Futloos Paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:15

SilverS schreef:
[Raad je dan aan om onderhoudsmengeling met haver en sportmengeling te geven of geef ik beter in 1 keer sportvoer (alles gemengd dus in 1 zak)? Ik zal ook van dat voer dan meer geven.

Ik weet niet welk merk je voert en kan dus ook niet zeggen welke van de twee in jouw situatie beter is. Zelf ben ik meer van de aparte vitamine/mineralenbrok zodat ik daarnaast zelf kan schuiven met meer/minder ruwvoer in de vorm van grasbrok, luzernebrok, bietenpulp of esparcette, plus natuurlijk de olie.
Maar als je liever een kant en klaar voer geeft, dan zou ik vooral kijken naar wat er op de zak staat; niet alleen qua gehaltes aan vitamines en mineralen en hoeveel je ervan moet geven, maar ook naar wat er precies in zit aan ingrediënten. Sommige paarden zijn bijvoorbeeld heel slecht in het verteren van zetmeel; als je dan voer met veel granen/zetmeel geeft, dan kunnen ze alsnog afvallen (dat deed mijn paard bijvoorbeeld toen ik hem kocht).

Als je liever een alles in 1 voer geeft, dan zou je ook eens kunnen kijken naar Vitalbix; een 'krachtvoer' met alle vitamines en mineralen zonder idioot veel zetmeel, melasse of granen. Daar zul je ook niet onbeperkt veel van kunnen voeren (juist omdat daar de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vit/min erin zit en je die niet wilt overschrijden), maar als je dat als basis neemt voor de energie en bouwstoffen, dan kun je voor de rest aanvullen met je luzerne en pulp zodat je paard weer een volle buik heeft en alleen binnenkrijgt wat hij nodig heeft. :)

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 21:23

hwn schreef:
Ik vind het voer ook wat weinig voor een paard dat 3 à 4x per week gewerkt wordt (vind ik trouwens behoorlijk veel hoor, zou ik niet als recreactief beschouwen).

Ik kende die voeders van D'Hooghe niet (vermoed dat je ook Belgische bent?), maar die Red Fibre lijkt me wel interessant, ik zou daar paar kilootjes daags van geven: laag in suiker en zetmeel, hoger vetgehalte, hoger vitamine E-gehalte (al is dat wel nodig bij vetrijke voeders). Is denk ik vergelijkbaar met wat ik voer: Sport Mix Zero van Aveve.

Wormen kunnen idd een oorzaak zijn, maar kijk zeker om tegen de juiste soorten te ontwormen, niet steeds hetzelfde gebruiken. Waarmee heb je de laatste keren ontwormd?

Wat ik hier nog voorgehad heb, is een futloos paard door enerzijds bloedarmoede door weinig of geen krachtvoer, en anderzijds overbelaste lever door teveel ijzer in het ruwvoer (waardoor onbeperkt hier geen goed idee is). Dus mocht je bloedonderzoek laten doen, neem dan zeker zaken zoals ijzer, zink en koper mee in het onderzoek. Je kan ook je ruwvoer laten analyseren hiervoor, ik kan je wel aan een betaalbaar adresje helpen in België mocht je dat willen.

Ja ik ben van belgië, je mag me gerust dat betaalbaar adresje geven. Ik wissel af met 2 soorten maar ik heb nu al met een goede ontwormt en morgen nog eens in het bloed ontwormen. Dan heeft hij wel een goede kuur gehad. Ik ga afwachten hoe die ontworming uitslaat en als ik geen verbetering zie ga ik een bloedonderzoek doen. Ik zou niet weten wat ik anders kan doen. Ik heb van onderhoudsmengeling nu Horse flox? Kan je eventueel eens kijken of dit een geschikt voeder is? Ik geef daarbij dus ook 2 handen haver en 1 hand Marathon (alles van het merk D'hooghe)

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 21:30

VanHuisUit schreef:
Voordat je allerlei extra voer erin gaat gooien zou ik in ieder geval 3 stappen doen:
1. mestonderzoek
2. zowiezo een wormkuur er in na het mestonderzoek ook als dat niets oplevert (maar dan weet je in ieder geval meestal iets meer, alleen het is niet altijd sluitend dus vandaar wel die wormkuur erin, een flinke Equest of zoiets)
3. paardentandarts langs laten komen

ALs dat na een week of twee nog niet verbetering geeft bloedonderzoek (mn op leverfunctie).

Als extra meer pulp / luzerne kan nooit kwaad maar zou niet direct allerlei mengelingen of wat dan ook erin doen voordat je iets meer info hebt.

