paard deed vandaag iets vreemds, herkent iemand dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:14

Hilary schreef:
Ik heb dit gezien bij een casus die gepresenteerd werd tijdens een rondleiding bij het New Bolton Center (University of Pennsylvania). Dat paard bleek ernstige maagzweren te hebben, waardoor liggen erg pijnlijk was. Het paard ging dus niet liggen, kwam daardoor niet in een REM-slaap en was daardoor dus oververmoeid.

Inderdaad, slaaptekort door niet willen liggen, had mijn merrie ook, zijn door een hel gegaan want het is wel gevaarlijk, uiteindelijk verliezen ze de strijd toch en vallen ze gewoon omver ! Totdat we uitkwamen op maagzweren, na een week op Abler ging ze weer zelf liggen om te slapen, elke nacht.

_Alarm_wlkp

Re: paard deed vandaag iets vreemds, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:48

Equine Sleep Devrivation is meestal een aanleiding van een andere oorzaak.
Mijn paard heeft dit bijvoorbeeld door de ziekte van Lyme en haar auto-immuunziekte.

Jouw paard zou ik verder gaan naar een maagonderzoek als ik het zo lees, succes!

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 18:03

Ik heb net dat artikel over sleep deprivation gelezen...

Hij past in het plaatje in ieder geval.
Nu is het hier de laatste paar nachten erg rumoerig geweest (veel wind waar hij niet van houdt, en langskomende Carnavallers en onweer en regen) dus dat zou het ook kunnen verklaren, dat hij een aantal dagen te weinig kwalitatief goede slaap heeft gehad.

We krijgen die stomme camera niet werkend....grrr, ik ben toch wel erg nieuwsgierig geworden naar hoe lang hij eigenlijk ligt/slaapt en aan de hand daarvan zou ik hem na kunnen laten kijken.
Misschien een maagonderzoek, op maagzweren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:36

En stress? Gewoon benieuwd, mijn paard ging ook niet meer liggen, en sliep überhaupt amber, ook staand niet. Verder was er niks aan haar te merken, alleen dat ze steeds futlozer werd. Puur door stress, want eenmaal in een andere box lag ze na 24 uur enorm diep te slapen.
Kan dat er iets gebeurd is (wat je misschien niet gezien hebt) dat hij te gestressd/ergens van geschrokken is om echt te gaan liggen om te slapen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:40

Lijkt mij ook slaaptekort van dat het liggend heeft goed kunnen uitrusten/ slapen.

Deze houding komt mij al te bekend voor maar dan bij een oud paard, want die wilde niet gaan liggen omdat ie zeer moeilijk op kan staan en het gaan liggen kost ook moeite. Dus dan is ie doodmoe en dan gaat ie in zo'n houding staand slapen tot ie omvalt......

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 13:31

Ik heb het kunnen filmen vandaag:

https://www.youtube.com/watch?v=FrQrMW9 ... tion=share

Ook al contact gehad met de dierenarts en ze wil beginnen met een bloedonderzoek (lever e.d), hart (ruis en algemene bloeddruk) nakijken en cushing....
Nu ben ik in januari mijn pony verloren aan de gevolgen van Cushing, verder heeft hij van Cushing geen symptomen, maar hier schrok ik natuurlijk wel van. Ben erg aan het dokteren geweest met deze pony en hem afgeven was het moeilijkste wat ik tot nu toe heb mee moeten maken, ik hoopte op rustiger vaarwater nu :(
Ook gaf ze aan dat het iets in zijn hersenen kan zijn en dat we er misschien wel nooit achter komen wat het is, maar dat we wel met bloedonderzoek en hart wat mogelijke oorzaken uit kunnen sluiten. Donderdag komt ze....

