Hoefschoenen versus ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:34

GamblersCup schreef:
Dat je de hoefschoenen zat bent, begrijp ik. IJzers begin ik nooit meer aan (tenzij medisch noodzakelijk), maar als je je paard toch op ijzers wilt hebben omdat je geen andere optie meer ziet: lees dan nog eens het commentaar van xyzutu2 door. Want dat is echt iets waar je dan wel rekening moet houden. Je hoefsmid zou dus niet minder vaak langs moeten komen dan nu met schoenen. IJzers er onder vandaan, bekappen, ijzers er weer onder. Want die hoeven zijn dan alsnog na 6 weken te lang.

Heb je het nieuwe alternatief al gezien? Megasus Horserunners. Komen dit jaar op de markt. Veel mensen die de hoefschoenen zat zijn door niet goed passen, het niet makkelijk om krijgen, het schuren, het draaien onderweg etc etc hebben ze al besteld. Eigenlijk het idee van je ijzers, maar dan zonder de hoef te beschadigen en afneembaar. Je plakt ze er dus alleen onder als je gaat (buiten) rijden. Je hoefsmid kan er makkelijk bij elke 6 weken om te bekappen. De rest doe je zelf met je horserunners. Misschien het doorlezen waard?

http://horserunners.com/

ik ga dit volgen , wil graag weten hoe mensen dit ervaren op hun paard ,met rijden en zonder de plakijzer op de paddock/blubber

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:08

Het klittenband (is natuurlijk geen "echt" klittenband, is een champignonsysteem) heeft natuurlijk iets speling omdat de strip vrij breed is. Maar als het echt te laag komt te zitten zodat je de runner niet meer goed vast kunt zetten, dan gaat de strip er af en plak je een nieuwe. Daarom zitten er extra strips bij en kun je strips altijd nabestellen.

Edit: deze "wijsheid" komt allemaal van hun website, uit hun nieuwsbrieven en via de kickstarter info mails... voor mij gaat het ook nieuw zijn natuurlijk! :)

FelineNanet

Re: Hoefschoenen versus ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:31

Ik ben erg benieuwd naar de horserunners.

Mijn paard heeft lang op ijzers gestaan wegens veel lopen op de weg. Uiteindelijk dacht ik zelf dat moet ook met hoefschoenen kunnen. Dus schoenen aan en in het natuurgebied uit. Jammer genoeg geen zadeltassen te vinden waar die van mij in pasten en aan mn zadel kon ik er maar 2 kwijt. Afijn het werkte redelijk een paar keer totdat me opviel dat ze draaide tijdens het draven. In stap ging het goed, draf niet meer en dit had een zeer logische verklaring. Mijn paard heeft vanuit de schouders franse stand, jammer genoeg is ze in haar jonge jaren flink verwaarloosd waaronder niet bekappen. Door te lange hoeven is uiteindelijk vanaf het pijpbeen de beenstand veranderd waardoor ze een extreem scheppende gang heeft. (Dit bleek overigens ook de reden waarom alle springschoenen het niet overleefde :+ ). Vaak is het onwetendheid en zo ook in mijn geval dat ik dit niet wist en er zo achter gekomen ben met DA/chiro. Sterker nog chiro stond mij aan te gapen dat iemand hiervoor hoefschoenen had aangemeten.

Ik heb nog wel gekeken naar de schoenen die weleens bij endurance gebruikt worden: schoenen en dan vast om de kogel. Ik ben alleen te bang dat ze zich verdraait ermee.

Nu is mijn 'probleem' afsluitende hoeven opgelost omdat ik naar een andere stal ben verhuisd, direct naast het natuurgebied :+ . Maar alsnog ben ik zeeeeeer benieuwd naar de horserunners, vorig jaar al filmpjea over gezien en kan niet wachten tot ik dat kan uitproberen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:43

bolletje schreef:
Voordeel schoen, demping, minder schadelijk. En stand van voet blijft altijd goed.
Nadeel schoen: Aan uit trekken

Ijzer voordeel makkelijk
Nadeel extra glad, slecht voor hoef, geeft extra trilling door op bot. steeds iedere 6 weken stand verandering wat in heel lichaam voelbaar is.

Ijzers glad? Daar heb ik echt nooit last van.
Schoenen daarentegen... Reed laatst in een groepstraining mee en daar liep er 1 met hoefschoenen. Deze heb ik flink zien uitglijden terwijl de paarden op ijzers op hetzelfde stuk nergens last van hadden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 04:23

Er was laatst een topic met een youtube video, slow motion opname van een dravend paard op asfalt, het verschil tussen ijzers of blootsvoets. Zéker wel dat ijzers glad! Als je ziet hoe ze doorglijden... dat heb je niet in de gaten als je er op zit.

