Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 06:48

'Houden van' is ook 'laten gaan' als het niet meer gaat.
:(:)

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 09:41

Bedankt allemaal, ik krijg vandaag ook telefoon van de dierenarts met de uitslag of ze echt ppid heeft. Ben benieuwd ze durfde zelf 98% wel te zeggen. Maar voor mijn gevoel moest ik dit laten testen.
Moest me even behoorlijk inlezen in de ziektebeeld, want voor mij was alleen bekend 'krulletjes vacht en slecht verharen' en dat zijn precies de symptomen die ze allemaal niet heeft.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:58

Gevoeligheid voor allerlei ontstekingen hoort ook bij PPID, net als spierverval en afvallen. V.w.b. fotograaf, is Yessica de Reus misschien beschikbaar? Ze heeft ook een mooie serie van het prachtige veulen van Cynthia82 gemaakt. [KS-ITP] Belides Royal Déjà Vu CR, mijn oranje prins

Ik denk dat je beslissing megazwaar is, maar de juiste... Neem nog veel momenten met je ouwetje. Er wordt aan jullie gedacht en met je meegeleefd.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:17

Die van mij heeft PPID maar geen krulletjes in zijn vacht hoor. Ik merkte het vooral aan dat zijn bespiering in zijn bovenlijn wegviel en hij werd heel erg mager. En daarnaast wordt hij heel erg depressief als hij niet op de pillen staat. Hij krijgt nu een halfje, maar ik ga maximaal tot een hele. En als hij hoefbevangen wordt is het sowieso klaar, ga het gras niet van hem afpakken. Daar draait zijn hele leven om.

Ik denk dat je de juiste beslissing maakt. Heel veel sterkte!

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 22:51

Even kleine update.
Uitslag is binnen en tot verbazing heeft ze geen ppid! Ze heeft zelfs nog terug gebeld naar labatorium of ze echt wel de goede uitslag en bloed hadden.
Omdat ik toch nog twijfelde heb ik de afspraak gemaakt om maandag in te laten slapen.

Toen ik vanavond de metacam kwam geven, kwam ze bijna in draf zelfs hinniken aan. Ze at weer haar eten netjes op en huppelde daarna weer vrolijk de weide in.
Dierenarts weer netjes gebeld direct met deze bevindingen en we geven haar tot zondag avond, dierenarts heeft namelijk weekenddienst dus kan haar bereiken. Mocht ze verslechteren laten we de afspraak staan. Mocht ze toch verder opknappen want ze is nog wel wat onregelmatig, gaat ze op ijzertje en tijdelijk nog op wat metacam en bouwen we langzaam aan af en kijken hoe ze zich op de wei staande houd. We hebben besloten dat we niet apart zetten of op geen weide, want meer heeft de pony niet meer. We moeten gewoon per dag bekijken en beslissen en daar was de dierenarts ook nu erg mee eens. Zotte pony!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:55

Dat is maf, zo vermoed ik ook bij een paard ppid maar bloed zegt van niet.
Sterkte aankomende dagen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:30

Gekke pony! Is hoefschoenen niet een betere optie? Nagels slaan in onstoken voeten was voor mijn Fjordenman een no-go, konden er binnen een week weer afgehaald worden omdat hij nog meer pijn had met dan zonder ijzers.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 06:46

Ik vind het bij zo'n oud beestje zo blijven aanmodderen om maar in leven te houden ook te ver gaan. Arme pony.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 07:39

Ik kan uit ervaring zeggen dat het niet altijd te ver gaat. Ik heb zo een oudje. Ze wordt 42. Ik heb al 3 keer besloten dat het genoeg was maar tot 3 keer aan toe was zij het daar niet mee eens en wilde blijven leven. Nu zit ze ook aardig op 1 lijn met mijn dierenarts en hadden zij al samen besloten wat er ging gebeuren. Ik had me er maar naar te voegen maar het is wel erg moeilijk te zien dat paard pijn heeft. Echter ze wordt nog altijd elk jaar beter en mooier.

