De temperatuur van mijn paard is 35.2 help!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:29

sherwood schreef:
ondertemp duid vaak op een vernauwing van de bloedvaten, ook wel shock genoemd. Ik ga nu niet bewerne dat je pony in shock is, maar het kan wel. Ook een te laag ijzer gehalte kan een oorzaak zijn, dat heet bloedarmoede. Snel de da bellen! En ons dan even laten weten wat het was he!

Vernauwing van de bloedvaten Verward
Shock kan ontstaan door een behoorlijke verwijding van de bloedvaten, waardoor de bloeddruk daalt, en het hart probeert door heel snel te pompen te compenseren, dus de hartslag stijgt.
Daling van de temperatuur heeft daar volgens mij niks mee te maken, tenzij in een bijna-dood-stadium.
te laag ijzer heet geen bloedarmoede. bloedarmoede is een gebrek aan rode bloedplaatjes en kan een gevolg zijn van ijzergebrek. Dat is niet hetzelfde.
bloedarmoede kan nl ook door andere oorzaken komen zoals een grote bloeding, ziekten of medicijngebruik

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:30

ik vind het ook vreemd, zie mijn voorgaande lijstje, de temperatuur gaat bij mijn paard in ieder geval zeer zeker omhoog.
sherwood zegt hierboven iets wat je misschien zou moeten laten checken...
dit klinkt niet 'normaal' in mijn oren

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:34

en billy zegt nou weer iets anders wat ook heel plausibel en verstandig klinkt....
ik heb hier helaas geen sjoege van lieffie...
ik wou dat ik je kon helpen!

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:42

Shock heeft hij niet hoor! Dan hebben ze wel een normale T, maar hele koude oren en benen. Als je de thermometer ver genoeg inbrengt, zal hij bij shock normaal zijn.
Door bloedarmoede krijgt een dier geen onder temperatuur, wel witte slijmvliezen. Het kan ook zijn dat hij zich een paar dagen niet lekker voelde en zijn temperatuurcentrum een beetje ontregeld is. Maar als het nu goed is, zou ik het lekker zo laten (tenzij er nog meer dingen anders zijn dan normaal)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:35

domme vraag misschien, weet je zeker dat je het paard en niet zijn mest aan het meten bent?
Wat is zijn normale temperatuur?
Ik ken een volwassene die normaal iets meer dan 34 °C heeft en als hij ziek is wel 36 °C!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:28

Billy"]
[quote="sherwood schreef:
ondertemp duid vaak op een vernauwing van de bloedvaten, ook wel shock genoemd. Ik ga nu niet bewerne dat je pony in shock is, maar het kan wel. Ook een te laag ijzer gehalte kan een oorzaak zijn, dat heet bloedarmoede. Snel de da bellen! En ons dan even laten weten wat het was he!

Vernauwing van de bloedvaten Verward
Shock kan ontstaan door een behoorlijke verwijding van de bloedvaten, waardoor de bloeddruk daalt, en het hart probeert door heel snel te pompen te compenseren, dus de hartslag stijgt.
Daling van de temperatuur heeft daar volgens mij niks mee te maken, tenzij in een bijna-dood-stadium.
te laag ijzer heet geen bloedarmoede. bloedarmoede is een gebrek aan rode bloedplaatjes en kan een gevolg zijn van ijzergebrek. Dat is niet hetzelfde.
bloedarmoede kan nl ook door andere oorzaken komen zoals een grote bloeding, ziekten of medicijngebruik
[/quote]
nope niet helemaal mee eens. bloed armoede is idd een te kort aan rode bloedplaatjes, maar wordt veroorzaakt door een te laag ijzergehalte. Het kan idd zijn dat ik een stomme denkfout heb gemaakt over dat vernauwen van de bloedvaten. Mag niet gebeuren, ik ben geslaadg voor mijn examens en mag dat soort fouten niet maken.....
Maar de temp kan wel dalen dan. Ligt eraan in welke situatie je zit. Maar zoals ik al zei ik ga echt niet beweren dat haar paard in shock is, dat zou zot zijn. Ik dacht gewoon even hardop na.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:48

Mijn oudje heeft ook bijna altijd 36.5 als ik hem temperatuur. als het er verder onder zou dalen zou ik wel de da bellen.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:57

nee, ik heb het even opgezocht en (gelukkig Knipoog ik had gelijk. Bij shock vernauwen de bloedvaten zich, en zo kan er geen bloed meer door de haarvaten stromen, daar komt de lichte kleur van de slijmvliezen van. Doordat het bloed niet meer kan stromen is de warmte circulatie deels weg, en kan het dier snel afkoelen.
Kleinigheidje wat ik even vergeten was is dat een pard in zo'n geval al lang niet meer op de benen staan..... oeps. maar toch, moest het even opzoeken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:15

De normale temperatuur van mijj paardej is tussen 37,5 en 37,8.
Maar het gekke is dat bij hem ook de temperatuur iets omlaag gaat als ik wat met hem heb gedaan. Daar ben ik vorige week achtergekomen en de reden heb ik nog niet kunnen vinden.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:56

