Jaarling been open, bezorgd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 21:33

Bedankt voor de gedeelde ervaringen hierboven! Geeft wat hoop en inzicht!

Ja gelukkig wel marlinde! Hij stond ook gewoon te eten nadat ik er was en was op stal ook goed wakker gelukkig...

Ik ga morgen even bellen..

Anoniem

Re: Jaarling been open, bezorgd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:34

Ligt er nou op de 2e foto gewoon een stuk huid op de grond? :oo

Heftige wond hoor, sterkte ermee.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 21:37

LadyMadonna schreef:
-heel verhaal getypt, loopt de iPad vast... Poging 2-

Ik heb dit mee gemaakt, nog een tandje erger...
In mijn geval betrof het ook een Shetlander, maar dan het achterbeen. Op 1 pees en het bot zelf na was alles kapot. We zijn met spoed naar de kliniek gegaan, waar de prognose vrij simpel was. 50% dat ze door de operatie komt, daarna 90% dat het tijdens de revalidatie alsnog fout gaat. We hebben gaar toen dus laten gaan.
Het grootste probleem was het botvlies wat was beschadigd, waardoor de kans op infectie aanzienlijk was. Daarnaast moest de doorbloeding naar de voet van ongeveer 10 cm komen, waardoor de kans groot was dat de voet alsnog af zou sterven.
Na de operatie had ze minimaal 6 weken in het gips gemoeten om de pezen de kans te geven aan elkaar te groeien. Als ze het been teveel zou belasten had ze in een soort draagzak gemoeten.
In mijn geval kwam het doordat de kudde in paniek raakte tijdens noodweer, mijn pony gevallen is, en er 1 of meerdere pony's overheen geklapt zijn...

Ik lees in jouw verhaal niks over het botvlies. Is daar niet over gesproken?

Heel veel sterkte iig

Jeetje wat heftig zeg!!! Wat een nachtmerrie pfff... heel akelig..

Nee ik heb niks gehoord over het botvlies... zal vriendin die erbij was eens appen, deze hele dag is een waas voor me..

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 21:37

Joolien schreef:
Ligt er nou op de 2e foto gewoon een stuk huid op de grond? :oo

Heftige wond hoor, sterkte ermee.

Lijkt idd zo nu je het zegt maar dat zijn de weggeschoren haren!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:44

Ach ts wat een schrik! Kan me jouw da wel voorstellen, het feit dat hij het beentje nog wel belast is zeker een goed teken! Hou de koorts goed in de gaten, bij meer dan 38.5 gelijk bellen! Veel sterkte!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:45

Oei oei oei, helemaal tot op het bot en niet zo'n klein beetje ook ;( . Waarschijnlijk is het botvlies ook beschadigd? Poe, wat ontzettend heftig zeg.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:59

Ooh, wat ziet dat er eng uit! Ik kan geloven dat je er ziek van werd! Veel sterkte voor jou en beterschap voor je hengstje.

Nu, om eerlijk te zijn ... indien het mijn jaarling was, ik bracht hem meteen naar Tom Marien (1 van de betere chirurgen). Deze wonde zou ik echt niet vertrouwen met een verbandje rond.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 22:05

Thanks!

Ben nu in gesprek met bevriende DA voor haar mening en tips..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:09

Lukasje schreef:
Ooh, wat ziet dat er eng uit! Ik kan geloven dat je er ziek van werd! Veel sterkte voor jou en beterschap voor je hengstje.

Nu, om eerlijk te zijn ... indien het mijn jaarling was, ik bracht hem meteen naar Tom Marien (1 van de betere chirurgen). Deze wonde zou ik echt niet vertrouwen met een verbandje rond.

Ik vind het vooral zo 'eng' dat het verband er pas na 4 à 5 dagen weer afgaat/ververst wordt. Een infectie kan op die manier heel snel gaan.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:11

wow! sterkte TS, dat is zeker even schrikken.. hoop voor je dat het nog goed komt..

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:33

Vreemd dat je het inderdaad niet elke dag moet schoonmaken en verband moet wisselen, het wordt op deze manier 1 grote bron van bacteriën?! Hoop dat die andere dierenarts een betere oplossing heeft, of toch naar de kliniek?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:12

DA zal er wel een reden voor hebben. Vertrouw je het niet TS, ga dan voor second opinion.
Wij verwisselden het ook 1x per week en ze heeft zelfs gips gehad. Dat blijft er dan voor 2 maand ofzo op..
Ander paard deden we wel elke dag maar dat was vooral ivm gewrichtsvocht dat er uit kwam.
Met hun allemaal is het goed gekomen ;)

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:24

neem eens contact op met Hidez, ze hebben speciale compressie kousen die genezing bevorderen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:37

Denk er aan dat pezen ook wit zijn, dus ik durf zo niet te zeggen dat de boel tot het bot open ligt, of tot op de pees.

Een pony, ook een shet, die bij mij geboren is heeft van de zomer een extreem diepe wond boven haar knie gehad, vinger van de dierenarts kon er bijna 4 cm in! Er is toen ook een pees lelijk beschadigd. Pony heeft uit eindelijk een maand in Utrecht gestaan, waar ze uit eindelijk niet veel meer gedaan hebben dan in de gaten houden, verband wisselen en pijnstilling om haar blij te houden. Na die tijd trok de wond nog en kon ik haar slecht bekappen (ik ben nog steeds haar hoefsmid), maar nu is ze weer helemaal rad, kan met bekappen haar been weer goed buigen en in wintervacht zie je er niets van.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 12:06

Bedankt voor de reacties!
Whoopsje lijkt vandaag een stuk vrolijker, belast het been nog goed en zijn temperatuur is gelukkig al wat gezakt (gister 38.8 nu 38.5).

