Paard gaat steeds plat liggen!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Re: Paard gaat steeds plat liggen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:27

Prednison geeft bij mensen met diabetes juist onregelmatige bloedsuikers, snelle dalingen en stijgingen.

Trees070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 12:29

DatBenIkNou schreef:
Ik geloof niet zo in suikerspiegel dalingen bij dit paard, hypo's. Nog nooit gehoord deze verschijnselen bij een paard en ook het niet eten past daar gewoon niet bij. Mensen krijgen dan juist een vreetkick, het lichaam doet dat automatisch? En wat ranja bij een paard van meer dan 600 kilo? Bij een mens zal het dan zelfs maar kort en heel licht stijgen. Nee, ik denk dat hier toch iets anders aan de hand is. Maar wat? Geen idee eerlijk gezegd!

Dat ze niet wilde eten dat is allang voorbij. Ze eet nu juist heel erg goed. De Ranja die wij geven helpt haar er ff door heen, en is idd van korte duur. Maar als ze weer gaat staan, dan begint ze gelijk weer te eten.
We moesten dit gewoon uitproberen om te kijken hoe ze er op reageert. Soms kan je de klok er gelijk op zetten , want meestal rond dezelfde tijd gebeurd het.
Momenteel is het in de wei , minder dan op stal. We gaan straks weer verder met onderzoeken en hopen dat er snel iets duidelijkheid komt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:32

Ik herken het ook, paard kwam wat mager bij ons at wisselend en lag vaak en lang in de wei. Soms wel meer dan een uur.
Behandeling gestart voor maagzweren en na twee weken al duidelijke verbetering. Nu zijn we aan het afbouwen met de medicijnen en zie ik hem na 6 weken medicijnen al weken niet meer liggen. Buiten dat half uurtje siësta in het zonnetje.

Dat ze nu eet wil niet zeggen dat er geen maagzweren meer zijn. Deze verdwijnen echt alleen maar met de juiste medicijnen.
Laatst bijgewerkt door cam op 01-05-17 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Trees070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 12:32

DatBenIkNou schreef:
Prednison geeft bij mensen met diabetes juist onregelmatige bloedsuikers, snelle dalingen en stijgingen.

Ja weet het, maar we moesten iets . En de aanvallen waren al voordat we met prednison zijn gestart.
De bloeduitslagen gaven aan. wormen, maar dat is uitgesloten . Of een tumor , dit zou kunnen als er sprake is van Cushing , of een chronische ontsteking.
Zoals het nu lijkt doet de prednison helaas niks , dus wijst het ook niet op een chronische ontsteking.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:33

oh lees veel over maagzweren hier ts, ik zou de dierenarts eens contacten en voorleggen

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:33

Trees070 schreef:
DatBenIkNou schreef:

Ja weet het, maar we moesten iets . En de aanvallen waren al voordat we met prednison zijn gestart.
De bloeduitslagen gaven aan. wormen, maar dat is uitgesloten . Of een tumor , dit zou kunnen als er sprake is van Cushing , of een chronische ontsteking.
Zoals het nu lijkt doet de prednison helaas niks , dus wijst het ook niet op een chronische ontsteking.

Waarom zouden wormen uitgesloten zijn?

Trees070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 12:34

cam schreef:
Ik herken het ook, paard kwam wat mager bij ons at wisselend en lag vaak en lang in de wei. Soms wel meer dan een uur.
Behandeling gestart voor maagzweren en na twee weken al duidelijke verbetering. Nu zijn we aan het afbouwen met de medicijnen en zie ik hem na 6 weken medicijnen al weken niet meer liggen. Buiten dat half uurtje siësta in het zonnetje.

Dat ze nu eet wil niet zeggen dat er geen maagzweren meer zijn. Deze verdwijnen echt alleen maar met de juiste medicijnen.

Als de dierenarts straks komt zal ik het zeker noemen
dank je wel!!

Trees070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 12:35

Zoals het nu lijkt doet de prednison helaas niks , dus wijst het ook niet op een chronische ontsteking.[/quote]

Waarom zouden wormen uitgesloten zijn?[/quote]

Wormen zijn uitgesloten omdat andere parameters dit aangaven.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:44

Heb je er wel s aan gedacht dat het ook een stukje toneel kan zijn? Paarden zijn heel erg intelligent en als zij gaat liggen en jij komt dan met limonade.. tsja dan zou het ook kunnen zijn dat ze een spelletje speelt met je. Is snel aangeleerd. Ik zeg niet dat het zo is hoor, maar probeer toch te waarschuwen.

Er zal heus wel iets zijn, maar denk ook dat bepaalde dingen de tijd moeten krijgen om te genezen.
Tuurlijk zal er verder gekeken moeten worden.. sluit bv Lymfe niet uit, ook zo iets waar je niet 1, 2, 3 aan denkt maar symptomen als spierpijn en vermoeidheid voorkomen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:45

Ondanks dat wormen uitgesloten zijn...wanneer was het paard voor het laatst ontwormd?Aangezien zandkoliek niet zelden samen gaat met bloedwormen en dan vooral de ingekapselde.Sterkte,lijkt mij vreselijk om niet te weten wat er aan de hand is!

Trees070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 12:48

Ziekte van lyme heb ik ook al aangedacht. Dank voor de tip.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:55

Bij lyme hebbeb ze vaak bloedarmoede....wanneer was ze voor het laatst ontwormd?

