Het grootste raadsel ooit... hulp gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 17:18

Wildgirl schreef:
Is hij uiteindelijk wel op leverbot getest?
Gezien hij op de kuren die je geeft goed reageert; waar is de micro comp voor? Ik denk dat je het in die richting moet zoeken, is er ook getest op werking en opname darmstelsel?

Uiteindelijk niet getest op leverbot omdat de professor in Utrecht de symptomen niet vond passen. De micro Comp is voor micro organismen, denk aan een worm-infectie (miss ook leverbot?)..

Laarakker gaf wel aan dat er in het maag- darmstelsel iets niet schortte, maar is in Utrecht verder niet naar gekeken. Alleen met de maagscopie.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 17:19

Maris schreef:
Zinktekort wel eens getest ?
Tekort aan zink kan wel allerlei huidklachten ( mok, bultjes ) geven. En als een paard veel eiwitten krijgt ( voorjaars/ najaars gras, lucerne ) roven die eiwitten zink uit het lichaam ( door oa belasting van de lever ....) waardoor het tekort nog groter wordt = meer klachten. Zink speelt ook een grote rol in de weerstand en slijmvliezen( longen oa ).
Zie b.v. http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html

Testen ze dit bij een uitgebreid bloedonderzoek niet? Dat heb ik namelijk steeds laten doen. Ik zal de uitslag van het recente onderzoek opvragen en hier plaatsen.

Caira

Re: Het grootste raadsel ooit... hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:28

Heel herkenbaar, worden de weides bemest ? En is het hooi/ voordroog van bemest land ?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:37

Jij als eigenaar bepaald toch waar hij op wordt getest? Ik zou opnieuw bloed laten afnemen en testen op leverbot. Dan kun je het eventueel ook uitsluiten.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 17:38

Tuurlijk bepaal ik dat, maar de verhalen op internet lopen sterk uiteen, ook qua bloedwaarden, dus toen de professor zei dat de symptomen niet matchten, ga ik niet als leek zeggen dat dat wel zo is.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 17:39

Caira schreef:
Heel herkenbaar, worden de weides bemest ? En is het hooi/ voordroog van bemest land ?

Ja, wordt bemest en het hooi komt van dezelfde landen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:40

Jolindaa schreef:
Caira schreef:

Ja, wordt bemest en het hooi komt van dezelfde landen.

Varkensmest?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 17:43

Nee, van de koeien!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:47

Jolindaa schreef:
Nee, van de koeien!

Bingo, dan staat mijn merrie gelijk op tilt! Zowel van het hooi als van het gras. Haar lever kan enkel onbemest of enkel met paardenmest bemest gewas hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:48

Jolindaa schreef:
Nee, van de koeien!

Drijfmest of stalmest? Hoe vaak en hoe zwaar wordt er bemest? Welke grassen staan er in de wei?

Wormenkuur zou kunnen, een wormenkuur is eigenlijk gewoon gif wat via de spijsvertering, dus ook de lever, gaat. Dat kan natuurlijk de symptomen verergeren of voor andere symptomen zorgen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:51

Hmmm, bemesting kan zorgen voor : Gras neemt stikstof snel op (in de vorm van nitraat) maar legt dit vertraagd vast in de vorm van eiwitten en in andere verbindingen. Een teveel aan nitraat kan in het lichaam van het graasdier omgezet worden in het giftige nitriet. Neem daarom voldoende tijd tussen de bemesting en het maaien van het gras of het inscharen van de paarden. Standaard adviseren wij een periode van minimaal 3 weken aan te houden, afhankelijk van het weer. ( Komt van : https://www.voergezond.nl/c-3943951/ik- ... t-land-op/ )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:29

Het kan ook gewoon een bacterie (zoals staphylococcus) zijn.
In de herfst is van bijna alle paarden de weerstand niet optimaal. Dat uit zich dan in de zwakste schakel. Het zou kunnen dat je kleine haarvat beschadigingen hebt waar dan bij lage weerstand mokachtige reacties op komen.
Ik had vroeger een paard die bij stress 'mok' op haar voorhoofd en op oude littekens kreeg.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:57

De lever speelt ook een rol als het om het verwerken van zonlicht (UV straling) in het lijf gaat.

Ook een winterzonnetje kan dus bultjes geven.

De lever trekt het dan blijkbaar net niet, en die middelen van Laarakker geven blijkbaar de juiste ondersteuning.

