paard met dik achterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Re: paard met dik achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:54

Ik zou denken aan een breuk(je) on het griffelbeen maar dat zou er op de röntgenfoto's uitgekomen moeten zijn

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 08:49

Horseware schreef:
Waarom denk jij aan vasculitis Babootje? Ik zie helemaal geen vasculitis plekken namelijk en kan uit te haar verhaal ook niet opmaken dat die er ooit gezeten hebben

Vanwege de oneffenheden en wondjes op het been die TS in haar OP omschrijft.

HTORFS schreef:
Als je erover wrijft voel je ook oneffenheden.
Nu stampt ze de laatste weken af en toe met haar ander achterbeen tegen dat dik been met als gevolg dat ze elke dag wel nieuwe wondjes heeft.

Wondje op de foto aan de buiten zijkant van het been lijkt ook een beetje mok/rasp-achtig.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:14

Maar de wondjes komen volgens haar doordat het paard zelf tegen dat been trapt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:32

Ik vind het ook op vasculitis lijken. TS denkt dat de wondjes komen door het paard zelf, maar is dat helemaal 100% zeker? Je kunt altijd een keer met Badedas Classic wassen en het been een week lang (gedeeltelijk) inpakken en kijken wat er gebeurt. Kan nooit veel kwaad toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:15

Horseware schreef:
Maar de wondjes komen volgens haar doordat het paard zelf tegen dat been trapt.

Dat kan ik me van het wondje aan de buiten zijkant niet zo voorstellen. Dat lijkt een beetje mok-/raspachtig maar is ook het beeld van vasculitis.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:41

Zet het been eens een tijdje in de groene leem. Elke dag afspoelen en een nieuwe laag erop. Dat doet wonderen bij dikke benen en het zuivert eventueel wondjes.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:17

Helemaal eens met maximus.
Zet hem in de klei. Ik heb zelf hele goede ervaringen met ZeoHorse feed. Dit kun je als klei aanmaken met wat water en op het been smeren en tevens een schepje poeder door zijn voer doen. Dan zuiver je hem van binnen en van buiten.
Dit deed het met mijn paard super!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:30

Ts heb je foto's van de wondjes?

HTORFS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 12:00

Ik zal straks eens nieuwe foto's nemen. We smeren nu elke avond haar been in met klei. Daarrond moeten we krantenpapier doen, dan een doek en als laatste een bandage. s' Morgens alles eraf en afspoelen en dan de weide op. Zijn begonnen van zaterdag en was gisteren al opvallend dunner. Kan door de klei komen maar ook misschien door de elektrische schokjes die ze gekregen heeft om de lymfen te activeren of door de spuit. Die krijgt ze nu een hele week. Ik ben in elk geval al blij dat het been opmerkelijk dunner is. Binnen twee weken wordt er opnieuw een echo genomen omdat dan al het vocht zou moeten weg zijn. Volgens da is de huidirritatie door de afvalstoffen die niet meer door de lymfen worden afgevoerd. Dit moet dan langs een andere kant naar buiten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:03

Weet je ook waarom je het been moet inpakken met kranten en bandages?
Mijn ervaring is eigenlijk dat de klei inwerkt en doordat de klei ademend is het een stuk prettiger is voor het paard.
Ik zie het inpakken (met kranten?? :\ ) en daarna met bandages eigenlijk niet als meerwaarde?
Maar ik ben wel benieuwd waarom dit advies jou gegeven is.
Fijn dat het been nu wel al dunner is !

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:20

Idd gewoon klei smeren en het er pas 's avonds terug afspoelen en direct nieuwe erop.
Niet klooien met kranten en bandages, klei alleen werkt een pak beter.

HTORFS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 13:06

Geen flauw idee waarom die krant en de bandages er rond moeten. Ik dacht dat door de krant de klei langer nat blijft?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:52

Ik zou het eraf laten en alleen de klein zijn werk laten doen.
Maar dat is mijn idee en ervaring.... :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:18

HTORFS schreef:
Geen flauw idee waarom die krant en de bandages er rond moeten. Ik dacht dat door de krant de klei langer nat blijft?

Kan zijn dat de DA wil dat er wat tegendruk tegen de zwelling wordt gegeven. Dat zou je hetzelfde kunnen doen met een stalbandage, maar dan wordt die erg vies, vandaar de krant denk ik. Geen raar idee.
Je wil wat tegendruk, omdat je niet wil dat het weefsel te erg beschadigt door de zwelling en het been vervolgens altijd (chronisch) dik blijft.
Maar het duurt natuurlijk nu best al lang eigenlijk.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:45

Ik pakte mijn paard met dik been ook altijd op dezelfde manier in: klei, natte krant (ik deed later natte keukenrol) natte doek en dan een elastische bandage. Dan blijft het langer nat en kan het beter in werken. Wel gebruikte ik ice cool grijze klei. Groene klei doe ik zonder 'verpakking',

HTORFS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 10:30

Update: Na die week dat ze altijd een spuit kreeg was haar been volledig dun. 's Zaterdags de laatste spuit gekregen, zondag en maandag been nog super, dinsdag terug dik. Donderdag is de da dan terug geweest en heeft terug een echo genomen. De onderhuid is dikker dan normaal maar verder niets te zien.
Vermits de spuiten toch opmerkelijk hielpen heeft ze die dag terug een spuit gekregen en krijgt ze nu elke morgen pilletjes bij haar eten en moeten we haar been inwrijven met een gel. Inwrijven mag ik eigenlijk niet zeggen want we mogen de gel er alleen aanbrengen, niet inwrijven. Die pilletjes zijn hondenpilletjes (blijkbaar niet in de handel voor paarden) en er staat geen naam op dus ik weet niet wat het juist is. De samenstelling zou hetzelfde zijn als wat in de spuiten zat maar in een véél kleinere dosering. We zijn daar nu vandaag een week mee bezig. De eerste dagen zag ik echt geen verschil maar gisteren was het toch weer dunner. Bij het afspoelen 's avonds viel het mij op dat haar huid er ook terug mooi uitziet. Ze mag nu ook terug werken, tot groot plezier van mijn dochter. Na twee weken rust is ze wel wat stram maar dat krijgt ze wel vlug terug weggewerkt. Ik hoop dat, na het stoppen van gel en pilletjes, het toch dun blijft.
Ik doe mijn best om straks nog eens foto's te trekken en ze in 't weekend te posten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 19:29

Maar heeft je DA nu ook gezegd wat zij denkt dat het is?

HTORFS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 22:20

Ze weet het zelf niet. Is nog volop op zoek. Ze wou eerst en vooral dat het been terug dunner was en het vocht eruit zodat ze een duidelijke echo zou kunnen nemen.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:31

Als het alleen vocht is zou ik eens een sok of pak van hidez proberen.