Wat is verstandig? (m.b.t hoefbevangenheid)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:19

Mijn shet is vorig bevangen geraakt door te kort gras en ben nu ook een beetje zoekende in hoe en wat. Gelukkig heb ik hele lieve stalgenootjes die er begrip voor hebben en zodoende heeft mijn shet al meerdere keren opgesloten gestaan op de paddock terwijl de rest wel in het weiland mochten.

Hij heeft ook GB ter ondersteuning en *afkloppen tot nu toe nergens geen last van. Wij zijn ook nog steeds aan het opbouwen, zitten inmiddels op de 4 uur en we hebben strookbegrazing.
En zoals gezegd als de nachten onder of op het vriespunt zitten blijft hij op de paddock.

Ik had een mooi stukje waar hij bevangen raakte en ik heb dus 2 pony's dus bij verhuizen moet je altijd rekening houden met 2. Maar door de bevangenheid was het niet mogelijk om te blijven waar ik stond. Gelukkig een hele mooie plek gevonden waar ze beide het erg goed doen.

Echt kies voor je paard!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:33

SweetVanille schreef:
Verhuizen is geen optie.

Mwah, lijkt me echt heel sterk: er zijn altijd opties. Kies voor het welzijn van je pony zou ik zeggen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 07:19

Koper schreef:
Hoe doe jij dat dan cowgirl? Ook als het gras 1 millimeter lang is zal het toch groeien, en lang genoeg worden zodat ze wel al dat stressgras binnen krijgen.

De wei is gebruikt om alle zooi van de verbouwing op te leggen. De helft is prut en er staan nu 5 pony's op.
Het krijgt de kans niet eens om te groeien :D
De wei is denk ik 40 bij 30 groot.

Tuurlijk zal hij wel wat binnen krijgen maar ik hoop dat de glucobalance dat een beetje recht trekt en dat hij goed blijft.
Ik hoop ook zo dat hij met zijn nieuwe maatjes zo kan blijven staan. In ieder geval deze zomer. Vorig jaar stond hij alleen en kwijnde helemaal weg.
De prutwei worden voor de winter 3 ruime paddocks dus dan zou hij eventueel volgende zomer daar een dagdeel in kunnen staan.

Ik denk dat ze nu een uurtje of 8 a 9 buiten staan en er ligt wat hooi op de wei.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:18

Goed geregeld :)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:37

Als ik jou was zou ik uit kijken. Mijn Shetlander is 2x hb geweest en was ondertussen al 3 jaar zorgeloos en blij in de kudde zomers op paddock en dood gras en in de winter ook op modder x gras stukje, het ging eindelijk goed.
Totdat opeens in januari ze stijf/kreupel ging lopen..
Wij hebben de dierenarts helaas pas na een week laten komen (we dachten even rust en we kijken verder maar achteraf niet slim) en ja hoor we zijn nu 4/5 maanden verder nog steeds 'in progress'.
Ze stond op een kaal/amper gras stuk maar dat was helaas toch te veel door het vele fructaan dat momenteel erg hoog is.
Ze staat nu gescheiden van dr vriendjes op hooi en water, voor eigen welzijn.

Het is op dit moment heel simpel voor je: als er nu niks verandert heb je straks alleen maar meer kosten en heeft je pony pijn omdat jij de keuze heb gemaakt hem in de kudde te houden.
Misschien helpt een grasmasker nog maar onze pony was daar niet heel blij mee.

Ik zou de pony schraal(-->paddock met hooi en water) zetten, en evt naar een andere stal zetten om leed te besparen. Waarom is verhuizen geen optie als ik vragen mag?

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:14

Een vriendin van mij heeft een hbgevoelige shetlander, zij heeft altijd de graaskap op en heeft in de wei een klein stukje afgezet, waar ze de pony inzet als ze denkt dat ie te veel gegeten heeft. Meestal gaat het zo goed, maar het blijft moeilijk....

FlappieR

Re: Wat is verstandig? (m.b.t hoefbevangenheid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:43

ik volg dit topic even, ik heb eigenlijk hetzelfde probleem

Jackie82

Re: Wat is verstandig? (m.b.t hoefbevangenheid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:30

Zelf ook een bevangen pony gehad, maar ik feite mocht die ook never nooit niet meer op het gras. Ze bleef gevoelig daardoor en bij wie ze toen gestald stond werkte ook niet mee door haar steeds weer op de wei te laten, maar een HB pony doet het prima in een paddock met hooi en water.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:40

Vervelend ts.. in hoeverre is de stalbaas bereid mee te werken aan een oplossing?

Is het mogelijk een paddock te creëren waar je pony in kan met iedere keer een andere pony met goed hooi? Of misschien is er nog een pony op die stal die snel te dik wordt waarvan de eigenaar ook liever heeft dat de pony in een paddock staat met hooi?
Als dat niet mogelijk is en je wil niet verhuizen dan blijft alleen een grasmasker over en is hethopen dat het daarmee goed gaat..