Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kiki1976 schreef:Eerder kreeg ze:
Ochtend: 150 gram Vitalbix, 2 flinke handen lucerne, 2/3 wortels, 1 pompje olie.
Overdag nagenoeg onbeperkt hooi.
Zodra ze op stal komt voerbak met grasmix van Hartog, en nagenoeg onbeperkt hooi.
Avond: 150 gram Vitalbix, 2 flinke handen lucerne, 2/3 wortels, 1 pompje olie.
Olie is overigens lijnzaadolie, pompje is meen ik 30 ml. Dus wat dat betreft zou dat omhoog kunnen als ik hier de hoeveelheden lees.
NU:
Ochtend: 75 gram Vitalbix, 2 flinke handen lucerne, 1 pompje olie, kwart voerschep Pavo Cerevit Muesli.
In paddock, onbeperkt hooi.
Dan de weide op (zijn we nu met het opbouwschema bezig, staan nu 5 uurtjes erop).
Paddock, hooi.
Zodra ze op stal komt voerbak met grasmix van Hartog, en nagenoeg onbeperkt hooi.
Avond: 75 gram Vitalbix, 2 flinke handen lucerne, 1 pompje olie, kwart voerschep Pavo Cerevit Muesli.
Het gaat overigens om een koudbloed kruising, vandaar dat ik niet teveel suiker/zetmeel wil voeren dan we nu doen. Ze hoeft ook niet heter te worden.
In het werk is ze na 20/25 echt moe met rijden, gewoon dressuurmatig in de bak. In het begin is ze gewoon goed voorwaarts, maar kakt snel in om het maar zo te zeggen.
Overigens is dit bv aan de dubbele lijnen ook zo.

Setteli schreef:Ik heb goede ervaringen met Competion Concentrate van Dodson & Horrell. Je hoeft er maar weinig van te voeren. Mijn paard had echt meer uithoudingsvermogen.
Voer ligt in het duurdere segment (± € 23,00 voor 20 kg muesli), maar je hoeft er voor een paard maximaal 1,5 kg per dag van te voeren.
Mara2000 schreef:kiki1976 schreef:Eerder kreeg ze:
Ochtend: 150 gram Vitalbix, 2 flinke handen lucerne, 2/3 wortels, 1 pompje olie.
Overdag nagenoeg onbeperkt hooi.
Avond: 150 gram Vitalbix, 2 flinke handen lucerne, 2/3 wortels, 1 pompje olie.
Olie is overigens lijnzaadolie, pompje is meen ik 30 ml. Dus wat dat betreft zou dat omhoog kunnen als ik hier de hoeveelheden lees.
NU:
Ochtend: 75 gram Vitalbix, 2 flinke handen lucerne, 1 pompje olie, kwart voerschep Pavo Cerevit Muesli.
In paddock, onbeperkt hooi.
Dan de weide op (zijn we nu met het opbouwschema bezig, staan nu 5 uurtjes erop).
Paddock, hooi.
Avond: 75 gram Vitalbix, 2 flinke handen lucerne, 1 pompje olie, kwart voerschep Pavo Cerevit Muesli.
Het gaat overigens om een koudbloed kruising, vandaar dat ik niet teveel suiker/zetmeel wil voeren dan we nu doen. Ze hoeft ook niet heter te worden.
In het werk is ze na 20/25 echt moe met rijden, gewoon dressuurmatig in de bak. In het begin is ze gewoon goed voorwaarts, maar kakt snel in om het maar zo te zeggen.
Overigens is dit bv aan de dubbele lijnen ook zo.
Het is een koudbloed hè. Uit ervaring weet ik dat die graag inkakken als ze geen zin meer hebben. Al gooi je er 10 kilo sportbrok in.
Serieus, ruwvoer, grasmix en vitalbix klinkt als een perfect dieet. Kan jouw paard best dat uurtje voor werken.
