Kapotte mondhoek.. alweeeer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:22

Wanneer het wondje dicht zit, is de huid zeker nog niet als voor dat het wondje er kwam. Die huid blijft even wat dunner en gevoeliger. Zeker als je paard weinig speeksel aanmaakt en de lippen dus droog blijven.

Kijk eens naar ''Foxx Skindeep Lube''. Superfijn spul, is speciaal voor sporters, dus bijv bij snel blaren krijgen op je hakken met hardlopen of doorrijd plekken bij ruiters. En ook heel geschikt om genezen wonden soepel te houden in het begin. Voor je gaat rijden even insmeren.

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:14

Heb precies hetzelfde gehad.

Mijn tip:
- rijd tijdelijk bitloos, zoek een passende optoming waarmee jij en je paard fijn mee verder kunnen trainen.
- is de hoek ernstig open, rijd dan minimaal 2 weken zonder bit.
- koop een ongebroken rubber bit (best dik) en doe deze in, voordat je hem gebruikt smeer op hoeken vaseline.

- als mondhoek heel blijft gewoon je normale bitje weer in.

-houdt mondhoek goed in de gaten, twijfel je? Rijd dan weer xtje met rubbere ongebroken bit met vaseline.
Anders gaat hij onnodig.open.

Op deze manier heb ik het voor elkaar gekregen. Nu heeft ze al ruim een half jaar geen last van open mondhoek. Maar nog steeds smeer ik elke dag vaseline. Gebruik al heel lang de rubbere stang niet meer!

racebiet

Re: Kapotte mondhoek.. alweeeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:29

Equi protect paardenzalf smeren, wordt de huid sterk en soepel van, ik heb het gebruikt toen de huid bij de mondhoeken erg schraal was door verbranding en het knapte toen heel snel op. Verder natuurlijk rust geven en wachten met weer een bitje in

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:02

De mondhoek goed laten genezen. Moet een paar weken dicht zijn voordat er weer een bit gebruikt kan worden. De Sprenger flex control is bij veel paarden de oplossing.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:16

Longeren e.d. doe je ook niet met een bithoofdstel. Gebruik een goede kaptoom. Rijden doe je ook beter bitloos. Heb je nooit kapotte mondhoeken en andere mond ongemakken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 06:38

Jetta schreef:
Longeren e.d. doe je ook niet met een bithoofdstel. Gebruik een goede kaptoom. Rijden doe je ook beter bitloos. Heb je nooit kapotte mondhoeken en andere mond ongemakken.

Nee alleen zenuw afbraak en gebroken neusbotjes :')
Sorry heel flauw... maar jouw reactie was net zo kort door de bocht. Zoals je in mijn eerdere post kon lezen ben ik zeker niet tegen bitloos... pak het er zelf ook weleens bij als de omstandigheden er naar zijn. Maar ga het alsjeblieft niet heiliger maken dan het is. Aanleuning is aanleuning op welke plek het ook rust. Voor een aantal paarden zou bitloos zeker een uitkomst kunnen zijn... voor een aantal paarden (en ruiters) zeker ook niet :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:35

Jetta schreef:

Waarom zou je niet kunnen longeren met een "bithoofdstel"? En bitloos kan net zoveel schade aanrichten, het is een goede tijdelijke oplossing maar als TS liever met bit verder gaat zal ze toch een oplossing moeten vinden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:41

Schrik er vooral van dat zoveel mensen ervaring hebben met dit... Mijn paarden hebben fluwelen mondhoeken, zou toch ernstig aan mezelf gaan twijfelen bij zulke beschadigingen.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 08:48

Heleennn schreef:
Jetta schreef:

Waarom zou je niet kunnen longeren met een "bithoofdstel"? En bitloos kan net zoveel schade aanrichten, het is een goede tijdelijke oplossing maar als TS liever met bit verder gaat zal ze toch een oplossing moeten vinden.

Denk inderdaad dat ze met een bitloze optoming netzoveel pijn had gehad hoe ze schrok.
Maargoed het is mijn keuze natuurlijk en ik respecteer dat van andere ook. Ik sta voor bijna alles open en wil graag kennis vergaren van iedereen met positieve ervaringen om dit probleem op te lossen.
Ik heb een bitloos hoofdstel gekocht, ik ga daarna met uiercreme en vaseline en m'n huidige maul butter proberen wat het beste bij ons past. Ik rij zelf liever met bit maar ben geen trekkoe en dr wondje is dus ook niet door het rijden ontstaan.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 08:50

Quellian schreef:
Schrik er vooral van dat zoveel mensen ervaring hebben met dit... Mijn paarden hebben fluwelen mondhoeken, zou toch ernstig aan mezelf gaan twijfelen bij zulke beschadigingen.

