Ingrijpen andermans paard bij medisch handelen - No or Go

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Re: Ingrijpen andermans paard bij medisch handelen - No or Go

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:15

Ringworm jeukt niet bij mensen?
Nou ik kan je vertellen toen ik het had ik gek werd van de jeuk dus die vlieger gaat niet op :j

Ts, misschien prive de foto versturen? :) misschien als we het zien we iets kunnen zeggen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:18

LukieBradley schreef:
Ringworm jeukt niet bij mensen?
Nou ik kan je vertellen toen ik het had ik gek werd van de jeuk dus die vlieger gaat niet op :j

Nou, die gedachte kreeg ik toch ook toen mijn man het had.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 19:18

Nou een vriendinnetje van mij had het vroeger in der hals van een cavia gekregen en die werd gek van de jeuk.. dus jeuken doet het dus wel.

Maar goed. Niemand zou de eigenaresse waarschuwen dat stalgenoten haar paard toch willen laten checken?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:20

Ik had het ook van mijn cavia's inderdaad.

Nee ik zou je er niet tussen steken want je zal altijd zien dat jij straks als schuldige word aangekeken ;)

Tóch contact zoeken met de stal eigenaar

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 19:26

Oké bedankt voor al jullie opties. Het wordt dus toch doen alsof mijn neus bloed en aan de anderen overlaten wat zij gaan doen met andermans paard bij de dierenarts. Het voelt echt niet oké, maar ik maken wij wel zorgen om de andere paarden..

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:28

Oef.

Ik zou spin- en spinnijdig zijn als er tegen mijn uitdrukkelijke wens in een veearts bij mijn paard gehaald wordt zonder dat ik daar bij ben.
Echt héél kwaad.

Enige uitzondering op die regel is een acuut probleem (zoals koliek) en ik níét bereikbaar ben.
Gelukkig zijn daar bij mij op stal goede afspraken over.

Neemt niet weg dat als jullie je echt zorgen maken dat dat paard besmettelijk is voor de rest, dat daar wel iets moet gebeuren.

Maar dat ligt in communicatie.

Desnoods stalgesprek met iedereen op stal.
Of dat paard -na overleg- afzonderen.
Maar communicatie is echt de basis hier!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 19:31

Ja Femke Tweety ik ben het helemaal met je eens. Het paard gaat er echt niet dood aan, maar heeft duidelijk heel erg jeuk en mogelijk zijn er nadat bij hem korsten zijn ontstaan bij twee andere paarden ringworm geconstateerd. Maar wanneer het andersom zou zijn zou ik ook uit mijn vel klappen. Je blijft van mijn paard af...

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:32

Ik begrijp de zorgen van je stalgenoten. Maar iemand zijn paard laten behandelen zonder toestemming (tenzij er sprake is van een zeer ernstige situatie) kan echt niet. Ze kunnen hooguit vragen of de dierenarts er een blik op wil werpen. Ts ik zou doen alsof je neus bloed. Mochten de andere paarden toch wat onder de leden hebben en is het vermoeden van de DA dat het bij dat specifieke paard vandaan komt, dan moet er eens goed met elkaar gepraat gaan worden.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:33

Als 1ste: Ik zou not amused zijn als stalgenoten zomaar de dierenarts naar mijn paard laten kijken. Praat met mij, ik ben de eigenaar, ik beslis en wil er bij zijn als er een dierenarts voor mijn paard is. Als ik een probleem niet zo erg vind, maar een ander wel, laat me dan ff aan het idee wennen, praat met mij en overtuig me dat een dierenarts wel handig is. Natuurlijk heb ik het beste met mijn paard voor. (En ik denk dus dat dit voor iedereen geldt, dus gok dat deze reactie voor 9 vd 10 paardeneigenaren opgaat :o )