Wat brengt een mestonderzoek bij? Ben ik dan niet beter met een bloedonderzoek?
tandarts is een half jaar geleden ongeveer geweest. Dus dat is in orde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:33

Wat gek, die D'Hooghe voersoorten; op hun website geen enkele specificatie van wat erin zit en ook niet hoeveel je ervan hoort te voeren om compleet te zijn, en ook de analyse ontbreekt grotendeels.
Het enige wat ik kan zeggen is dat er erg veel suiker+zetmeel in zit (boven de 30%) dus dat zou niet mijn keuze zijn. Maar ja, als de fabrikant al niet zegt hoeveel je ervan per dag moet voeren, dan weet je helemaal niet wat er nou eigenlijk je paard in gaat...

Als je zo intensief ontwormt als je nu doet zou ik me even geen zorgen maken over mestonderzoek - al was het maar omdat dat ook verre van betrouwbaar is in de winter en omdat je nu al ontwormd hebt.

Ik heb even verder gekeken, maar aangezien ik Belgen vaak over Aveve hoor is dit misschien wel interessant voor je: https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... -mix/2f02b
Hier kun je bij 'voeradvies' ook zien in welke hoeveelheden krachtvoer normaalgesproken gevoerd wordt om volledig te zijn. Nu moet je de adviezen van de fabrikant (wil veel paardenvoer verkopen 8-) ) altijd met een korreltje zout nemen, maar het is duidelijk dat je met jouw voerpraktijk hier ruim onder zit. Dus daar valt denk ik zeker nog winst uit te behalen.
Voor dunne paarden heeft Aveve ook nog de All In Soup als ruwvoer/krachtvoervervanger
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-02-17 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:39

Shalimar schreef:
Jouw voerschema klinkt wel redelijk beperkt qua hoeveelheid als hij vol in training staat. Ik zou inderdaad eens even met een weegschaal aan de slag en eens onderzoeken hoeveel echte energie en vitamines hij nu binnenkrijgt. Net wat Ellepel zegt. En dan eens een rantsoen samenstellen waar hij echt voldoende uit kan halen. Misschien nog even bloed laten checken voor het volledige plaatje. Wormen zouden na ontworming in principe onder controle moeten zijn.

was maar waar....ik ben 1.5 jaar bezig geweest om mijn wormstekige paardje schoon te krijgen[/quote]

Dit is wel zeer lang, hoe wist je dat dat je paard met wormen bleef zitten?[/quote]

omdat er telkens na de ontworming er drie tot vier wormpjes in zijn mest zaten

Valt twee keer per jaar ontwormen onder intensief?

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 21:52

xyzutu2 schreef:
Wat gek, die D'Hooghe voersoorten; op hun website geen enkele specificatie van wat erin zit en ook niet hoeveel je ervan hoort te voeren om compleet te zijn, en ook de analyse ontbreekt grotendeels.
Het enige wat ik kan zeggen is dat er erg veel suiker+zetmeel in zit (boven de 30%) dus dat zou niet mijn keuze zijn. Maar ja, als de fabrikant al niet zegt hoeveel je ervan per dag moet voeren, dan weet je helemaal niet wat er nou eigenlijk je paard in gaat...

Als je zo intensief ontwormt als je nu doet zou ik me even geen zorgen maken over mestonderzoek - al was het maar omdat dat ook verre van betrouwbaar is in de winter en omdat je nu al ontwormd hebt.

Ik heb even verder gekeken, maar aangezien ik Belgen vaak over Aveve hoor is dit misschien wel interessant voor je: https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... -mix/2f02b
Hier kun je bij 'voeradvies' ook zien in welke hoeveelheden krachtvoer normaalgesproken gevoerd wordt om volledig te zijn. Nu moet je de adviezen van de fabrikant (wil veel paardenvoer verkopen 8-) ) altijd met een korreltje zout nemen, maar het is duidelijk dat je met jouw voerpraktijk hier ruim onder zit. Dus daar valt denk ik zeker nog winst uit te behalen.
Voor dunne paarden heeft Aveve ook nog de All In Soup als ruwvoer/krachtvoervervanger

Het is misschien inderdaad eens geen slecht idee om over te schakelen naar een ander merk. hoe weet je eigenlijk hoeveel eiwitten, zetmeel, enz... een paard mag hebben? Of is er een bepaalde waarde dat voor elk paard geld? Zoja welke waarde of welke waarde is het beste voor een paard?

