Paard wordt dunner

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 11:47

Tnx.
Dan ga ik hier vandaag eens naar op zoek.
Pulp... heette dat vroeger niet 'grasbrok'???

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:55

hai, 2 van onze paarden hadden hier ook last van. ik zal met eentje beginnen die had er het meeste last van maar er was geen duidelijke oorzaak voor.
ze is een paard van 1.58 meter. dit is wat ze 's ochtend en 's avonds krijgt.
-een half kilo biks (basis voer)
- een kwart schep maishaksel
-3 plastic bekertjes zemelen
-3 plastic bekertjes maismeel
-en hooi (normale hoeveelheid)

de maismeel en zemelen moet je met water mengen en dan door het voer heen doen. we zagen al snel verbetring en ze ziet er nu niet meer zo mager uit, ze is zelfs rond aan het worden nu Haha!

de bonte had ingevallen flanken maar er hing een behoorlijke buik onder!! haar heb ik dit gegeven 's avonds en 's ochtend:
-driekwart kilo basisbrok
-1 kwart kilo granenmix
en dit was voor haar al voldoende.

succes ermee!! OK dan!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:57

wij hebben trouwens ook een tijdje viber gebruikt ... bij het eerste paard ze kreeg dan een kwart schep viber ook door haar eten.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:24

Kleintje schreef:
Tnx.
Dan ga ik hier vandaag eens naar op zoek.
Pulp... heette dat vroeger niet 'grasbrok'???

Nee, grasbrok is nog iets anders, pulp komt van bieten voort (je zou dus net zo goed voerderbieten kunnen geven maar in gedroogde vorm voegen ze het één en het ander toe en het bewaard makkelijker Knipoog). Suikerbieten kan ook, vind het paard lekkerder smaken ook maar is natuurlijk ietsje minder gezond

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:53

Uhm ik denk dat als je niet wilt dat je paard meer energie krijgt dat je geen pulp moet gaan voeren. Daar krijgen ze namelijk heel veel energie van

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 17:21

pffff, lekker tegenstrijdig allemaal...
Ze moet dus alleen wat voller worden, niet meer energie

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 17:47

Ik heb net een fouragemannetje gebeld en mijn probleem voorgelegt.
Zijn ervaring is dat paarden van pulp niet echt zwaarder worden. Dan moet je echt veel pulp gaan voeren en dan krijgen ze toch inderdaad meer energie.
Hij dacht zelf dat gebroken mais of maisvlokken het beste was. Beginnen met 1 schep per dag en dan op het oog voeren, kijken hoe het gaat.

Verder heeft hij ook nog wat baaltjes oude hooi voor me, dus dan kan ik haar op minder eiwitrijk hooi gaan zetten.
Ik hoop dat dat wat oplost.

Bedankt allemaal voor de antwoorden.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:07

marlon7 schreef:
Uhm ik denk dat als je niet wilt dat je paard meer energie krijgt dat je geen pulp moet gaan voeren. Daar krijgen ze namelijk heel veel energie van

Dit klopt absoluut zeker niet. Pulp is een vleesaanzetter en geen energieleverancier!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 18:15

Ik heb inmiddels mijn groen paardevoedingsboekje weer gevonden (was het een beetje kwijt tussen de troep) en daar staat het volgende in bij pulp:
pulp is energierijk en eiwitarm. Pulp smaakt zoet en wordt daardoor uitstekend opgenomen. In rantsoenen voor rij- en sportpaarden wordt maximaal 2 kg pulp opgenomen. Het wordt zelden gebruikt als grondstof voor paardenbrok.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:35

Zoek maar 's op hier met de zoekfunktie. Hier komt toch steeds naar voor dat pulp een buikvuller is zonder veel energie te leveren. Als je iets wil die GEEN erngie geeft moet je ze lucht voeren, want alles geeft wel iets van energie en gelukkig maar, want gewoon ademen, lopen, leven kost al energie Knipoog

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:43

Gypsy kreeg in Duitsland altijd pulp (met zemelmeel en haver). Van pulp gebeurt er dus echt helemaal nix. Ze worden niet dik maar ook niet heter met rijden. Bovendien zit er dus echt nix in qua vitaminen enzo. In Duitsland had ik elk half jaar wel een keer de DA voor een hoestje of zo. Sinds ze op sportbrok en muesli staat ziet ze er veel beter uit en is ze niet meer verkouden geweest. Ik ga echt nooit meer pulp voeren, vind het pure troep

Melletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:33

Als pulp een energie leveraar was dan was ik er waarschijnlijk niet meer geweest. Want nog geen kwart muesli kon ik Esquivana niet meer houden. Bij pulp merk ik er niets aan en ze krijgt soms 3kg. per dag. Nee pulp levert geen extra energie op, maar worden ze lekker dik van, najah goed opgewicht Knipoog. Anders had je net zo goed meer brok kunnen voeren en als ik dat doe dan kom ik niet eens op Esqui. Pulp levert dus geen extra energie op wat je echt merkt, maar misschien bedoelt het boekje extra energie voor voedingsvertering, ademen enz. dus maar weinig energie, maar dat zou dan wel heel weinig moeten zijn. Want bij ons zit in elk voedsel ook energie, maar niet in elk zoveel dat we er kunnen van leven.

Ik vind pulp geen troep, Esqui was echt charminkeltje toen ze kwam, maar nu ziet ze er goed uit dankzij de pulp. Als we dat er niet bij geven, valt ze weer in (ze is al iets ouder).

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:01

Ik ga volledig met je mee Melletje, ook hier precies de zelfde ervaring

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:15

Citaat:
Treasure begint er wat schraal uit te zien.
Ik weet ook hoe het komt, ze heeft weer een groeispurt en dat kost natuurlijk een hoop energie.

Ik zou me er niet al te druk over maken dat ze wat invalt, hoort er gewoon bij.
Er komen vast nog tijden dat je met weemoed terugdenkt aan deze tijd van volop voeren omdat je dan weer moet opletten dat ze niet te dik wordt.
Gewoon lekker voeren zoals je al doet, de beweging wat aanpassen (niet al te hard trainen maar alleen loswerken) en ze trekt vanzelf weer bij.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 12:23

Jasper schreef:
Citaat:
Treasure begint er wat schraal uit te zien.
Ik weet ook hoe het komt, ze heeft weer een groeispurt en dat kost natuurlijk een hoop energie.

Ik zou me er niet al te druk over maken dat ze wat invalt, hoort er gewoon bij.
Er komen vast nog tijden dat je met weemoed terugdenkt aan deze tijd van volop voeren omdat je dan weer moet opletten dat ze niet te dik wordt.
Gewoon lekker voeren zoals je al doet, de beweging wat aanpassen (niet al te hard trainen maar alleen loswerken) en ze trekt vanzelf weer bij.

Ja, hier zit wel wat in, maar weet je hoe ontzettend zielig het staat.
Weet jij hoelang dit aanhoudt? Ik niet.
Dus ik geef haar liever wat extra zodat ze er goed uitziet en ik blijf op het oog voeren, dus als je het zelf in de gaten houdt dan wordt ze vast niet overdreven dik.