Waarom die lever het niet zelfstandig kan is erg lastig.

Het kan oude schade zijn die je niet meer kunt herstellen, maar alleen kunt opvangen door af en toe een kuurtje te geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 00:14

Wat voor medicijnen zijn er voor die maagzweer gegeven? en hoe lang? Maagzweren kunnen ook leverklachten tot gevolg hebben nl. en klasse 3 rijden/trainen maak je aardig wat uren en dan kan maag net te lang leeg zijn, zeker als paard al gevoelig is op dit gebied. Die "maagzweren" kunnen trouwens ook verder op in de darmen opduiken, en dus gemist worden op scopie. Aangezien er kennelijk ergens in maagdarmstelsel iets mis is en lever of beschadigd of niet hoofdoorzaak is.
Let ook op met iets als muesli/brok qua kruiden, ook hier kan een allergische reactie van komen. Wat is er getest in de bloedtesten? Ook vit.min. gehaltes? en waren die met elkaar correct in verhouding?

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 01:03

Wat ik door het hele verhaal heen lees is dat er weinig tot geen krachtvoer gegeven wordt, klopt dat?
Wat ons gebeurd is is dat het paard daardoor te weinig vitaminen en mineralen binnenkrijgt en daardoor vreemde gevoeligheden gaat ontwikkelen. Zo kreeg onze een vliegenallergie. Meer krachtvoer geven was voor ons geen optie maar wij zijn Equilin gaan voeren. Is het echt niet direct mee over maar je ziet het paard wel goed opknappen! Heeft wel 1,5 jaar geduurd voor hij over die allergie heen was.
Wat je ook zou kunnen doen is het hele verhaal bij Equilin voorleggen, ze heeft een diergeneeskunde achtergrond dus ook op dat gebied kan ze wel meedenken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:07

Heb je de bloedonderzoeken op papier? Mijn ervaring is dat alles getest en er komt niets uit bij verschillende artsen nogal eens verschillende dingen betekenen.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:17

Ik lees even mee! Mijn pony heeft ook bulten/korsten die overeen komen met je beschrijving. Onze DA zei dat het eiwitbulten zijn maar ze zijn in de winter niet weggegaan en inmiddels staat ze ook al een paar weken niet op het gras en nog gaat het niet weg.. Dus binnenkort second opinion ergens anders doen. We zaten zelf inderdaad misschien ook te denken aan de bemesting van het land, het hooi komt namelijk van hetzelfde land.. Alleen ging het de eerste 2 jaar gewoon goed, pas sinds vorig jaar heeft ze er last van :\

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:51

Is er een biopt genomen van zo'n bult?
Het is erger bij zonlicht of warmer weer?

Mijn paard zit in een vicieuze cirkel van onderhuidse bulten die uitdrogen en korsten worden.
Dit is erger in de maanden van warmer en klammig weer.

Hieruit is de auto-immuunziekte Pemphigus Foliaceus gekomen.

Ze at ook slecht, viel af en en in gewone bloedonderzoeken was niets te vinden.
Uiteindelijk ook laten testen op Lyme en dat was dus jammer genoeg in haar lichaam...

Je kan het altijd laten testen, je weet nooit.

Ze is ook gevoelig voor eiwitten dus ik zet haar sowieso niet op gras en heeft voldoende schaduw.

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:18

Waren de bultjes zo erg dat het net noppenfolie leek ???

En kreeg je paard hooi of kuil , en uit welk land komt dit ??

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:49

Robin_Rikkie schreef:
Ik lees even mee! Mijn pony heeft ook bulten/korsten die overeen komen met je beschrijving. Onze DA zei dat het eiwitbulten zijn maar ze zijn in de winter niet weggegaan en inmiddels staat ze ook al een paar weken niet op het gras en nog gaat het niet weg.. Dus binnenkort second opinion ergens anders doen. We zaten zelf inderdaad misschien ook te denken aan de bemesting van het land, het hooi komt namelijk van hetzelfde land.. Alleen ging het de eerste 2 jaar gewoon goed, pas sinds vorig jaar heeft ze er last van :\

Het kan jaren duren voor een probleem aan de buitenkant van het lijf te zien is.

shadidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:00

Heb je al een allergietest laten doen bij de gdd? op de 6 basisgroepen bedoel ik; grassen, hout/bomen, insecten, voedsel etc. worden dan als basisgroepen getest op allergische reacties (je moet bloed inleveren, gaat via de dierenarts). als er een reactie is op 1 of meerdere basisgroepen kun je dan nog verder laten testen binnen die groep maar meestal heb je al wel een aardig beeld dan waar het van komt in de eerste test.

en vergis je niet, ook de DA kan een redelijk beeld hebben van welke reactie bij welk type allergie voorkomt, maar het is niet altijd correct.

