Wanneer is de 'grens' bereikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:41

Ik persoonlijk laat een dier pas gaan als het leven voor het dier niet draaglijk meer is.
Als het dier teveel lijdt of als er bijvoorbeeld meer slechte dan goede momenten zijn en geen kans op verbetering daarin.
Maar ook dat is nog behoorlijk lastig.

Ondanks mijn mening daarin begrijp ik wel jouw dilemma en dat je jezelf nu medische zorg moet onthouden, is niet fijn.

Ik hoop dat je eruit zult komen. :)
Sterkte met je lastige keuze.

tiwi1969

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:03

Vorig jaar zaten wij in dezelfde situatie, pony met cushing, viel af en kon zichzelf niet meer warm houden.
Liep 24/7 buiten in een vaste kudde met onbeperkt ruwvoer.
Wij hebben hem aan de pracend gezet met twee scheppen Masters senioren slobber en dekens op. Rhino's want het moest ook bij 24/7 zeker zijn dat hij niet door zou regenen.
Kapitalen heeft het gekost maar het heeft hem nog wel een paar goede maanden gegeven. Knapte goed op door de pracend.
Wij, mijn dochter en ik, hadden vooraf een grens getrokken. Bij ernstige complicaties van de cushing zouden we hem laten inslapen. Het was goed om daar vooraf afspraken over te maken, toen hij ernstig bevangen was wisten we wat we moesten doen.... zie onderschrift.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:09

Dat is echt zo persoonlijk. Vraag mensen in je directe omgeving om met je mee te kijken en ook de dierenarts. Die kunnen je een eerlijke mening geven of het leven van je pony nog waardig is. Ook moet je er gewoon zelf klaar voor zijn en die grens ligt voor iedereen anders.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:12

Paulina schreef:
Ik krijg vast een boze bokt over me heen maar:

Ik vind een paard een luxe product. Als ik er geen voldoening meer uit haal of de prijs-kwaliteit verhouding niet meer fijn vind is het voor mij klaar.
Waar deze grens ligt is voor iedereen anders.

Niks mis mee, vind ik dan he.
Wanneer het teveel geld kost aan medicijnen en er geen verbetering in zicht is, is het voor mij ook klaar en of wanneer het niet meer paardwaardig is en dat geldt ook voor dat wanneer het niet meer zonder pijnstillers kan leven.

Zolang je maar wel zelf je eigen verantwoording neemt i.p.v. het gratis weg te geven aan een ander zodat een ander voor de kosten en zorg mag gaan opdraaien.

Dus of laten inslapen of naar de slacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:44

Bedankt allemaal.

De soja is inderdaad voor de eiwitten. Veearts adviseerde bietenpulp, maar pony lust dat niet, dus toen raadde hij soja aan.

Ik ga de SP verhogen naar 4 kilo en de muesli minderen naar 1/4. Soja blijf ik dan maar door doen denk ik. Waarom zijn de summer fit koeken niet goed? Ik dacht hier nmlk goed aan te doen vanwege de vitamines.

Kosten bestaan niet alleen uit de muesli en slobber, de koeken zijn ook niet goedkoop en er gaat nog 20 euro aan appelsap doorheen. Nogmaals, tuurlijk speelt het mee, maar het is niet zo dat ik het er niet voor over heb, alleen ik gooi er dus heel veel voer in en zie geen verbetering helaas.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:52

Heb je weleens Lucerne mix geprobeerd?
Dat zet ook aan en is vrij goedkoop, ik nam het altijd van het merk Hartog, dan kun je die van de SP gaan minderen. Kijken of Lucerne werkt bij je pony.

Soja zou ik persoonlijk niet doen, het is niet natuurlijk voor de paarden en pony's.

Muesli kun je beter gaan opmaken en dan niet meer gaan kopen.