Anoniem

Re: Futloos Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:00

Hier vind je een handige tabel met hoeveel vitamines en mineralen een paard per dag nodig heeft: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... -mineralen
Het grootste deel daarvan zou natuurlijk via het hooi en gras je paard in moeten komen, maar het kan geen kwaad ook in je kracht/bijvoer er ook wat van mee te voeren en te controleren of er niet hele gekke verhoudingen in zitten. Als je meer wilt weten over een vitamine/mineraal dan kun je op de linkjes in de tabel klikken. Het zou zomaar kunnen dat jouw paard ergens een tekort aan heeft, of het nou is door weinig krachtvoer, slechte tanden of inderdaad toch de wormen.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 23:06

xyzutu2 schreef:
Hier vind je een handige tabel met hoeveel vitamines en mineralen een paard per dag nodig heeft: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... -mineralen
Het grootste deel daarvan zou natuurlijk via het hooi en gras je paard in moeten komen, maar het kan geen kwaad ook in je kracht/bijvoer er ook wat van mee te voeren en te controleren of er niet hele gekke verhoudingen in zitten. Als je meer wilt weten over een vitamine/mineraal dan kun je op de linkjes in de tabel klikken. Het zou zomaar kunnen dat jouw paard ergens een tekort aan heeft, of het nou is door weinig krachtvoer, slechte tanden of inderdaad toch de wormen.

Is de calm mix van aveve ook interessant of is de balance mix dan toch beter volgens jou?
Wat zou jij dan nog bijgeven of weglaten voor de rest van voer van wat ik nu geef en eventueel hoeveel ongeveer?
Ik gaf dus haver, onderhoudsmengeling, sportmengeling, luzerne, pulp en lijnzaad om nog eens te herhalen :) .

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:38

naast wat er al is genoemd zou je ook een zandweg kuur kunnen proberen. Mest kun je zelf controleren. Ik doe dan een 2-3 mestballen in een doorzichtig handschoen met water. Even dichtknopen, schudden en ophangen. Na een dag zie je of er zand inzit (zakt naar de vingertoppen). Maar al zie je weinig zand, zou ik toch een kuurtje aanraden. Mijn ruintje was ook wat lomer een paar weken terug. Zag niet veel zand maar toch ff een kuurtje gegeven. Daarna is hij weer opgeknapt.

Hij wordt overigens volgens een opgezet schema 4x per jaar ontwormd en daarnaast geef ik Verm- X ter ondersteuning en 2 x per jaar mest onderzoek (als het boven de 15 graden is).

Dus ik was vrij zeker dat het bij hem geen wormen kon zijn.
Laatst bijgewerkt door VC_Immortal op 28-02-17 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:48

Ik zou dan zelf eerst eens stoppen met de haver, onderhoudsmengeling en sportmengeling en in plaats daarvan Aveve All In Soup (slobber) voeren omdat daar geen melasse in zit en suikers+zetmeel is vrij laag, en omdat ik daar altijd goede verhalen over hoor als het gaat om weer op gewicht brengen van paarden: https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... 6?number=0
Je kunt de Balance mix of Calm mix er nog bij doen als je dat wilt, maar ik zou eerlijk gezegd geen van beiden willen voeren omdat ze best hoog in zetmeel+suikers zitten (Balance = 24%, Calm = meer dan 30%) en dat kan lastig te verteren zijn voor een paard met verteringsproblemen.

Je moet de overstap van het ene naar het andere voer natuurlijk geleidelijk doen, maar dan zou ik beginnen met 1 kilo droge Soup (die je vervolgens met water klaarmaakt tot slobber) en dan naar 2 kilo droge stof gaan die je tot slobber maakt. Dat kun je dan nog aanvullen met de pulp en het luzerne en lijnzaad(vooral olie als dikmaker, die kun je opbouwen tot zo'n 200ml per dag) als je wilt en dan heeft je paard al een flinke portie ruwvoer(vervanger) binnen.

Omdat hij niet alleen dun is maar ook futloos zou ik echter ook kijken naar een vitamine/mineralensupplemente, want die zitten niet volledig in de Avevespullen (magnesium ontbreekt bijvoorbeeld in hun analyses). Van vitamine/mineralenbrokjes geef je vaak maar 100 gram per dag en dan krijg je paard alles binnen wat hij nodig heeft. Voorbeelden daarvan zijn Je Paard Gezond & Fit balancers, Lexa, Atcom, Victorious Secret enzovoorts, daar loopt al een heel groot topic over op Bokt
Als je op de kosten moet letten (maar je bespaart waarschijnlijk al flink doordat je dan niet meer tig soorten voer tegelijk voert) is Lexa Basismineraal een goede optie: https://www.kifrahorse.nl/webshop/lexa- ... inen-brok/
Deze kost 15 euro voor 4,5 kilo, en aangezien je daar 100gr/dag van voert kun je daar meer dan een maand mee doen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:55

Ik heb zelf mijn paard een tijd futloos gehad. Hebben bloed laten afnemen, stevig ontwormt en een maagonderzoek gedaan. Alles was goed, toen op aanraden van dierenarts zonnebloem olie over de.brok gaan doen. Hier kwam ze goed van aan, na een week was er echt een goed verschil te merken. Ze is weer voorwaarts, speelt weer en is vrolijk.