Zijn de beelden uit het filmpje herkenbaar voor jullie?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:28

Mijn merrie doet het ook als ze niet voldoende rust gehad heeft. Mijn DA weet ervan maar heeft niet zo'n onderzoek gedaan. We weten we van, inmiddels heeft ze het al 5 jaar.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:46

Dat doet onze ruin ook.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:58

100% herkenbaar. Je moet het zelf weten maar de onderzoeken die jij wil doen gaan je veel geld kosten, en waarschijnlijk niets opleveren. Test het eens met GG of Abler voor een week of 2 (mijn paard ging na een week weer liggend slapen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:01

Zou het bij dit soort paarden niet werken om eens een week of 2 pijnstillers te geven? Kijken of ze dan wel gaan liggen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:02

pijnstillers zijn juist weer heel slecht voor de maag, dus dat zou ik niet doen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:02

Exact hetzelfde als wat ik in mijn eerdere bericht schreef.
Ik weet geen oorzaak, omdat de eigenaar niet kiest voor een onderzoek. Misschien een geruststelling dat dit paard dit al jaren heeft en het verder niet verergerd.

Maar ik zou ook graag de oorzaak willen weten en ik zou het ook zoeken in het gebrek aan een goede liggende slaap. De reden van niet liggend slapen kan zijn omdat ze zich onveilig voelen of door pijn wat het niet comfortabel maakt.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:37

Mist schreef:
100% herkenbaar. Je moet het zelf weten maar de onderzoeken die jij wil doen gaan je veel geld kosten, en waarschijnlijk niets opleveren. Test het eens met GG of Abler voor een week of 2 (mijn paard ging na een week weer liggend slapen)

Voor mij is dit ook heel herkenbaar. Wij hebben ook een oudje wat dit af en toe doet. Gaat trouwens wel vaak zat gewoon helemaal plat om te rusten, dus daar zou het niet aan liggen.
Hij is ook helemaal binnenstebuiten gekeerd, maar er is niets gevonden. Hij lijkt er helemaal geen last van te hebben en is een paar seconden later weer gewoon een vrolijk en blij paard.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:45

Mist schreef:
pijnstillers zijn juist weer heel slecht voor de maag, dus dat zou ik niet doen.

Wij mensen nemen maagbeschermers. Is dat geen optie voor een paard? Ben een leek qua medicatie...

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:29

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar gelukkig zag ik al vaak het woord sleep deprivation voorbij komen. 4 Jaar terug werd dit nog vaak bestempeld als Narcolepsie helaas, want dat is het zeker niet :( Onder Narcolpesie kan je wel veel filmpjes vinden van paarden met dus slaapproblemen.

Oorzaken kunnen heel verspreid liggen en ook de ernst.
Maagzweren blijkt een steeds grotere (en bekendere) oorzaak ervan te zijn, maar denk ook aan artrose oid. Kijk ook eens goed of/hoe je paard rolt, blijft die wel eens wat langer liggen en hoe soepel staat hij op.
Naast lichamelijke oorzaken kunnen er ook vel psychische oorzaken zijn. Hengsten kampen vaak met dit probleem, door alles in de gaten te willen blijven houden gunnen ze zich niet de rust om te gaan liggen. Merrie's met veulens aan de voet of paarden met trauma's.
Bekend zijn de 'wonden' aan de voorkant van de voorkogels bij de paarden.

Zelf ben ik mijn merrie er aan verloren, dus denk er niet de licht over!
Na maanden lang camera op haar stal en alles proberen, klinieken alles laten onderzoeken, hebben we besloten haar in te laten slapen. Overdag zag je niks aan haar, 's nachts viel ze op de erge nachten wel meer dan 30x per nacht vol op haar knien.

Haar overige klachten waren, slecht voeding opnemen en dus slecht op gewicht komen, slecht in bespiering komen, veel struikelen, slechte hoeven en extreeeem hengstig. Na haar door de hele malle molen gehaald te hebben, van natuurgeneeskundige, osteo en klinieken, bleek ze fysiek 100%. Enkel de waardie die Cushing aangeeft was licht verhoogt, op de medicatie hiervoor knapte ze 1 week ontzettend op en erna weer net zo slecht.
Overigens heeft ze ook 2 maanden ofzoiets op de Abler (voor maagzweren gestaan), erna gatroscopie, alles clean. Dus bij haar waren maagzweren niet de oorzaak.

