Ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:47

Och meisje. Goedkoop is vaak "duurkoop". De kans dat je je paard veel slechter hebt gemaakt dan hij was toen hij begon met struikelen - doordat je hem toch bent blijven belasten - is groot.
Intussen heb je al best wat kosten gemaakt. Zo zonde.
Een kreupelheidsonderzoek alleen is echt niet zo heel duur. En je kunt van daaruit altijd nog besluiten wat je doet: behandelen of voorlopig op rust zetten. In de kliniek kunnen ze ook naar het hoefbeslag kijken.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:49

NenaC schreef:
het kan ook zijn dat de hoefsmid hem niet correct bekapt/ beslagen heeft, hoe oud is je paard? En als je hem gewoon eens een paar weken vrij geeft, en kijken wat hij dan doet?

het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat struikelen door de lever komt, dan verwacht je eerder andere problemen.

Idd, dacht ik ook aan, is het mogelijk om "oude"smid te laten komen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:50

NenaC schreef:
het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat struikelen door de lever komt, dan verwacht je eerder andere problemen.

Bij mijn paard was dat wel zo alleen had hij ook bijpassende gedragsveranderingen. En ook meer "typische" leverklachten (ontstekingen, futloos enz).

plopkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 10:56

NenaC : mijn paard wordt dit jaar 6. We zijn laatst wel nog eens gewisseld van hoefsmid maar ook geen verschil. Maar dat is natuurlijk iets waar ik niet heel veel van ken, dus het kan wel mogelijk zijn.
Hij heeft wel een aantal weken stilgestaan omdat ik ook dacht dat het dan misschien beter zou zijn en dan heb ik tegen het einde enkel wat gestapt aan de hand, maar dit deed er raar maar waar eigenlijk meer slecht dan goed aan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:58

Ik zou eerst eens een kundig smid in de arm nemen.

Eerlijk gezegd klinkt het mij als enorm slecht beslagen/bekapt.
Heb je een smid met gedegen opleiding?

Plaats eens een foto van zijn vier benen/hoeven.

plopkoeken

Re: Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 11:03

Spatter : Elke smid die we ondertussen gehad hebben, heeft een echte opleiding tot smid gevolgd. Ik zal meteen eens kijken of ik een recente foto heb waar je iets op kan zien, anders zet ik er vanavond eentje op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:10

plopkoeken schreef:
Spatter : Elke smid die we ondertussen gehad hebben, heeft een echte opleiding tot smid gevolgd. Ik zal meteen eens kijken of ik een recente foto heb waar je iets op kan zien, anders zet ik er vanavond eentje op.

Je eerste smid op deze stal kan wel zoveel aan de stand veranderd hebben dat het gewoon fout is gegaan, juist omdat hij nog groeide. EN ondanks dat je portemonnee het niet toeliet, ondertussen heb je aan niet werkende pilletjes en toestanden waarschijnlijk al veel meer uitgegeven dan een aantal fatsoenlijke foto's gekost zouden hebben. Voor nu, eerst uitsluiten dat het in zijn botten zit en dus maar één optie , foto's maken en wel snel. Je kunt er dan wel een bekende da die op topstallen komt erbij hebben gehad. Ik schaar dit onder het kopje prutsers, zonder bloedonderzoek constateren dat struikelen uit de lever voortkomt??? Die kwam er bij mij niet meer in met dat gezwets ook al was hij da van de OS ploeg.

plopkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 11:28

Bigone : Dat kan inderdaad zo zijn maar is natuurlijk moeilijk te zeggen als je niet veel van hoeven kent. En uiteraard heb ik ondertussen al een pak geld uitgegeven aan hem de laatste tijd en ook al veel meer dan naar een dierenkliniek gaan zou kosten maar dat zijn nu eenmaal dingen die je op voorhand niet kan weten, het had evengoed wel opgelost kunnen zijn.

