Hoefkatrol klasse 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dooortje

Re: Hoefkatrol klasse 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:04

Ik heb mijn paard met HKO stadium 4 enkele maanden geleden moeten laten inslapen. Bij haar hielp helaas niks meer en zelfs met inspuitingen ging ze steeds slechter lopen en had ze zichtbaar pijn. Waardoor voor mij maar 1 eerlijke keuze overbleef. Hopelijk doet jouw paardje het nog een aantal jaren met speciaal beslag of inspuitingen. Sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:13

Als de mijne op de weide ook pijn laat zien laat ik m okk gaan..

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:26

Ruim 4 weken geleden is er bij mij pony ook HK klasse 4 in het linker voor been en HK klasse 2 in het rechter voorbeen geconstateerd. Hij heeft jaren fanatiek sport gelopen maar loopt al even niet lekker. Wij hebben er speciaal beslag onder zitten, maar helaas na opbouw toch ineens weer 100% terug val. Wat waarschijnlijk duid op een ander probleem naast de hoefkatrol ( peesblesure/atrose) Nu is het de vraag wat we gaan doen. Veearts wil MRI maken en second opinion, maar de kans dat hij ooit weer sport gaat lopen is minimaal. Wij staan nu ook voor de vraag wat we met hem doen. Vervroegd pensioen? Hij is pas 13 en heeft nooit iets anders gedaan dan fanatiek sport lopen. Of hem toch zijn laatste rustplaats geven zodat hij geen pijn meer hoeft te lijden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:45

Bij mijn Haflinger is vijftien jaar geleden HKO klasse vier geconstateerd, een flinke cyste op haar straalbeen. Sinds die tijd staat ze netjes op de ijzers, een beetje stijler op een ijzer met de lippen aan de zijkant. We hebben altijd heel voorzichtig met haar gedaan qua rijden. Zodra we maar even het idee hadden dat ze onregelmatig werd een stap terug gedaan. Wel veel buiten gereden. Ze is nu 22 en staat nu heerlijk van haar pensioen te genieten. Ze is sinds de diagnose nooit meer kreupel geweest.

xLindsayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:20

Het is vooral goed aftasten waar je paard het wel of niet goed op doet ! Mijn paard was 7 toen ze het ontdekt werd ze is nu 15 en heb alles gedaan behalve ingrepen omdat ik daar nog geen goed gevoel bij heb! En vaak andere problemen bij krijgt! Paard loopt nu recreatief veel buiten maar zou zo dressuur matig gaan opbouwen. Wat ik zelf nog wil gaan doen een doel is aan de springcross mee doen