Verder zou ik het vanuit jouw positie laten afhangen van hoe mijn relatie met eigenaresse is van het jeukende paard. Als die neutraal tot goed is zou ik zeker met haar gaan praten over het hele gebeuren. En dan zou ik niet direct beginnen met weetje dat die en die een dierenarts naar jouw paard gaan laten kijken.. Maar eerst beginnen met vragen hoe het met haar paard gaat, of ze al vooruitgang ziet, dat het me opvalt dat haar paard wel heel erge jeuk heeft en dat er nu ook andere paarden rondlopen met plekjes. En dan vanuit daar over de stalgenoten en de dierenarts beginnen :)

Dus concreet antwoord op je vraag: Ja, ik zou een gesprekje met haar erover beginnen. Maar alleen als onze relatie dus goed is. Als zij je al niet mag, schiet je er niets mee op namelijk :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:37

Laat die stalgenoten morgen de DA even alle paarden laten nakijken, dan weet je zeker wie er nu besmet is en kan je die scheiden van de rest tot alles weer genezen is. Als ze elkaar blijven besmetten blijf je achter de feiten aanhollen en zit je zometeen tot ver in de zomer/herfst met die besmetting te klooien. Breng het zo bij de DA dat het zijn/haar idee is en je bent van het hele gedoe af.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 19:41

Ha Femek2902,

Bedankt voor je reactie! Mijn contact met de eigenaresse met het paard met korstjes is vriendelijk beleefd. Niet bijzonder goed of slecht. Echter is mijn contact met de dames die het paard willen laten onderzoeken zonder toestemming heel goed. Ik denk daarom dus dat zij als zij teams voor en tegen haar gaat maken in haar hoofd dat ik automatisch in team tegen val. Plus ik riskeer mijn relatie met de anderen. Kortom gecompliceerd, maar soms is iets moeilijks doen wel het meest integer. Daarom overweeg ik het wel om mijn relaties op het spel te zetten ookal vind ik het dood eng..

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 19:42

BeeMed schreef:
Ik begrijp de zorgen van je stalgenoten. Maar iemand zijn paard laten behandelen zonder toestemming (tenzij er sprake is van een zeer ernstige situatie) kan echt niet. Ze kunnen hooguit vragen of de dierenarts er een blik op wil werpen. Ts ik zou doen alsof je neus bloed. Mochten de andere paarden toch wat onder de leden hebben en is het vermoeden van de DA dat het bij dat specifieke paard vandaan komt, dan moet er eens goed met elkaar gepraat gaan worden.

Is inderdaad wel de meest makkelijke en veilige optie..

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 19:45

tamary schreef:
Laat die stalgenoten morgen de DA even alle paarden laten nakijken, dan weet je zeker wie er nu besmet is en kan je die scheiden van de rest tot alles weer genezen is. Als ze elkaar blijven besmetten blijf je achter de feiten aanhollen en zit je zometeen tot ver in de zomer/herfst met die besmetting te klooien. Breng het zo bij de DA dat het zijn/haar idee is en je bent van het hele gedoe af.

Ik denk dat het hier ook op uitdraait als er morgen nog een besmetting wordt geconstateerd. In ieder geval dat hoop ik, want ik slaap er gewoon slecht van.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:49

Jullie hebben vast wel een groepsapp? Laat diegene met de grootste bek daarin aangeven dat dit niet geaccepteerd wordt. Of zelf de da erbij halen of jullie doen het met factuur naar eigenaresse. En, ook al is de stal eigenaar niet in beeld, deze altijd inlichten mbt dit soort acties.
Hoe oud zijn jullie?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:50

Vind het een moeilijk, vooral omdat je er nogal tussenin zit.

Normaal ik vind het not done dat een ander een dierenarts gaan bestellen voor mijn paard en al helemaal niet doen alsof ze de eigenaar zijn.

Maar als nu dadelijk blijkt dat mijn paard de persoon die nu de dierenarts heeft laten komen ook een besmettelijk ringworm geval heeft, zou ik de dierenarts ook even vragen om te kijken of dat ,dat hij niet van mij is, paard met die jeuk de reden is van de besmetting. En dan vind ik het ook echt not done dat de eigenaresse te nalatig is om de dierenarts te laten komen en mijn paard hierdoor ziek heeft kunnen worden.