Is geval van mijn pony ging het over koliek, hele heftige koliek. Ze had ook altijd diaree, gevoelige voeten, jeuk, en nog wel meer. Maar eigenlijk sinds ik subli en alle andere junkfood gedag gezegd heb is het beter gegaan met haar. Ze leeft nu op wiesen fasern van Marstall. Een mooi fijngehakselt ruwvoer. Ze heeft al enkele jaren geen diaree meer en in 2013 haar laatste zeer hevige koliek gehad. Nu heeft ze eigenlijk bijna nooit meer koliek. Sinds deze winter kan ze weer goed lopen en draaft nu zelfs over het grindpad. Vorig jaar zette ze geen stap zonder haar schoenen. Inmiddels heeft ze geen bovengebit meer en is kauwen niet meer mogelijk. Dit resulteerde in een heftige slokdarmverstopping van de winter maar ook die heeft ze overleefd. Vorige zomer een trap tegen haar heup gehad. Een wond zo diep.dat het gewricht bloot lag. 1 bacterie kon fataal zijn. Dan zou gewricht ontsteken en grote kans op sepsis. Ze heeft ook dit weer overleefd. Afgelopen winter sinds jaren weer een heftige snot gehad op stal. Zij heeft wederom geen dag last gehad van deze verkoudheid. Het is een bizar beest maar zolang zij wil mag ze. En ze wil nog al is het maar om mij dwars te liggen haha.

Kijk naar je pony. Soms zeggen diagnosen niet alles. Echter is er natuurlijk wel een grens. Ook ik zou kiezen voor haar als zij iets zou.krijgen waar gewoon geen verbetering meer mogelijk is.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 07:48

Ik kan er persoonlijk niet zo goed tegen dat alle dieren koste wat het kost in leven gehouden moeten worden. Hoe weten wij nou wat zo'n beestje wil? 1 ding is zeker, pijn willen ze niet.

Maar tot zover mijn mening erover. Je kunt niet te vroeg zijn, enkel te laat.

Succes.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:05

Nee hoor dat is niet waar er zijn er hier ook al ingeslapen. Die wilde niet meer. Maar het moet niet zo worden dat een dier maar dood moet omdat de eigenaar de kosten niet wil dragen of de zorg en dan als excuus gaat zeggen dat dier niet meer wilde en op was en zichzelf voorhoudt dat het beter is. Als we alle mensen met pijn zouden inslapen zou de wereldbevolking behoorlijk uitdunnen terwijl het percentage mensen met pijn geen vooruitzicht en die niet meer willen misschien maar de helft is of minder. Wat is pijn... mijn pony heeft sch..t aan pijn. Zij bepaald al jaren hoe het moet en doet dit vol levenslust.

Zoals mijn dierenarts zegt, inslapen kan maar 1 keer als er tijd is denk er dan gewoon nog eens een dagje extra overna. Soms is de keuze duidelijk dan kan ik er ook vrede mee hebben. Maar lang niet altijd. Deze pony blijkt ook niet uit het bloed dat het ppid heeft. Is nu voor het eerst bevangen en zou dan meteen maar dood moeten? Als die niet opknapt over enkele dagen/weekjes kan die keuze ook nog gemaakt worden...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:14

Een paard is een prooidier, die gaat koste ten koste door. Alles om te overleven. Ik vind dat je in het belang van het dier moet denken. Wat heeft zo'n oud dier eraan om steeds maar te worden opgelapt?

Je kunt het niet vergelijken met mensen. Een mens begrijpt waarom hij of zij chronisch pijn heeft. Een paard kun je het niet uitleggen. Met oude paarden heb je gewoon periodes dat het slecht gaat. Ja ze knappen weer even op, maar het wordt nooit meer zoals het was. Trek hem hier doorheen en het is straks weer iets anders. Het mooie aan paarden is dat wij de keus op tijd voor hun kunnen maken.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:24

Maar Lailapri, koliek vind ik wel wat anders dan dit complexe gedoetje. Ik wilde helemaal niet jou 'aanspreken' op wat je doet maar TS.

Renee: precies.. dat is wat ik ook bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:47

Ik ben het helemaal eens dat als leven lijden wordt, inslapen de beste optie is.

Maar ik vind ook dat er heel makkelijk gedaan wordt over oudjes. Terwijl bij jongere paarden de hele kast wordt los getrokken om alles er aan te doen om beter te worden. Grote wonden, complexe operaties, etc. En dat wordt allemaal toegejuicht. Terwijl zo'n paard ook pijn heeft!