Ik vind het ook echt heel erg dat ze dit heeft. Het is in dit geval met longeren gebeurd omdat ze schrok en zelf in paniek raakte.
Vind het ook niet fijn maar wil voor m'n paardje de beste oplossing zien te vinden.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:54

Even opletten met de bitringen. Sommige worden icm speeksel juist stroever ipv gladder. Zeker omdat je schrijft dat je de versie hebt die naar binnen loopt is het het best om dat even te controleren dat die niet juist de huid kapot wrijven.

Voor sommige paard/ruiter combinaties kan het trouwens inderdaad beter zijn om een oude goed gebruikte stang zonder scharnier of wat dan ook in de mond te hangen bij een gevoelige huid. Dat is namelijk veel gladder dan bitten met allerlei tralalala eraan. Zaak is dan wel dat het paard het accepteert en de ruiter een zachte hand heeft.

Maar bitloos is natuurlijk in alle gevallen beter als dat tot de mogelijkheden van TS behoort.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:58

Quellian schreef:

Er bestaan ook écht gewoon gevoelige paarden :)

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:33

Hoi TS, misschien lees ik er overheen, maar zit er niet een (kleine) slijtageplek op het bit bij de kapotte mondhoek? Dat hadden wij namelijk met onze merrie, die had een keer opeens een kapotte mondhoek na het rijden. Ze had niks laten merken en liep al jaren fijn op dat bit, maar er bleek dus een minuscuul schurend plekje te zijn ontstaan op het bit.

Wij hebben de mondhoek een paar dagen laten genezen, daarna bij de eerste keren rijden (met nieuw bit natuurlijk) voor de zekerheid vaseline in de mondhoek gedaan.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:43

Wij hebben dit ook met een pony gehad.

Maand laten genezen. En dan met bit erin gelijk weer kapot. En echt niet hardhandig gereden.

Dus toch weer bitloos laten genezen.
En toen. Met bit in maar bitloos gereden.
Dus wel bit in maar teugels op de neusriem.
Zodat de mond kon wennen aan het bit.

Van daaruit opgebouwd naar weer op het bit rijden. Dat proces heeft misschien wel een jaar geduurd. En nu nooit meer stuk.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:53

Taucha schreef:
Even opletten met de bitringen. Sommige worden icm speeksel juist stroever ipv gladder. Zeker omdat je schrijft dat je de versie hebt die naar binnen loopt is het het best om dat even te controleren dat die niet juist de huid kapot wrijven.

Dit wou ik ook zeggen!
Ik weet van een clubgenootje die dit ook gebruikte dat haar eerste paard het er prima mee doet maar haar nieuwe paard, met gevoelige mondhoeken, continu wondjes had!
Daarna heeft ze die goedkope bitringen, die zwarte rubberen die je heel moeilijk erom krijgt, er aan gedaan en heeft er nooit weer last van gehad!
Hoeft niet perse het bit te zijn!

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 10:31

Zizipicoleo schreef:
Hoi TS, misschien lees ik er overheen, maar zit er niet een (kleine) slijtageplek op het bit bij de kapotte mondhoek? Dat hadden wij namelijk met onze merrie, die had een keer opeens een kapotte mondhoek na het rijden. Ze had niks laten merken en liep al jaren fijn op dat bit, maar er bleek dus een minuscuul schurend plekje te zijn ontstaan op het bit.

Wij hebben de mondhoek een paar dagen laten genezen, daarna bij de eerste keren rijden (met nieuw bit natuurlijk) voor de zekerheid vaseline in de mondhoek gedaan.

Het bit is nog goed. Had dit inderdaad goed nagekeken. Maar ook met een nieuw bit had ze een wondje na t rijden.
Het is waarschijnlijk echt een enorm gevoelig plekje geworden na dr "ongelukje" en ga het nu dus de tijd gunnen te herstellen door tijdelijk bitloos te gaan rijden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:01

Quellian schreef:

Mijn ervaring met een 'kapotte mond' was niet door het bit, maar omdat hij had gespeeld met zijn collega paard op het land en hij een scheur in zijn lip had nadat hij gebeten was in zijn lip :+
Wat ik eerst 100% genezen wilde hebben voordat ik er aan ging denken er weer een bit in te hangen.
Dus ook zonder rij-oorzaak kan je er ervaring mee hebben :)

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:30

Ik ben juist gestopt met effol maulbutter... vanaf toen geen open mondhoeken meer!

3 weken heeft hij bit vakantie gehad en aan het halstertje veel met balkjes gespeeld
Ik smeer nu niks meer op zijn mond en geen problemen meer

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:42

Ik weet niet wat je paard eet, op alleen ruwvoer zal dit niet gebeuren, maar mijn paard krijgt ook gewoon krachtvoer. Dit blijft vaak een beetje plakken in de mondhoeken, door de wrijving met het bit kan dit de onderliggende huid beschadigen. Zorg daarom ook dat je de mondhoeken schoonmaakt voordat je ze behandelt.