Zou wel eerst even een bloedje laten trekken voor je al te veel gaan rommelen met supplementen.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:06

Wat mijn oude ruin ook een enorme boost geeft is een weerstandskuur van Thijs Taconis.
Eerst geef ik meestal een drainage kuur van (ik pak die van "Groene oss" á € 25 want dat werkt gewoon het beste bij mijn paarden) om het lichaam te reinigen en daarna de weerstandskuur.

Is wel prijzig (ik meen € 50) maar mijn paardje is daar enorm van opgeknapt destijds en nu geef ik het eens per 2 jaar.

Na zo'n kuur lijkt hij weer een jonge god (met zijn 23 jaar).

Maar het is idd verstandig om eerst te checken of er niks anders aan de hand is want een drainage kuur kan in het begin de symptomen verergeren. Je mag dat ook niet aan zwakke paarden geven. Zo kwam ik 2 jaar geleden achter dat mijn veulen een schimmelinfectie had. Ik dacht alleen wat schilvertjes en begon aan de drainage... de schimmel sloeg toen volledig door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:10

Ik zou ook zeker bloedonderzoek laten doen voordat je allemaal kuurtjes gaat doen. Mijn voedingsadvies is echter geen kuurtje maar gewoon gezond-verstand-voeding en dan ook nog aan de veiligste kant (laag in suiker en zetmeel). En voeding zal een paard toch nodig hebben.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:36

Hoi hoi inderdaad een bloedonderzoek dan kan je zien wat hij mist of teveel heeft, of dat er eventueel iets anders. Eet hij wel alles op heeft hij misschien doppen op zn kiezen. Staat hij vaak op zand. heb je zand gevonden in de ontlasting. Ik noem een paar dingen waar je naar kan kijken en vraag Als je toch naar de da gaat om voedingsadvies en ook aan de staleigenaar bv. succes

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:27

SilverS schreef:
ellepel schreef:
Hoeveel geef je precies van de pulp,de onderhoudsmengeling, en welk merk is dat
Hoeveel geef je van de lucerne, haver en sportmengeling? En ook welk merk is dat?

Mag ik vragen waarom je voor zoveel verschillende producten hebt gekozen en niet gewoon 1 voer met eventueel een goed gedoseerd vitaminesupplement?
Weet je ook de kwaliteit van het hooi,

Goed verharen hoeft niks over niet ziek zijn te zeggen,
Eventueel bloedonderzoek en kijk ook eens echt kritisch naar je eigen rijstijl.
zou trouwens als je echt het vermoeden hebt dat er iets mis is hem wat lichter in training zetten :j

In het jaar dat ik hem heb gehad heeft hij ook al een keer een spuit vitamine E gekregen. Dit is nu wel al even geleden. op die moment had hij echt wel een boost en was hij zoals hij moest zijn maar na een tijd was het weer gelijk ervoor.

Als hij zo opknapte met de vitamine E spuit, dan zou dat het eerste zijn wat ik zou laten checken. Simpel even bloedonderzoek laten doen naar vit. E, een tekort kan heel goed en komt vaker voor.

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:56

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 10:08

Equardor schreef:
Je voert ongekookt lijnzaad dat kan een flink effect hebben op de energiehuishouding van een paard. Zoals je kunt lezen in onderstaande link.
http://www.horses.nl/artikelen/vraag-wa ... r-paarden/

Oei dat wist ik niet, het is allesinds niet veel dat hij krijgt. Zo een goede bodem van een plastiek bekertje smorgens en savonds. Maar het kan dus zijn dat het wel al gekookt is zoals ik lees. Ga eens kijken op mijn zak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:29

SilverS schreef:
VanHuisUit schreef:
Voordat je allerlei extra voer erin gaat gooien zou ik in ieder geval 3 stappen doen:
1. mestonderzoek
2. zowiezo een wormkuur er in na het mestonderzoek ook als dat niets oplevert (maar dan weet je in ieder geval meestal iets meer, alleen het is niet altijd sluitend dus vandaar wel die wormkuur erin, een flinke Equest of zoiets)
3. paardentandarts langs laten komen

ALs dat na een week of twee nog niet verbetering geeft bloedonderzoek (mn op leverfunctie).

Als extra meer pulp / luzerne kan nooit kwaad maar zou niet direct allerlei mengelingen of wat dan ook erin doen voordat je iets meer info hebt.

Wat brengt een mestonderzoek bij? Ben ik dan niet beter met een bloedonderzoek?
tandarts is een half jaar geleden ongeveer geweest. Dus dat is in orde

Je bent idd beter af met een bloedonderzoek, mestonderzoek is te beperkt.

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:31

Mijn paard is enorm opgeknapt door Paardendrogist Optima Forma! Dit heeft hem echt een boost gegeven qua weerstand. Hij was niet zo voorwaarts en een beetje afwezig, duidelijk niet topfit. Nu is hij echt weer lekker blij en fit. :D

https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 129/57952/