Zand in de mest - wat helpt echt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:01

Ik heb het "vroegah" (jaar of 15-17 geleden) ook wel gegeven. Maar geen idee of het voldoende, te weinig of te veel was.

JIj hebt een haffie he? Dan doe ik voor die van mij (dikbilkoe) wel het dubbele. dat kopje is dat al gekookt of ongekookt (in mijn herinnerin zette het flink uit namelijk met al dat slijm)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:06

Dan kun je met een kopje wel vooruit :j
Kopje ongekookt. En daar 2 of 3 kopjes water bij. Dat zet inderdaad uit. Overigens ook wel regelmatig roeren, anders koekt het aan de bodem van je pan :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:09

Ja, dat weet ik nog wel. En dan die slijmerige troep tussen je vingers. Blegh. Eerste keer bliefde meneer het niet, maar na een paar dagen vond ie het heerlijk....

Ik ga zo toch maar eens een zakkie halen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:14

En stinken :=

Maar goed, het werkt wel. En het doet ook veel voor de vacht :j

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:19

Lijnzaad zou juist minder werkzaam zijn. Psylium zou beter zijn.

Ik denk ook niet dat de eigenaar iedere dag lijnzaad gaat koken en ik ben dat ook niet van plan Om eerlijk te zijn.
Paard krijgt in ieder geval een graasmasker om in de wei. Dat zal al wat voorkomen, direct ook goed voor de spekjes :o

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:20

Als ik voor mezelf mag spreken, die psyllium brokjes blieven ze hier niet. Poeder door de slobber ook niet (meer). Dan zoek je toch wat anders. Hier geen zandweides, maar klei, dus dat scheelt wel natuurlijk

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 11:15

Ik geef gewoon om de paar weken een week lang psylliumzaad van pit-pit.com. De husk werd erg slijmerig en aten ze omheen als ik het bij hun voer deed. Ik heb de psyllium of vlozaad vol vezels, die bruine als je op hun site kijkt.

Ik heb ook weleens de kant en klare slobber van subli bij welkoop geprobeerd, maar daar zit teveel andere zooi in om dat elke keer te geven. Maar het gaat er wel makkelijk in.

Heel vezelrijk voeren lijkt ook te helpen. Wij voeren uitsluitend hooi en ze hebben nu weer wat stro om op te knabbelen. Je moet het zo zien dat de darmen in beweging zijn om het eten naar de uitgang te brengen. Een zachte brei passeert te makkelijk. Vezels stimuleren meer. Als een paard daarbij ook veel beweegt heb je de meeste kans dat het zand netjes mee wordt genomen naar de uitgang.

Testen met handschoenen vind ik altijd lastig. Zand in mest, betekent dat er zand in komt, maar ook dus mee naar buiten komt. Geen zand in mest, kan ook betekenen dat alles in de darmen blijft zitten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:26

Hoe veel geef je dan van de zaadjes?

De eigenaar gaat voor stro zorgen. Dan ga ik dat mengen met het hooi. Overdag mag ze dan de wei op met graaskorf.
Het paard beweegt alleen als ik weg ben met mijn pony :x
Ik heb er geen schik van dat dier te rijden of te longeren vanwege gericht bokken en maaiende voorbenen.