Paard korte pas na aansingelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Paard korte pas na aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 06:12

Het is idd iets wat je moet accepteren zeker als je paard compleet is doorgelicht!

misskiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 08:20

Ja dat was ook meer wat ik hoopte te horen. Ik lees weinig over deze dwang dus vandaar mijn topic.

Het is gewoon zoals het is.

Ik ga nog is proberen met de deken singel dat is ook een goede.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 08:32

Het kan ook een vorm van singeldwang zijn..{rug wat vastzetten tijdens het opzadelen} en van daaruit een wat kortere pas maken. Dat kan ook van eerdere ervaringen komen..als je zadel verder 100% goed ligt zou ik me er niet zo druk om maken.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:29

misskiry schreef:
Taffje schreef:
Fra supersingel al geprobeerd? Niet te steak singelen, hij blijft wel op zijn plek.

Heb recensies gelezen en deze schijnt te schuren...

Ik heb hem nu een jaar of vier en nog nooit een schuurplek(je) gehad wel veel voordeel, voor mijn merrie echt een uitkomst na het proberen van allerhande (anatomische) singels waar ze wel last van had.
Maar het is per paard verschillend natuurlijk maar ik kon hem ergens proberen, als het niet beviel mocht ie weer terug.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:48

Goed dat je op zoektocht bent; klinkt alsof je paard toch wat ongemak ondervindt.

Ik zie vaak beschadigingen in de fascie (onderhuids bindweefsel) op de singelplek. Je kunt het voelen; onderhuid voelt onregelmatig, niet glad, alsof je over een rijtje sateprikkers heen glijdt. Dat kan erg gevoelig zijn, en aangezien fascie ketens vormt door het hele lichaam heen, kan dat oa. invloed hebben op de paslengte.

Dat je paard het al heel lang doet, maakt het natuurlijk nog niet OK of normaal; paarden zijn meesters in verbloemen van pijn en compenseren elders in hun lijf.

Wat ik verder veel zie als oorzaak van singel problemen: borstspieren die pijnlijk gespannen zijn, ribblokkering, pijnlijke tussenribspieren, wervelblokkeringen in lage hals gebied en/of schoftgebied, fascieproblemen, issues met zadel (boom te krap of juist te wijd, scheef, vulling niet prettig, etc).

Verder reageren de meeste paarden fijn op een singel met beiderzijds elastiek, maar sommige vinden juist een singel zonder elastiek fijn. Aan een zijde stiek is vragen om ellende.
Kun je hier iets mee? Succes met puzzelen in ieder geval, hopelijk vind je de oorzaak!

misskiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 22:58

Dank voor je reactie.
Ze is onlangs nog 2x gecheckt op oa spieren. Binnenkort nog osteopaat maar dit is in het verleden ook bekeken. Kan een trauma zijn van vroeger met slechte zadel ervaring bijvoorbeeld. En het is ook na wat wandelen weer weg.

Ik zal is even op inspectie gaan onder de buik :)

Ben er inmiddels achter dat een singel zonder bont hoes het erger maakt.

En inderdaad een singel met beide kanten elastiek werkt het beste tot nu toe.

dierfysio schreef:
Goed dat je op zoektocht bent; klinkt alsof je paard toch wat ongemak ondervindt.

Ik zie vaak beschadigingen in de fascie (onderhuids bindweefsel) op de singelplek. Je kunt het voelen; onderhuid voelt onregelmatig, niet glad, alsof je over een rijtje sateprikkers heen glijdt. Dat kan erg gevoelig zijn, en aangezien fascie ketens vormt door het hele lichaam heen, kan dat oa. invloed hebben op de paslengte.

Dat je paard het al heel lang doet, maakt het natuurlijk nog niet OK of normaal; paarden zijn meesters in verbloemen van pijn en compenseren elders in hun lijf.

Wat ik verder veel zie als oorzaak van singel problemen: borstspieren die pijnlijk gespannen zijn, ribblokkering, pijnlijke tussenribspieren, wervelblokkeringen in lage hals gebied en/of schoftgebied, fascieproblemen, issues met zadel (boom te krap of juist te wijd, scheef, vulling niet prettig, etc).

Verder reageren de meeste paarden fijn op een singel met beiderzijds elastiek, maar sommige vinden juist een singel zonder elastiek fijn. Aan een zijde stiek is vragen om ellende.
Kun je hier iets mee? Succes met puzzelen in ieder geval, hopelijk vind je de oorzaak!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:12

Herkerbaar, ik lees even mee.
(Ons paardje deed dit gelijk na eerste keer inrijden, welk zadel er ook op ligt.)
Wat iemand al beschreef, misschien een stukje spanning?
Ga hier ook wat tips uit proberen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 07:37

dierfysio schreef:

Interessante aanvulling!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:37

misskiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 15:52

Ja had het gelezen en de zadelmaakster al een pb gedaan :)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:49

Hartstikke goed! Doe je nog een berichtje als je hebt gevonden wat het is?

misskiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 21:52

Ben bang dat het onverklaarbaar is maar wie weet !

Thermografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:35

Helaas is het zo dat paarden met singeldwang of met korte pas weglopen na het opzadelen aangeven dat er wat aan de hand is. Ze doen het namelijk niet zomaar. Voor een paard is dit "praten".

Met een thermografisch onderzoek heb ik verschillende keren de oorzaak in beeld gebracht. Aangezien er veelal al hoge kosten gemaakt zijn, ik heb nog plek voor 2 cursuspaarden, op 28 en 29 maart voor paarden met "rare" klachten.

We doen een volledig en zeer uitgebreid onderzoek van het hele paard, de oorzaak kan namelijk ook elders in het lichaam gelegen te zijn. Ik doe zelf de beoordeling van de foto's en indien gewenst schrijf ik een verslag voor de dierenarts.

Indien er interesse voor is vul dan dit formulier in, http://www.thermografie-paard.nl/c_hele-paard.html
en zet in het laatste vakje dat je graag je paard wilt aanmelden als cursuspaard. Er wordt een kleine vergoeding vooraf gevraagd zodat we zeker zijn dat cursuspaarden op komen dagen.

Na het invullen van het formulier negeer de kosten vermeld in het automatische bericht! Uitleg volgt zo spoedig mogelijk na de aanmelding. Aanmelden verplicht je tot niets.