Hoestend paardje, wat zouden jullie doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

einahpetS

Re: Hoestend paardje, wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:30

Mijn paard hoest ook elke keer tijdens deze periode van het jaar. Bij haar komt het niet door de pollen, maar wel doordat de winter gedaan is. Ze verliest heel snel haar winterhaar en als het dan nog vaak regent en veel wind is, vat ze een koude wat zich dan uit in hoesten en snot.
DA heeft mij enkele jaren geleden de tip gegeven om gewoon bij de apotheek zakjes tegen de hoest te gaan halen (zoals voor mensen) en hiervan 6-9 zakjes 's morgens en 6-9 zakjes 's avonds te geven (opgelost in water). Ze zijn niet schadelijk voor het paard en heeft dezelfde werking als dure medicatie van DA. Werkt prima, na een weekje is ze er telkens vanaf. Ik weet ondertussen dat dit helpt, dus moet ik hiervoor niet elk jaar opnieuw DA laten komen voor hetzelfde.
Wat ook helpt is het hooi een beetje nat te maken zodat ze minder last heeft van het stof dat er in zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:51

Vooral bij die laatste zin denk ik dat je DA een hele handige manier heeft gevonden om wat bij te verdienen. 8-)
Als je weet dat je paard het koud heeft waarom doe je dan die dagen niet even een deken op ??
En stofallergie heeft dus niets met kou te maken O:)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:56

DubbelDun schreef:
anjali schreef:
Ventipulmin?

Dat is wel een 'paardenmiddel' hoor. Tegen de tijd dat je dat nodig hebt is het dier al ver heen en kun je rustig spreken van een COPD'er.
Juist om te voorkomen dat je dit nodig hebt is het zaak om een hoestje altijd serieus te nemen als dit langer dan een week duurt en je hebt al maatregelen getroffen om het te verhelpen op een simpele manier (kruidenmengsel, hooi natmaken, andere bedding etc).
Zodra je gelige/groene dikkige neusuitvloeisel of klodders door het hoesten zit ben je eigenlijk al te laat.

Sorry, maar dit vind ik wel erg snel gesproken "rustig spreken van een copd'er". Het is absoluut een paardenmiddel met erg veel bijwerkingen, maar het kan zeker verlichting bieden en helpen het slijm op te lossen. Het zet de longblaasjes verder open waardoor het paard meer lucht krijgt en helpt het slijm dunner te maken waardoor het makkelijker afgevoerd kan worden.

Mijn paard heeft vorig jr een stofallergie opgelopen en naast veranderingen in leefomgeving (nat hooi, andere bedding, kruiden en 24/7 buiten) een kuur ventipulmin gehad. De ventipulmin heeft ze absoluut nodig gehad, zelfs een kuur prednisolon. Ze was helemaal vol van taai slijm en kreeg dit zelf niet opgelost. Inmiddels weer volop aan het werk (dressuur & buitenritten van 2/3 uur). Echt geen sprake van een COPD'er dus.

Even terug naar het onderwerp. Probeer eerst veranderingen in leefomgeving te maken, nat ruwvoer, nat voer, stofvrije stalbedekking, zo veel mogelijk buiten, niet opstrooien en vegen in de buurt van je paard etc. Dat bied vaak erg veel verlichting, zeker als het een stof/schimmelallergie is. Een goede slijmoplosser is sputolysin, dit kan je zelf kopen bij de paardendrogist bijv.

Net als Laibadji heeft mijn paard ook een endoscopie gehad, maakt heel veel duidelijk en kan je gerichter behandelen. Kleur van het slijm zegt idd veel. Wittig is allergisch in meeste gevallen en groen gelig ontsteking. Bij een onsteking zal antibiotica natuurlijk meer doen dan een slijmoplosser.

Kortom, hoesten is niet 'maar een hoestje' en als je niets doet help je je paard naar de vernieling. Kijk, luister naar je paard, naar je onderbuikgevoel en je dierenarts. Hoesten kan snel chronisch worden en dat is zonde! Ga niet zomaar aanpappen met huis tuin en keuken middeltjes, zoals honing of hoestsiroop voor mensen (kreeg ik vaak als tips van stamgenoten....), helpt helemaal niks tenzij het een droge keel is ;)

einahpetS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:48

@ Dubbeldun: ik neem aan dat je het over mijn reactie hebt. Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt. DA moet nu NIET meer elk jaar hiervoor langskomen omdat ik de medicatie gewoon bij de apotheek kan gaan ophalen en ze elk jaar hetzelfde heeft. Mijn paard staat 24/7 buiten, zonder deken. Dan ga ik haar tijdens het verliezen van winterhaar geen deken opdoen zodat ze haar haren gaat behouden, lijkt me logisch.
Zowiezo is mijn paard al gevoelig aan stof, wij maken haar hooi altijd wat vochtig. De rest van het jaar heeft ze dan ook geen last van hoesten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:02

De verharing van een paard gaat gewoon door of je nu wel of geen dekens op doet hoor :)
En als af en toe een dekentje je ettelijke euro's kan besparen, lijkt mij dat het makkelijkst verdiend :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:22

Hoesten moet ongeveer na 2 weken over zijn met een natuurlijk geneesmiddel zoals hierboven genoemd is. Werkt dat niet moet je wel echt de DA bellen en dan krijg je denk ik iets als ventripulmin, werkt ook dat niet na een kuurtje dan kan je aan iets als prednison voor een tijdje en werkt dat ook niet of komt het bij afbouwen terug laat dan even een bronchoscopie maken zodat ze een kweekje kunnen maken van het slijm. Dan weet je of het een allergie of bacterie/infectie is. En kan je gericht actie ondernemen

(Toevallig vorige maand door die molen gegaan met een paard)

einahpetS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:26

@dubbeldun: Goed om weten. Ik ging er echt vanuit dat dit de verharing wat zou vertragen. Weet ik weer voor volgend jaar. Bedankt voor de tip!