Vanmiddag komt er nog een andere dierenarts voor een second opinion dat stelt me dan toch wat meer gerust.
Van het werk 2 dagen vrij gekregen zodat ik hem de eerste dagen extra in de gaten kan houden, superlief :)

Afbeelding

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:07

Pfoe, dat is een hele nare wond...
Het verband sowieso elke dag wisselen op dit moment tot het bot weer bedekt is lijkt mij ook niet zo'n verkeerd idee. Vooral veel dingen vragen aan je DA.

Mesitran is een geweldige zalf als de wond iets verder in de genezing is :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 00:37

Wat zei de andere DA? Hoe gaat het met het hengstje? Trouwens wel begripvol van je werkgever zeg!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 08:49

ZiekieLove schreef:
Bedankt voor de reacties!
Whoopsje lijkt vandaag een stuk vrolijker, belast het been nog goed en zijn temperatuur is gelukkig al wat gezakt (gister 38.8 nu 38.5).

Vanmiddag komt er nog een andere dierenarts voor een second opinion dat stelt me dan toch wat meer gerust.
Van het werk 2 dagen vrij gekregen zodat ik hem de eerste dagen extra in de gaten kan houden, superlief :)

[ [url=m/16tTJN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die haalt dus het verband eraf (en indien nodig geacht verbind hij/zij het weer)?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:12

Het is heel normaal verband een aantal dagen te laten zitten .
Zit een dikke laag om .
Elke dag wisselen is geen doen bij zo'n wond
Elke dag zuurstof erbij is veel schadelijker bovendien moet er druk op de wond blijven door t verband anders krijg je zo wild vlees vorming
Vorig jaar aan de hand gehad met mijn jaarling .
Dikke rekening erna dik 2000
Gelukkig is ze helemaal opgeknapt en loopt ze nu bij haar nieuwe eigenaar in de opfok

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:23

Wat een wonde zeg! Zo groot, bij zo'n kleine pony..

Heel veel succes, ik zal duimen dat alles goed komt!!

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 09:55

Gister de andere da geweest, hele fijne dierenarts trouwens voor mijn gevoel en zij gaat Whoops ook verder behandelen dit proces!
De wond zag er niet goed uit, was helemaal ingedroogd, ze is bijna een uur bezig geweest om de wond helemaal te reinigen, heeft de randen soort van schoon 'geschuurd' en heeft daarna een ander soort verband aangebracht puur voor het schoonhouden van de wond (de andere da had een drukverband aangelegd ivm bloeden denk ik) ze heeft op de wond een gaasje aangebracht met honingzalf en ze komt zondag terug om de wond weer te bekijken en opnieuw schoon te maken en verbinden.

Ze was heel eerlijk tegen me (gelukkig, andere DA liet het wat minder ernstig overkomen) dat z'n kans echt 50/50 is en het afhangt van wat de wond de komende 2 weken gaat doen aangezien we dan duidelijk vooruitgang moeten zien in het genezingsproces...

ze vond het overigens wel een goed teken dat hij zo levendig is, goed eet en het beentje belast..

Het bot was trouwens niet beschadigd en de pees die door is was geen 'grote' pees (weet niet meer precies hoe ze dat zei eerlijk gezegd) dus mocht de wond genezen zal hem dat in de toekomst niet extreem hinderen..

Nu dus afwachten en duimen, afspraken staan alweer voor zondag en woensdag.

Ik heb trouwens ook nog extra antibiotica gekregen, hij krijgt nu dus pasta2x per dag en 1x per dag een spuit, en ook een pijnstiller voor 1x per dag die ook een wat ontstekingsremmende werking heeft.
Zijn temperatuur is niet extreem hoog maar moet wel nog gaan zakken dus ook dat goed in de gaten houden..

Zo zag de wond eruit voordat ze eraan had gewerkt, niet heel duidelijk sorry maar wel te zien dat er wat vuil zit en de wond aardig is 'ingedroogd'
Afbeelding

En samen met mijn lieve hondje, die het echt van alle paarden alleen met Whoopsje kan vinden, waken over de kleine ❤

Afbeelding

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:25

Is zijn knie er boven zo opgezwollen? Of is dat een vertekend beeld?
Heeft de DA iets gezegd over de doorbloeding? Is dat in orde?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:27

Das wel een lelijke wonde zeg :p
Stond ook flink gezwollen bij ontdekking, niet? Of zie ik het niet goed.
Afhankelijk van de wonde is elke dag er aan prutsen niet altijd goed hoor, ontsmettingsmiddelen kunnen ook het helingsproces vertragen natuurlijk :)

Jammer dat de eerste DA niet zo communiceerde (?) of dat je zelf niet veel meer weet.
Als het 'net' gebeurd is kan je niet altijd meteen beslissen van wat er vuil/dood is en of het weg kan en wat niet. Kan soms langere tijd doorgaan. Maar als ie niet verteld hoe het kan evolueren en wat ie dan de volgende keer dan eventueel gaat doen ?

Vooral goed opvolgen en blijven verzorgen :)

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 10:28

Denk dat de foto beetje vertekend beeld geeft door de hoek en daaronder is het natuurlijk geschoren :)
ja de doorbloeding is oke alleen omdat het drukverband er vrij strak omheen zat, wat voor de 1e dag niet zo erg was tegen het bloeden, was de wond natuurlijk ook niet meer echt doorbloed en ze had het wel erg lang gevonden als dat er tot dinsdag omheen zou moeten vandaar dat ze nu ook een ander verbandje eromheen heeft gedaan met wat meer ruimte.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:30

Ahhh.. Oke top :)