Ervaringen essentiële oliën

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Re: Ervaringen essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:45

Ja.

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:53

Ok, dank je, hoe krijg je dat vloeibaar?
Ik ken het alleen als een soort boter.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:12

Ik gebruik oliën tot nu toe alleen thuis, voor de lekkere geur.
Maar door mijn oude DA (die het toepast in de kliniek/praktijk) is mijn interesse voor andere doeleinden wel gewekt. Maar aan de andere kant ben ik ook vreselijk sceptisch. En vind ik het heel veel geld voor wat flesjes om er een beetje mee te 'spelen'. (zoals bijv. de starterkit van YL, en vind YL ook een beetje eng of zo het is toch een piramidesysteem)
En wat maakt nou dat die YL oliën zo veel beter zijn dan die van bijv. Chi?

Wat de werking op dieren moet zijn, dat vind ik lastig. Ik vind het zelf gewoon lekker ruiken en een fijne geur in huis brengt wel een bepaalde stemming met zich mee.
Aan de andere kant, dieren genoeg hier om te kijken wat het dan zou moeten doen bij ze...wil er alleen geen honderden euro's aan kwijt zijn.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:50

https://deolielounge.com/category/waarom-yleo/

Dit zijn voor mij de redenen geweest.
Op deze website staat erg veel informatie.

Nogmaals heel duidelijk; je bent NIKS verplicht. Doe wat je prettig vindt en doe vooral rustig aan.

Als je met dieren aan de slag gaat; dieren zijn veel gevoeliger dan mensen dus dan is het heel belangrijk om weinig te gebruiken. Motto is dan; minder is meer.

Cococo schreef:
Ok, dank je, hoe krijg je dat vloeibaar?
Ik ken het alleen als een soort boter.

Hogere temperatuur; meestal wrijf ik het in Mn handen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:20

Wij gebruiken oliën van Doterra of de Silverlinde. Heb er wel degelijk vertrouwen in dat het iets doet :) al zie ik het meer als ondersteuning van de lichamelijke processen. Wij laten de paarden meestal zelf kiezen; wat je lekker vindt is vaak ook goed voor je, dus hou een flesje of een druppel voor en bekijk de reactie. Hier gaat dat van het flesje aflikken tot weglopen :P

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:30

Het merk daargelaten (ben er nog niet uit): wat zijn fijne olietjes om mee te beginnen? Liefst geen samenstellingen, dat lijkt me te voor het begin. Lavendel ter ontspanning lijkt me een goede. Daarnaast denk ik aan een activerende/verfrissende olie (voor de training), iets voor het zelfvertrouwen en iets tegen angst/nervositeit. Die laatste 2 zouden in eerste instantie voor mezelf zijn.

Helichrysum lijkt me wel een hele mooie...

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:03

Sonja89 schreef:
Het merk daargelaten (ben er nog niet uit): wat zijn fijne olietjes om mee te beginnen? Liefst geen samenstellingen, dat lijkt me te voor het begin. Lavendel ter ontspanning lijkt me een goede. Daarnaast denk ik aan een activerende/verfrissende olie (voor de training), iets voor het zelfvertrouwen en iets tegen angst/nervositeit. Die laatste 2 zouden in eerste instantie voor mezelf zijn.

Helichrysum lijkt me wel een hele mooie...

Ja die is mooi. Maar heel duur (bij YL)! Staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Lavendel! Goed voor alles.

Peppermint, fijn voor een oppeppertje en goed voor spijsvertering.

Voor het laatste heb ik wel wat suggesties nog, maar zijn iid blends (van YL).
En anders toch ook Lavendel! _/-\o_

Gisa44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:45

Al jaren gebruik ik de Young Living olies voor mijzelf en mijn ouderdoms-kwaaltjes .
Ik kan er beslist niet meer buiten.
Maar als je meer wilt weten over het gebruik van de olie bij dieren, kom dan op 21 mei naar Rijhal Aalten, www.rijhal-aalten.nl want daar wordt een workshop gegeven over verantwoord gebruik van essentiele olie bij dieren.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 12:12

Ja ik heb er om eerlijk te zijn wel veel vertrouwen in. Door een raindropmassage (bepaalde volgorde van oliën aanbrengen) heb ik een paard kunnen helpen met zware koliek. Ik zeg niet dat de oliën dit genezen hebben maar er zijn er die spierontspanning ondersteunen en je zag na tien minuten dat hij terug ging eten, drinken en even daarna ook mesten terwijl hij dit twee dagen niet had gedaan. Voor mij was dit compleet onverwacht, ik zag de olietjes als iets leuks om de paarden mee te verwennen en was ook gevraagd in de trant van, het kan geen kwaad en misschien helpt het wel. Ook bij ondersteuning van zomereczeem al hele mooie resultaten gezien en ook bij mezelf. De panaway is heerlijk om mijn hernia mee te ontspannen, lavendel gaat op wondjes,etc en ik merk dat het mij persoonlijk ontzettend helpt. Ik heb ook bewust voor YL gekozen ondanks de hogere prijzen vanwege het seed to seal proces dat mij enorm boeit. Carolien appeltans van equivibes is hier in België een van de eerste die YL op paarden toepaste en voor meer informatie kan je haar zeker eens benaderen. Ik was in ieder geval aangenaam verrast :)

