zo gaan redelijk wat paarden van metazoa bijvoorbeeld druk doen. Ook maar weer zomaar een voorbeeld.

Óf juist de andere kant op of er zit iets in waar een paard niet tegen kan.

Staat toch echt los van het ruwvoer

Mee eens. Zeker als je ruwvoer constant is.

In (Nederlands) ruwvoer, of dat nou hooi of gras is, zitten onvoldoende vitamines en mineralen. Het materiaal is te eenzijdig. Ook shetlanders hebben dan een aanvulling nodig in een vitamine- of mineralenbrokje. Het kan een heel karwei zijn om de juiste aanvulling te kiezen. Welke het beste past is afhankelijk van het ruwvoer, de individuele pony enz.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:26

Je geeft allereerst aan dat hij in het verleden een bloedworminfectie heeft gehad. Is dit nu helemaal onder controle? (meerdere negatieve mestonderzoeken of bloedtest)

Je geeft aan dat hij 6 dagen in de week aan het werk is. Hoe is dit werk ingedeeld. Bijvoorbeeld een lekker rustig stap draf ritje van een half uurtje of een marathon van dik een uur.

Geef je ook magnesium bij? Dit helpt de spieren ontspannen en herstellen na inspanning.

Komt je pony op het gras ivm tekorten aan vitamine E?

Komt ze ook op stal, zo ja wat ligt er op de bodem?

Dit zijn vragen die even in mij opkomen om een completer beeld te kunnen vormen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 18:36

quickie schreef:
Je geeft allereerst aan dat hij in het verleden een bloedworminfectie heeft gehad. Is dit nu helemaal onder controle? (meerdere negatieve mestonderzoeken of bloedtest)

Ja is helemaal weg.

quickie schreef:
Je geeft aan dat hij 6 dagen in de week aan het werk is. Hoe is dit werk ingedeeld. Bijvoorbeeld een lekker rustig stap draf ritje van een half uurtje of een marathon van dik een uur.

Nee hoor alles rustig hij is nog jong en net beleerd voor de sulky. We wandelen veel en daarnaast zo'n 2 x per week longeren en andere dagen andere dingen. Ene dag iets meer dan andere dag. 1 dag in de week doet hij echt niets naast zijn paddock/ land.

quickie schreef:
Geef je ook magnesium bij? Dit helpt de spieren ontspannen en herstellen na inspanning.

Nee dit mocht ik niet van arts omdat hij mogelijk nierproblemen zou hebben wat nu gelukkig uitgesloten is

quickie schreef:
Komt je pony op het gras ivm tekorten aan vitamine E?

Ja staat elke dag met graasmasker p gras. Vitamine E is ook gecheckt en geen tekorten.

quickie schreef:
Komt ze ook op stal, zo ja wat ligt er op de bodem?

Ja hij staat in de nacht op stal op vlas maar hij heeft altijd schoon vers stro tot zijn beschikking om te knabbelen. Doet hij niet zoveel mee.

quickie schreef:
Dit zijn vragen die even in mij opkomen om een completer beeld te kunnen vormen.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:48

Ik heb ooit eens gelezen dat er wel meer paarden jeukerig reageren op Vitalbix. Ik weet alleen niet meer waar. Mogelijk als je die zou kunnen vervangen dat de jeuk en andere vage klachten verdwijnen.

Ik heb zelf een ijslander, ook heel sober. Ze krijgt zo goed als onbeperkt zeer arm voordrooghooi ivm stof allergie bij droog hooi. Over de kwaliteit van het ruwvoer heb ik niks te zeggen, dat ligt bij de stalbaas.
Verder geef ik haar vitaminekoeken van Hippostar. Hier zit minder suiker in dan de bijvoorbeeld de PAVO-Summerfit- koeken. Hiervan krijgt ze 3x per week een hele en 4x per week een halve.

Als ze een halve koek krijgt wordt dat aangevuld met 2 tot 4 kleine bekertjes (formaat klein koffiekopje) Racing Horse Feed 'Low Sugar' van Treurniet Mengvoeders, afhankelijk van de inspanning.

