Jeuk en onrustig gedrag door brokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jeuk en onrustig gedrag door brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:02

Toen ik de topictitel las, dacht ik al, zal wel pavo gevoerd worden en ja hoor.

Bij de Welkoop hebben ze ook de subli dieetmix. Heb ik jaren gevoerd aan mijn beide paarden met volle tevredenheid. Is laag in suikers en zetmeel.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:05

ik zou overstappen op een vitamin korrel/balancer. eventueel reformin plus of de balancer van Pure. dan kun je daar de lijnzaadolie door voeren. je kunt ook eventueel op een lijnzaad brok overgaan in combinatie met een vitamin korrel. dan krijgen ze alles binnen en hebben ze toch de voordelen van de lijnzaad.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:18

Vitalbix is via de webshop te bestellen, ook hebben ze een aantal dealers door het hele land zitten. Wie weet zit er één dichtbij.
Via de webshop is het ook prima te doen, snelle levering en bij bestelling van twee zakken, geen verzendkosten.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:20

Mijn friesje had ook een tijd jeuk, geen zomereczeem. Heb de overstap van havensbasisbrok naar fibra Premium gemaakt. Beste keuze ooit, ze glimt als een spiegel en zit goed in haar vel.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:29

Het jeuken zou nu ook nog kunnen komen doordat het verharen nu weer op gang komt ;) Ik zie het bij shetten wel vaker, als ze zo'n dik pak winterhaar hebben. Qua brok ga ik mee met mn voorgangers ;)

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 18:45

maessie schreef:
Het jeuken zou nu ook nog kunnen komen doordat het verharen nu weer op gang komt ;) Ik zie het bij shetten wel vaker, als ze zo'n dik pak winterhaar hebben. Qua brok ga ik mee met mn voorgangers ;)

Hij heeft het het hele jaar door dus daar kan het niet door komen ;)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:58

Ah okay, dat had ik zo niet opgepikt. Dan lijkt de brok mij ook het meest waarschijnlijk ;)

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:05

Heb je mijt of ander ongedierte uitgesloten?

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 20:06

Wiske2 schreef:
Heb je mijt of ander ongedierte uitgesloten?

De dierenarts heeft even gekeken maar die kon niks vinden

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:11

Hier een mini die gaar jeuken van pavo. De andere is na twee maanden pavo begonnen met jeuken maar kon ook zomereczeem zijn, gestopt maar ook behandeld tegen jeuk. Twijfel nog of het pavo was of zomer eczeem. Ze jeukt nu niet met ander voer dus zullen het zien nu.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:42

Van een handje muesli is brok zal je paard niet zomaar gek worden of gaan jeuken. Tenzij je paard echt zwaar allergisch is ergens voor.

Dan is een handje brokken is qua energie eerder een paar happen gras of hooi meer of minder.

Ik zou er evengoed mee stoppen want dit zet ook geen zoden aan de dijk. Een paard is geen cavia maar een beest van enkele 100-den kilo's.
Als je zo weinig hoef te voeren kun je veel beter over stappen op een vitaminen koek of korrel. Die heeft Pavo ook. Dan zorg je namelijk wél voor de vitaminen en mineralen.

Brokken en muesli zijn er om energie of bouwstenen aan te vullen. Als je paard dat niet nodig heeft, moet je dat ook niet doen. Daarmee zijn brokken of muesli geen troep. Maar ze zijn wel alleen waardevol als je ze inzet voor paarden die dat nodig hebben.
Voor paarden die dat niet nodig hebben zijn er genoeg andere oplossingen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:41

ik zou ook geen pavo meer geven, maar inderdaad vitalbix bijv.
en van een heel klein beetje van iets kan je ook jeuk krijgen.
ik heb een 20 jarige shetlander die nooit iets gemankeerd heeft
tot hij rond kerstmis ontzettend ging schuren. grote kale plekken op zijn hoofd en hals. tot bloedens toe. echt heel erg.
strooisel veranderd, gewassen met anti mijt. imaverol...... niks hielp. dierenarts kon ook geen oorzaak vinden. tot ik bij toeval er achter kwam dat hij allergisch reageerde op gemalen lijnzaad.
hij krijgt al jaren lijnzaadsnippers zonder problemen. ik ben overgestapt op gemalen lijnzaad omdat ik meer kilo's per zak kreeg.
achteraf is hij gauw genoeg daarna gaan schuren. tot ik nog een kilootje lijnzaadsnippers vond. die heb ik opgevoerd en de jeuk was weg. toen viel het kwartje. en hij kreeg maar 40 gram gemalen lijnzaad per dag. raar maar waar.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:25

Tja Pavo en jeuk lijkt nogal eens samen te gaan. Care4life is op zich een mooi product maar mijn shet werd er mega schrikkerig van en hij was niet de enige :-)

Kijk eens naar Vitalbix dat is een vitamine brokje. Of Subli dieetmix; ook mooi voer.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:35

Mijn tinkerxfries kreeg ook ontzettende jeuk van haar krachtvoer, zowel pavo als subli geprobeerd. Tegenwoordig krijgt ze de balancer van mijnpaardgezondenfit.nl (is hun "huismerk" geloof ik), en dat gaat helemaal goed. Het is eigenlijk meer een soort multivitamine/mineraal dan echt krachtvoer, maar voor haar is het ideaal. In mijn omgeving heb ik er ook anderen positief over gehoord.
Het lijkt behoorlijk prijzig, maar je voert dan ook slechts ongeveer 200 gram per dag voor een volwassen paard, dus met een grote zak kun je vier maand vooruit.

Ik denk dat het voor jou misschien ook wel de ideale oplossing is. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:12

Hier ook een jeukerig paard op pavo vital complete.
Ik denk dat vitalbix wel een van de betere en volledige vitaminebrokken is. Lijkt me prima om je vitalbix mee te mengen.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 18:01

Ik heb een zak vitalbix aangeschaft, ik ben heel benieuwd of ik verschil ga merken bij m'n paardjes!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:07

Super! Het wordt hier met veel smaak naar binnen gewerkt :-)
Ehhh door mijn pony uiteraard :j