Wond op been hoe behandelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:54

Draad wond? Oei... Er is geen prikkeldraad, wel lint. Zou ze haar been hier in verstrikt moeten hebben dan?

Er zit wel gaas onder. Watten hoefde niet zei de veearts... Maar als ik het zo hoor is dat wel verstandig.

Ik kan niet goed beoordelen of de wond droog is, omdat ik er iedere keer zalf op smeer. Moet er dan echt vies vocht uit komen?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:04

Is t niet verstandig om een andere dierenarts te laten komen? Kijken wat die zegt? T is namelijk een beste wond. Watten onder verband is wel zo verstandig.

Ook aan lint kunnen ze lelijke wonden krijgen. Heb je laag hangende balken?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:10

Geen prikkeldraad verwonding, die is rafelig. Lint en dun koord geven dit soort verwondingen. DA die ik bij mijn pony had vertelde dat hij dit soort verwondingen vaak zag.

Droog als in geen wondvocht (nattig) op het gaasje, alleen zalf is dikker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:18

Heb nog wel gekeken maar totaal geen loshangend lint. Ook geen laaghangende balken hier... Blijft dus een raadsel denk ik :(

Afbeelding
Dit is de wond nu.

Tot nu toe alle dagen verband gewisseld. Vooral ivm de vliegen. Nu lijken er geen vliegen te zijn dus twijfel of ik het af moet laten of weer op moet doen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:28

Nare wond..

Ik zou echt het been scheren, aangezien er een hele rij haren nu in de wond hangen. Dit zorgt voor irritatie en kan gaan ontsteken als de haren er in mee 'groeien'.
Buiten dat, kun je het mooier schoon houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:39

Scheren laat ze niet toe, heb ik geprobeerd maar​dat lukt echt niet...

Nu wel zo goed en kwaad als kon de haren weggeknipt. Begon meteen weer wat te bloeden dus toch maar weer verband denk ik... Zou Wondspray (ctc) ook kunnen of is dat juist af te raden? In plaats van verband?

Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:41

Ts. Ik heb je een pb gedaan. Hopelijk geneest het goed. Ik vind het er slecht uit zien.

Ik zie veel oedeem, slecht doorbloede wondranden en het is totaal niet duidelijk hoe diep de wond is.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:46

Lieve ts ik zou toch echt zorgen dat je da even komt kijken ,
Onze hond heeft zon zelfde wond gehad wel naar de da geweest maar die moest dus na een week alsnog geopereerd worden omdat de huidflap afstierf .
Dat zag er exact zo uit als jouw foto's

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:48

Ik zou er ook iemand (anders) naar laten kijken. Einschuss ligt ook snel op de loer.

Edit: dit is dus waarom ik groot voorstander ben van het scheren meenemen in de basisopvoeding.
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 12-05-17 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:50

Blijf bij mijn eerdere advies. Dit zijn geen wonden om zelf te behandelen. Je krijgt zonmeteen ontzettend wildvlees en de laatste foto ziet het been er niet goed uit.

Laat vandaag nog de da komen voordat het te laat is. Deze kan ook mooi scheren evt met verdoving en dan is de genezingskans veel groter.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:55

Idd vandaag nog de DA (dan vermijd je ook weekendtarief :) ). DA kan dan doen wat nodig is en jou precies uitleggen + voordoen hoe je de wond moet verzorgen. Eens je gezien hebt hoe het moet heb je ook gene twijfels meer of je het goed aanpakt.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:01

Weekendtoeslag is bij mijn DA €25. Ik mag toch hopen dat eigenaren niet bezuinigen op dierenartsen enkel en alleen om die toeslag te vermijden. Ja, voor niet urgente zaken begrijp ik dat maar in dit geval zou ik niet wachten tot na het weekend.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:03

Ik heb veel wond ervaring met mensen en ook ik zeg haal er een da bij.

Been moet zoiezo geschoren worden eventueel met praam of verdoving, dan een goed wond toilet en dan kan je pas oordelen hoe te handelen.

Zo te zien wordt het vocht niet goed afgevoerd en heeft je paard straks een einschuss been Day is geen pretje.
Ook zien de wond randen er niet goed uit en is de wond niet goed doorbloed wat voor een goede genezing noodzakelijk is.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:11

NinaCharlie schreef:
Weekendtoeslag is bij mijn DA €25. Ik mag toch hopen dat eigenaren niet bezuinigen op dierenartsen enkel en alleen om die toeslag te vermijden. Ja, voor niet urgente zaken begrijp ik dat maar in dit geval zou ik niet wachten tot na het weekend.

Vandaag is het vrijdag, dus voor het weekend :D
Kwestie van er een beetje vaart achter te zetten en die wond niet zo te laten.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 12-05-17 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:12

Haar been is wel mooi dun.

Veearts gebeld maar die doet moeilijk. Bellen me zo terug, als het goed is... Pff.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:14

Andere DA kiezen dan. Jij belt ze én betaalt ze om te komen kijken. Het lijkt wel alsof dierenartsen dat vergeten tegenwoordig. :')

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:21

Als ze moeilijk doen, andere DA bellen.
Als jij wilt dat de DA komt, dan moeten ze gewoon komen, simpel.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:27

Idd andere DA bellen!

Horsii, jij zegt precies het zelfde als ik ;) gelukkig zie jij het zelfde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:28

Andere DA. :j Vriendin van mij is DA, en die heeft als regel op de universiteit geleerd: Bij wonden aan benen ALTIJD komen, ongeacht hoe diep ze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:30

Ga vanmiddag met haar naar de praktijk. Baal nu dat ik me vorige week heb laten afschepen... :(

Het is toch nog niet zo erg dat het niet meer goed komt?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:39

Komt wel goed. Toch eens rondvragen in jouw buurt of er nog andere paardenveeartsen zijn. Ik vind het bedenkelijk dat ze zo moeilijk doen. Alle paardenveeartsen die ik ken gaan er 100% voor en mag je op de gekste momenten voor de gekste dingen bellen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:41

Komt wel goed.
Het ziet er helemaal niet erg vervelend uit.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:59

amoj schreef:
Ga vanmiddag met haar naar de praktijk. Baal nu dat ik me vorige week heb laten afschepen... :(

Het is toch nog niet zo erg dat het niet meer goed komt?

Super heel veel succes. Hou je ons op de hoogte?

Het ziet er niet vreselijk uit, wond ziet rustig, geen ontstekingen etc maar het is bij zulke grote wonden gewoon belangrijk dat er goede hulp bij komt kijken. Dat het geschoren wordt en ingepakt wordt op de juiste wijze.

Je doet je best ts! Goed dat he vanmiddag geholpen wordt.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:58

Ziet er echt niet heel slecht uit hoor , wond is gezond mooi roze. Wat geel wondvocht hoort er bij. Dit komt wel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 16:49

Bij veearts geweest en die vond het ook goed. Voor sneller herstel raadde ze boxrust aan maar dat zie ik niet zitten met m'n oudje. Nu op een heel klein weitje buiten. Veearts heeft haar beter verbonden, met watten en leukoplast en dat moet nu 3/4 dagen blijven zitten. Dan er af en opnieuw even een foto maken en naar haar sturen.

Temperatuur was nu weer goed.

Er blijft wel een litteken, ze had hier ook wel speciale foam voor a 50 euro per dingetje. Maar dat werd me te gek, dan maar een iets minder mooi beentje. Als het maar geneest...