Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jetta schreef:Longeren e.d. doe je ook niet met een bithoofdstel. Gebruik een goede kaptoom. Rijden doe je ook beter bitloos. Heb je nooit kapotte mondhoeken en andere mond ongemakken.

Jetta schreef:Longeren e.d. doe je ook niet met een bithoofdstel. Gebruik een goede kaptoom. Rijden doe je ook beter bitloos. Heb je nooit kapotte mondhoeken en andere mond ongemakken.
Heleennn schreef:Jetta schreef:Longeren e.d. doe je ook niet met een bithoofdstel. Gebruik een goede kaptoom. Rijden doe je ook beter bitloos. Heb je nooit kapotte mondhoeken en andere mond ongemakken.
Waarom zou je niet kunnen longeren met een "bithoofdstel"? En bitloos kan net zoveel schade aanrichten, het is een goede tijdelijke oplossing maar als TS liever met bit verder gaat zal ze toch een oplossing moeten vinden.
Quellian schreef:Schrik er vooral van dat zoveel mensen ervaring hebben met dit... Mijn paarden hebben fluwelen mondhoeken, zou toch ernstig aan mezelf gaan twijfelen bij zulke beschadigingen.
Taucha schreef:Even opletten met de bitringen. Sommige worden icm speeksel juist stroever ipv gladder. Zeker omdat je schrijft dat je de versie hebt die naar binnen loopt is het het best om dat even te controleren dat die niet juist de huid kapot wrijven.
Zizipicoleo schreef:Hoi TS, misschien lees ik er overheen, maar zit er niet een (kleine) slijtageplek op het bit bij de kapotte mondhoek? Dat hadden wij namelijk met onze merrie, die had een keer opeens een kapotte mondhoek na het rijden. Ze had niks laten merken en liep al jaren fijn op dat bit, maar er bleek dus een minuscuul schurend plekje te zijn ontstaan op het bit.
Wij hebben de mondhoek een paar dagen laten genezen, daarna bij de eerste keren rijden (met nieuw bit natuurlijk) voor de zekerheid vaseline in de mondhoek gedaan.
Quellian schreef:Schrik er vooral van dat zoveel mensen ervaring hebben met dit... Mijn paarden hebben fluwelen mondhoeken, zou toch ernstig aan mezelf gaan twijfelen bij zulke beschadigingen.

magda_90 schreef:Even tussendoor: longeren aan het bit geeft wel behoorlijk extra druk op het bit omdat de longeerlijn nogal wat weegt en nogal beweeglijker is dan ruiterhanden. Recent onderzoek heeft drukmetingen daarmee gedaan.
Het is wel een mind opener. Ikzelf was al een voorstander van een kaptoom voor longeren en dit bevestigt het voor mij extra.
Bron kan ik aandragen zodra ik morgen weer thuis ben.

bruintje123 schreef:ambre schreef:Jazeker, bit geeft druk op de tong en niet in de mondhoeken.
Daarom kan het helen en hebben ze er ook geen last van met rijden.
Sorry maar dit is dus echt onzin.
Een ongebroken trens werkt in op de mondhoeken (dat doet elk bit) en op de tong.
Het enige wat voor ts lijkt te werken is toch pas een bit gaan gebruiken als de hele mond is genezen.
En past je huidige bit goed?
Komt bijvoorbeeld ook de neusriem niet klem te zitten in de mondhoek, dat geeft ook wel eens kapotte mondhoeken.