Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorile

Re: Mogelijk kies eruit (shet) - opties? Ervaringen welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:49

Welke kliniek is het geworden?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 07:55

De Lingehoeve. Met meerdere gebeld en deze gaf mij het fijnste gevoel

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:11

Ik hoop dat het goed gelukt is! Achterlaten is lastig, maar het is voor hun bestwil en ze zijn het thuis zo weer vergeten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:49

Ik duim voor je dat alles goed is gegaan, en dat hij snel weer thuis is.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:50

En, weet je al wat? Spannend hè?! Ik zat na 3 uur wachten thuis echt met een knoop in mn buik

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 22:17

Het is allemaal goed gegaan en hij was super tevreden! Maandag plug even eruit om te spoelen en dan mag ze waarschijnlijk weer mee naar huis!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 22:19

Het is gewoon met alleen staand trekken gelukt en zonder gaatjes in de wang of iets. Tand heeft hij nog door gesneden en was helemaal poreus en 'rot' dus een goede keus!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 22:40

Toch heftig allemaal en sneu ook voor zo'n beestje.
Toevalig komt Remko Sweere begin mei weer bij ons (christie dreessen partner) Mijn shet moet ook op de foto omdat er al 2 jaar een bult zit aan de onderkant. Ze willen even van binnenuit bekijken hoe of wat. Ben super benieuwd! En hoop dat die nog even mag blijven zitten (of spontaan weg is, ik voel hem niet meer zo) want zit ook al met onderzoeken bij de internist. Ik weet waar ik voor werk zeg maar :-)

Ik hoop dat je pony er snel weer bovenop is!!

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 23:39

Fijn dat het zo soepel verlopen is! Nu op naar een goed herstel.
Mijn paardje moet opnieuw 2 weken ad antibiotica. Doxycicline dit keer. En 4 mei nog een keer terugkomen voor een check.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 23:53

Fijn dat het zo goed is gegaan.

Die van ons at na het trekken van alle snijtanden meteen weer goed en de laatste keer na het trekken van de kies ook. Als ik het je niet vertel, weet je het niet eens.

Hopelijk is ie snel weer thuis. Beterschap!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 21:26

Succes ingridM, hopelijk valt het mee.

Beterschap Fiorile, wat naar dat er toch weer antibiotica bij moet komen kijken... Narigheid zo allemaal :(

Superpony, ik ben heel benieuw. Ik haal haar morgen weer op, nadat het is gespoeld. Vind het wel echt heel erg dat ik niet ben langs geweest. Heb amper aan haar gedacht, want was te druk met genieten van een mini vakantie met mijn paard :o :o :o En na de rust van het goede bericht van de DA vrijdag. Maar toen ik thuis kwam bij een lege paddock toch zo'n buik gevoel en die is er nog steeds. Kan niet wachten tot zij ook weer thuis is en ik haar weer lekker kan knuffelen!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 00:17

Fijn Tancreda als ze morgen weer thuis is!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 20:32

Ze is weer thuis :) Ik heb de helft van de kies meegenomen, andere helft achter gelaten voor de leuk voor daar :) De kies was in de lengte doorgesneden, en kan je goed zien hoe rot de binnenkant is. Nu weer lekker bijkomen (en aankomen) thuis. Ze krijgt voorlopig nog metacam :)

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:36

Fijn dat ze weer thuis is. Metacam is een pijnstiller toch? Ik kreeg voor 2 weken Cubarmix (AB) mee. Geen pijnstilling, maar hij heeft dan ook 8 dagen daar gestaan dus dat scheelt waarschijnlijk?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:38

Heb het topic vanaf het begin gevolgd, maar ik heb geen ervaring met het trekken van een kies bij een shetlander, dus ik had niet gereageerd.
Fijn dat alles goed verlopen is en dat ze nu thuis weer fijn kan bijtrekken! Kan ze nu weer gewoon gras en hooi eten of moet ze nog aan de slobber? Moet je nog spoelen of komt er geen "rommel" uit?

