Wie weet wat dit is? Bevangen, atactisch?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: Wie weet wat dit is? Bevangen, atactisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 19:58

Ik twijfel, of rug, maar vind wel raar dat het dan zo plots gekomen is. En ze is totaal niet gevoelig op haar rug. Vind het toevallig dat het na het bekappen is gekomen, ben bang dat ze door te kort bekappen op 4 benen bevangen is geraakt. Voel nu rechtsvoor hartslag.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:59

Sizzle schreef:
Die is vanuit achter kreupel niet vanuit de voorvoeten.
Reken maar dat dit vanuit de rug komt.
Ik zou maandag meteen foto's laten maken.

de indruk heb ik ook....

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:03

Oef dat ziet er pijnlijk uit, als je het filmpje ziet kun je gelijk zien dat het volledig uit de bovenlijn komt.
Lekker foto's maken maandag en even checken op kissing spines oid.
Veel sterkte x

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 20:03

Ik hoop dat er maandag meteen iets uitkomt. Alleen als het wel vanuit die spondylose komt dan is het einde verhaal denk ik...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:04

Als er een zenuw geirriteerd geraakt is kan dat heel spontaan optreden.
Ik zou hiervoor graag een weekend tarief voor neertellen om een sterke pijnstiller te laten spuiten eerlijk gezegd.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:07

Dat ze bekapt is is ook al weer een tijdje geleden toch? En na het bekappen is het slechter gegaan, tussentijds/daarna ook een tijdje weer beter gegaan en daarna weer minder goed?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 20:10

Ik begin nu zelf eerder aan combi hoefbevangeheid en spierbevangenheid te denken. Ze is totaal niet gevoelig op haar rug, wel heel gevoelig op haar broekspieren. Ze staat nu op de buut, als ze morgenochtend niet verbeterd dan bel ik indd direct weer de DA.

Dat klopt dieseltje. Vrijwel direct na het bekappen liep ze zo slecht. DA is er bij geweest en vermoede hoefbevangeheid, heeft ze op de buut gestaan en op de bloedverdunners. Toen knapte ze op, is alles afgebouwd en heb ik haar heel rustig weer iets meer mogen voeren. Toen is ze een week goed geweest waarna ze weer slechter is geworden. Begon met licht stijf en is nu zoals het nu is. Ben bang als reactie op iets meer voer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:18

Als je spierbevangenheid vermoed zou ik kijken of je misschien ergens neutradex vandaan kunt halen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 20:22

Dat is een goede tip. Thnx! Ga er meteen achteraan.

grace1989Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:27

Ik zou ook foto's van de voorvoeten laten maken om hoefbevangenheid uit te sluiten, dat er geen gekanteld is. Ik denk dat ze stijf geworden is van het ontlasten van haar voorbenen/ kreupel lopen op 2 voorvoeten. In ieder geval veel sterkte gewenst en ik zou het uit laten zoeken in de kliniek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:33

Als je maandag direct terecht wilt kun je het beste meteen morgen al het weekendnummer bellen.
Heb ik ook een paar keer gedaan voor onverwachte medium spoed operaties of onderzoek. Paard zondagavond daar vast heengebracht zodat ze er meteen smorgens vroeg mee aan de slag konden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 07:56

Even een update, nadat ik haar gisteravond 2 zakjes buut en 10 zakjes ascal gegeven heb, kwam ze vanmorgen wat stijf maar zeker niet kreupel van stal. Ze ging zelfs op een drafje naar buiten. Smid is gisteravond laat nog geweest om te kijken. Hij zag geen tekenen van hoefbevangenheid maar eerder spierbevangen. Ik ga proberen of de DA morgen bloed kan prikken om de spierwaardes te kijken.