Ik heb een merrie die staart en manen schuurt, het klinkt als en ziet er heel typisch uit als zomerexceem... maar dat is het niet: het is een allergie voor hout.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:01

Reageer even omdat die bultjes misschien in een andere richting zitten dan waar je nu aan het zoeken bent ;-)

Ik heb een ruin welke erg gevoellig is voor de zwarte steekvlieg. Omdat er tegenwoordig niet regelmatig meer ontwormd wordt steekt dit nu pas de kop op en is er heel weinig over bekend. Mijn DA had er nog nooit van gehoord, maar via een artikel over zomereczeem in een Australisch paardenblad kwam ik op het spoor. Deze stalvlieg veroorzaakt bij onze koeien 'Pink Eye', door een ooginfectie worden ze tijdelijk blind aan een oog. Ziet eruit als een gewone huisvlieg maar deze steekt zelfs door je rijbroek of sokken heen in je onderbenen op stal. Deze steekvlieg is verre familie van een tropische vlieg welke rivierblindheid en bulten/ontstekingen in de huid van mens en dier veroorzaken. Het lijkt op zomereczeem maar dan vind je deze bultjes ook in de binnenkant van de oorschelpen, aan het hoofd, hals, borst, voorbenen en geven veel jeuk. Deze bultjes komen van de steekvliegen die er bloedzuigen en een larve in kunnen plaatsen. Na een dag of 10 breken deze open en begint het hele proces weer opnieuw. Ook kan het paard last krijgen van ontstoken ogen. Behandelen doe je met een wormenkuur met Ivermectine, vanaf april tot november moet je zorgen dat je paard Ivermectine in z'n lijf heeft, hier kunnen die larven niet tegen. Verder behandel ik m'n paard met Butox, een anti-steekvliegenmiddel voor koeien. Dit moet wel verdunt met water aangebracht worden omdat de paardenhuid hier minder goed tegen kan (met spons aanbrengen). De Butox zorgt er voor dat een steekvlieg sterft zodra deze prikt. Na 1,5 jaar eerst vanalles uitgeprobeerd te hebben met de DA zonder dat de jeuk minder werdt, was het na de behandeling met Ivermectine en Butox direct over en nooit meer last van gehad.
http://equimed.com/diseases-and-conditi ... ocerciasis
https://nl.wikipedia.org/wiki/Onchocerciase

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:21

BopjeBo schreef:
Reageer even omdat die bultjes misschien in een andere richting zitten dan waar je nu aan het zoeken bent ;-)

Ik heb een ruin welke erg gevoellig is voor de zwarte steekvlieg. Omdat er tegenwoordig niet regelmatig meer ontwormd wordt steekt dit nu pas de kop op en is er heel weinig over bekend. Mijn DA had er nog nooit van gehoord, maar via een artikel over zomereczeem in een Australisch paardenblad kwam ik op het spoor. Deze stalvlieg veroorzaakt bij onze koeien 'Pink Eye', door een ooginfectie worden ze tijdelijk blind aan een oog. Ziet eruit als een gewone huisvlieg maar deze steekt zelfs door je rijbroek of sokken heen in je onderbenen op stal. Deze steekvlieg is verre familie van een tropische vlieg welke rivierblindheid en bulten/ontstekingen in de huid van mens en dier veroorzaken. Het lijkt op zomereczeem maar dan vind je deze bultjes ook in de binnenkant van de oorschelpen, aan het hoofd, hals, borst, voorbenen en geven veel jeuk. Deze bultjes komen van de steekvliegen die er bloedzuigen en een larve in kunnen plaatsen. Na een dag of 10 breken deze open en begint het hele proces weer opnieuw. Ook kan het paard last krijgen van ontstoken ogen. Behandelen doe je met een wormenkuur met Ivermectine, vanaf april tot november moet je zorgen dat je paard Ivermectine in z'n lijf heeft, hier kunnen die larven niet tegen. Verder behandel ik m'n paard met Butox, een anti-steekvliegenmiddel voor koeien. Dit moet wel verdunt met water aangebracht worden omdat de paardenhuid hier minder goed tegen kan (met spons aanbrengen). De Butox zorgt er voor dat een steekvlieg sterft zodra deze prikt. Na 1,5 jaar eerst vanalles uitgeprobeerd te hebben met de DA zonder dat de jeuk minder werdt, was het na de behandeling met Ivermectine en Butox direct over en nooit meer last van gehad.
http://equimed.com/diseases-and-conditi ... ocerciasis
https://nl.wikipedia.org/wiki/Onchocerciase