En de summer fit koeken kun je inderdaad beter niet meer gaan geven, zit zoveel troep in, je kan dan beter de vitaminen en mineralen korrels gaan geven van bijvoorbeeld het merk Marstall of andere merken, naar je eigen keuze. Daarvan hoef je maar een handje per dag van te geven en is in verhouding goedkoop en je doet er heel lang mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:55

Ook ik heb een pony op leeftijd met cushing. Ze krijgt onbeperkt hooi met daarnaast vitaminebrokjes met nog wat supplementen, geen prascend, wel een geschikter middel :Y) waardoor ze veel beter op gewicht blijft. En voor mij persoonlijk ligt de grens bij het gedrag van mijn ruin. Zodra hij haar verstoot is het afgelopen. Zo lang ze, zoals nu, nog samen optrekken, uit 1 hooinet eten enz. ben ik heel blij dat ze er allebei zijn :)

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:08

amoj schreef:
Bedankt allemaal.

De soja is inderdaad voor de eiwitten. Veearts adviseerde bietenpulp, maar pony lust dat niet, dus toen raadde hij soja aan.

Ik ga de SP verhogen naar 4 kilo en de muesli minderen naar 1/4. Soja blijf ik dan maar door doen denk ik. Waarom zijn de summer fit koeken niet goed? Ik dacht hier nmlk goed aan te doen vanwege de vitamines.

Kosten bestaan niet alleen uit de muesli en slobber, de koeken zijn ook niet goedkoop en er gaat nog 20 euro aan appelsap doorheen. Nogmaals, tuurlijk speelt het mee, maar het is niet zo dat ik het er niet voor over heb, alleen ik gooi er dus heel veel voer in en zie geen verbetering helaas.

Voor de eiwitten zou ik eerder lucerne voeren. (Doe ik ook!). Te krijgen bij de welkoop in klein pak geperst.
Dat zou ook de appelsap goed opnemen ;)

Ik zou dit rantsoen proberen. En eens 2 maanden aankijken. Indien ke dan nog geen resultaat ziet zou ik in overleg met veearts (zie die er nog heil in met zomerseizoen aankomende) er mee stoppen.

De koeken zijn mij afgeraden omdat deze niet zo gezond zouden zijn als gezegt word. De vitamines haald ze wel uit de seniores.

ellentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:13

Mijn ppid-er viel in eens vrij veel af. Voorzichtig aan de slag gegaan met extra voer. Tot de tandarts vorige week kwam. Tanden waren prima maar de tandarts raade mij aan om te kijken of er zand in de mest zat. Plastic zakje, mest en water en jahoor. Zand in de mest. We zijn nu bezig dat eruit te krijgen.

Misschien de moeite waard om jouwe er op te controleren?

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:35

beste amoj

allereerst wil ik je meegeven dat je jou verstand en je gevoel moet scheiden
je verstand zegt je dit kan zo niet langer
je gevoel zegt ik wil hem/haar nog behouden
dit wordt moeilijk maar je verstand gaat voor want niemand kan het je kwalijk nemen dat je voor jezelf kiest
wat betreft het niet willen groeien kan ik je een advies geven dat ik hier al eens eerder gegeven heb en waarvan hier diverse lezers zeiden dat kan niet of het werkt niet
nou ik kan je resultaten laten zien van paarden van 170 hoog die kolossaal erbij staan en ongeveer 700 kilo wegen
ga naar een boer bij jou in de buurt en vraag of je een keer per week een speciekuip met kuilmais mag halen tegen een vergoeding [duizend kilo in plastic kost 80 euro ] dat zal niet zo duur zijn
en voer daar drie kilo scheppen per voer beurt van en het mag ook een schep meer zijn in het begin
en je zult zien dat hij dikker wordt en vlees gaat krijgen

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:40

stalgerrits schreef:
beste amoj

allereerst wil ik je meegeven dat je jou verstand en je gevoel moet scheiden
je verstand zegt je dit kan zo niet langer
je gevoel zegt ik wil hem/haar nog behouden
dit wordt moeilijk maar je verstand gaat voor want niemand kan het je kwalijk nemen dat je voor jezelf kiest
wat betreft het niet willen groeien kan ik je een advies geven dat ik hier al eens eerder gegeven heb en waarvan hier diverse lezers zeiden dat kan niet of het werkt niet
nou ik kan je resultaten laten zien van paarden van 170 hoog die kolossaal erbij staan en ongeveer 700 kilo wegen
ga naar een boer bij jou in de buurt en vraag of je een keer per week een speciekuip met kuilmais mag halen tegen een vergoeding [duizend kilo in plastic kost 80 euro ] dat zal niet zo duur zijn
en voer daar drie kilo scheppen per voer beurt van en het mag ook een schep meer zijn in het begin
en je zult zien dat hij dikker wordt en vlees gaat krijgen