Zijn jullie iets met een filmpje waarop hij loopt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:30

Ik ben wel benieuwd naar een filmpje. Je hoeft niet ten einde raad te zijn, ik ddenk dat je nog niet eens goed en wel begonnen bent ;) Niet banketstaaf bedoelt, maar je zou pas ten einde raad moeten zijn als je aaaaaaalles hebt laten onderzoeken en er komt niks uit.
Ik zou ook beginnen met onderzoek van de hoeven/gewrichten in het voorbeen.

plopkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 12:06

Ik heb een filmpje van mijn eerste keer op jumping (ik heb toen echt slecht gereden dus niet op letten aub. , moest veel vlotter maar was ook maar mijn allereerste parcours met hem) en dus van voor het allemaal begon en een kort filmpje aan de longe van februari (wel met pessoa, die gebruik ik voorlopig niet meer). Echt recente filmpjes van het rijden heb ik nu niet meer, dus ik hoop dat jullie er wat mee zijn, het is natuurlijk niet echt heel duidelijk en hier struikelt hij ook niet. Misschien dat ik vanavond een beter en meer recent filmpje kan maken want hier is het probleem natuurlijk niet echt te zien.
Op het filmpje aan de longe is hij wel echt nog wat stijf in zijn achterbenen, dit is al wel terug beter maar is hier nooit super soepel geweest.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:22

Je schrijft volgens mij in de OP dat het struikelen begonnen is nadat hij bij de nieuwe smid geweest is. Ik denk dat je daar de oorzaak moet zoeken. Ik zou dat eerst uitsluiten. Als dat het niet is dan idd naar een goede kliniek voor een kreupelheidsonderzoek. Want zolang je niet weet wat het is, weet je ook niet wat je moet doen om het beter te maken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:25

plopkoeken schreef:
Bigone : Dat kan inderdaad zo zijn maar is natuurlijk moeilijk te zeggen als je niet veel van hoeven kent. En uiteraard heb ik ondertussen al een pak geld uitgegeven aan hem de laatste tijd en ook al veel meer dan naar een dierenkliniek gaan zou kosten maar dat zijn nu eenmaal dingen die je op voorhand niet kan weten, het had evengoed wel opgelost kunnen zijn.

Zijn jullie iets met een filmpje waarop hij loopt ?

Hij loopt niet echt lekker maar zonder een goed kreupelheidsonderzoek incl foto's kun je hier foto's en filmpjes delen zo veel je wil maar zal je geen oplossing krijgen. Ga doen wat je moet doen in belang van jezelf en zeker van je paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:29

Ik denk dat het probleem in de achterbenen zit.
En nu misschien zoveel heeft over belast dat hij voor struikelt.
Zijn manier van de achterhand gebruiken vind ik toch wel erg minimaal en dat zou mij dus zorgen geven.
Hij buigt de sprong totaal niet, aar ook bovenin loopt het allemaal zo stijf.

Dar zou ik dus mee naar de kliniek gaan, kreupelheids onderzoek en kijken waar ze foto's van willen maken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:31

Inderdaad zoals mijn voorgangers zeggen
Opladen en naar een kliniek of een arts bellen die thuis foto s kan maken .
Een uitgebreid kreupelheids onderzoek .

Het had kracht kunnen zijn. Waardoor hij struikelde het is een groot paard .
Ook het longeren met Pessoa had ik m anders ingesteld .
Namelijk lager .
Wel op lengte .
Maar dat ie echt voorwaarts neerwaarts moet gaan lopen . En achter er onder moet gaan zetten want dat zwalkt er maar wat achteraan .
Denk dat je m met rijden ook niet op 4 benen krijgt zo

Maar voor nu eerst naar de kliniek
En misschien kan de smid van de kliniek m opnieuw beslaan . Zoals t mogelijk hoort .
Afhankelijk natuurlijk van de uitslag van t onderzoek

plopkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 13:46

Bruintje : hij loop inderdaad achteraan niet hoe het hoort, dat is ook wat de osteopaat zei dat hij daarom vooraan struikelt. hij heeft links achter een ontsteking op zijn sprong.

Zinzi_jewel: ik gebruik nu iets anders waardoor hij veel ontspannen en beter voorwaarts neerwaarts loopt, die pessoa was niet goed voor hem, kon hem ook niet fatsoenlijk instellen.

The_cat: mijn paard noemt Lamoroso en is geen zangersheide afstamming algoed maar dan :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:49

Top :)

Misschien kan je vragen aan een dierenarts voor een 'nieuwe' smid? Iemand die er eens een neutraal oog kan opgooien. B

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:50

plopkoeken schreef:
Bruintje : hij loop inderdaad achteraan niet hoe het hoort, dat is ook wat de osteopaat zei dat hij daarom vooraan struikelt. hij heeft links achter een ontsteking op zijn sprong.