Beide zijn niet jou positie.

Dus ik denk dat ik de stalgenoten zou zeggen dat je het niet eens bent met de manier waarop ze dit willen doen. Dat zo verder laten en verder gaan met iedereen op goede voet.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:58

Wildgirl schreef:
Jullie hebben vast wel een groepsapp? Laat diegene met de grootste bek daarin aangeven dat dit niet geaccepteerd wordt. Of zelf de da erbij halen of jullie doen het met factuur naar eigenaresse. En, ook al is de stal eigenaar niet in beeld, deze altijd inlichten mbt dit soort acties.
Hoe oud zijn jullie?

Nu ben ik iemand die op mijn vorige stal 'diegene met de grote bek' was en in veel gevallen de kastanjes uit het vuur heb gehaald. Ik zou het in dit geval wel iets nuanceren. Open en eerlijk aangeven bij de betreffende eigenaar dat er zorgen zijn over eventuele besmettelijkheid. Vooral omdat een ander paard nu ook plekjes heeft. Dat daar een DA voor komt en dat er bij de DA aangegeven wordt dat er nog een paard is die het al eerder had. Als DA die wil zien dan krijgt hij deze ook te zien of eigenaar het nu wel of niet wil.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 20:04

Wildgirl schreef:
Hoe oud zijn jullie?

Allemaal volwassen :o schaam

jeanet1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:05

Pot imaverol voor honden halen bij de welkoop a 8 euro per paard , alle paarden preventief wassen omdat het besmettelijk is. Geen zondebok aanwijzen maar gewoon met iedereen de ringworm van het erf bannen.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 20:10

Moonlight17 schreef:
Vind het een moeilijk, vooral omdat je er nogal tussenin zit.

Normaal ik vind het not done dat een ander een dierenarts gaan bestellen voor mijn paard en al helemaal niet doen alsof ze de eigenaar zijn.

Maar als nu dadelijk blijkt dat mijn paard de persoon die nu de dierenarts heeft laten komen ook een besmettelijk ringworm geval heeft, zou ik de dierenarts ook even vragen om te kijken of dat ,dat hij niet van mij is, paard met die jeuk de reden is van de besmetting. En dan vind ik het ook echt not done dat de eigenaresse te nalatig is om de dierenarts te laten komen en mijn paard hierdoor ziek heeft kunnen worden.

Beide zijn niet jou positie.

Dus ik denk dat ik de stalgenoten zou zeggen dat je het niet eens bent met de manier waarop ze dit willen doen. Dat zo verder laten en verder gaan met iedereen op goede voet.

Dus precies zoals ik nu dus heb gedaan en het daarbij laten. Verder gewoon afzijdig houden als de ruzie mogelijk losbreekt. Begrijp ik je zo goed?

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 20:13

_kajo_ schreef:
Wildgirl schreef:
Hoe oud zijn jullie?

Nu ben ik iemand die op mijn vorige stal 'diegene met de grote bek' was en in veel gevallen de kastanjes uit het vuur heb gehaald. Ik zou het in dit geval wel iets nuanceren. Open en eerlijk aangeven bij de betreffende eigenaar dat er zorgen zijn over eventuele besmettelijkheid. Vooral omdat een ander paard nu ook plekjes heeft. Dat daar een DA voor komt en dat er bij de DA aangegeven wordt dat er nog een paard is die het al eerder had. Als DA die wil zien dan krijgt hij deze ook te zien of eigenaar het nu wel of niet wil.

Kortom eerst laten kijken en hoe communiceer je dat dan naar de eigenaresse?

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 20:14

jeanet1977 schreef:
Pot imaverol voor honden halen bij de welkoop a 8 euro per paard , alle paarden preventief wassen omdat het besmettelijk is. Geen zondebok aanwijzen maar gewoon met iedereen de ringworm van het erf bannen.