Wel rekening houden met broei! Innde zomer word mais veel te warm. Dan is een week bewaren te lang. Dan zul je 2 a 3 keer weeks moeten halen.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:45

beste salora
ik schep de rollen kuilmais over in plastic 200 liter vaten met een klemdeksel afsluiting en stamp het goed aan in verschillende vasen van het vullen
en zet de vaten dan weg en het laatste vat dat ik dan open dat is na 3 maanden is nog goed en geen broei ,maar wel goed aanstampen
dat gebeurt in de kuil ook

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:49

Mijn merrie heeft ook cushing samen met suikerziekte. Krijgt geen medicatie. Het is echt super duur, en ik vind de gedachte om alleen "haar leven te verlengen " echt naar. Dat zal wel persoonlijk zijn denk ik. Ze begint nu ook in te vallen, maar is nog altijd super happy. Mocht het slecht met haar gaan laten we haar gaan. En dat is niet omdat ik niet om die pony geef. Nee heb haar al dik 10 jaar. Maar ik heb nog 7 andere paarden te onderhouden. Dat is dus mijn grens.

Als ik dit zo hoor.. Je geld gaat allemaal naar een ziek paard die eigenlijk al aan het "dood gaan" is. En die word nooit meer beter. Wanneer is het klaar met leven verlengen? Zon paard was in het wild al lang niet meer in leven ben ik bang. Soms moet je gewoon moeder natuur hun gang laten gaan.. Hoe verdrietig het ook is..

En ja, ik hou echt niet van medicijnen en levensverlengende middelen. Rommel

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:59

stalgerrits schreef:
beste salora
ik schep de rollen kuilmais over in plastic 200 liter vaten met een klemdeksel afsluiting en stamp het goed aan in verschillende vasen van het vullen
en zet de vaten dan weg en het laatste vat dat ik dan open dat is na 3 maanden is nog goed en geen broei ,maar wel goed aanstampen
dat gebeurt in de kuil ook

De kuil is wel luchtdicht en het water kan weglopen. Dus niet gelijks aan een ton.

Maar indien het zo goed blijft is dat een prima oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:12

Bedankt weer voor de adviezen!

De soja had ik zelf ook al m'n twijfels over. Ik moet dit uiteindelijk opbouwen tot een kilo, maar weet niet of dat goed is...

Oké, als ze haar vitamines uit de SP haalt, stop ik met de koeken.

Lucerne mix ga ik ook proberen! Nog niet gedaan maar ga ik nu wel doen.

Zand in de mest, daar is in augustus naar gekeken. Er zat iets zand in, werd mij aangereden om lijnzaad te gaan koken. Dit heb ik een paar keer gedaan maar mevrouw vertikt het te eten. Zijn hier nog andere middelen voor?

Mais kan ik eventueel gratis aankomen, dus dat zou helemaal mooi zijn. Maar is dit niet te pittig? Pony is ook gauw hoefbevangen door de cushing helaas...

En ik las nog iets over oliën, wat voor olie moet ik dan nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:24

Als je zelf al zegt dat pony snel hb is door de cushing, zou ik er geen mais in gaan stoppen.

Je kunt ook vlozaad/psylliumzaad proberen tegen het zand, maar als ze een kieskeurige eter is, zal je dat ook met iets lekkers moeten geven.

En het klinkt heel hard wellicht wat ik nu ga zeggen en ik heb vooral het tegenovergestelde gedaan zelf, maar laten wij nu eerlijk zijn; Als je het niet meer kunt betalen en je geliefde paardje heeft zo een rotziekte die progressief is, voor wie doe je het dan uiteindelijk? Het dier heeft een mooi leven gehad bij jou, moet je dan voor die laatste maanden of zelfs jaren compleet door de mangel allebei, voor een halfbakken pensioen voor je dier? Want onbeperkt op de wei zal die ook wel niet meer kunnen als die snel hb is van de cushing...

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:58

Ik geef zelf maisolie. 250 milliliter per dag over de voerbeurten verdeeld.

Mais zou ik dan voorzichtig mee zijn inderdaad.