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:31

Ik gebruik de oliën van DoTerra, voornamelijk voor mezelf en voor paardlief natuurlijk wel een vliegenspray gemaakt en iets tegen de teken afgelopen zomer. Ik ben bij mijn paard heel voorzichtig ermee, hun zelfgenezend vermogen is al heel groot.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:53

Dat Seed to Seal lijkt ook niet alles te zeggen ;-)
http://www.aromatherapie-info.com/young ... terra.html

Het enige voordeel dat ik YL zou willen geven is dat ze eventueel fijne kant en klare mixen hebben, maar verder kan niemand dus echt vertellen wat de YL olie nou zo geweldg maakt, tov bijvoorbeeld Chi.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:32

Dennis schreef:
Etherische oliën zijn fijn, maar heb er zelf te kort kennis van om er wat goeds mee te kunnen doen. Ik kom niet veel verder dan een beetje lavendel bij brandwonden of voor nachtrust, soms een beetje roos hydrolaat bij vieze ogen.
Oliën kan je echt niet allemaal veilig gebruiken. Veel zijn snel toxische bij huidcontact of oraal.

Als je er wat mee wil, laat je dan informeren door een goede therapeut!

Essentiële oliën bestaan niet. Dat is een gigantische vertaal blunder.

Ik vraag me ook al tijden oprecht af wat er essentieel is aan deze oliën?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:42

Niks. Essentieel is vertaald vanuit het Engelse essence, wat meer zoiets als 'kern' of 'het wezen' of 'de inhoud' betekend ipv essentieel. Wat teruggrijpt naar het idee dat je de belangrijkste kern van de plant in een flesje hebt. Idd een enorme vertaalblunder.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 12:46

De essentie van een plant? De oliën horen 100% die plant te zijn dus je neemt daar de essentie van? Zo ver heb ik er om eerlijk te zijn niet over nagedacht hoor :p

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:13

Zijn de Chi oliën ook goed? Wat is het verschil tussen YL en Chi?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:23

Het engelse 'essensial oils' moet je als 1 geheel vertalen als 'etherische oliën'.
Als je essential en oils apart vertaal is essentiële en oliën wel goed, maar dan bedoel je niet de fijne natuurlijke etherische oliën die bedoelt worden.

Ik ben verder niet bekend in merken die voor de consument te krijgen zijn. Maar wat ik begrepen heb levert Chi prima oliën.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:32

Ik zou het graag voor mezelf willen gebruiken, ik houd heel erg van fijne geuren en met name lavendel :) of als cadeau voor mijn moeder, die gebruikt het in haar luchtbevochtiger. Ik zou vooral voor haar een flesje van goede kwaliteit willen kopen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:51

ik ben er eerlijk gezegd nogal sceptisch tegenover. Ik heb nu 2 stalgenoten die lid zijn van die YL gedoe, en die ene maakt heel veel reclame.

Wat me vooral stoort aan YL is de manier waarop het op de markt gebracht wordt. Via da Multi level gedoe, ik vind dat nogal niets eigenlijk. Ze hoeven niet dezelfde tests te ondergaan als een product dat ligt in de winkel

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:37

Ik ben ook niet van de piramide van yl. Ik heb twee flesjes via iemand gekocht en was opzoek naar een ander goed merk maar heb hier wel een en ander voorbij zien komen.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:57

Ik heb laatst een info avond gehad over doTerra essentiële oliën. Het was heel interssant en we hebben verschillende oliën geroken en daar veel informatie over gekregen. Ik heb zelf nog niks gekocht. Een aantal bij ons op stal hebben wel wat gekocht. Ik hoor van hun veel positieve reacties.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:13

Inmiddels heb ik via De Levensboom heel fijn advies gekregen en een kleine bestelling gedaan: lavendel, pepermunt, cypres en atlasceder. Ben erg benieuwd!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:19

Ik vraag me eigenlijk alleen oprecht af, op stal heb ik nu 2 mensen die helemaal over de gekke gaan van die Young Living dingen. Ze smeren dat soms op hun paard zijn oren (ik weet niet waarom). Maar dat is toch ook schadelijk? Of niet? Want op bussen met olie (bv ontklitter) die ik heb voor mijn paard staat uitdrukkelijk op dat je dat niet mag gebruiken overdag als de zon schijnt

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:31

Sommige citrus olieen zijn inderdaad fototoxisch en kun je beter niet smeren als je de zon in gaat. Maar een heleboel soorten, en ook een aantal citrus varianten, kunnen wel.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:38

Maar verbrand dat de huid ook gewoon niet? Olie zorgt er toch voor dat de zon feller brandt op dat plekje?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:53

The_Cat schreef:
Maar verbrand dat de huid ook gewoon niet? Olie zorgt er toch voor dat de zon feller brandt op dat plekje?

Nee. Die ervaring heb ik niet.

Sterker nog de carrot seed olie heeft zelfs n spf factor.