Wat doen jullie aan verzuurde spieren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:44

Mijn da heeft mij een keer gewaarschuwd toen mijn paard niet of nauwelijks getraind werd, dat ik moest minderen of moest stoppen met het voeren van brokken omdat mijn paard anders kans had op verzuring van de spieren.
En van de man die nu mijn andere paard behandeld voor ataxie moest ik stoppen met kuilgras voeren en direct op hooi over gaan want hij is van mening dat alles wat zolang in plastic luchtdicht afgesloten zit, op den duur verzuurd...

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:52

runningkawa schreef:
[Ik denk dat veel paarden dat zelfs aangeven, maar er word vaak niet geluisterd.
Want het paard is maar een k*t bok die dwars is.
Hup de slof eraan en we werken hem er wel ff door Scheve mond
[/quote]

Ik vindt dat je nogal chargeert, alsof spierpijn per definitie het gevolg is van over een fysieke grens heen gaan. Daar ben ik het niet mee eens, zoals ik al aangaf werk je soms tegen de grens aan, daar zit een groot verschil in (met een kleine scheidslijn). Ik heb zelf vroeger veel gesport waarbij mijn spieren flink aan het werk gezet werden, zowel in kracht als in lenigheid (vechtsport), tijdens de training kunnen dingen dan wel zwaar zijn maar dat wil nog niet zeggen dat het pijn doet, je werkt dan zoals ik dat noem tegen de grens aan, dat wordt dan meestal gevolgd door spierpijn de dag erop of 2 dagen er na, ook als je zo'n sport al langer doet. Spierpijn is niet ongezond hoor in mijn ogen. Wat wel verkeerd is om spierpijn bij het paard niet te herkennen en het te interpreteren als onwilligheid en het proberen op te lossen zoals jij het hierboven aanhaalt. Meestal kom je dan in een neerwaartse spiraal terecht waarbij het paard steeds slechter gaat lopen in tegenstelling tot mijn ervaring waarbij het paard juist vaak na zo'n periode beter gaat lopen.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:45

Mocht dat een keer gebeuren, dan geef ik het "wondermiddeltje" Vitodolor van Steigerwald. Werkt perfect, ook voor paarden met "dreigende" hoef- of spierbevangenheid is dit een goed middel, alhoewel ik het dan wel met andere (natuurlijke) middelen combineer. Dit zijn trouwens wel middelen die aan mij zijn voorgeschreven door een veterinair natuurgeneeskundige. Dus niet dat ik zomaar allemaal middeltjes in ga slaan ofzo. En ik smeer vaak de spieren voor of na een zware training in met Cole's Liniment. Heel soms geef ik preventief Vitodolor na een zware training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:52

Daar heb je gelijk in astridh.
Maar ook dat aangehaalde van jou mag imo niet te vaak voorkomen en kan door een goede cooling down dezelfde dag en natraining de dag erop beperkt worden tot een beetje stijf, waar je door gymnastisch loswerken in 10 min. doorheen bent.
Duurt het langer, dan ben je mijn inziens wel te ver gegaan.

Ook als het te vaak voorkomt hebben de spieren niet genoeg tijd om te herstellen en kom je dus niet verder, maar blijf je gelijk of ga je zelfs een stapje terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:39

Sinds een klein half jaar ga ik nu zelf gemiddeld 4 keer per week naar de sportschool. Ik het begin had ik nog wel eens behoorlijke spierpijn. Sinds een maand of 2 komt dat bijna niet meer voor.
Een goede warming up en cooling down zijn essentieel maar dat heb ik altijd al gedaan. Ik heb de indruk dat mijn spieren tegenwoordig veel sneller herstellen door de regelmaat van het trainen.
Als ik nu een spiergroep train die ik normaliter maar heel minimaal train dan heb ik wel spierpijn de dag er na. De beste oplossing is dan om rustig aan te gaan bewegen/trainen. Daarbij loop ik helemaal niet tegen blokkades aan, ik voel me er juist heel goed bij. Met spierpijn rust houden is veel erger.
Tijdens de training kan ik flink verzuren [en dat is ook wel weer lekker] maar die verzuring trekt in rust na 2 min. weer weg. Door een goede cooling down en een hete douche en event. sauna geeft dat de dag er na geen spierpijn voor me.

