Rugwervel omhooggekomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:15

Mijn paard heeft dit ook, ook op dezelvde plek als die van jouw. Dierenarts zei dat het heel normaal was en is gewoon een wervel die een beetje hoger ligt dan de andere. Komt mestaal voor bij oudere paarden.

Danjel

Re: Rugwervel omhooggekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:24

Ons paard heeft het ook, maar ik moet erbij zeggen dat zij "aangeboren net geen kissingspines" heeft. Af en toe staat het werveltje weer wat omhoog en na een behandeling van chiropraktor is het weer "weg"

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:41

Ik vind het niet normaal ook niet bij oudere paarden!
Mijn tinker moet nog 9j worden heeft een redelijke rechte vlakke rug en plots was die wervel verhoogd. Ik vond de plek ook ietsje warmer aanvoelen dus ik denk dat het van binnenuit door organen omhoog gedrukt is.
Mijn oude fjordje van 28j heeft een holle rug maar geen werveltje die raar uitsteekt.

Ik ben benieuwd of een behandeling helpt van de osteopaat eens zien wat hij/zij ervan zegt.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:41

Dyonne schreef:
Mijn pony heeft het ook. Op de röntgen zie je er niets van.
Je ziet het met name als er minder vlees op de rug zit is mijn ervaring.

Mijn paard heeft het ook gehad. Voelde hard, alsof het de wervel zelf was. Op de foto was er helemaal niks aan de wervels te zien.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:45

Mijn 5 jarige had het ook en die had weldegelijk KS en pijn. Einde paard.

Maar het hoeft helemaal geen KS te zijn hoor. Zou er wel even iemand naar laten kijken. Eerst een osteo/fysio en/of DA en als dat niet helpt toch maar even een rontgenfoto.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:47

Kan ook een zwelling zijn rondom de wervel (waardoor het iets omhoog drukt) als gevolg van het vastliggen.
Ik zou ermee naar de kliniek gaan en ernaar laten kijken en indien nodig een fotootje maken.
HIer op bokt kunnen we er ook niet "in" kijken.

NB: ik vind het altijd zo bijzonder dat mensen naar osteo's en fysio's gaan zonder te weten wat er precies aan de hand is.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:50

Even ter gerustelling, mijn paard had het ook exact op die plek nadat ze had vastgelegen. Is inderdaad iets wat niet hoort, waar ze wel last van hebben (mijne liep gewoon door onder het zadel) en wat de osteopaat in een paar seconden opgelost heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:53

Ik zou even wachten met het aanpassen van het zadel trouwens. Tot je weet wat het is en of ze er last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:57

Babootje schreef:
Kan ook een zwelling zijn rondom de wervel (waardoor het iets omhoog drukt) als gevolg van het vastliggen.
Ik zou ermee naar de kliniek gaan en ernaar laten kijken en indien nodig een fotootje maken.
HIer op bokt kunnen we er ook niet "in" kijken.

NB: ik vind het altijd zo bijzonder dat mensen naar osteo's en fysio's gaan zonder te weten wat er precies aan de hand is.

:j

Indy101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:05

Ik heb ook zo,n paard met een bolling op haar rug. Merrie is nu 14 jaar en heb haar al twee jaar. Toen ik haar kocht had ze dit ook al. Paard is mijn aankoop geheel gekeurd en en geheel gezond verklaart. wordt jaarlijks twee keer door de dierenarts en los gemaakt en nooit problemen ondervonden van de bult en ze heeft er ook geen last van.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 09:14

Babootje schreef:
Ik zou even wachten met het aanpassen van het zadel trouwens. Tot je weet wat het is en of ze er last van heeft.

Helaas kan ik daar niet mee wachten, aangezien deze afspraak al erg lang staat omdat mijn zadelpasser heel veel klanten heeft. Ik ga hem nu niet meteen op de foto zetten. Natuurlijk heb ik al contact gehad met mijn DA die zelf ook beschikt over röntgenapparatuur en dus aan huis foto's kan maken. Dus naar een kliniek gaan hoeft sowieso (nu) niet. Zij zegt zelfs dat ik eerst de osteo erbij moet halen en als deze het niet verholpen krijgt moet ik aan de bel trekken. Deze redenering lijkt me eigenlijk best logisch.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 09:15

Olympia96 schreef:
Even ter gerustelling, mijn paard had het ook exact op die plek nadat ze had vastgelegen. Is inderdaad iets wat niet hoort, waar ze wel last van hebben (mijne liep gewoon door onder het zadel) en wat de osteopaat in een paar seconden opgelost heeft.

En zie je dan ook meteen dat de wervel weg is?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:22

Babootje schreef:

noorbeek1234 schreef:
Helaas kan ik daar niet mee wachten, aangezien deze afspraak al erg lang staat omdat mijn zadelpasser heel veel klanten heeft. Ik ga hem nu niet meteen op de foto zetten. Natuurlijk heb ik al contact gehad met mijn DA die zelf ook beschikt over röntgenapparatuur en dus aan huis foto's kan maken. Dus naar een kliniek gaan hoeft sowieso (nu) niet. Zij zegt zelfs dat ik eerst de osteo erbij moet halen en als deze het niet verholpen krijgt moet ik aan de bel trekken. Deze redenering lijkt me eigenlijk best logisch.