Daar krijgt ze een eetlepel goedkope zonnebloemolie van de Lidl bij voor haren en darmwerking. Dit werkt net zo goed als dat dure lijnzaadolie. :D

Verder krijgt ze ook nog een minimale hoeveelheid magnesiumoxide (dus niet de dure citraten en chelaten) ook bij Treurniet Mengvoeders vandaan. Dit was eerst voor haar schrikkerigheid maar dat is niet meer nodig maar nu krijgt ze het voor de spieren.

Ze krijgt dus van alles (meer dan de helft) minder dan de aanbevolen hoeveelheden. Om de simpele reden dat ze met minder kan. Zoals waarschijnlijk veel paarden met de helft van wat ze krijgen zouden toekunnen. Niet vergeten dat fabrikanten ook graag verkopen. ;) Hoeveelheden op verpakkingen zijn vaak een maximale hoeveelheid voor het aantal kilo's van het paard en niet een minimale hoeveelheid.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:17

Ik zal dan zeker met magnesium beginnen. Merk bij mezelf en 1 van mijn paarden veel verbetering betreffende vermoeidheid. Helaas lost dan nog niks van je jeuk probleem op. Maar misschien dat je 1 probleem kunt tackelen.

[VS] Ervaringen met Vitalbix Daily Complete
op pagina 16 halverwege wordt idd wel aangegeven dat meerdere paarden van deze vitaminemix jeuk ontwikkelen. Hoop voor je dat de oplossing zo simpel is. Ben altijd bang van niet, maar zeker het proberen waard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:25

Milord schreef:
Daar krijgt ze een eetlepel goedkope zonnebloemolie van de Lidl bij voor haren en darmwerking. Dit werkt net zo goed als dat dure lijnzaadolie. :D

Absoluut niet waar, dit is helaas een hardnekkig misverstand. De verhoudingen aan vetzuren in zonnebloemolie maakt het ongeschikt voor een paard. Het aandeel omega 6 (wat ontstekingsbevorderend werkt) is te hoog.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:40

Milord schreef:
Ze krijgt dus van alles (meer dan de helft) minder dan de aanbevolen hoeveelheden. Om de simpele reden dat ze met minder kan. Zoals waarschijnlijk veel paarden met de helft van wat ze krijgen zouden toekunnen. Niet vergeten dat fabrikanten ook graag verkopen. ;) Hoeveelheden op verpakkingen zijn vaak een maximale hoeveelheid voor het aantal kilo's van het paard en niet een minimale hoeveelheid.

Dit blijkt tegen te vallen. Bij 1.5% ds ruwvoer (12kg voordroog bij een paard van 500kg) van Nederlandse grond bleken de 4 adviezen van de fabrikanten die ik heb vergeleken onder de maat te zijn. Marstall Force zat er nog het beste bij de werkelijke waarde met 20g/100kg paard. Alleen vanwege de lage vitamine E heb ik hem omhoog gedaan (naar 30g/100kg paard zoals in de afbeelding). Met 20g/100kg zit alles behalve vitamine E op optimaal (minimaal wordt ook bij vitamine E ruim gehaald).

Afbeelding
Geadviseerd door de fabrikant voor een paard in rust is:
Marstall Force 15-20g/100kg (door mij 30g/100kg)
Pavo Vitalcomplete 15-20g/100kg (door mij 30g/100kg)
Vitalbix daily complete 50-65g/100kg (door mij 75g/100kg)
Metazoa broxxx 50g/100kg (door mij 100g/100kg)

Hippostar zal ik binnenkort eens naar kijken, die heb ik nog niet in mijn bestand staan.

Voor dieetmix heb ik ook even gekeken. Met 0.3kg/100kg paard zit je behalve vitamine E op min of meer optimaal, vitamine E haalt wel voldoende (665 IU waar 500 IU nodig bij een paard van 500kg).

Nee, voor je shetlander maakt het op zich niet uit, behalve als hij heel snel dik wordt. Maar dat is iets dat je in de gaten moet houden. Eventueel moet je hem minder ruwvoer gaan voeren, wat op zich voor je pony geen probleem is qua hoeveelheid vezels (qua tijdsduur kan het anders worden). Dieetmix bevat ongeveer 1.5x zoveel vezels als seniores priores (278g RC t.o.v.189g RC bij SP). Het bevat dus genoeg vezels om als ruwvoervervanger te gebruiken. Tijdsgewijs is natuurlijk een ander verhaal. Idem dito blijft dit iets dat alleen jij kan inschatten.