Als het geheeld is zorgen dat je bit goed schoon blijft (geen aangekoekte resten van dat zorgt ook voor wrijving) en maak de mondhoeken schoon na het rijden. Eventueel voor en na rijden dan wat vaseline er op.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:44

Even tussendoor: longeren aan het bit geeft wel behoorlijk extra druk op het bit omdat de longeerlijn nogal wat weegt en nogal beweeglijker is dan ruiterhanden. Recent onderzoek heeft drukmetingen daarmee gedaan.
Het is wel een mind opener. Ikzelf was al een voorstander van een kaptoom voor longeren en dit bevestigt het voor mij extra.

Bron kan ik aandragen zodra ik morgen weer thuis ben.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 15:32

magda_90 schreef:
Even tussendoor: longeren aan het bit geeft wel behoorlijk extra druk op het bit omdat de longeerlijn nogal wat weegt en nogal beweeglijker is dan ruiterhanden. Recent onderzoek heeft drukmetingen daarmee gedaan.
Het is wel een mind opener. Ikzelf was al een voorstander van een kaptoom voor longeren en dit bevestigt het voor mij extra.

Bron kan ik aandragen zodra ik morgen weer thuis ben.

Vind dit heel interessant inderdaad. Ben benieuwd naar de bron

Wanneer ik alleen longeer pak ik m'n monty Roberts halster. Of m'n gewone halster. Maar als ok longeer voor het rijden m'n bithoofdstel. Omdat ok anders op en neer blijf jojoën.
En ook met longeren is m'n uitgangspunt op eigen benen actief en voorwaarts. Dus niet trekken of hangen aan de lijn maar op een hele losse verbinding.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:10

Quellian schreef:

Hier hetzelfde. Het kan inderdaad een keer gebeuren. Maar dat zoveel mensen er ervaring mee hebben en het ook ''normaal'' vinden....( let op!! Tussen aanhalingstekens dus )

Ik rij 37 jaar, diverse paarden, ook in het bezit gehad en nooit open mond of spoorplekken. Rij western met diverse soorten bitten en mondhoeken blijven altijd netjes.

Heb mensen wel de mondhoeken zien open rijden, maar niet na 1 keer. Dat was dagelijks vastzetten met touwtjes bijvoorbeeld. En ik geef zelf les, dus zie behoorlijk veel.

Bitringen zijn ondingen in mijn ogen. Maar neusriemen ook. Vaak zitten ze te hoog, te laag of veel te strak.

Mijn oude ruin heeft ooit wel een wond gehad bij zijn voortanden door een stomme actie van meneer en die heb ik een tijdje op een halstertje gereden. Maar die stond goed aan de hulpen. Op de neus rijden moet je ook netjes doen. Als je met teveel druk rijdt, is het op de neus rijden ook erg slecht. Dus als je problemen hebt met rijden, zou ik dat ook zeker niet doen.

Een wond, is een wond en heeft altijd tijd nodig.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:24

even een stipje, heb met mijn paard helaas het zelfde probleem.. :(
ik heb haar door een ander probleempje zelfs laatst 3 maanden stil gezet en enkel met halster gelongeerd maar zodra ik weer een bit bij haar in deed ging het gelijk weer open.... baal zo ontzettend erg..
allerlei bitloze manieren al geprobeerd met hoofdstellen van vrienden of stalgenootjes maar daar wil mevrouw niet mee lopen.
ben zelf ten einde raad haast.. en met een harde hand rijd ik nou ook niet bepaald, ze is op 2 zachte vingertjes te rijden zo licht is ze.
dus ik volg ook en hoop ook een oplossing te vinden :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:53

Heb je een foto van je paard met hoofdstel om? En dan van het bit/neusriem?

Al eens gedacht aan een bit bandage? Heeft mij geholpen bij een gevoelig paard.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:59

bruintje123 schreef:
ambre schreef:
Jazeker, bit geeft druk op de tong en niet in de mondhoeken.
Daarom kan het helen en hebben ze er ook geen last van met rijden.

Sorry maar dit is dus echt onzin.
Een ongebroken trens werkt in op de mondhoeken (dat doet elk bit) en op de tong.

Het enige wat voor ts lijkt te werken is toch pas een bit gaan gebruiken als de hele mond is genezen.
En past je huidige bit goed?
Komt bijvoorbeeld ook de neusriem niet klem te zitten in de mondhoek, dat geeft ook wel eens kapotte mondhoeken.

Dit is absoluut geen onzin! Wel zou ik eerst wachten tot de mondhoek is geheeld, en daarna een poosje rijden met een ongebroken trens. Deze werkt inderdaad minimaal in op de mondhoeken van een paard. Dit heb ik zelf ook ervaren en ben daarna nooit meer naar een gebroken trens gegaan!