Rare vraag misschien hoor, maar heb je een foto van jouw helft van de kies? Ik ben erg benieuwd hoe die eruit ziet.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:39

Ik heb ook de 2 kiezen mee gekregen. Het ene rare afwijkende kiesje in stukjes en de ander in 1 geheel. Best een joekel!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 21:38

Afbeelding

Helaas geen foto waar je de verhouding wat kan zien. Had hem eigenlijk op mijn hand moeten leggen. Hij is door de midden gesneden in de lengte.
Best behoorlijk gat dat er is ontstaan. Enkel het bovenste stukje komt boven het tandvlees uit.

@ Jet, in principe mag ze gewoon alles eten. Alleen ze eet echt heel slecht. Afgelopen nacht een deken op gedaan (draagt ze anders nooit) en ik was er blij om want ze stond te rillen als een rietje vanmorgen :(:) Ze had weinig gegeten, en dan is er ook geen motor om warm te blijven. Vannacht maar op stal gezet (tot zeer groot ongenoegen van pony, stalverbouwing :+ :o ). Ze krijgt alle soorten hooi aangeboden, maar eet echt weinig. Heb haar toch maar op het gras gezet, dat gaat er wel in als koek :Y) Maar vond ik een beetje eng omdat ze nog niet op het gras heeft gestaan vanwege deze ingreep die eraan kwam en vanwege 2x koliek en haar buikje wat rust gunnen. Maar ja, ze moet wel eten.

Ze krijgt nu metacam, ongeveer een week, en mag ik mee stoppen als ze echt goed eet. Ik geef haar 2x per dag slobber (ook om wat warms binnen te krijgen) en vanmiddag heeft een stalgenootje haar ook nog wat gegeven <3

Spoelen met een tuinslang mag als dat lukt, maar hoeft niet. Ik heb het nog niet geprobeerd. Vanavond gooide ze er wel een propje hooi uit. Ze stinkt nog niet enorm, dat kan ze wel gaan doen komende tijd. Ik kan mij de geur herinneren van een paard op stal waarbij snijtanden waren getrokken, wat een lucht :+

@ Fiorile, metacam is inderdaad ook pijnstiller en ontstekingsremmer

Ik hoop dat ze snel weer voldoende eet. Qua gedrag is er niets mis trouwens. Het is nog steeds een heel wilde woeste shet die boos is dat ze niet mee mag met de groten en dat ze op stal moet blijven :+ En ze ging behoorlijk af net in de paddock. Dus dat zit goed gelukkig! Gisteren is ze ook mee wezen wandelen, volle draf voorop en ik moest echt mijn best doen haar te houden.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:05

Karakter niet met de kies eruit getrokken dus; heel mooi :-)

Succes met het aan het eten krijgen!

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:59

Ik gaf en geef nu weer mijn paard Senior priores van Subli. Dit is een ruwvoervervanger in slobbervorm. Moet 4 uur weken. Een pony bij ons op stal die al bijna 39 is leeft hier al jaren op omdat hij bijna geen kiezen meer heeft.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 23:01

Dit was onze oogst:
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 00:20

Jeetje, toch altijd heftig om te zien. Ik heb achteraf spijt dat we niet om de snijtanden hebben gevraagd. Kies hebben we wel, maar was pikzwart en lucht was echt om flauw te vallen.

Jammer dat ie nog niet zo goed eet. Ik was met de snijtanden 's avonds in Utrecht en verbaasd dat hij hooi stond te eten.
Na kies is hij lang suf geweest, dus hebben we samen een beetje gehangen. Daarna at hij wel meteen goed.

De sp die ik had gekocht wilde hij niet graag hebben. Hij moest dan apart van onze anderenm dus hadden een strook paddock afgezet en daar zijn ton met sp. Dat at ie niet. Hij ontsnapt nooit, maar wilde toen echt naar de anderen, ondanks dat ie ze gewoon zag en ook door het draad contact kon hebben.

Gras at hij veel liever en ook sneller en makkelijker, maar we wilden het opbouwen en de rest kan er ook niet lang op.