Qua energie: Een shetlander van 200kg heeft ongeveer 1.8 Ewpa nodig (een normale pony van 200kg heeft 2.07 ewpa nodig, een easy keeper heeft zo'n 10% minder nodig. Een hard keeper zo'n 10% meer). Met 0.6kg dieetmix voer je hem 0.45 Ewpa, dus ongeveer een kwart van energiebehoefte. Dit staat gelijk aan 0.8-1kg schraal hooi.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:56

Mizora: Weet jij dan precies hoeveel er in elk plakje hooi/kuil zit dat je voert dat je zeker weet dat je meer dan geadviseerd krachtvoer moet geven? Juist uit het ruwvoer moeten ze het meeste uithalen. Krachtvoer is slechts een simpele aanvulling op het dagelijkse rantsoen en daarom voor veel paarden niet nodig in de hoeveelheden die geadviseerd worden door de leveranciers. Als het paard tekorten heeft moet je het eerst met ruwvoer oplossen en niet zomaar meer krachtvoer gaan geven. Veel problemen ontstaan juist door onbalans in het krachtvoer in combinatie met te weinig volwaardig ruwvoer.

Koper: Ik gaf vroeger ook dat dure lijnzaadspul of gewoon lijnzaad. Moet zeggen dat ik daar nooit enig effect van gezien heb. Nu met de zonnebloemolie merk ik wel degelijk dat ze makkelijker uit de vacht komt en de darmen qua productie stabieler zijn. Nagevraagd toen bij de DA en die gaf ook aan dat het geen kwaad kon. Waar ik van lijnzaadolie altijd flinke hoeveelheden moest geven en geen resultaat zag geef ik nu 4x per week 1 eetlepel zonnebloemolie en zie wel degelijk verschil.
Laatst bijgewerkt door Milord op 19-05-17 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:59

Het is echt schokkend dat een veearts zoiets zegt. Maar goed, veeartsen weten natuurlijk ook dat mensen liever de goedkopere oplossing willen. En weet je: het is jouw paard dus je moet zelf weten wat je geeft. Maar wat je schrijft over dat het niet uitmaakt wat voor olie je geeft is pertinent niet waar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:04

Milord schreef:
Mizora: Weet jij dan precies hoeveel er in elk plakje hooi/kuil zit dat je voert dat je zeker weet dat je meer dan geadviseerd krachtvoer moet geven? Juist uit het ruwvoer moeten ze het meeste uithalen. Krachtvoer is slechts een simpele aanvulling op het dagelijkse rantsoen en daarom voor veel paarden niet nodig in de hoeveelheden die geadviseerd worden door de leveranciers. Als het paard tekorten heeft moet je het eerst met ruwvoer oplossen en niet zomaar meer krachtvoer gaan geven. Veel problemen ontstaan juist door onbalans in het krachtvoer in combinatie met te weinig volwaardig ruwvoer.

Ik weet de gemiddelden van het Nederlandse ruwvoer, en daar zit tussen fijn, gemiddeld en grof hooi danwel voordroog weinig verschil qua mineralen. Het cvb heeft daar keurig gegevens over. Boeren laten al heel lang en veel ruwvoeronderzoeken doen, nog los van alle wetenschappelijke onderzoeken die daarnaar gedaan worden.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:04

Ik zweer bij Fibra in combi met fiber force van cavalor anders vind mijn. Kieskeurige eter niet lekker

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 20:14

Bedankt iedereen weer!

Mizora; ik had inderdaad al tijd terug mijn Vitalbix opgeschroefd van 130 naar 150 gram (uitgaande van 200 kilo pony) op jouw advies.

Milord; interessant wat je zegt over de Vitalbix ik zit zelf in het topic maar heb dat niet meegekregen.
Kan nooit kwaad natuurlijk om eens iets anders te proberen.

Quickie; magnesium zei iemand anders ook al tegen me. Mocht ik hiervoor niet geven ivm mogelijke nierproblemen maar die zijn nu gelukkig van de baan.

Chess: fiber force moet meneer ook niet :-)
Maar is ook met luzerne....lastig allemaal!

Iedereen bedankt en van jullie discussies steek ik weer veel op :-)