Zenuwbeknelling lijkt zowel mij als de smid zeer onwaarschijnlijk gezien het beeld dat ze geeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 08:04

Fijn dat ze niet meer kreupel is!Vitamine e en selenium kan helpen bij spierbevangenheid.Zie je haar weleens plassen?Soms,vooral in ernstige gevallen is de urine donkerbruin van kleur.Maar dat is in geval dat het paard dus helemaal vaststaat,niet meer kan bewegen...maar probeer eens te spotten of de urine niet wat donkerder is dan normaal

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 08:18

Geerke, het viel me indd vanmorgen op dat haar urine iets donkerder is als normaal, komt ook een sterkere lucht af. Viel me ook op dat ze veel meer drinkt als normaal, wellicht om de afvalstoffen af te voeren.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 08:21

bloed laten trekken en laten controleren op spierbevangenheid

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 08:32

Barb schreef:
bloed laten trekken en laten controleren op spierbevangenheid

Zoals hierboven te lezen is ga ik morgenochtend de DA bellen om bloed te laten trekken. Hopelijk kan hij morgen meteen langs komen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:13

Als ze spierbevangen is wil je trouwens niet dat ze dankzij de buut pijnstilling gaat ronddraven.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 09:22

Ze staat in overleg met de DA gewoon buiten. Op stal breekt ze de boel af. Dan kon dat ene stukje draf minder kwaad dan dat ze haar stal af breekt. Het is niet dat ik een of andere ontwetende muts ben. Alles gaat in overleg met de DA. Alleen komt hij morgen pas bloedprikken. Hij vond het zelf ook onzin om hier een weekend tarief voor neer te tellen terwijl ze nu geen pijn lijkt te hebben.

Voor mijn andere paarden had ik wel meteen gebeld maar die presteren op subtop niveau in de sport. Deze merrie hoeft helemaal niets meer.

De dienstdoende arts van vandaag heeft mij aangeraden morgen de kliniek te bellen voor een afspraak om bloed te trekken. Zal waarschijnlijk zelfde dag gedaan worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:21

vermoed dat het LDH gehalte ook wel wat hoog zal zijn...Maar ik denk dat ze redelijk stabiel is hoor!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 15:22

Ik vermoed het indd ook! Enigste wat ik wel vervelend vind is dat ik iets hartslag voel kloppen in die voorvoeten. Ben dus nog steeds bang voor combi hoefbevangen en spierbevangen.

Weet ook niet zo goed wat ik het beste kan doen. DA morgen thuis bloed laten trekken of toch naar de kliniek gaan zodat ze ook toch een foto van haar voeten kunnen maken. Met spierbevangenheid heb je ze liever niet op de trailer natuurlijk. Aan de andere kant is het wel maar 15 minuten naar de kliniek vanaf stal.

Edit; Ik ben nu even naar stal gelopen. Ze stond lekker in het zonnetje te dutten en kwam naar me toe lopen toen ze me zag. Ze is stijf maar zeker niet kreupel. Dus ik denk dat ik toch eerst de DA aan huis laat komen om bloed te trekken. Kan hij meteen kijken, mocht er dan nog vermoeden van HB bestaan, rijd ik gewoon meteen naar de kliniek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:44

Waarom kunnen ze niet gewoon thuis een foto maken?
Heeft hij geen mobiel apparaat?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:51

Als het HB is laat dan ook meteen testen op cushing, dat kan ook zo'n raar wisselend beeld geven.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 17:10

Sizzle schreef:

Ik weet niet of hij een mobiel apparaat heeft eerlijk gezegd. Meestal is de kwaliteit ook iets minder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:12

Aukelizzy schreef:
Sizzle schreef:

Ik weet niet of hij een mobiel apparaat heeft eerlijk gezegd. Meestal is de kwaliteit ook iets minder.

Nee joh, tegenwoordig niet meer.
De mobiele dingen kun je gewoon volledig je paard mee laten prokken.
Heb 2 jaar terug nog super haarscherpe rug fotos op stal laten nemen.
Is wel afhankelijk van hoe modern de kliniek is uiteraard.
Vroegaah moest je zelfs naar de kliniek voor een echo van pezen. Dat hoeft nu meestal ook niet meer.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:17

Ik vind niet dat ie echt echt hoefbevangen is, dan loopt ie echt wel op eieren hoor. Maar een lichte hoefbevangenheid is niet uitgesloten........

Verder zul je toch echt wel een arts ernaar moeten laten kijken/ komen om echt goed uit te gaan zoeken wat ie nou heeft zodat er beter en gericht behandeld kan gaan worden en of met de juiste medicijnen.