Spoelen hoefde niet na de snijtanden, maar heb ik wel gedaan. Heb er zelfs een mond sperder voor gekocht.
Na de kies moest het wel. En hij had voor nog een klein wondje. De veearts had ons waterstof tabletten gegeven en die loste ik op in een spuit. Dat spoot ik in zijn mond en dan spoelen. Het stonk zo erg dat ik dacht dat het niks hielp. Maar na een week of 3 was het rustig en stonk het niet meer. Kom ook amper tot geen propjes tegen, maar het kan dat vrienden het opeten. Hij is verder op gewicht en genoeg energie.

Wij zijn anti wortel en snoepjes, zeker bij hem. Maar zijn handje muesli met vit/min brokje eet hij erg graag, dus kauwen gaat hem goed af.

Hoelang moet je metacam geven? Misschien gaat ie daarna beter eten. Metacam werkt vaak goed, maar sommigen voelen zich niet helemaal jofel ermee.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 04:35

Ja, aardig groot stuk dat nog in de kaak zat inderdaad voor zo'n klein paardje. Ik zou als het begint te stinken zeker kijken of je kan spoelen, als er zich voedsel ophoopt in dat gat ( toch een wond, ook al is het misschien gehecht) en als het daardoor gaat ontsteken ben je weer verder van huis. Die Seniore Priores van Subli zou ik zeker overwegen, als het niet lekker is, kan er ook wat muesli doorheen. Ruwvoer is de motor voor een paard en SP vervangt hooi/voordroog/gras. Het os momenteel enorm koud voor de tijd van het jaar, dus een deken is wel heel verstandig, ook al had ze er eerst geeneentje op. Ook zou ik nog vragen of je geen zwaardere antibiotica moet gebruiken, Metacam is vrij licht, trouwens ook als pijnstilling. Als je het idee hebt dat de lucht viezer wordt en ze nog pijn heeft, zou ik daar zeker naar vragen. Het lijkt me beter dat nu even goed aan te pakken, dan dat ze gaat kwakkelen omdat ze slecht eet of een flinke ontsteking eroverheen krijgt.

Sterkte ermee hoor!

Fiorile, dat van jou ziet er wel nog zwarter uit zeg. Fijn dat die het weer goed doet!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 06:29

Er zit een plug in het gat dus er kan niet echt iets in komen. Toch kan er wat rotzooi bij de plug blijven hangen wat kan gaan stinken. Verbaasde mij ook van het geen antibiotica, dat doen ze eigenlijk nooit als het staand is getrokken. Ik hou haar temperatuur wel in de gaten. Dat senior spul ga ik even voor kijken of ik dat ergens kan halen. Bedankt voor de tip!

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:20

Die van mij doet een moord voor de Senior priores haha. Hij krijgt nu maar een heel klein beetje alleen om de antibiotica doorheen te mengen want hij werd er wel erg hyper van!
Inderdaad wel vreemd dat ze geen AB heeft gekregen. Mijn paard at trouwens wel weer alles meteen na trekken terwijl er bij hem geen plug in zat. Maar hij is daar wel nog een week gespoeld met een roesje. Ik spoel nu nog steeds elke dag.
Morgen is het 4 weken geleden. Hoop zo dat alles goed is over een week als hij op controle moet!!
Stank uit zn neusgat is de ene keer bijna weg en de andere keer weer duidelijk aanwezig.
Duimen maar...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:55

Onze shet heeft in Utrecht de dag na zijn operatie van het verwijderen van de snijtanden wel pijnstillers gekregen, maar thuis ook alleen metacam.

Bij die kies eind vorig jaar had hij een behoorlijk roesje nodig en morfine tijdens het trekken. Toen ook alleen nog een paar dagen metacam.

Beide keren at hij daarna wel goed.

Ik vermoed dat hij de sp niet at, omdat hij alleen stond in een afgezet stuk in de paddock. Maar met de anderen erbij, hadden zij de sp opgegeten, dus kon ook niet.
Hij at goed hooi, dus verder niet geprobeerd en bij zijn vrienden gelaten.