fientje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:25

Ik heb oktober 2016 ook van mijn DA het bericht gekregen, mijn pony heeft zeer heftige hoefkatrol klasse 4, als er een klasse 5 zou bestaan, heeft zij die dik volgens de da. Wat een klap in mijn gezicht. Ik heb mijn pony 6 jaar, zelf zadelmak gemaakt en ingereden, ben altijd lekker met haar aan het trainen geweest en zij heeft nog nooit 1 pas kreupel gelopen, tot ze oktober 2016 rechtsvoor iets kort stappend uit haar box kwam, niet kreupel in draf( pony loopt met een normaal voorijzer) die periode werd ze veel gelongeerd en 2x P.w. Gereden want ik had toen mijn 3e zware knieoperatie gehad en kon dus niks. Toen zij iets kort stappend uit haar box kwam nergens geen warme dikke benen oid. Ik heb het een week aangekeken en ben toen naar de kliniek geweest want ik wou gewoon zekerheid. Alle kreupelheidsonderzoeken en ja hoor met het de buigproeven kreupel linksvoor, op de harde volte liep ze echt op 3 benen. We zijn gaan uitverdoven waar het vandaan kwam het leek eerst op de diepe buigpees maar het bleek toch de hoef. We zijn foto's en scans gaan maken en daar was de zeer heftige hoefkatrol 4 te zien, ook was haar hoefgewricht ontstoken, tjee wat een klote diagnose, we hadden een plan gemaakt met de da om 6 weken te stappen(erg fijn met een zeer bloedige pony) en daarna controle om uit te sluiten dat de kreupelheid van het ontstoken hoefgewricht is omdat ze nog nooit eerder een verschijnsel heeft laten zien. Na 6 weken stappen nog steeds erg kreupel. Toen ingespoten met corticosteroïden en weer 6 weken stappen en controle, nog steedserg kreupel. Ontstoken hoefgewricht helemaal genezen maar die heeft dus wel die zeer heftige hoefkatrol 4 aangewakkerd. De da had nog 1 "redmiddel " voor ons al was de slagingskans niet heel groot omdat het zo ernstig was. Ze staat trouwens sinds ik de diagnose weet op aparte aangepaste ijzers met zool en siliconen. Maar ons redmiddel was IRAP injecties, dure behandeling maar wij wouden het graag proberen, ondertussen heeft de verzekering haar afgekeurd en gingen de irap niet vergoeden omdat de diagnose zó slecht was, hun woorden waren letterlijk als dezepony weer rad gaat lopen is hij binnen no time weer kreupel, maar goed begonnen aan de irap injecties, een serum gemaakt van eigen bloed met toevoegingen dat wordt 3x om de 2 weken ingespoten en daarna opnieuw beoordelen. Toen kwam het moment van de waarheid heeft het geholpen of niet? En jawel tijdens alle buigproeven en controles liep mijn allerbeste vriendin gewoon goed!!! Aan het gezicht van mijn da te zien was hij ook heel verrast dat ze goed liep wel gaf hij heel duidelijk aan dat ze voor NU goed was want haar prognose is echt slecht. We mochten gaan opbouwen (dit heeft mijn instructise gedaan omdat ik zelf nog niet kon rijden door mijn knie) maar nu loopt zij gewoon nog steeds goed!! Mijn instructise rijd haar nu nog steeds want ondertussen ben ik weer aan mijn knie geopereerd en kan dus nog steeds niks ;( we doen allen stap draf galop met haar maar ze loopt super fijn en lekker door haar lijf. Mijn pony heeft alleen erg veel last als ze naar de hoefsmid moet dus dan staat ze 3dgn op metacam om haar erdoor Heen te helpen. Maar ze oogt happy en ze geniet weer dat ze heerlijk mag rijden! We hebben nog 2 injecties liggen dus als ze weer wat slechter gast lopen kunnen die gewoon nog ingespoten worden /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:03

Wat fijn dat die IRAP injecties hebben geholpen. Wat ik alleen vreemd vind, is dat ze wel pijn heeft bij de hoefsmid? Dan zou je denken dat ze toch over het algemeen niet pijnvrij is? Of zie ik dat verkeerd?

fientje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:08

Ze wordt al om de 6 weken opnieuw beslagen, da is er voir geweest en mijn super hoefsmid heeft ee contact met de da over gehad, ze heeft dan last van de " stands verandering" van de hoef, ze is erna altijd wat stijfer we hebben het zo in overleg met de da gedaan, ze loopt in draf dan ook niet slecht maar ik merk wel dat ze er dan wat last van heb. Maar ze staat echt maar max 6 weken op haar ijzers om die stand verandering na de smid zo min mogelijk te houden en verder oogt ze echt happy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:10

Oh zo, ik dacht dat ze last had tijdens het beslaan, van lang 1 been omhoog houden en veel druk op de andere.
Pas wel op met de gedachte 'mijn paard oogt happy', ik heb wel eens paarden vrolijk zien kijken terwijl ze helemaal kapot waren van binnen ;) Dus het wil niet altijd iets zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:46

Maar wanneer maak je "de" beslissing. Mijne ligt echt happy als pensionado in de wei maar loopt niet goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 19:59

Niet goed lopen = pijn hebben toch? Dan zou mijn grens daar wel liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:03

Lastig. Hij scharrelt nog lekker op de wei.
Draf of galop doet ie niet uit zichzelf.
Komt wel met de oren erop naar me toe alsnog wr ben ( deed ie niet toen ik nog reed).
Eeg knuffelig.
Ik kijk echt elke dag hoe t voelt.
In stap gaat t wel goed. ( onbelast).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:16

Tja, wij hebben voor een zelfde punt gestaan behalve dat we het kreupele gedeelte al voor waren. Hij was zo gelukkig maar hij had geen gelukkig lijf meer. Voor ons had het geen meerwaarde om hem nog 40 jaar als grasmaaier te hebben die wellicht wel hartstikke pijn heeft maar het niet laat zien.. Die van ons was zo hard en taai voor zichzelf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:44

Snap ik goed hoor.
Menselijk gedacht wil ik hem deze zomer sowieso nog geven als een soort " dank". Even niks meer hoeven, genieten van poetsen en eten knuffelen en zijn vriendjes.
En dan denk ik verder.
Hoor ook dat je " erin moet groeien".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:54

Anoniem schreef:
Komt wel met de oren erop naar me toe alsnog wr ben ( deed ie niet toen ik nog reed).
Eeg knuffelig.