Dat vind ik wel bijzonder dat je DA dat zegt, want een Osteo kan ook schade toebrengen als er wel wat aan de hand is. Je DA heeft het paard nog niet "gezien" toch?
Ik vind het een heel onlogische stap, maar dat is mijn mening.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:35

Daarom heb ik er toen niks aan laten doen omdat mijn paard met zoveel kwalen aan het kampen is. Zo'n wervel komt niet zomaar omhoog nml.

Mij lijkt als het door bijv. vastliggen komt dat ze dan wel pijn eraan kunnen hebben omdat zo'n wervel dan met geweld eruit gedrukt is. Organen doen meer dan wij denken en weten.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 09:36

funnyhorses schreef:
Daarom heb ik er toen niks aan laten doen omdat mijn paard met zoveel kwalen aan het kampen is. Zo'n wervel komt niet zomaar omhoog nml.

Mij lijkt als het door bijv. vastliggen komt dat ze dan wel pijn eraan kunnen hebben omdat zo'n wervel dan met geweld eruit gedrukt is. Organen doen meer dan wij denken en weten.

Snap ik, maar een osteopaat kijkt ook naar de organen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:41

noorbeek1234 schreef:
Babootje schreef:

Helaas kan ik daar niet mee wachten, aangezien deze afspraak al erg lang staat omdat mijn zadelpasser heel veel klanten heeft.

Ja jammer dan.... Wat is nu belangrijker? Je paard of je zadel?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 09:48

Dat zadelpasconsult gaat door. Als blijkt dat hij last heeft van die wervel ga ik er alsnog niet op rijden, maar als het zo verholpen is heb ik tenminste een goed passend zadel. En als je het topic een beetje doorgelezen had zag je dat maandag de zadelmaker komt en dinsdag meteen de osteo.
Laatst bijgewerkt door noorbeek1234 op 13-04-17 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:56

Is gewoon een wervel iets verdraait, komt vaker voor bij rare bewegingen als bijv vast liggen, vallen. Fysio, osteo,chiropractor kunnen dit verhelpen. Zeker bij jonge slappe paarden is zoiets gauw gebeurd. Heeft met zadelpasser niks te maken. Rug blijft ansich hetzelfde . :-)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:56

Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd wat de osteo over jouw paard zegt ts.
Zet je de uitslag in dit topic aub? Ik vind het nml wel erg informatief en leerzaam +:)+

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 10:03

tarek schreef:
Is gewoon een wervel iets verdraait, komt vaker voor bij rare bewegingen als bijv vast liggen, vallen. Fysio, osteo,chiropractor kunnen dit verhelpen. Zeker bij jonge slappe paarden is zoiets gauw gebeurd. Heeft met zadelpasser niks te maken. Rug blijft ansich hetzelfde . :-)

Dankjewel voor je antwoord! Nee dat weet ik ook, maar ik wilde sowieso de zadelpasser laten kijken of dit huidige zadel goed lag op mijn paard. Dit wilde ik al voor dat hele wervel verhaal. Ik heb deze afspraak niet speciaal gemaakt voor die rugwervel.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 10:04

funnyhorses schreef:
Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd wat de osteo over jouw paard zegt ts.
Zet je de uitslag in dit topic aub? Ik vind het nml wel erg informatief en leerzaam +:)+

Tuurlijk doe ik zeker! Wat heb jij nu uiteindelijk eraan gedaan? En rij je nog gewoon op je paard?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:01

Nou hier heeft t paard 100 klachten dus ik rij al heel lang niet meer.
Neus maar eens in mn berichten kom je alles tegen aan klachten.

Aan die wervel heb ik niks gedaan en zo hoe die er was zo is die ook verdwenen heel vreemd maar ik wijd het nu aan de lever en/of nieren.

Het is wel de bedoeling om weer te gaan rijden het longeren gaat nu redelijk goed.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:17

mijn beide Ponys hebben dit ook gehad, beide nadat ze op tafel zijn geweest ( geopereerd bij de dierenarts onder narcose) osteopaat geweest en heeft t weer verholpen, voor bv vast liggen ( of lange tijd op de rug hebben gelegen bij bv operatie) maar t is we belangrijk dat je t laat verhelpen door een kundige osteopaat. anders belemmerd t in beweging

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:31

noorbeek1234 schreef:
Dat zadelpasconsult gaat door. Als blijkt dat hij last heeft van die wervel ga ik er alsnog niet op rijden, maar als het zo verholpen is heb ik tenminste een goed passend zadel. En als je het topic een beetje doorgelezen had zag je dat maandag de zadelmaker komt en dinsdag meteen de osteo.

Ik zeg dat, omdat je onmogelijk goed kunt beoordelen of je paard goed loopt onder het zadel als hij een pijnlijke rug heeft. Het is gewoon ook zonde van je geld.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:31

noorbeek1234 schreef:
Olympia96 schreef:

En zie je dan ook meteen dat de wervel weg is?

Ja direct :D