Sherwood: je zit echt fout!
Bij een shock verwijden de bloedvaten zich, en gebeurt er wat billy zegt.
Bloedarmoede is een tekort aan hemaglobine, dus vrijwel altijd een tekort aan erythrocyten (rode bloed cellen).
Bij een tekort aan bloedplaatjes stolt het bloed niet meer goed, en krijg je niet meer zo snel een korstje op een wondje.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:04

als de bloedvaten zich verwijden bij shock, dan wordt de bloeddruk erg laag, maar ik dacht altijd geleerd te hebben dat de bloeddruk hoog werd bij shock. Maar nu ga ik toch echt erg twijffelen aan mezelf... maar wat je zegt over bloedarmoede is het zelfde als wat ik zeg. Het wordt alleen veroorzaakt door een te kort aan ijzer. Vandaar ook de staalpillen die je dan moet slikken. Van het een komt het ander. Maar nu wil ik het fijne er van weten, ga nog een keer op zoek. Misschien heb ik mezelf wel gewoon de hele tijd iets verkeerds zitten aan te leren, door puur fout te lezen wat er staan.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:14

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:21

Verschijnselen van shock:

pols zwak en onregelmatig

ademhaling snel en oppervlakkig

bewustzijn: suf, bewusteloos of coma, vergrote vluchtreactie

slijmvliezen bleek\wit (tandvlees en binnenkant oogleden)

ledematen koud

romp warm en klammig

pupillen wijd

ogen liggen dieper in de kassen

temperatuur gaat langzaam dalen tot 27 graden
Een dier kan door allerlei omstandigheden in een shock geraken.
Shock is een levensbedreigende situatie, de bloeddruk in het lichaam daalt als gevolg van bijv. bloedverlies, hartproblemen, vochtverlies bij brandwonden, braken of diarree. Andere oorzaken kunnen zijn: allergische reacties, elektrische schok, of hersenletsel
ofwel:
De bloeddruk daalt dus idd, maar de haarvaten vernauwen zich. We hebben beide gelijk. De temp daalt dus.
De grote bloedvaten verwijden zich omdat de kleine bloedvaten zich vernauwen, en zo bloed in de grote vaten pompt.
Ben ik er nu uit dan?
volgens mij wel.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:12

O ik zie nog een foutje van mij...
De bloedvaten worden niet ruimer door het bloed wat er in wordt gepompt door de haarvaten, maar door een stof die vrijkomt....

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:19

jullie hebben beide gelijk.
zoals net gezegt door sherwood: de kleine vaten vernauwen zich zodat er meer bloed kan worden gevoerd naar de hersenen door de grote bloedvaten (aorta etc) tot zover ik het geleerd heb ooit. de stof ligt ook op het puntje van mijn tong maar ik kom er ff niet op.. als ik het herrinner laat ik het weten.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:50

het vernauwen van bloedvaten bij shock is een secundaire reactie van het lichaam. op deze manier probeert het lichaam de bloeddruk op peil te houden, en te zorgen dat de vitale organen voorzien worden van bloed.
ik ben bang dat sherwood het principe van shock niet helemaal begrepen heeft.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:45

maar deze teksten heb ik van een site gehaald over aandoeningen bij dieren. In mijn leerboeken stond namelijk niks nuttigs. Dit moet kloppen wat hier staat.

bibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 00:45

Het is lief van jullie dat jullie zoveel naar voren brengen, maar als ik die klachten lees is dat niet wat hij heeft. Ook heeft hij de laatste 2 dagen weer 37.5, dus dat gaat goed. Mocht het nu nog een keer voorkomen dat het weer naar beneden zakt, dan laat ik wel een bloedonderzoek doen, misschien vinden ze dan alsnog wat. Het is een vreemde klacht en ook moeilijk te bepalen of er een arts bij moet komen, omdat het steeds weer naar een normale temperatuur gaat. Zijn eetlust is nog steeds goed en hij heeft er ook weer meer zin in met het loswerken. Misschien had hij een dipje ofzo.. Het blijft me altijd een raadsel die paarden. Dan denk je dat je het weet, maar dan krijgen ze weer iets, waardoor je niet weet wat je ermee moet. Verward
Maar goed in ieder geval bedankt voor jullie info, mocht ik meer komen te weten horen jullie het

Groetjes Bianca

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:17

Ik was laatst ook net aan 36 graden kon geen kwaad Weet niet hoe het bij paarden zit. Als hij verder gezond eet en drinkt... waarom zou je je druk maken Verward

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 22:51

Vraagje: geef je hem veel knoflook? knoflook verlaagt bij sommige mensen de bloeddruk en de temperatuur.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:20

nee het was ook eigenlijk een beetje off topic... sorry.

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:48

Om toch nog even op shock terug te komen. Jullie hebben allebei gelijk. Er zijn verschillende soorten shock.
- shock door bijv bloedverlies (plotseling erg veel verlies) dan heb je inderdaad vernauwing van de bloedvaten (vernauwing van de bloedvaten heb je ook bij hartfalen en nog veel meer oorzaken) Hier gaat al het bloed naar de vitale organen en krijgt de huid weinig bloed -> koude oren en benen.
- shock als gevolg van een heftige allergische reactie (anafylactische shock) dan heb je heel erg verwijde bloedvaten door bepaalde stoffen (histamine) Dit krijg je bijv bij dieren die allergisch zijn voor penicilline en je spuit ze toch in met penicilline (een soort antibiotica) of sommige mensen die allergisch zijn voor een bijensteek en een bij steekt hun. Daar kun je echt snel aan overlijden. Hierbij daalt de bloeddruk sterk.

Ook dit was erg off topic, maar ik wilde dus even laten zien dat jullie wel gelijk hebben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:57

ik weet dondersgoed wat een shock is, heb het al te vaak meegemaakt in mijn werk.
En ja, zelfs de verschillende soorten.
Dus ik weet het belangrijkste van shock: Wat je ertegen moet doen Knipoog

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 00:01

Dat is inderdaad wel heel erg fijn om te weten Knipoog

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:15

ah dank je ik begon al ernstig aan mezelf te twijffelen.