Enige optie die de artsen nog gaven was op de Prednison, daarvoor bedankte wij. De natuurgeneeskundige geloofde dat het 100% psychologische was en Osteo gaf aan dat haar hele lichaam in een continue 'fight or flight' status was, vandaar ook het slecht opnemen van voeding en geen energie naar vetering en onderhoudsdingen.

Het enige wat wij weten is dat ze na 17 jaar van veulen af aan opgegroeid is bij 1 eigenaar, snachts op stal, over dag buiten. Erna is ze verkocht naar belgie en 2 maanden later graat mager terug opgehaald. Het leek toen op verwaarlozing te gaan. Achteraf denken wij dat ze daar dusdanig de boel niet vertrouwde (stond samen met dominante ruin die haar niet in de schuilstal liet en dus 24/7buiten) dat alles daar is begonnen. Ze kwam vanuit belgie ook terug met gaten in haar voorkogels.. helaas was er toen nog maar weinig over bekend..
Half jaar na belgie hebben mijn zus en ik haar gekocht van haar eerste eigenaar, als zijnde opknappen na een verwaarlozing en eerste eigen paardje. Helaas bleek in de zomer toen ze 24/7 het land op ging, het snel bergafwaarts te gaan. Terug snachts op stal, lag ze weer en is ze flink opgeknapt. Voordat we hier achter kwamen waren we wel 2 maanden bezig met observeren, bloedtesten, etc. etc.
Tot 2 winters later, was er wat gedonder in de kudde en ondanks dat er niks veranderde qua routine, is het vanaf toen hard achteruit gegaan. Wij dachten dat we er waren met 'ze moet snachts gewoon op stal, buiten voelt ze zich niet veilig', maar helaas. Alle geprobeerd, van eind februari tot juli hebben we slopende maanden gehad van observeren en uittesten en onderzoeken. Camera in de stal is toen de beste investering geweest. Het probleem is ook, zodra ze 1x weer liggen, kunnen ze er weer 2 weken tegenaan..

Enige optie die wij nog hadden was Ct scan van haar hooft maken.. tja zelfs als ze daarin iets vinden, kan er weinig aan gedaan worden en ze was toen al te zwak om een narcose te overleven.

Natuuuurlijk hoeft het niet zo te gaan, ik denk dat die kans nihiel is ;) maar probeer er iig goed uit te zoeken waar het vandaan komt en het ritme van je paard uit te pluizen. Wanneer hij wel en wanneer hij niet ligt. Zolang hij wel nog ligt, zal ik er me niet teveel zorgen om maken. Die van mij heeft het zeker een half jaar "volgehouden" zonder liggen hehe.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:53

Hmm, mijn pony had dat een paar maanden geleden ook en ik schrok me ook dood. Maar ik vermoed dat dat kwam omdat ze liever niet in de sneeuw ligt en dus slaaptekort had. Maar misschien kan je kijken of hij niet meer gaat liggen om te slapen en dat daarmee misschien iets aan de hand is?

Natuurlijk ben ik geen dierenarts, maar ik denk dat als hij niet echt omvalt (dus gewoon wakker wordt voordat hij omvalt) en het ook niet zomaar uit het niets gebeurt tijdens het poetsen bijvoorbeeld, dat er ook niet echt iets ernstig aan de hand is.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 21:53

bedankt voor de reacties, ik ga het allemaal in me opnemen en me verdiepen. Moeilijk en ook beangstigend. Ik hoop ergens dat er iets uit de onderzoeken komt en ik hem helpen kan.
Scan zie ik niet zitten, een zo'n zware oudere fries geheel onder narcose voor een onderzoek en dan eigenlijk met een uitslag niets kunnen...dat ga ik niet riskeren.