Rijd je ermee dan terwijl het dier een ontsteking in een gewricht heeft? >;)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:56

Goof schreef:
plopkoeken schreef:

Daar had ik over gelezen.. Ik zou echt eens platen laten nemen.. Ik heb 5 dierenartsen nodig gehad voor 1 platen wou nemen, en die 'ontsteking' bleek artrose te zijn :/

plopkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 14:08

The_cat: dat kan ik inderdaad wel doen :)
Ga ik zeker doen.

Goof: nee tuurlijk rijd ik er voorlopig niet mee

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:25

Gewoon foto's laten nemen en een degelijk dierenarts laten kijken, geen smid, geen alternatieveling, eerst kijken wat je zwart op wit kan vinden, en dan pas daarna verder gaan kijken ;)
Van waar in België ben je? Heindonk of dichter bij Merelbeke? Ik zou Merelbeke nu ook niet per sé aanraden voor zoiets, zeker omdat jij nu ook al niet erg sterk in je schoenen lijkt te staan en het allemaal wat nieuw is met je eerste eigen paard enzo? Genoeg goede dierenartsen in ons landje hoor!
Laatst bijgewerkt door Stral op 03-04-17 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

plopkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 14:26

Babootje schreef:
Och meisje. Goedkoop is vaak "duurkoop". De kans dat je je paard veel slechter hebt gemaakt dan hij was toen hij begon met struikelen - doordat je hem toch bent blijven belasten - is groot.
Intussen heb je al best wat kosten gemaakt. Zo zonde.
Een kreupelheidsonderzoek alleen is echt niet zo heel duur. En je kunt van daaruit altijd nog besluiten wat je doet: behandelen of voorlopig op rust zetten. In de kliniek kunnen ze ook naar het hoefbeslag kijken.

Dat is zo maar je weet nooit natuurlijk, in het begin dachten we dat het gewoon iets stom zou zijn, en ergens vertrouw je toch op je DA dat hij het bij het rechte eind heeft. Maar ik ga er nu zeker mee voort gaan, het kan niet blijven duren.

plopkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 14:29

Stral schreef:
Gewoon foto's laten nemen en een degelijk dierenarts laten kijken, geen smid, geen alternatieveling, eerst kijken wat je zwart op wit kan vinden, en dan pas daarna verder gaan kijken ;)
Van waar in België ben je? Ik zou Merelbeke nu ook niet per sé aanraden voor zoiets, zeker omdat jij nu ook al niet erg sterk in je schoenen lijkt te staan en het allemaal wat nieuw is met je eerste eigen paard enzo? Genoeg goede dierenartsen in ons landje hoor!

Ik woon in Heindonk (Willebroek - Mechelen). Weet jij misschien iemand die hier goed voor is ?
Ik heb al gemerkt dat het precies wat een vervelende regio is voor veel mensen om naartoe te komen.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:42

Had mijn post net aangepast met wat vertraging, sorry ;) Zag de Heindonk staan, dan is Merelbeke iig erg ver. Weet niet direct iemand uit die buurt specifiek... Qua kliniek zou ik eerder naar Moerbeke dan naar Gent gaan sowieso, qua reistijd maakt het niet veel uit denk ik voor jou. Maar er moet wel iets dichterbij zitten, eventueel topicje voor openen? Ik heb nog een (dure) VA uit Limburg bij ons thuis gehad maar ben zijn naam vergeten...
Ofwel eens pb sturen naar Izzy19 van hier, zij kent wel iemand uit die buurt denk ik!

plopkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 14:59

Stral schreef:
Had mijn post net aangepast met wat vertraging, sorry ;) Zag de Heindonk staan, dan is Merelbeke iig erg ver. Weet niet direct iemand uit die buurt specifiek... Qua kliniek zou ik eerder naar Moerbeke dan naar Gent gaan sowieso, qua reistijd maakt het niet veel uit denk ik voor jou. Maar er moet wel iets dichterbij zitten, eventueel topicje voor openen? Ik heb nog een (dure) VA uit Limburg bij ons thuis gehad maar ben zijn naam vergeten...
Ofwel eens pb sturen naar Izzy19 van hier, zij kent wel iemand uit die buurt denk ik!

Ik weet wel een aantal klinieken zijn maar die zijn allemaal qua reistijd ongeveer hetzelfde. Enkel Parmentier in Schilde is wat minder ver dacht ik, maar niet de beste ervaring mee. Dat kan ik wel doen ja :)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:18

Helaas uit ervaring... Het is uiteindelijk duurder om langs al die kwakzalvers te gaan in plaats van gelijk naar een goed erkende kliniek. Just saying. -O-