Daar zat ik ook aan te denken. Hier ook een merrie die daar met bultjes op reageert. Over haar hele lichaam, al zijn de hals en de buik, benen het ergste. Vorig zomer kreeg ze het zelfs even heel benauwd en hield vocht vast. Ook van steek beestjes en vooral als ze in of in de buurt van het water (zwemmen) was geweest.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:59

Ik lees even mee omdat ik er ver weg iets van herken.

Mijn paard was in zijn jonge jaren (4-6 jaar) ook gevoelig voor zonlicht. Met een verbrande neus tot gevolg. Hij heeft 2 jaar met een lapje voor zijn neus gelopen en daarna is het 'over' gegaan. Nu alleen nog bij plotseling veel felle zon wat mij normaal lijkt.

Daarnaast heeft hij de afgelopen 6 jaar (15-21 jaar) kleine korstjes op zijn onderbenen in de zomer. Geen pus er onder maar wel een kapotte huid. Ik heb jaren gedacht dat dat kleine wondjes van buitenritten (bramen) en crossen (haagjes) waren en er dus geen bovenmatige aandacht aan besteed. Maar vorig jaar escaleerde 2 van die plekken op het witte been en werden groter en hardnekkiger. Dit gebeurde nadat ik zijn benen in het voorjaar geschoren had (zonlicht een factor?) Hij had er geen last van en ik heb er geen dierenarts bij geroepen omdat die dan standaard met cortico's aankomen. 1. vind ik dat geen fijn spul 2. rijden wij nog actief wedstrijden en dan is het verboden.
Het heeft tot het najaar geduurd voor de plekken echt verdwenen. Terugdenkend had hij dit 'probleem' dus wel al langer alleen in heel lichte vorm.

Nagedacht over oorzaken en nu geef ik hem sinds het voorjaar lever comp en was ik zijn benen preventief 1-2 keer per week met badedas. En ik moet zeggen: Op 1 of 2 mini plekjes na gaat het heel goed.
Die 1-2 kleine plekjes heeft mijn andere paard ook en die kunnen ook van het stoeien komen.

Vaag lijken de problemen wel op elkaar. En 'iets met de lever' lijkt een oplossingsrichting.

Overigens gaat het hier om een topfitte 21 jarige die in de bloei van zijn leven is. Hij blaakt verder van gezondheid.

De paarden staan jaar rond 12 uur per dag in de wei met dagelijks vers gras. Het is gevarieerd gras maar geen onkruid wei. Wordt bemest met kunstmest en rundveedrijfmest. Ze krijgen voordroog, maar in de zomer is die hoeveelheid maar minimaal. In de winter veel meer. En dan zijn er geen problemen.
Daarnaast krijgen ze krachtvoer (op maat naar werken dus nooit te veel) en krijgt het betreffende paard voer met een lager suiker en zetmeel gehalte maar juist goede eiwit kwaliteit, omega 3-6-9 en een verhoogd zink gehalte. Als ik weinig krachtvoer hoef te voeren vul ik altijd aan met een vitaminen en mineralen supplement.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:29

Een pony van een vriendin heeft een zelfzame afwijking.
Bij alles wat hij eet qua vlinderbloemigen verbrand ook binnen no time alle witte huid, zelfs op stal.
Vlinderbloemigen zijn oa klaver, luzerne, soja enz...dus eigenlijk alles wat normaal in paardenvoer zit.
Zelfs al voer je een granen mix, dan zit er een vitaminekorrel die meestal ook luzerne bevat in. Er lastig dus, maar het klinkt wel erg herkenbaar met die van jouw.
Hydrocortiderm helpt even, maar ze hebben nu de hele wei klaver vrij gemaakt en krijgt alleen graan met een vitamine poeder.
Heb je ook een UV werende vliegendeken op? Derfen olie al eens geprobeerd?