Trees070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 12:57

Paard is pas ontwormd. Dat is het niet. Dat is al uitgezocht Door DA

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:02

o.k....je weet het tegenwoordig niet met die mestonderzoeken,er zijn zomaar mensen die hun paard al meer dan een jaar niet ontwormd hebben omdat de mest schoon was...vervolgens krijgt het paard koliek en schijnen er kruiwagens met bloedwormen in te huizen.Maar goed,bij jouw paard gelukkig niet dus

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:06

Mestonderzoek zegt ook niks...bloedworm werd bij een vorig paard pas vastgesteld na bloedonderzoek. Paard was altijd netjes ontwormt en in mest niks te zien!
Pipo; in toneelspel geloof ik echt niet hoor, ze zijn slim maar zooo bijdehand nu ook weer niet, gevaarlijke aanname.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:07

Ik ben benieuwd wat er uit de testen komt. Kan het misschien te maken hebben met het hoge eiwit gehalte in het gras op dit moment? Dat hij daar niet lekker op reageert? Misschien een paar dagen binnen houden, aan de hand mee stappen en in beweging houden en kijken of het dan beter gaat. Dan weet je in elk geval hoeveel die eet en wat hij eet.

Trees070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 13:09

Daantjuh88 schreef:
Ik ben benieuwd wat er uit de testen komt. Kan het misschien te maken hebben met het hoge eiwit gehalte in het gras op dit moment? Dat hij daar niet lekker op reageert? Misschien een paar dagen binnen houden, aan de hand mee stappen en in beweging houden en kijken of het dan beter gaat. Dan weet je in elk geval hoeveel die eet en wat hij eet.

Het is begonnen toen ze nog op stal stond. Dus helaas niks met gras te maken. We hadden haar juist naar buiten gedaan omdat ze niks meer at. Maar dat gaat gelukkig nu goed

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:19

Ik zou dit paard opladen en naar de kliniek. Er wordt volgens mij nu maar wat aangerommeld door de dierenarts omdat hij het niet weet, lijkt mij juist dat hij dit paard dan door moet sturen ipv er allemaal kuurtjes in te gooien en alsnog geen verbetering te zien.

Trees070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 13:27

wiifke schreef:
Ik zou dit paard opladen en naar de kliniek. Er wordt volgens mij nu maar wat aangerommeld door de dierenarts omdat hij het niet weet, lijkt mij juist dat hij dit paard dan door moet sturen ipv er allemaal kuurtjes in te gooien en alsnog geen verbetering te zien.

DA is zeker niet aan het aanrommelen. Zij komt zelf van een grote bekende kliniek. Waar ze ook steeds overleg mee heeft.
En er is nu net met een kuurtje gestart om te kijken of er verbetering zal optreden. Dit op aanraden van de kliniek.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:28

Dan heb ik het verkeerd begrepen, excuus! Hopelijk knapt je paard snel op, er is niks aan als je weet dat je paard zich niet lekker voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:35

En toch zou ik serieus gaan nadenken over de abprazole van abler tegen de maagzweren als ik jou was ts.

Het plat liggen met gestrekte pootjes zelfs, herken ik mbt koliek en koliekachtige krampen en plat liggen link ik zelf ook aan maagzweren. Ook vermoed ik dat zoiets als prednison ook niet echt goed voor de maag en darmen gaat zijn, dus je het allicht kunt proberen te voorkomen, als het niet al aan de hand is, de maagzweren bedoel ik daarmee.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:38

Trees070 schreef:
Mist schreef:
Ik herken dit gedrag. Mijn paard had ook zandkoliek en is daarvoor behandeld (veel fynadyne etc) na een tijdje begon ze ook (smiddags) plat in de wei te liggen, daarnaast om de 2 wkn zo'n beetje een aanval gaskoliek. Daarnaast wilde ze op stal snachts juist niet meer gaan liggen om te slapen.
Ze bleek maagzweren te hebben. Na een week op abler (gastroguard) stopte dit gedrag en stoptje ook de gaskolieken.

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp uit jouw verhaal dat jouw paard af en toe plat gaat, maar in ons geval tig x op een dag.
Gisteren overdag in de wei 2 x rond 18.00 uur op stal gezet en vanaf 18.45 uur achter elkaar plat liggen. Tot aan vanochtend 8 uur aan toe. Er komt goede ontlasting en af en toe laat ze goede winden. Helaas mag ze even niets tegen de pijn hebben , omdat ze predsolon krijgt.
Straks komt dierenarts weer en gaan we verder kijken.

Dat heb je dan verkeerd begrepen, ze ging meerdere malen per dag plat in de wei liggen, meer smiddags dan smorgens. Tot de maagzweren behandeld werden, toen was het over.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:51

maar als ze ergens last heeft van een chronische ontsteking dan zie je dit toch terug in het bloedbeeld? In plaats van Abler (maagzuurremmer) zou je ook een theelepeltje bakingsoda (natrium bicarbonaat) kunnen geven. Dit zou snelle verlichting moeten geven bij maagzweren. Het neutraliseert het maagzuur waardoor het even niet steekt in de maag.

Vraag me af of het maagzweren zijn. Vind de reactie wel heel heftig klinken. Kan zijn dat ze door de koliek maagzweren heeft opgelopen. Maar denk zelf eerder in de richting van Cushing of bloedwormen zou me ook niet verbazen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:33

Waar is ie mee ontwormt?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:04

Is je paard getest op PSSM? De sympthomen die je noemt kunnen wel overeenkomen. Trekpaarden zijn er ook gevoellig voor. Helaas zit ik misschien in hetzelfde schuitje met mijn merrie. Die heeft nu ook al drie keer vage koliekverschijnselen gehad die van het 1 op de andere moment weg zijn. Ook vandaag weer.