Als ik dan de vergelijking maak naar mijn paard, dan maak ik per 14 dagen al een schema van de training waarbij ik rekening hou met mijn les en eventuele wedstrijden. Nog afgezien van eventuele spierpijn is het fysiek ook niet te doen om iedere dag voluit te gaan. Trainen maakt je mentaal fit maar de dag dat je intensief traint ben je fysiek zeker wel moe.
Ik denk dat mijn paard geen spierpijn heeft, hij is immers beter getraind dat ik zelf en ik zelf heb er al amper last van. Wel bespeur ik regelmatig vermoeidheid bij hem. Maar omdat ik een schema per 14 dagen maak weet ik wel wanneer ik die vermoeidheid kan verwachten en bouw dat in in de planning.
Bij regelmatige training, een uitgedacht traininggschema, goede warming -up en cooling down [en goede voeding] hoeft je paard echt niet te verzuren.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:47

Spierpijn en verzuring vind ik twee compleet verschillende dingen,
ik heb wel verzuurde paarden gezien, die stonden met de rug bol, hadden moeite met plassen en kregen nauwelijks het ene been voor het andere.

Spierpijn heeft Ozep ook wel eens gehad, kon ik hem de dag ervoor (tijdens een springtraining) nog een pasje extra terug zetten, de dag erna vond hij dat duidelijk minder prettig. Springen doen we maar heel zelden dus hij was gewoon wat gevoeliger op de spieren die hij tijdens dressuurtrainingen blijkbaar minder aanspreekt.
Ik ben toen overigens van voer veranderd en sindsdien is het nooit meer voorgekomen terwijl hij nu veel zwaarder werk te verstouwen krijgt.

Ik vind het een slechte zaak als je een paard laat verzuren, al is het maar in lichte vorm, er schort dan toch iets aan je trainingsopbouw of voer.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:58

Elk paard heeft wel eens spierpijn. Als er in de winter een deurtje open heeft gestaan na het werken is dat al genoeg voor pijnlijk spieren. Warmhouden werkt het beste en eventueel lichte massage (wel alleen doen als je weet hoe het moet). En er zijn genoeg gels en dergelijke die het melkzuur helpen afvoeren. En stappen op het harde werkt ook prima.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:16

Spierpijn of verzuring zijn twee heel verschillende zaken.

De vorige merrie heeft 2 keer last gehad van verzuring. Dit kwam beide keren door een verandering van voer (eerste keer werd ze door iemand anders dan normaal gevoerd, tweede keer was er net een nieuwe eiwitrijke lading kuil gekomen).
Had in dit geval dus niets met belasting of beweging te maken.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:07

Spierpijn is toch verzuring van de spieren of zit ik nu helemaal verkeerd Bloos! . De excessen waar hierboven over gesproken wordt is volgens mij maandagziekte

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:09

laat topic startster dan maar eens vertellen wat ze bedoelt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:16

Dat is een goed idee. dan komt er daarmee geen verwarring Haha!

DePaardeMan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:24

Jullie hebben het allemaal over het opwarmen en cooling-down tijdens het rijden om verzuring tegen te gaan,
Maar als Apple een reactie geeft over het voeren zie ik helemaal geen reactie hierop terwijl voeren toch heel essentieel is tijdens de training van je paard, je kunt een paard ook in conditie houden door juist te voeren ( naast het rijden ).
Als je je paard de verkeerde of slechtte afstelling geeft van het voer kan je rijden wat je wilt maar dan zal het paard toch weinig reactie geven, en dan heb je ook kans op verzuring van de spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:26

Klopt, maar dat is meteen voer aanpassen en dan zie je het zienderogen goed gaan.
Voor vele denk ik een minder probleem dan hun training aan passen en durven zien dat er daar wat aan mis is.

DePaardeMan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:29

idd. een stapje terug is voor sommige heel moeilijk terwijl je dan vaak wel weer een paar voorwaarts gaat.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:03

Een paard kan ook spierbevangen (verzuren) raken door een blessure die onopgemerkt blijft. Denk hierbij aan problemen in de voet of het hoefkatrolgebied. Doordat het dier de pijnlijke plek langdurig ontlast, verkrampt het in zijn spieren wat uiteindelijk tot verzuring kan leiden. Het kan hierdoor heel lang duren voordat het dier kreupel of onregelmatig toont.

