SilverS schreef:[Raad je dan aan om onderhoudsmengeling met haver en sportmengeling te geven of geef ik beter in 1 keer sportvoer (alles gemengd dus in 1 zak)? Ik zal ook van dat voer dan meer geven.
Ik weet niet welk merk je voert en kan dus ook niet zeggen welke van de twee in jouw situatie beter is. Zelf ben ik meer van de aparte vitamine/mineralenbrok zodat ik daarnaast zelf kan schuiven met meer/minder ruwvoer in de vorm van grasbrok, luzernebrok, bietenpulp of esparcette, plus natuurlijk de olie.
Maar als je liever een kant en klaar voer geeft, dan zou ik vooral kijken naar wat er op de zak staat; niet alleen qua gehaltes aan vitamines en mineralen en hoeveel je ervan moet geven, maar ook naar wat er precies in zit aan ingrediënten. Sommige paarden zijn bijvoorbeeld heel slecht in het verteren van zetmeel; als je dan voer met veel granen/zetmeel geeft, dan kunnen ze alsnog afvallen (dat deed mijn paard bijvoorbeeld toen ik hem kocht).
Als je liever een alles in 1 voer geeft, dan zou je ook eens kunnen kijken naar Vitalbix; een 'krachtvoer' met alle vitamines en mineralen zonder idioot veel zetmeel, melasse of granen. Daar zul je ook niet onbeperkt veel van kunnen voeren (juist omdat daar de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vit/min erin zit en je die niet wilt overschrijden), maar als je dat als basis neemt voor de energie en bouwstoffen, dan kun je voor de rest aanvullen met je luzerne en pulp zodat je paard weer een volle buik heeft en alleen binnenkrijgt wat hij nodig heeft.
) altijd met een korreltje zout nemen, maar het is duidelijk dat je met jouw voerpraktijk hier ruim onder zit. Dus daar valt denk ik zeker nog winst uit te behalen.