En bij een oudje is het gelijk och laat maar inslapen...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:01

lailapri schreef:
Ik kan uit ervaring zeggen dat het niet altijd te ver gaat. Ik heb zo een oudje. Ze wordt 42. Ik heb al 3 keer besloten dat het genoeg was maar tot 3 keer aan toe was zij het daar niet mee eens en wilde blijven leven. Nu zit ze ook aardig op 1 lijn met mijn dierenarts en hadden zij al samen besloten wat er ging gebeuren. Ik had me er maar naar te voegen maar het is wel erg moeilijk te zien dat paard pijn heeft. Echter ze wordt nog altijd elk jaar beter en mooier.

Is geval van mijn pony ging het over koliek, hele heftige koliek. Ze had ook altijd diaree, gevoelige voeten, jeuk, en nog wel meer. Maar eigenlijk sinds ik subli en alle andere junkfood gedag gezegd heb is het beter gegaan met haar. Ze leeft nu op wiesen fasern van Marstall. Een mooi fijngehakselt ruwvoer. Ze heeft al enkele jaren geen diaree meer en in 2013 haar laatste zeer hevige koliek gehad. Nu heeft ze eigenlijk bijna nooit meer koliek. Sinds deze winter kan ze weer goed lopen en draaft nu zelfs over het grindpad. Vorig jaar zette ze geen stap zonder haar schoenen. Inmiddels heeft ze geen bovengebit meer en is kauwen niet meer mogelijk. Dit resulteerde in een heftige slokdarmverstopping van de winter maar ook die heeft ze overleefd. Vorige zomer een trap tegen haar heup gehad. Een wond zo diep.dat het gewricht bloot lag. 1 bacterie kon fataal zijn. Dan zou gewricht ontsteken en grote kans op sepsis. Ze heeft ook dit weer overleefd. Afgelopen winter sinds jaren weer een heftige snot gehad op stal. Zij heeft wederom geen dag last gehad van deze verkoudheid. Het is een bizar beest maar zolang zij wil mag ze. En ze wil nog al is het maar om mij dwars te liggen haha.

Kijk naar je pony. Soms zeggen diagnosen niet alles. Echter is er natuurlijk wel een grens. Ook ik zou kiezen voor haar als zij iets zou.krijgen waar gewoon geen verbetering meer mogelijk is.

Goh,42 jaar,dat is echt een record! Als je van je paard houdt dan weet je het wanneer hij zelf niet meer wil. Maar ook voor een oud dier is dit leven kostbaar en uniek.En ze hebben vaak een levenslust en vechtlust waar mensen nog wat van kunnen leren. Je kunt nog lang genoeg dood zijn.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:25

ik zou ook zeggen, leef met de dag. Zolang zij wil en het kan allemaal ook voor jou, lekker doen. Geniet ervan!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:35

suikermeisje schreef:
Ik kan er persoonlijk niet zo goed tegen dat alle dieren koste wat het kost in leven gehouden moeten worden. Hoe weten wij nou wat zo'n beestje wil?

Weet jij of het dier dood wil?

TS, leef met de dag, kijk luister en voel wat je paardje je vertelt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:04

Hoe functioneert je paard zonder pijnstilling?
Doordat het paard de pijn niet meer voelt lijkt het of ze nog in orde, maar dat is natuurlijk onderdrukt door medicijnen.
Ik vind het egoïstisch om een dier kost wat het kost te laten leven/lijden omdat de eigenaar geen afscheid kan nemen, voor wie doe je het dan? Liefde is ook loslaten en ja dat doet pijn, maar het deed mij meer pijn om mijn paard (en honden) te zien lijden..

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 10:38

suikermeisje schreef:
Maar Lailapri, koliek vind ik wel wat anders dan dit complexe gedoetje. Ik wilde helemaal niet jou 'aanspreken' op wat je doet maar TS.