Amanda schreef:Mijn haflinger deed het ook niet goed op de Vitalbix. Misschien eens een andere vitaminebrok proberen? De mijne doet het goed op Marstall Force icm Care 4 Life muesli of Agrobs Alpengrun Mash (krijgt hij 2-3 dagen per week).
Verder kreeg ik de tip: zwarte haver. Dat voer ik nu sinds kort bij en paardlief zit beter in zijn vel. Zwarte haver geeft langzamer energie af dan zijn witte broer en is veel vezelrijker. Ik was erg voorzichtig, maar hij krijgt nu 2 handjes per dag door zijn muesli of slobber en het effect is fijn. Geen bommetje, maar gecontroleerde energie en looplust. Op suikerrijk voer is hij wel een bommetje, rillerig en schieterig.
Voor eiwitrijkvoer kun je ook denken aan Agrobs Fetura. Dat werkt ook goed. Of slobber/muesli met lijnzaad. Ik geef nog een lijnzaadbrokje extra door het voer.
Maar in jouw geval zou ik het eerst zoeken in de vitaminebrok en bepaalde tekorten.
kvika schreef:Active + is hoog in vette, laag is suikers en zetmeel. dus langzaam vrij komende energie en geen heet paard.
Mok door dit voer lijkt me zeer sterk.
Setteli schreef:Ik heb goede ervaringen met Competion Concentrate van Dodson & Horrell. Je hoeft er maar weinig van te voeren. Mijn paard had echt meer uithoudingsvermogen.
Voer ligt in het duurdere segment (± € 23,00 voor 20 kg muesli), maar je hoeft er voor een paard maximaal 1,5 kg per dag van te voeren.
Jasmijn1989 schreef:Ik heb hele goede ervaringen met Pavo sportsfit. Voor een paard dat van een klein beetje brok erbij al stond te springen. Ze worden er niet heet van.
prinero schreef:Mijn sobere pony krijgt sinds een aantal maanden Mijten Quattro muesli i.c.m. Mijten Opti-Form. De Quattro is speciale muesli voor koudbloeden/sobere rassen. Mijn pony kan niet goed tegen lucerne, maar de opti-form werkt heel goed. De muesli is naar mijn idee minder "chemisch" dan bijvoorbeeld PAVO Natures best (ook qua kleur, geur en structuur) en er zit weinig melasse en eiwit in.
Voorheen kreeg hij PAVO vitamine korrel i.c.m. PAVO Natures best. Dat at hij na een tijdje niet goed meer en hij had minder energie, zeker in de winter. Hij heeft nu veel meer energie, zit goed in zijn vel en eet het erg goed.
kiki1976 schreef:Amanda schreef:Mijn haflinger deed het ook niet goed op de Vitalbix. Misschien eens een andere vitaminebrok proberen? De mijne doet het goed op Marstall Force icm Care 4 Life muesli of Agrobs Alpengrun Mash (krijgt hij 2-3 dagen per week).
Verder kreeg ik de tip: zwarte haver. Dat voer ik nu sinds kort bij en paardlief zit beter in zijn vel. Zwarte haver geeft langzamer energie af dan zijn witte broer en is veel vezelrijker. Ik was erg voorzichtig, maar hij krijgt nu 2 handjes per dag door zijn muesli of slobber en het effect is fijn. Geen bommetje, maar gecontroleerde energie en looplust. Op suikerrijk voer is hij wel een bommetje, rillerig en schieterig.
Voor eiwitrijkvoer kun je ook denken aan Agrobs Fetura. Dat werkt ook goed. Of slobber/muesli met lijnzaad. Ik geef nog een lijnzaadbrokje extra door het voer.
Maar in jouw geval zou ik het eerst zoeken in de vitaminebrok en bepaalde tekorten.
Op de Force ging ze mest eten, naast dat ze het slecht at.
Zwarte haver ga ik eens nalezen, dank je wel.

Mara2000 schreef:In de Pavo Cerevit zit 36% suiker/zetmeel