Ja dat zou ik graag zien... werkt in de praktijk allen iets genuanceerder.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:26

schilfers doen mij vermoeden dat het niets met ringworm te maken heeft eigenlijk.

hier in deze link zie je 2 foto's van ringwormplekken.
dan kan je mss aangeven of het erop lijkt.

http://ziekte-bij-paarden.weebly.com/ringworm.html

het hoeft ook helemaal niet iets ergs te zijn.

een schimmeltje is behoorlijk onschuldig.
paarden met een sterke,goeie weerstand gaan het ook niet krijgen,ook al staan ze bij een paard met schimmel.
schimmel gaat bv ook meestal vanzelf weer over,met wat tijd.
kan ook eenvoudig behandeld worden.

daarnaast had ik ooit ook een pony die elk voorjaar zijn halve lijf schuurde,en die kreeg daar ook gewoon grote kale plekken van.
uit alle onderzoeken kwam niets.
de da hield het dan maar op een pony die extreem gevoelig reageerd op de lichte jeuk en kriebeligheid die verharen met zich mee kan brengen en daar extreem op reageerde.
hij schuurde tot kale plekken,de zomervacht kwam erdoor en de jeuk verdween.
maar kwam bv ook elk voorjaar gewoon in dezelfde mate terug.

en er zijn daarnaast nog 101 andere opties......

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:30

jeanet1977 schreef:

Ringworm gaat vanzelf ook over; en paarden kunnen het maar 1x krijgen.
Citaat:
Schimmelinfectie uit zich vaak op de huid als kleine, ronde, asbestgrijze plekken op de huid. In de volksmond wordt een schimmelinfectie ook wel ringworm of ringschurft genoemd. De aangedane plekken bevinden zich vaak daar waar het harnachement zit.

Het begint als bultjes met opstaande haren. Vervolgens vallen die haren uit en ontstaan er grijzige korstjes. Vanuit het midden van de plek gaat de huid weer genezen, terwijl het zich ondertussen naar buiten toe verder uitbreidt. Hierdoor krijg je de typisch ronde laesies. Een paard met een schimmelinfectie heeft geen jeuk.

Een schimmelinfectie is uiteindelijk zelflimiterend. Dit houdt in dat het ook zonder behandeling vanzelf overgaat. Maar om te voorkomen dat de infectiedruk in de omgeving teveel stijgt en om te voorkomen dat het paard teveel laesies gaat krijgen, is het toch verstandig om het paard te behandelen. Daarnaast is een schimmelinfectie ook een zoönose. Dit houdt in dat de ziekte van dier op mens kan overgaan (en andersom). Een paard wat een schimmelinfectie heeft doorgemaakt, is vaak voor de rest van zijn leven beschermd.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:33

Mmm, indien er geen staleigenaar is, geen 'baas' laat maar even zo zeggen, dan denk ik dat er best iemand de leiding op zich neemt en de eigenaresse in naam van ganse groep aanspreekt. Indien het inderdaad ringworm is, is dit erg besmettelijk !

Maar wat ik me nu afvraag, indien jullie allemaal samen 1 stal runnen, hoe loopt dan het management? Hoe worden andere beslissingen dan genomen?

Je vroeg ook of jij nu de eigenaresse zou verwittigen omdat jij weet dat de rest van de groep haar paard wil laten onderzoeken. Nee, dat zou ik niet doen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:35

Oh prima als mijn stalgenoten de dierenarts bellen. Als er geen medische noodzaak is zijn zij gewoon verantwoordelijk voor de kosten.
Alleen in nood mag iemand anders als waarnemer handelen en krijg jij de rekening. Maar voor iets wat niet noodzakelijk is, telt dat niet.

En als het nodig is, dan betaal ik prima zelf. Als ze zich aanstellen, betalen zij, haha!
Maar goed, ik ben er altijd zelf op tijd bij, dus dat scheelt.

Ik zou het hier wel melden aan beide partijen. Dit gaat narigheid geven als de rekening straks komt...