Vlozaad of psylliumzaad is een goede tip die hierboven gegeven word.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:31

beste allemaal
ik snap wat jullie bedoelen maar onbeperkt alle andere voeren erin gooien dat werkt ook niet
en een ding is zeker , ik heb voer analiese laten doen en daar komt een hoge koolhydraten uit en een hele lage suiker waarden
en ik kan aantoonbare resultaten laten zien en niet een verhaal van horen zeggen
mais heeft hoge suiker waarde als je alleen de kolf voert of mais meel maar dat is ook alleen de kolf
met de plant en kolf hakselen en dat in de kuil of in plastic balen krijg je een fermetatie van het product
gelijk aan inwekken zoals we al jaren doen met onze groente
maar ik weet zeker dat je er een paard of pony niet bevangen van voert
er staat hier op stal een mini pony van 70 echte cm hoog die er heel goed uit ziet en twee kilo mais per dag krijgt plus twee handjes biks
ik wil geen gelijk hebben maar nodig ts uit om het te zelf te zien en dan te oordelen

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:35

stalgerrits schreef:
beste allemaal
ik snap wat jullie bedoelen maar onbeperkt alle andere voeren erin gooien dat werkt ook niet
en een ding is zeker , ik heb voer analiese laten doen en daar komt een hoge koolhydraten uit en een hele lage suiker waarden
en ik kan aantoonbare resultaten laten zien en niet een verhaal van horen zeggen
mais heeft hoge suiker waarde als je alleen de kolf voert of mais meel maar dat is ook alleen de kolf
met de plant en kolf hakselen en dat in de kuil of in plastic balen krijg je een fermetatie van het product
gelijk aan inwekken zoals we al jaren doen met onze groente
maar ik weet zeker dat je er een paard of pony niet bevangen van voert
er staat hier op stal een mini pony van 70 echte cm hoog die er heel goed uit ziet en twee kilo mais per dag krijgt plus twee handjes biks
ik wil geen gelijk hebben maar nodig ts uit om het te zelf te zien en dan te oordelen

Vraag me dan af hoe het komt dat mijn pony bevangen werd van mais..

En ja dat was de hele plant. Gehakseld. En lag al 5 maanden ingekuild in sleufsilo.

Heb jaren bij een boer gestaan. Pony kreeg swinter prachtig hooi van eigen weide. En daarnaast wat mais.
Ze is wel degelijk van die mais bevangen geraakt.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:46

uitzonderingen bevestigen de regel

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:53

maar bevangenheid komt in 75 procent van de gevallen niet door teveel zuikers voeren maar het verkeerd berijden of het overnemen van het paard
google even naar cushing bij paarden en daar krijg je er een uitleg over dat diverse oorzaken hoef bevangenheid veroorzaken en de grootste oorzaak is jong gras en dan overnemen en als laatste een hoge suiker opnamen maar die kan ook in biks zitten of in ander granen voer

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:04

In mijn geval kwam het echt door de mais. Pony kreeg enkel goede kwaliteit hooi. En daarnaast mais. Geen krachtvoer of ander voer. Niks ernaast.

Overigens heeft mijn pony geen cushing.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:08

en er werd ook niet op gereden

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:15

Hier was de grens, als er iets bij zou komen wat erg duur was, dus bv iets aan zijn hart.
Maar dat was inmiddels al 5 jaar geleden, dus dat wordt weer bijgesteld.

Wel moet het zonder chronische medicatie op te lossen zijn.
Levenskwaliteit moet verbeteren.
Pijnvrij zijn.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:17

Moeilijk dilemma.
Ik vind dat er enorm veel krachtvoer in gaat. Ik vraag me af of zo'n beestje zo'n enorme hoeveelheid voer uberhaupt nog wel verwerkt. Wat is de kwaliteit van je ruwvoer? Verder zou ik je adviseren zonnebloemolie te geven door het voer, et een scheutje beginnen en opvoeren naar een kopje per dag.
In ieder geval sterkte en wijsheid gewenst.
Ik heb oprecht respect voor ieders mening maar bij mij gaan er geen dieren hemelen voordat het hun tijd is. Maar dat je je zelf zorg moet ontzeggen vind ik toch ook wel heftig