Als een paard niet meer galoppeert of draaft zou dat voor mij al niet meer paardwaardig zijn.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:06

Anoniem schreef:
Eeg knuffelig.

Ik heb een beetje hetzelfde gehad met mijn paard. Weleenswaar geen HKO maar een gebroken sesambeentje. Maar ook zij leek nog vrij happy op de wei. Stap was oké. Maar draf echt kreupel en galop kon echt niet meer. Deed ze ook niet meer uit zichzelf.
Ze leek gewoon vrolijk te zijn in de wei en ik heb overwogen om haar gewoon op de weide te houden. Maar na heel veel twijfelen en overwegen en veel contact met dierenartsen en klinieken heb ik haar toch in laten slapen... Het was niet eerlijk om haar zo te houden.. Hoe veel ik ook van haar hield.. Ik mocht niet egoïstisch zijn. Het was niet langer paardwaardig..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:12

Zeer lastig issue!!
Mijn oudje is 26.. doet heel af en toe nog een galopje of klein drafje.. stapt goed! Hij heeft behoorlijk wat artrose maar oogt zeer happy en niet pijnlijk, hoeft natuurlijk ook niets meer.
Zolang het paardwaardig is, is t voor mij ok!
Alleen zaken liggen wel anders bij een zeer jong dier!
Lastige beslissingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:41

Dank jullie. Diep van binnen weet ik dit wel.
Als hij uit zichzelf njet meer rent draaft speelt.
Maar deze zomer geef ik hem nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:51

Anoniem schreef:
Snap ik goed hoor.
Menselijk gedacht wil ik hem deze zomer sowieso nog geven als een soort " dank". Even niks meer hoeven, genieten van poetsen en eten knuffelen en zijn vriendjes.
En dan denk ik verder.
Hoor ook dat je " erin moet groeien".

Nouja erin groeien... Als hij zware koliek hebt en je laat hem inslapen groei je er ook niet in. Als ik het idee heb dat mijn paard er niks meer aan heeft is het klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:53

Anoniem schreef:
Dank jullie. Diep van binnen weet ik dit wel.
Als hij uit zichzelf njet meer rent draaft speelt.
Maar deze zomer geef ik hem nog.

Nja klinkt misschien hard, maar je paard heeft geen benul dat jij hem nog die zomer geeft ;) Je kunt de beslissing niet te vroeg nemen, alleen maar te laat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:03

Ik snap jullie wel. Maargoed, vooralsnog scharrelt jij deze en volgende maand in elk geval nog even rond als grasmaaier. Hij is nog de leider van de kudde, is torenrond, loopt wel gewoon normaal alleen draaft hij niet ( tenzij de buurhengst interesse in de merries heeft die mijn ruin zich dus heeft toe geëigend).
Iedereen is hier anders in denk ik.
Er loopt nabij ook een paard dat in stap al zuur kijkt en zwaar kreupelt. Dat vind IK dan paard onwaardig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:05

Ik vind elk paard met pijn niet leefwaardig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:06

Dat mag. Ik vind deze pijn lastig te meten.
Zeker met duivelsklauw.
Maargoed, word nu een welles nietes spelletje en daar pas ik voor.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:16

Jij kent je paard het beste en kunt voor hem een inschatting maken! Ik kijk naar het totaal plaatje: en zie in mijn geval een zeer gelukkige 26 jarige.. maar wat ik zeg je kijkt ook anders naar een paard op leeftijd! Ik hoop dat als het zijn tijd is dat ik waakzaam genoeg ben dit gauw te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:59

Wat is dan happy ogen he. De mijne oogt happy.
Maar ik weet dus niet of hij zo stappend in de wei pijn heeft.
Ik vind het gewoon vreselijk dit.