Onze Lusitano was spierbevangen toen hij bij ons kwam door -inderdaad- een verkeerd voedingspatroon en had moeite met plassen, lopen en hem poetsen leidde tot narrig gedrag.
Dit is de afgelopen maanden enorm verbeterd, maar hij bleef steeds maar op het randje van spierbevangenheid balanceren. Omdat wij hier goed mee om wilden kunnen gaan in zowel zijn arbeid als verzorging, hebben we hem laten doorlichten door in eerste instantie een fysiotherapeute en later de veearts bij een kliniek. Daar kwam uit dat hij op die rand van verzurig bleef zitten doordat hij een probleem had in zijn voet. Hij ontlastte die voet enigszins en verkrampte daardoor dus in zijn lichaam.
Dit is nu opgelost door hem tijdelijk op orthopedisch beslag te zetten èn hem met homeopathische medicijnen (eigen keuze, geen medicatie vanuit kliniek!) te ondersteunen. Inmiddels gaat het een stuk beter met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:11

Het valt mij allemaal wel mee met de verzuring en spierpijn. Als mijn paard ondanks alle goeie zorgen toch nog wat melkzuurophopinkjes heeft (dat kunnen blokkades zijn) dan laat ik die wegmasseren. Van de fysio krijg ik vooral veel complimenten en erg weinig commentaar gelukkig. Als ik een keertje iets nodig heb om een verandering in werk van binnenuit te ondersteunen, dan kan ik daar een natuurlijke kruidenmix voor gebruiken die erg goed werkt.
Ook voor paarden die de puinpoeier in zijn, zou ik ook voor de kruiden kiezen, ik weet dat daar erg goeie resultaten mee behaald zijn.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:24

Lovely schreef
Citaat:
Ook voor paarden die de puinpoeier in zijn, zou ik ook voor de kruiden kiezen, ik weet dat daar erg goeie resultaten mee behaald zijn.

Helemaal mee eens. Wij zijn de homeopathische medicijnen al gaan geven voordat hij ander beslag kreeg. Dat sloeg heel snel en vooral heel goed aan. Hij veranderde in zijn hele doen en laten. Met het nieuwe beslag moest hij even wennen en had hij wel last van zijn spieren maar verkrampte er niet meer op.

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:28

Waar kun je die druppels halen of andere dingen ik ben zeer geinteresseer!!!!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:45

astridh schreef:
Spierpijn is toch verzuring van de spieren of zit ik nu helemaal verkeerd Bloos! . De excessen waar hierboven over gesproken wordt is volgens mij maandagziekte

Spierpijn ontstaat wanneer je bij de training over een bepaalde grens heenwerkt, waardoor spiervezels kapotgaan, in de dagen erna vindt herstel plaats, waarbij dan meer spieromvang wordt aangemaakt om de volgende keer het werk beter aan te kunnen.
Meestal voel je spierpijn een dag na de arbeid.

Verzuring ontstaat wanneer het paard om wat voor reden dan ook zijn afvalstoffen niet goed uit de spieren kan afvoeren, waardoor de spieren acuut verzuren, in het ergste geval heb je tying up, waarbij het paard stijf staat. Dit is niet altijd alleen maar een kwestie van verkeerd trainen en voeren, het lijkt erop dat sommige paarden er aanleg voor hebben.
Verzuring (tying up) treedt meestal op nadat een paard een kwartier/half uur aan het werk is.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:22

Muiltje schreef
Citaat:
Waar kun je die druppels halen of andere dingen ik ben zeer geinteresseer!!!!

Wij hebben deze druppels voorgeschreven gekregen van een homeopathisch arts. Het is dus geen 'zelfmedicatie'.

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:31

abby is die homeoparische arts jonas of? Want dan ken ik ze. Zou je me anders prive een adres door kunnen geven. THANKS

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:15

Ik herinner me wel dat mijn paarden sneller spierpijn kregen toen ze op een stal stonden waar ze veel minder in de wei konden. Dagelijkse weidegang (ik denk om eventuele melkzuur-ophopinkjes weg te lopen) is dus ook belangrijk.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 21:03

Aha, onze paarden hebben ook altijd dagelijks weidegang, daarom hebben ze er waarschijnlijk nooit last van.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:05

Lielle schreef:
Voorkomen dat ze optreden. Goed loswerken, goede cooling down en je training aanpassen aan de capaciteiten van je paard. Na de cross voeg ik daar afsponzen met liniment en lang stappen over het harde (pezen) aan toe.

Dat doe ik bij Imker ook, maar dat is helaas niet voldoende, waardoor hij de volgende training de eerste 20 minuten niet fijn te rijden is.
Om dit te verhelpen, ga ik nu beginnen met D-Ty van de Paardendrogist.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 01:25

Aqua8horse schreef:
Aha, onze paarden hebben ook altijd dagelijks weidegang, daarom hebben ze er waarschijnlijk nooit last van.

Helaas is dat niet het criterium.

Ook paarden die dagelijks weidegang krijgen kunnen maandagziekte krijgen (extreme verzuring)