Maar dit wordt een beetje teveel hoefschoen -ijzers -horserunners discussie, weet niet of ts daar wat aan heeft...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:54

Mandy_89 schreef:
Hoefschoenen die uitvallen zijn niet altijd te groot. Ik had flaotingboots die helemaal op maat zijn gemaakt en het koste een hoop moeite ze aan te krijgen. Maar die gingen uiteindelijk ook uit.

Sorry, maar dan zijn ze toch te groot. Want hoefschoenen die goed passen, kunnen niet zomaar uitgaan.
Zie het als je eigen schoenen. Als je normale schoenen aan hebt (geen instappers) kan iemand op je hiel gaan staan, maar vallen ze alsnog niet uit.

Ze zullen bij jou echt verkeerd op maat gemaakt zijn. Wat echt, hoefschoenen die uitgaan zijn te groot.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:57

HorseTopShop schreef:
Mandy_89 schreef:
Hoefschoenen die uitvallen zijn niet altijd te groot. Ik had flaotingboots die helemaal op maat zijn gemaakt en het koste een hoop moeite ze aan te krijgen. Maar die gingen uiteindelijk ook uit.

Sorry, maar dan zijn ze toch te groot. Want hoefschoenen die goed passen, kunnen niet zomaar uitgaan.
Zie het als je eigen schoenen. Als je normale schoenen aan hebt (geen instappers) kan iemand op je hiel gaan staan, maar vallen ze alsnog niet uit.

Ze zullen bij jou echt verkeerd op maat gemaakt zijn. Wat echt, hoefschoenen die uitgaan zijn te groot.

Dat is niet waar hoor,ik had ze op maat laten maken voor mn fjord (door middel van gips afdrukken) maar door de manier van lopen trapte hij ze toch uit en ze waren echt een hel om aan te trekken zo strak zaten ze.net als zn ijzers die trapte hij ook af wat we ook probeerde.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:57

Kan ook komen door dat de floatingboots bijv "op maat" gemaakt zijn terwijl de hoeven bijv vrij lang waren. En dat de schoenen uitvielen oid terwijl ze bijv recentelijk bekapt waren?

Bij hoefschoenen is het belangrijk dat de hoeven een beetje hetzelfde blijven dus regelmatig worden bijgehouden

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:59

Juist Maartje1990!! Ofwel: dan zijn ze te groot en niet goed op maat gemaakt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:15

IJzers onder omdat die langer blijven zitten is kolder; een beslagen paard moet ook na 6 weken bekapt en verlegd worden, anders verandert de stand van de voet teveel. IJzers die lekker 9 a 10 weken blijven zitten is misschien leuk op de korte termijn voor je portemonnee maar op de lange termijn niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:31

Ach, Arabesk, mijn haflinger is nu 29 en doet z'n hele leven in de winter tot 13 weken met z'n ijzers.
Dus lange termijn, hoe lang wil je het hebben?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 22:31

Mijn paard is inmiddels vandaag voor het eerst beslagen, doen eerst alleen voor gezien ze daarmee gevoelig liep, achter niet. Planning is alleen het wedstrijdseizoen op ijzers te zetten, in de winter rij ik toch niet zoveel en zo lang buiten en gaat het prima zonder.
Kosten voor het beslaan en bekappen waren 65 euro.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:17

En wanneer komt de hoefsmid dan weer, om de hoef kort genoeg te houden?

Marije_jiplover schreef:
Ach, Arabesk, mijn haflinger is nu 29 en doet z'n hele leven in de winter tot 13 weken met z'n ijzers.
Dus lange termijn, hoe lang wil je het hebben?

Er is natuurlijk een verschil in hoe snel hoeven groeien. Als ts zegt dat ze elke 6 weken weer te lang staat, zal het dier met ijzers na 6 weken ook weer te lang staan. Dat groeit gewoon door natuurlijk.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 16:29

De smid komt om te beginnen over 7 weken weer. Hij kon er niets afhalen qua lengte dit keer.
Alleen de teen wat afgevijld.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:34

Loopt ze gelijk goed of moest ze wennen? :')

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 16:37

Ze liep er zo mee weg. Op het erf waar grind ligt loopt ze normaal op eieren, maar nu liep ze meteen heel zeker met een vaste tred erover heen. Echt super. Wat een verschil!