Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lailapri schreef:Ik kan uit ervaring zeggen dat het niet altijd te ver gaat. Ik heb zo een oudje. Ze wordt 42. Ik heb al 3 keer besloten dat het genoeg was maar tot 3 keer aan toe was zij het daar niet mee eens en wilde blijven leven. Nu zit ze ook aardig op 1 lijn met mijn dierenarts en hadden zij al samen besloten wat er ging gebeuren. Ik had me er maar naar te voegen maar het is wel erg moeilijk te zien dat paard pijn heeft. Echter ze wordt nog altijd elk jaar beter en mooier.
Is geval van mijn pony ging het over koliek, hele heftige koliek. Ze had ook altijd diaree, gevoelige voeten, jeuk, en nog wel meer. Maar eigenlijk sinds ik subli en alle andere junkfood gedag gezegd heb is het beter gegaan met haar. Ze leeft nu op wiesen fasern van Marstall. Een mooi fijngehakselt ruwvoer. Ze heeft al enkele jaren geen diaree meer en in 2013 haar laatste zeer hevige koliek gehad. Nu heeft ze eigenlijk bijna nooit meer koliek. Sinds deze winter kan ze weer goed lopen en draaft nu zelfs over het grindpad. Vorig jaar zette ze geen stap zonder haar schoenen. Inmiddels heeft ze geen bovengebit meer en is kauwen niet meer mogelijk. Dit resulteerde in een heftige slokdarmverstopping van de winter maar ook die heeft ze overleefd. Vorige zomer een trap tegen haar heup gehad. Een wond zo diep.dat het gewricht bloot lag. 1 bacterie kon fataal zijn. Dan zou gewricht ontsteken en grote kans op sepsis. Ze heeft ook dit weer overleefd. Afgelopen winter sinds jaren weer een heftige snot gehad op stal. Zij heeft wederom geen dag last gehad van deze verkoudheid. Het is een bizar beest maar zolang zij wil mag ze. En ze wil nog al is het maar om mij dwars te liggen haha.
Kijk naar je pony. Soms zeggen diagnosen niet alles. Echter is er natuurlijk wel een grens. Ook ik zou kiezen voor haar als zij iets zou.krijgen waar gewoon geen verbetering meer mogelijk is.
suikermeisje schreef:Maar Lailapri, koliek vind ik wel wat anders dan dit complexe gedoetje. Ik wilde helemaal niet jou 'aanspreken' op wat je doet maar TS.
Renee: precies.. dat is wat ik ook bedoel.
Esther schreef:Hoe functioneert je paard zonder pijnstilling?
Doordat het paard de pijn niet meer voelt lijkt het of ze nog in orde, maar dat is natuurlijk onderdrukt door medicijnen.
Ik vind het egoïstisch om een dier kost wat het kost te laten leven/lijden omdat de eigenaar geen afscheid kan nemen, voor wie doe je het dan? Liefde is ook loslaten en ja dat doet pijn, maar het deed mij meer pijn om mijn paard (en honden) te zien lijden..
Spaansepony schreef:suikermeisje schreef:Maar Lailapri, koliek vind ik wel wat anders dan dit complexe gedoetje. Ik wilde helemaal niet jou 'aanspreken' op wat je doet maar TS.
Renee: precies.. dat is wat ik ook bedoel.
Laat ik voorop stellen dat jij mij niet hoeft aan te spreken hoe en wat. Uit eindelijk bepaal ik zelf wanneer ik haar laat gaan, ongeacht wat jou ongezouten mening is.![]()
Daarnaast als je iets verder gelezen had in mijn laatste post zie je dat de afspraak gewoon staat, maar als de pony zich opknapt en verder vrolijk en weer pijnvrij door het leven kan waarom moet ik hem dan direct beëindigen. Dat is een keus die IK afweeg en niet jij
amoj schreef:Ik ben het helemaal eens dat als leven lijden wordt, inslapen de beste optie is.
Maar ik vind ook dat er heel makkelijk gedaan wordt over oudjes. Terwijl bij jongere paarden de hele kast wordt los getrokken om alles er aan te doen om beter te worden. Grote wonden, complexe operaties, etc. En dat wordt allemaal toegejuicht. Terwijl zo'n paard ook pijn heeft!
En bij een oudje is het gelijk och laat maar inslapen...