Laat ik voorop stellen dat jij mij niet hoeft aan te spreken hoe en wat. Uit eindelijk bepaal ik zelf wanneer ik haar laat gaan, ongeacht wat jou ongezouten mening is. ;)

Daarnaast als je iets verder gelezen had in mijn laatste post zie je dat de afspraak gewoon staat, maar als de pony zich opknapt en verder vrolijk en weer pijnvrij door het leven kan waarom moet ik hem dan direct beëindigen. Dat is een keus die IK afweeg en niet jij ;)

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 10:42

Esther schreef:
Hoe functioneert je paard zonder pijnstilling?
Doordat het paard de pijn niet meer voelt lijkt het of ze nog in orde, maar dat is natuurlijk onderdrukt door medicijnen.
Ik vind het egoïstisch om een dier kost wat het kost te laten leven/lijden omdat de eigenaar geen afscheid kan nemen, voor wie doe je het dan? Liefde is ook loslaten en ja dat doet pijn, maar het deed mij meer pijn om mijn paard (en honden) te zien lijden..

Nu van de metacam afhalen is nog geen optie. We geven tot zondag avond in welke lijn de pony zich voortzet met medicatie, gaat ze nog beter. Dan gaat ze eerst op speciaal ijzertje en bouwen we de metacam af. Gaat ze dan weer beroerder lopen en duidelijk zichtbaar meer pijn is het uiteraard gewoon klaar.

Lijden hoeft echt niet, en dat is ook iets wat we niet toestaan. Daarom staat de backup afspraak van maandag gewoon. Het blijft gewoon even spannend, kan net zo goed morgen weer ontzettend slecht gaan of vanavond al.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:46

Tuurlijk loopt ze op een flinke dosis metacam een stuk beter en is ze weer een happy pony... ze voelt ze pijn (bijna) niet meer. Of je op deze manier je keuze moet maken om te laten inslapen of niet, vind ik vreemd.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:55

Spaansepony schreef:
suikermeisje schreef:

Laat ik voorop stellen dat jij mij niet hoeft aan te spreken hoe en wat. Uit eindelijk bepaal ik zelf wanneer ik haar laat gaan, ongeacht wat jou ongezouten mening is. ;)

Daarnaast als je iets verder gelezen had in mijn laatste post zie je dat de afspraak gewoon staat, maar als de pony zich opknapt en verder vrolijk en weer pijnvrij door het leven kan waarom moet ik hem dan direct beëindigen. Dat is een keus die IK afweeg en niet jij ;)

Ik formuleerde het enkel zo omdat heel iemand anders zich aangesproken voelde...

Gelukkig zijn er meerdere mensen hier die dezelfde beslissing zouden nemen. En het eens zijn met mijn ongezouten mening. Een pony op pijnstillers die vrolijk wordt. Heel simpel zeg.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:05

amoj schreef:
Ik ben het helemaal eens dat als leven lijden wordt, inslapen de beste optie is.

Maar ik vind ook dat er heel makkelijk gedaan wordt over oudjes. Terwijl bij jongere paarden de hele kast wordt los getrokken om alles er aan te doen om beter te worden. Grote wonden, complexe operaties, etc. En dat wordt allemaal toegejuicht. Terwijl zo'n paard ook pijn heeft!

En bij een oudje is het gelijk och laat maar inslapen...

Precies mijn gedachten!

Overigens geeft TS de indruk dat ze absoluut wil voorkomen dat haar pony pijn gaat lijden, dus als na afbouwen van pijnstiller een zielig hoopje overblijft alsnog in laten slapen. Alleen als er sprake is van verbetering gaan ze door, ik vind dat niet heel vreemd. Alleen omdat er een leeftijdsticker op zit, mag een opgeknapte pony niet meer door? Omdat bokt weet te vertellen, zonder de pony IRL gezien te hebben, dat de pony ondraaglijk lijdt.

TS, heel veel sterkte en succes de komende dagen voor jouw en je pony! Het is een van de moeilijkste beslissingen om te maken en ik hoop dat ze nog op gaat knappen, maar als dat niet het geval is dan zul je voor haar maar 1 juiste beslissing kunnen maken! Sterkte ermee! :(:)

@suikermeisje: Een beetje meer empathisch vermogen en beter lezen zou je goed staan!
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 11-05-17 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:06

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:23

Maar deze pony is nu accuut bevangen. Het is niet dat die al jaren chronisch bevangen is en pijn heeft. Gelukkig hebben wij pijnstillers (en ontstekingsremmers) en hoef je dus niet meteen afscheid te nemen. Kan pony redelijk rond wandelen en al dan niet kan de kwaal beteren. Zo niet kan inslapen gewoon nog.